Onko epäterveellisempää syödä karkki per päivä kuin että söisi koko karkkipussin karkit yhdessä-kahdessa päivässä? ?
Ennen kaikkea painonhallinnan kannalta asiaa pohdin. Jos esimerkkinä omarkarkkipussi, jossa parikymmentä karkkia.
Kommentit (19)
Suuri määrä kerralla laittaa sokeritasapainon sekaisin.
Ei. Karkista päivässä ei ole mitään haittaa. Eikä kyllä siitä pussistakaan kunhan niitä syö sitten harvemmin, niin ettei tule kokonaisuudessaan liikaa kaloreita.
Itselläni on tapana syödä jotain hyvää, joko keskiä tai suklaata aina päiväkahvin kanssa, mutta vain tosiaan esim. 1-2 keksiä tai 2-4 palaa suklaata. Ei ole paino-ongelmia näkynyt.
Kysymys tuli mieleen siksi, koska joulu tulossa ja konvehdeilla tapana vanhentua. Mutta jotenkin tuntuisi, ettei terveellistä, jos söisi yhden konvehdin päivässä esim. kuukauden ajan 🤔
Saman verran siinä pussillisessa on energiaa, syö sen kummalla tavalla vaan. Toki, jos vähentää karkkien energiamäärän muusta syömisestä, on se helpompaa tehdä vähän kerrallaan.
Vaihtoehtokarkkeja pystyisi valmistamaan myös vähän terveellisemmän kaavan mukaan, ilman lisäainemössöjä ja liikaa sokeria aikuiseen makuun jne. Karkeissa pitää katsoa takaa ainesosat, onko lisäaineita, haittavärjeä, paljonko sokeria, rasvaa, onko keinoaromi tai mikä niistä jne.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.Itse saan sokerista päänsäryn.Joten en syö karkkia,en mitään missä sokeria.Ei särje silloin pääkään.
Tätä kysyttiin?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys tuli mieleen siksi, koska joulu tulossa ja konvehdeilla tapana vanhentua. Mutta jotenkin tuntuisi, ettei terveellistä, jos söisi yhden konvehdin päivässä esim. kuukauden ajan 🤔
Diabetikkona sanon että kokonaisuus on parenpi kk/1
Vierailija kirjoitti:
Suklaa on hammasystävillisintä makeista, liukenee, ei tartu hampaisiin. Lisäksi jos syöt yhden tai kaksi aterian päätteeksi, ei tule ylimääräistä happohyökkäystä.
Jos syöt rasiallisen napostellen pitkin päivää, se on "turmiollisempaa".
Näis siis hammasterveyden kannalta.
Hampaiden kannalta parempi syödä kaikki kerralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaa on hammasystävillisintä makeista, liukenee, ei tartu hampaisiin. Lisäksi jos syöt yhden tai kaksi aterian päätteeksi, ei tule ylimääräistä happohyökkäystä.
Entä painon kannalta? Miten paljon voi syödä konvehteja ilman, että vaikuttaa painoon? Max kolme konvehtia viikonlopun aikana?
En oo syönyt moneen viikkoon karkkia, mutta eilen söin kaksi. Oon tyytyväinen, kun liikunnan lisääminen ja napostelun vähentäminen laskenut painoa. Koko ajan pelkään, että jos päättäisin syödä joku päivä karkkia, palaisin takaisin vanhoihin tapoihin ja saavutetut tulokset menisivät hukkaan :/
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen debiili syö karkkia
Ja idiootit ihmettelevät toisten karkkien syöntiä.
Voin syödä paljon karkkia, kun harrastan liikuntaa niin paljon. Paino pysynyt samana monta vuotta.
Mä vedän joka viikonloppu puoli levyä suklaata ja irtareita 400 g. Viikollakin joskus, mutta en tietenjään tuollaista määrää, ehkä patukan päivässä. Ei ylipainoa ja hampaatkin suussa ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Mä vedän joka viikonloppu puoli levyä suklaata ja irtareita 400 g. Viikollakin joskus, mutta en tietenjään tuollaista määrää, ehkä patukan päivässä. Ei ylipainoa ja hampaatkin suussa ihan ok.
Hui, en pystyisi, maha tulisi mulla kipeäksi noin isosta määrästä 😶
Söin tänään yhden suklaapallon ja maha tuli heti kipeäksi. Makea vain pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä painon kannalta? Miten paljon voi syödä konvehteja ilman, että vaikuttaa painoon? Max kolme konvehtia viikonlopun aikana?
Sisällytä ne päivän kaloreihin
En tiedä.Itse saan sokerista päänsäryn.Joten en syö karkkia,en mitään missä sokeria.Ei särje silloin pääkään.