Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskonnoton ja huono omatunto

Vierailija
09.11.2022 |

Olen suureksi helpotuksekseni päässyt irti raskaaksi kokemastani hengellisestä yhteisöstä. Samalla ja pitkän ajan kuluessa tulkintani ja ajatteluni filosofinen pohja on muuttunut valtavasti. Ajattelen kaiketi jotenkin tähän suuntaan: elämä=jumala ja päinvastoin.

Miten uskonnoton ihminen toimii omantunnon vaivatessa, jos ei ole tehnyt väärin toista ihmistä kohtaan, mutta kokee tehneensä väärin jollakin toisella tapaa? Miten vapautuu itsesyytöksestä, onko itse itselleen armollinen ja pyrkii parantamaan tapansa? Entisessä elämässäni oli tapana pyytää anteeksi/ripittäytyä. Enää en ajattele asioita syntinä, on oikea ja väärä.

Tämä kiinnostaisi kovasti!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavaa olisi, että käsittelee asian jotenkin ja pääsee eteenpäin. Ehkä riittää, että pohtii itsekseen, joku voi kirjoittaa asian auki tai jutella jonkun läheisen tai terapeutin tms. kanssa. 

Tavallisempaa valitettavasti vaan on vatvoa liian pitkään ja tehdä asiasta isompi tai monimutkaisempi kuin se on tai vaihtoehtoisesti jättää asia huomioimatta ja tukahduttaa tunteensa, mahdollisesti urheilun, työnteon tai alkoholin avulla. 

Vierailija
2/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö anteeksi pyytäminen ole ihan yleismaailmallinen juttu, ei uskovien?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko konkreettisen esimerkin, jossa et ole tehnyt väärin toista ihmista kohtaan, mutta tunnet syyllisyyttä väärästä teosta?

Vierailija
4/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatko konkreettisen esimerkin, jossa et ole tehnyt väärin toista ihmista kohtaan, mutta tunnet syyllisyyttä väärästä teosta?

Sama kysymys. Minkälainen on uhriton rikos?

Vierailija
5/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi olen puhunut pahaa ihmisestä tai ihmisryhmästä. Pilkannut toiselle tärkeää asiaa hänen tietämättään kuitenkin.

Koen vaikkapa huonoa omaatuntoa näistä, keksimistäni esimerkeistä.

Miten saan anteeksi? Miten vapaudun syyllisyydestäni ilman uskontoa ja sen tuomaa anteeksiantoa.

Tätä mietiskelen.

-ap

Vierailija
6/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia asioita ei kyllä tarvitsekkaan  tuoda tietämättömien tietoon.

Vaarana on paatuminen.

Vierailija
7/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi olen puhunut pahaa ihmisestä tai ihmisryhmästä. Pilkannut toiselle tärkeää asiaa hänen tietämättään kuitenkin.

Miten saan anteeksi? Miten vapaudun syyllisyydestäni ilman uskontoa ja sen tuomaa anteeksiantoa.

Tätä mietiskelen.

-ap

Pyytämällä anteeksi niiltä ihmisiltä?

Tai sitten opit ihan ottamaan itsellesi sen vastuun teoistasi. Ei kaikesta syyllisyydestä ole aikuisen tarkoitus vapautua - voi oppia jotain ensikertaa ajatellen, mutta vastuu teosta on sinun aina.

Sekin voi jo monasti helpottaa kun sen vastuun jostakin ottaa ääneen.

Vierailija
8/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitus on kuitenkin avain?

Vierailija
9/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnottoman ihmisen täytyy vaan ymmärtää, että syyllisyydestä ei pääse eroon. Aina (itse asiassa aika usein) ei ole olemassa oikeita vaihtoehtoja ja aika usein ne oikeatkin vaihtoehdot, jotka on tarjolla, silti loukkaavat tai haittaaavat ainakin joitakuita muita ihmisiä. Joskus sinut pelastaa syyllisyydeltä se, että et voi edes tietää ketä ja miten loukkaat, mutta mitä älykkäämpi olet, sitä varmemmin tajuat, että niin käy vaikka et tajuaisikaan. Sen kanssa pitää vaan elää. Kun asian tajuaa, alkaa vähitellen pystyå vaatimaan muiltakin ympärilläään vähän vähemmän täydellisyyttä.

Vierailija
10/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai vaatteiden sovitus?.

Vierailija
11/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pitkä tie päästä irti siitä. Kuulostaa isolta muutokselta. Itse ollut uskonnoton koko iän mitä vähän hörhöillyt, niin en osaa kokemusta kertoa.

Vierailija
12/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten on uskonto ,onko sillä jotain ainutlaatuista ?

Vierailija
13/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietiskelen.

-ap

Anteeksianto silloin jos ei voi puhua henkilön kanssa, sen voi saada vain Jumalalta.  Yhteisöä siihen ei tarvita.  On uskiksia jotka tuntevat syyllisyyttä mutta eivät usko sovitukseen.  Syyllisyys voi olla myös kohtuutonta tai liiallista.

Vierailija
14/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vaatteiden sovitus?.

Olisko sovituksella muitakin intressejä.

Vierailija
15/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät tehneesi väärin, opit virheestäsi ja päätät että et tee enää samalla tavalla väärin. Jos tämä ei helpota, voit tehdä katumustyötä.

Esimerkkinä: jos sulla on ennen ollut tapana potkia kodittomia kissanpentuja, niin nyt voit vaikka lahjoittaa rahaa eläinsuojeluyhdistykselle.

Vierailija
16/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo paremman esimerkin:

Otetaan naivin kautta:

Roskitan luontoa (en siis oikeasti toimi näin). Minulle tulee huono omatunto, tunnen syyllisyyttä.

Miten saan anteeksiannon? Itseltänikö.

Tätä tarkoitan: kun ei turvaa hengelliseen anteeksiantoon Jumalalta, Jeesukselta tms., olenko itse se anteeksiantava taho?

Vastaukset etenkin uskonnottomilta kiinnostavat.

Vierailija
17/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan naivin kautta:

Roskitan luontoa (en siis oikeasti toimi näin). Minulle tulee huono omatunto, tunnen syyllisyyttä.

Tätä tarkoitan: kun ei turvaa hengelliseen anteeksiantoon Jumalalta, Jeesukselta tms., olenko itse se anteeksiantava taho?

Mene ja kerää roskia. Terveisin uskonnoton itsekin.

Vierailija
18/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kuulla joskus lohduttavat sanat, että koittaa olla vaan mahdollisimman paras versio itsestään. Oon tehnyt itse joskus tosi pahoja juttuja ja koitan elää tuon mukaan. Ja katua niitä menneitä siinä samalla jos siihen on syytä.

Vierailija
19/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan naivin kautta:

Mene ja kerää roskia. Terveisin uskonnoton itsekin.

Lisään vielä, että pystyt varmasti keräämään roskia monin verroin niin paljon kuin olet itse roskannut. Siten saat sovituksen jos sinulle ei riitä että kadut ja päätät ettet enää tee samaa.

Vierailija
20/33 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vaatteiden sovitus?.

kyllä sekin  jos on tarkoitus ottaa kantaa lihavuuteen.