Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Unikirjan mukaan akvaario jossa on kaloja tarkoittaa onnea. Kuollut kala tarkoittaa pettymyksiä joita ei ole itselleen tunnustanut. Jos unen kama on pahanhajuinen viittaa se tiedostamattomiininhontunteisiin sukupuolisuutta kohtaan. Tämä lyhennettynä kalan merkityksestä.
minun mukaan unikirjat tarkoittavat rahastusta herkkäuskoisten lompakoista.
Minulla ei ole lapsia, mutta aika usein näen unta jossa olen saanut pienen vauvan ja olen aivan kauhuissani hankkimassa pakollisia vauvanhoitotarvikkeita. Yhtäkkiä vauva onkin kissan- tai koiranpentu, sitten korillinen pentuja ja lopulta asunnossa pyörii kymmeniä eri eläinten poikasia, kunnes unen ahdistus ja syyllisyys herättää mut ja totean ääneen "mitä helvettiä!?"
Toistuva painajainen on suun täyttyminen kuvottavilla asioilla. Joskus havahdun unessa siihen että kaikki hampaani irtoavat samaan aikaan, pistelevät ja rouskuvat suussa ja oksennan ne ulos. Joskus revin suustani kuolleen rotan tai sammakon, mutta raavin ne kauhuissani palasiksi jolloin herään siihen unessa kuvittelemaani raadon makuun. Joka kerta aivan hirveä kokemus.
Mulla on kaikki kamppeet huja hajan, yritän saada kaikki pakattua matkalaukkuihin, mutta se on hidasta. Juna lähtee aivan kohta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi omituinen toistuva toimi on sellainen, että heilutan itseäni ylös ja alas pelkkien nilkkojen taipuessa. Olen kuin jotain kevyttä kumia. Seison jalkapohjat kiinni lattiassa ja huojutan kehoani nopeasti ylös alas. Tai loikin maantiellä. Pystyn ottamaan VALTAVIA loikkia ja etenen lujaa vauhtia. Noissa unissa ei ole mitään juonta. On vain se huojuminen tai loikkiminen.
Jäisellä tai lumisella tiellä sillai balettimaisesti ylipitkillä varpaankynsillä luistelu oli jossain unessa.
Mä näen usein unissa jotain nostalgista tai kauheaa. Viimeisimmät tällaiset unet ovat olleet se, kun kouluni lakkautettiin ja kaikki koulun oppilaat perheineen pakotettiin muuttamaan New Yorkiin sillä koulu siirrettiin sinne. Perheeni uusi kämppä oli karmea, koko paikka oli karmea. Kouluni oli nostalginen ja vanha, uusi koulu oli ihan hirveä. Ei mitään suomalaista luontoa tai luontoa ollenkaan, tukehduttavia pilvenpiirtäjiä ja suurliikennettä, aivan karmeaa arkkitehtuuria, ja karmeaa porukkaa. Muistan kuinka uuteen kouluun mennessäni väistelin hulluja ihmisiä kadulla, ajattelin sitä kauheaa säppiä jossa asuisin nyt siihen asti että muutan omilleni ja sydän ratkeamaisillaan vedin naama räkäisenä itkuhuutoa ”Miksi miksi miksi!?” Ja sitten toinen uni oli se, kuinka pääsin jonkun tuntemattoman vanhan lapsuudenystävän ja Barney the dinosaurin kanssa lakkautettuun hoploppiin leikkimään. Lapsena näin kans jatkuvasti sellasta unta, että leijun jotain kauheaa pelottavaa tyyppiä kohti kamalalla nopeudella enkä pysty liikkumaan. Huutaminen ei tuota ääntä ja jos rimpuilen, sätkin tai huudan, musta alkaa tuntua siltä ku koko keho olis puutunu (sattuu) ja uni muuttuu vaan pelottavammaksi ja raaemmaksi jos vastustelen
Aina muuton yhteydessä unissa etsin hukkuneita avaimia ja herään siihen paniikkiin, että oon ne hukannut enkä pääse kotiin. Tätä avainunta tulee myös muuten, kun on muutoksia elämässä.
Muuten mun unet on 99,9 % ahdistavia/kummallisia. Muistan, että kerran heräsin niin, että kerroin miehelle mukavasta unesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi unta toistuu, toisessa multa lähtee etuhampaat irti, toisessa löydän omasta kodistani huoneen jonka olemassaoloa en ole muka ennen tajunnut. Mitä nämä nyt sitten merkitsevät jos mitään...
Hampaiden lähtö tmv=stressi, hampaiden narskutus tai yhteen puristaminen unissaan. Uusien huoneiden löytäminen tutuista tiloista, kuten koti=näen näitä aina silloin kun olen oivaltanut perustavanlaatuisesti jotain uutta. Joskus vasta ko.unen aikana, mutta yleensä edeltävänä päivänä.
Sain lapset isovanhemmille hoitoon ja seuraavana yönä näin unta lentämisestä. ts olin onnellinen vapaudestani.
Hiippailen töissä alasti ja toivon ettei kukaan huomaa.
Yritän soittaa tai laittaa viestiä mutta se on jotenkin täysin mahdotonta kun puhelin temppuilee/katoilee.
Yritän lähteä lentokentälle kun lennon lähtöön on puoli tuntia enkä ole edes pakannut.
Kimppakämppäunia näkyy, ehkä muistona opiskeluajan soluasumisesta. Tähän voi liittyä vessa johon on monia sisäänkäyntejä ja ne täytyy muistaa lukita kaikki.
Se että joutuu suorittamaan peruskoulun uudestaan alusta asti, vaikka on jo täysi-ikäinen.
Vääristyneet ja typerämmät versiot kehittämistäni retropeleistä, joita testipelaan unessa. Toisaalta hienoa, että kohdealusta pystyy temppuihin joihin se ei oikeasti hyvin pysty (esim. parallaksivieritys) mutta niissä on aina ainakin 2x enemmän tarpeettomia morsiuskantoja ja neito hädässä -elementtejä, joita oikeasti pyrin välttämään :)
Vierailija kirjoitti:
Usein menen unessani vanhaan taloon, missä asuin nuorena. Ulko-ovi reistaili jo silloin, ja unessa sinne pääsee ilman avainta.
Sama. Ihmettelen unessa, miksi olen ihan turvassa, vaikka tiedän oven lukon olevan rikki. Muutin tuolta jo vuosikausia sitten pois, vielä unissa palaan. Usein.
Näen usein painajaista, jossa putoan hallitsemarromasti ja ikuisuudelta tuntuvan ajan jostain tosi korkealta. Herään tähän säpsähtäen.
Toinen painajainen on että olen ajamassa autoa ojaus, jarrut, eikä mikään tottele, auto vain menee hallitsemattomasti eternpäin. Tähänkin ylernsä herään säpsähtäen . Minulla on myö todella pelottavia ja todentuntuisia unihalvauksia, onneksi harvoin.
Minulla on ollut väkivaltainen traumalapsuus, arvelen että johtuu siitä nuo hallitsemattomat painajaiset.
Niin ja yksi paimajainen on , että joku lyö minua lekalla tai jollain päähän, ja näen ikäänkuim ulkopuolelta miten kalloni hajoaa pienillr säröille.
Olen jo melkein 50v , mutta se lapsuuden väkivalta ja munankuorilla käveleminen tulee vieläkin uniin.
Vierailija kirjoitti:
Näen usein painajaista, jossa putoan hallitsemarromasti ja ikuisuudelta tuntuvan ajan jostain tosi korkealta. Herään tähän säpsähtäen.
Toinen painajainen on että olen ajamassa autoa ojaus, jarrut, eikä mikään tottele, auto vain menee hallitsemattomasti eternpäin. Tähänkin ylernsä herään säpsähtäen . Minulla on myö todella pelottavia ja todentuntuisia unihalvauksia, onneksi harvoin.
Minulla on ollut väkivaltainen traumalapsuus, arvelen että johtuu siitä nuo hallitsemattomat painajaiset.
Niin ja yksi paimajainen on , että joku lyö minua lekalla tai jollain päähän, ja näen ikäänkuim ulkopuolelta miten kalloni hajoaa pienillr säröille.
Olen jo melkein 50v , mutta se lapsuuden väkivalta ja munankuorilla käveleminen tulee vieläkin uniin.
Putoamiset ja holtittomasti ohjattavat ajoneuvot hankalissa paikoissa ovat minullekin tuttuja unia. Samoin juna-asemalla tai lentokentällä jumittaminen lippu, tavarat tai matkaseura hukassa. Yksi painajainen on toistunut kolme kertaa elämässäni, ei onneksi ei pitkään aikaan. Siinä kaadan vettä lasiin ja tämä on rituaali, jonka seurauksena vapautan irti jotain pahaa joka alkaa seurata minua. Usein seikkailen labyrinttimaisessa kaakeloidussa ympäristössä, jossa on erilaisia altaita.
Olen joutunut jostain syystä takaisin armeijaan, vaikka vm-palvelus on suoritettu kauan sitten. En kuitenkaan uskalla kertoa asiaa esimiehille, koska pelkään, että he suuttuvat pelleilystäni ;D
Usein menen unessani vanhaan taloon, missä asuin nuorena. Ulko-ovi reistaili jo silloin, ja unessa sinne pääsee ilman avainta.