Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Abortinvastustaja, onko sinusta ok, jos naiset joutuvat hengenvaaraan, koska eivät saa aborttia?

Vierailija
30.10.2022 |

Esimerkki tämän päivän Teksasista:

"Texasissa on noussut esiin useita tapauksia, joissa raskaana olleet naiset ovat joutuneet kärsimään ja vaarantamaan henkensä, koska lääkärit eivät uskalla tehdä hätätapauksissakaan aborttia ennen kuin naisen henki on tarpeeksi vaarassa. Näin on ollut myös tapauksissa, joissa sikiöllä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia syntyä hengissä"

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009164188.html

Millä perusteella tämä on ok, haluaisin kuulla perusteltuja mielipiteitä nimenomaan aborttioikeutta vastustavilta? Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa oma äitisi, siskosi tai tyttäresi?

Kommentit (1084)

Vierailija
781/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonkin verran nähnyt aborttitapauksia ja haluan vaan sanoa, että siellä sosiaalisissa syisdä on ihan kaikenlaisia syitä. On päihteidenkäyttäjiä joilla ei ole mitään mahdollisuuksia pitää huolta lapsesta tai edes olla päihteettä tai sitoutua raskauden ajaksi korvaushoitoon, on hyväksikäytettyjä ja raiskattuja joilla raskaus on alkanut enemmän tai vähemmän painostamalla tai pakottamalla, on pahoista mielenterveysongelmista kärsiviä, on yliväsyneitä vauvojen äitejä joilla ei ole jaksamista uuteen raskauteen, on yläasteikäisiä nuoria jotka on tulleet raskaaksi ensimmäisistä kerroista. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon.

Sosiaaliset syyt ei siis ole mikään yksi tyyppi, joka päätyy aborttiin koska ei huvita jatkaa raskautta, vaan se pitää sisällään lukemattomia syitä, miksi päädytään aborttiin.

Vierailija
782/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos lapsi selviää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin ratkoa ongelmia tappamalla lapsi kohtuun. Ongelmat pitäisi ratkoa muulla tavalla.

Vierailija
784/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortinvastustajat eivät suurin osa piittaa pätkääkään sen äidin hengestä tai hänen läheisistään (huomaa myös tämän ketjun kommenteissa) kunhan sikiö vaan saa elää, viis siitä mitä äidille tapahtuu tai sille syntyneelle lapselle, kunhan vaan saa syntyä. Jos niistä syntyvistä lapsista välitettäisiin niin lastenkoteja ja adoptioita olisi huomattavasti nykyistä enemmän

Kyllä. Tämä on absoluuttisessa abortinvastustamisessa kaikista pelottavinta. Mitä sitten, kun se 100% varmuudella ei-toivottu lapsi syntyy? Yhtäkkiä hänen elämällään ei olekaan mitään merkitystä. Hänen pitää saada syntyä, koska hedelmöittyminen on tapahtunut, eikä raskaus ole toivomuksista huolimatta keskeytynyt itsestään, mutta mitä sitten tapahtuu? Siinä vaiheessa tämä äiti, joka ei ole lasta halunnut, joutuu häntä hoitamaan ja toivotaan parasta. Vastuu ei-toivotusta vauvasta ei kuulu kenellekään. Äiti voi laiminlyödä vauvaa, koska ei halunnut tätä, mutta ei abortinvastustajaa kiinnosta. Hänen työnsä on tehty, kun äiti päätti synnyttää lapsen.

Adoptio on hyvä vaihtoehto. Monet kyllä kypsyvät äitiyteen raskauden aikana ja rakastuvat siihen vauvaan, kun sen näkevät. Ihmisille pitäisi myös tarjota turvallisesti apua vanhemmuuden alkuun. Ihan opastusta ja vaikka apua, jos on uupunut tai masentunut äiti tai isä.

Adoptiota ennen pitää kestää se raskaus ja kaikki sen tuoma rasitus. Voi olla että nainen ei saa siihen paljoa tukea, etenkin jos raskaus ei ole yleisesti hyväksytty vaan saanut alkunsa esim. yhden illan jutun jälkeen. Se nainen joutuu raskauden aikana jäämään töistä aiemmin pois (voi olla taloudellisesti hyvin haastavaa) eikä raskautta voi piilotella loppuun asti, vaan jotenkin pitää selviytyä siitä että ihmiset kyselevät ja toivottelevat onnea uuteen perheeseen tai ihmettelevät adoptiopäätöstä tai avoimesti paheksuvat koko raskaana olevaa naista. Ennen adoptiota naisen pitää synnyttää, ottaa riskit ties mistä tulehduksista ja laskeumista ym. mitä saatetaan kirurgisesti joutua korjailemaan.

Moni äiti on saanut lapsensa, ihan toivottuna, eikä silti ollut valmis äitiyteen. Mikä saa sinut ajattelemaan, että vasten tahtoaan raskaana oleva vain maagisesti kypsyy äidiksi ja rakastuu vauvaan? Eihän näin käy kaikille vauvaa alunperin tahtoneillekaan. Ja vaikka näin kävisi niin ei se muuta sitä, että lasta ei naisen elämäntilanteen tai muun syyn vuoksi alunperin olisi haluttu. Uskon että niitä jotka vastentahtoisesti synnyttävät lapsen ja sitten pitävät sitä elämänsä parhaana päätöksenä ei ole ihan hirveän paljon ja hekään tuskin olivat 100% abortin kannalla alkujaankaan.

Ohjausta ja apua ja rahallista tukea on nytkin saatavilla. Ei ehkä niin paljon kuin ihmiset toivoisivat, mutta avun lisääminen tuskin saisi ihmisiä innostumaan lasten hommaamisesta. Kyllä se tahto perheen perustamiseen pitää olla olemassa jo ennen kuin tukihakemukset on hyväksytty.

Vierailija
785/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehet harrastaisivat vähemmän seksiä (usein ovat se "haluavampi" osapuoli) niin ei olisi niin paljon tarvetta aborteille. Miksi miehet eivät vain lopeta seksin harrastamista ja käytä vaikka seksivälineitä? Eivät silloin saattaisi ketään raskaaksi ja tekemään aborttia

Miehet harrastavat jo vähemmän seksiä, erityisesti yhdyntää. Ja nimenomaan suomalaiset miehet. Syntyvyys Suomessa alenee jatkuvasti. Syntyvät vauvat ovat yhä useammin muualla kuin Suomessa syntyneiden äitien lapsia.

Syntyvyys voi alentua muunkin vuoksi kuin seksin harrastamattomuuden. Kiinnostaisi tietää johtuuko alhainen syntyvyys oikeasti siitä että seksiä harrastetaan vähemmän vai siitä, että siittiöiden laatu on pudonnut ja raskaus ei enää ala yhtä helposti kuin ennenvanhaan.

Näillä muualla syntyvillä tahtoo olla lähes aina ihan eri suhtautuminen perheen perustamiseen, lapsia toivotaan ja niitä toivotaan paljon oli elämäntilanne mikä tahansa.

Vierailija
786/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin ratkoa ongelmia tappamalla lapsi kohtuun. Ongelmat pitäisi ratkoa muulla tavalla.

Yksi apu olisi ihan vaan kylmä käteinen. Paljonko sinä olisit valmis maksamaan kuukausittain, jotta aborttia harkitseva kantaisi raskauden loppuun?

Vierailija
787/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on siitä minkä ikäsenä sikiön saa vielä tapaa. ei abortti oikeudesta

788/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista tietämättömyyttä joillain täällä. Joku tässä ketjussa puhuu, että sikiö jää kitumaan.

Lääkkeellisessä alkuraskauden abortissa, jollaisia useimmat abortit ovat, ensimmäisellä lääkkeellä lopetetaan raskaushormonin erittyminen. Näin käy usein myös luonnollisista syistä. Alkuraskauden keskenmenot ovat yleisiä.

Toinen lääke tyhjentää kohdun raskausmateriaalista. Alkio on siitä vain pieni osa. Mm. istukan alku ja limakalvoa tulee ulos. Se ulos tuleva veritöhnä ei siis ole raadeltu pieni vauva.

Tässä ketjussa on myös kuviteltu sterilisaation tarkoittavan kohdunpoistoa, joka on kuulemma ihan pikkujuttu ja sen saa vain pyytämällä ehkäisytarkoituksessa. Ei siis mikään ihme, että samankaltaiset ihmiset kuvittelevat alkion minikokoiseksi vauvaksi, joka joraa kohdussa kuin Ally McBealissä.

Se että sulle alkiolla ei ole mitään väliä ei tarkoita etteikö alkioilla olisi muille väliä. Tai se että alkion/sikiön tappaa ei ole sinusta tappamista ei tarkoita etteikö elämän tahallinen päättäminen olisi juuri sitä.

Se että jollekin muulle alkiolla on väliä ei tarkoita että minulle alkiolla pitäisi olla väliä.

Parempi, että jokainen elää oman mielipiteensä mukaan tuputtamatta kantaansa muille. Sillä tavoin koko vääntö aborttioikeuden puolustajien ja vastustajien välillä loppuisi. Abortti on laillinen ja sellaisena sen tulee pysyäkin. Jokainen voi päättää, käyttääkö itse lain tuomaa oikeutta.

Olen itse miettinyt tuota, että pitäisikö eettiset erimielisyydet tuoda ja pitää esillä, vai jättää käsittelemättä. Tein siitä joskus aloituksenkin, ja vaikka se ei saanut paljoakaan huomiota, niin vaikutti siltä, että useimmat olisivat sitä mieltä, että muiden toiminnan eettisyytteen tulisi puuttua.

Jos esimerkiksi näkisit naapurisi kohtelevan kaltoin koiraansa, valta-asemassa olevan hyväksikäyttävän alaistaan tai jonkun tuttavasi valehtelevan tai mustamaalaavan toista, niin yleinen käsitys tuntuu olevan, että asiaan tulisi jollakin lailla ottaa kantaa. "Kukin taaplaa tyylillään" ei tunnu olevan ainakaan Suomessa hirveän suosittu asenne tällaiseen, ja ihmisiä ehkä kehotetaankin puuttumaan näkemiinsä vääryyksiin ja epäkohtiin, vaikka asia ei heitä suoraan koskisikaan.

Vierailija
789/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista tietämättömyyttä joillain täällä. Joku tässä ketjussa puhuu, että sikiö jää kitumaan.

Lääkkeellisessä alkuraskauden abortissa, jollaisia useimmat abortit ovat, ensimmäisellä lääkkeellä lopetetaan raskaushormonin erittyminen. Näin käy usein myös luonnollisista syistä. Alkuraskauden keskenmenot ovat yleisiä.

Toinen lääke tyhjentää kohdun raskausmateriaalista. Alkio on siitä vain pieni osa. Mm. istukan alku ja limakalvoa tulee ulos. Se ulos tuleva veritöhnä ei siis ole raadeltu pieni vauva.

Tässä ketjussa on myös kuviteltu sterilisaation tarkoittavan kohdunpoistoa, joka on kuulemma ihan pikkujuttu ja sen saa vain pyytämällä ehkäisytarkoituksessa. Ei siis mikään ihme, että samankaltaiset ihmiset kuvittelevat alkion minikokoiseksi vauvaksi, joka joraa kohdussa kuin Ally McBealissä.

Se että sulle alkiolla ei ole mitään väliä ei tarkoita etteikö alkioilla olisi muille väliä. Tai se että alkion/sikiön tappaa ei ole sinusta tappamista ei tarkoita etteikö elämän tahallinen päättäminen olisi juuri sitä.

Se että jollekin muulle alkiolla on väliä ei tarkoita että minulle alkiolla pitäisi olla väliä.

Parempi, että jokainen elää oman mielipiteensä mukaan tuputtamatta kantaansa muille. Sillä tavoin koko vääntö aborttioikeuden puolustajien ja vastustajien välillä loppuisi. Abortti on laillinen ja sellaisena sen tulee pysyäkin. Jokainen voi päättää, käyttääkö itse lain tuomaa oikeutta.

Olen itse miettinyt tuota, että pitäisikö eettiset erimielisyydet tuoda ja pitää esillä, vai jättää käsittelemättä. Tein siitä joskus aloituksenkin, ja vaikka se ei saanut paljoakaan huomiota, niin vaikutti siltä, että useimmat olisivat sitä mieltä, että muiden toiminnan eettisyytteen tulisi puuttua.

Jos esimerkiksi näkisit naapurisi kohtelevan kaltoin koiraansa, valta-asemassa olevan hyväksikäyttävän alaistaan tai jonkun tuttavasi valehtelevan tai mustamaalaavan toista, niin yleinen käsitys tuntuu olevan, että asiaan tulisi jollakin lailla ottaa kantaa. "Kukin taaplaa tyylillään" ei tunnu olevan ainakaan Suomessa hirveän suosittu asenne tällaiseen, ja ihmisiä ehkä kehotetaankin puuttumaan näkemiinsä vääryyksiin ja epäkohtiin, vaikka asia ei heitä suoraan koskisikaan.

Kaikkeen muiden toiminnan eettisyyteen ei tule puuttua. Jos naapuri hakkaa koiraansa ja puuttuu siihen, se on eri asia kuin puuttua jonkun lihansyöntiin tai turkisten käyttöön. Eettisistä erimielisyyksistä on ihan hyvä keskustella, mutta keskustelu ei tarkoita sitä, että vaatii toista käyttäytymään samoin kuin itse. Tämä on se ongelma aborttikeskustelussa, oman mielipiteen takia halutaan viedä muilta vapaus valita elämänsä kulku ja pakottaa raskaaksi ja synnyttämään. Koira voidaan eläinsuojelun toimesta ottaa naapurilta pois, mutta naapuri ei ruumiillisesti kärsi asiasta.

Vierailija
790/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta ok tehdä murha?

Jos sinusta abortti on murha, suhtaudut pelottavan tyynesti n. 10 000: n vuosittaiseen murhaan. Minä kyllä vaatisin päitä vadeille ja välittömiä toimia. Ottaisin varmaan oikeuden omiin käsiinikin.

Mutta sinulle tuo näyttäisi olevan ikävä asia josta välität vähän netissä.

Kerrotko mitä se mielestäsi on kun toisen elämä tahallisesti lopetetaan?

/eri

Tässä yhteydessä kyseessä on abortti, eli raskaudenkeskeytys. Mikä on se elämä, mikä siinä päättyy, siitä onkin monta tulkintaa. Elämäähän on eläimillä, kasveilla ja homeella. Onko yhteiskunnassamme tapahtuva kurtturuusujen hävitys mielestäsi kansanmurha?

Kerro nyt vain mitä sille sikiölle tapahtuu kun naiselle tehdään abortti?

No sehän kuolee, sitähän sinä haluat minun sanovan. Mutta mitä tapahtuu pelargonialle, jos lopetat sen kastelun? Olen pahoillani, äidinkielessäni ei ole erillisiä sanoja eri orgaanisten eliöiden menehtymisille.

Tulihan se sieltä. 

Luitko muuta kuin ensimmäisen lauseen? Ei kaikki kuolema ole murha, edes silloin jos se elämä päätetään harkitusti.

On se silloin kun ihminen tappaa ihmisen.

Alkio ei ole ihminen.

On se, eri kehitysvaiheessa kuin sinä ja minä mutta ihminen kuitenkin.

Ja sinä suhtaudut näiden ihmisten murhiin noin tyynesti?

Öö tämä on keskustelupalsta. Mitä minä muka voisin, mennä kadulle huutamaan? Ethän sinä sitä näkisi tai kuulisi? Laki on mitä on, valitettavasti. En minä ole sen enempää helisemässä muistakaan tapoista tai murhista. Hulluja jotka haluavat tappaa toisia maailmassa riittää, kävisi työstä raivota jokaisesta. 

Kyllä minä huutaisin ja mesoaisin, jos kokisin n. 10 000:n laillisen murhan tapahtuvan Suomessa vuosittain.

Oudoimman tuosta kommentista tekee sen että et koe tuota tapahtuvan.

Jaa, minusta on outoa, että sinä koet niin ja lähinnä nillittät netissä. Ei tainut Koskelan tapauskaan vihlaista?

Kerro ihmeessä kun näytät tietävän missä pitäisi nillittää? Tai mitä pitäisi tehdä jotta vauvojen tappamiset loppuisi?

Vierailija
791/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jonkin verran nähnyt aborttitapauksia ja haluan vaan sanoa, että siellä sosiaalisissa syisdä on ihan kaikenlaisia syitä. On päihteidenkäyttäjiä joilla ei ole mitään mahdollisuuksia pitää huolta lapsesta tai edes olla päihteettä tai sitoutua raskauden ajaksi korvaushoitoon, on hyväksikäytettyjä ja raiskattuja joilla raskaus on alkanut enemmän tai vähemmän painostamalla tai pakottamalla, on pahoista mielenterveysongelmista kärsiviä, on yliväsyneitä vauvojen äitejä joilla ei ole jaksamista uuteen raskauteen, on yläasteikäisiä nuoria jotka on tulleet raskaaksi ensimmäisistä kerroista. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon.

Sosiaaliset syyt ei siis ole mikään yksi tyyppi, joka päätyy aborttiin koska ei huvita jatkaa raskautta, vaan se pitää sisällään lukemattomia syitä, miksi päädytään aborttiin.

Tämmöset faktaharhat sieltä sitten. Et siis tiedä mitä sosiaaliset syyt on, eli ne on niitä missä ei vain haluta lasta ilman suurempaa syytä.

Tässä tilastoja syistä vuodelta 2014

Sosiaalinen 9 011

Alle 17 v. 194

Yli 40 v. 275

Jo 4 aikaisempaa lasta 220

Sikiövaurio 355

Lääketieteellinen syy 69

Rajoitettu kyky huolehtia lapsista 7

Eettinen (raiskaus, insesti, tms.) 8

Yhteensä 9 780

Vierailija
792/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinusta abortti on murha, suhtaudut pelottavan tyynesti n. 10 000: n vuosittaiseen murhaan. Minä kyllä vaatisin päitä vadeille ja välittömiä toimia. Ottaisin varmaan oikeuden omiin käsiinikin.

/eri

Tässä yhteydessä kyseessä on abortti, eli raskaudenkeskeytys. Mikä on se elämä, mikä siinä päättyy, siitä onkin monta tulkintaa. Elämäähän on eläimillä, kasveilla ja homeella. Onko yhteiskunnassamme tapahtuva kurtturuusujen hävitys mielestäsi kansanmurha?

No sehän kuolee, sitähän sinä haluat minun sanovan. Mutta mitä tapahtuu pelargonialle, jos lopetat sen kastelun? Olen pahoillani, äidinkielessäni ei ole erillisiä sanoja eri orgaanisten eliöiden menehtymisille.

Tulihan se sieltä. 

Luitko muuta kuin ensimmäisen lauseen? Ei kaikki kuolema ole murha, edes silloin jos se elämä päätetään harkitusti.

Alkio ei ole ihminen.

Öö tämä on keskustelupalsta. Mitä minä muka voisin, mennä kadulle huutamaan? Ethän sinä sitä näkisi tai kuulisi? Laki on mitä on, valitettavasti. En minä ole sen enempää helisemässä muistakaan tapoista tai murhista. Hulluja jotka haluavat tappaa toisia maailmassa riittää, kävisi työstä raivota jokaisesta. 

Kyllä minä huutaisin ja mesoaisin, jos kokisin n. 10 000:n laillisen murhan tapahtuvan Suomessa vuosittain.

Jaa, minusta on outoa, että sinä koet niin ja lähinnä nillittät netissä. Ei tainut Koskelan tapauskaan vihlaista?

Kerro ihmeessä kun näytät tietävän missä pitäisi nillittää? Tai mitä pitäisi tehdä jotta vauvojen tappamiset loppuisi?

Mitä yleensäkin tehdään, jos koetaan yhteiskunnassa olevan jotain pahasti pielessä. Mielenosoituksia, kansalaisaloitteita, adresseja jumalauta terroria! 10 000 vuodessa, etkä muka mitään keksi tehdä?

Vierailija
793/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/eri

Tulihan se sieltä. 

Alkio ei ole ihminen.

Mitä yleensäkin tehdään, jos koetaan yhteiskunnassa olevan jotain pahasti pielessä. Mielenosoituksia, kansalaisaloitteita, adresseja jumalauta terroria! 10 000 vuodessa, etkä muka mitään keksi tehdä?

Johan niitä on tehty. 

Vierailija
794/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/eri

Tulihan se sieltä. 

Alkio ei ole ihminen.

Johan niitä on tehty. 

Harvoin ja hiljaa, eli ihan vaan kun sattuu huvittamaan.

Vierailija
795/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan ole oikein tappaa viatonta lasta kohtuun. Epätoivottu raskaus pitäisi ehkäistä muulla tavoin.

Vierailija
796/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/eri

Tulihan se sieltä. 

Alkio ei ole ihminen.

Onpas

Vierailija
797/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaa ei voi ratkaista tappamalla viatonta lasta.

Ei sitä niin ratkaistakaan. Se ratkaistaan keskeyttämällä ei-toivottu raskaus.

Eli tappamalla lapsi kohtuun

Vierailija
798/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/eri

Tulihan se sieltä. 

Alkio ei ole ihminen.

Heh, kai tiedät että aniharva kansalaisaloite pääsee käsittelyyn, terrorismista joudut itse putkaan ja adressit kuka niitä edes tekee enää. Suomalaiset ovat niin aivopestyjä tähän viherideologiaan, että jopa sillä on saatu survottua perhearvot maan mutiin. Feminismi tappaa viimeisetkin aivonrippeet ja tässä on yksi tuloksista: täytyy saada oikeus tappaa oma lapsi.

Joo tsemppiä vaan kun meet ilmaisemaan mieltäs tämmöstä sairasta tyrannia ja kommunismia vastaan. 

Vierailija
799/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut haluavat sitä. Et ole tavannut heitä ainakaan tarpeeksi. Häiriintyneitä ja persoonallisuushäiriöisiä on myös yhteiskunnan korkeimmissa asemissa. Heitä innostaa, kun joku kertoo omasta kärsimyksestään tai sen mahdollisuudesta. Ei voi vedota normaaleihin tunteisiin ja myötätuntoon silloin, kun niitä ei ole.

800/1084 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin koiran pahoinpitelyyn puuttuminen on eri asia kuin lihansyöntiin tai turkisten käyttöön puuttuminen?

Laillisuus on yksi asia, mutta sen väittäminen, että vain laittomuuksiin tulisi puuttua, on ongelmallista esimerkiksi sen takia, että lait vaihtelevat maittain ja ajoittain, mutta useimpien asioiden eettisyys ei varmaankaan katsota useimmiten olevan riippuvaista siitä, missä maantieteellisessä sijainnissa ne tehdään. Voitaisiin myös ajatella, että esimerkiksi homoseksualiset suhteet eivät olleet epäeettisiä vuoteen 1971 asti, ja eettisiä vasta siitä lähtien.

Tuota ruumiillisen kärsimyksen erityistä merkityksellisyyttä en ole ennen tullut pohtineeksi, mutta mieleeni tulee ainakin se, että esimerkiksi huumeet ovat kiellettyjä, vaikka huumeiden käytön lopettamisesta voi seurata ruumiillisia vierotusoireita, ja huumeiden käyttö voi olla tapa lääkitä ruumiillisia vaivoja (esim. kipuja tai masennusta).