Miksi tein 4 lasta???!!! Nyt on lapsenlapsia liuta (7) odottamassa hoitopaikkaa ja lahjoja ja kaikenlaista.
Luulin, että eläkepäivämme olisivat rauhaisia. No eivät ole, kun omat lapset ovat alkaneet sikiämään. Ja tuo 7 tulee kolmen lapsen lapsista (3+2+2), yksi on vasta 22v, eli lisää varmastikin jossakin vaiheessa pukkaa.
Viimeisen 3 vuoden aikana meillä ei ole ollut yhtäkään viikkoa, ettei olisi ollut 2-3 lapsenlapsihommapäivää päällä. Mökillekin pitää ottaa mukaan.
Missään ei ole omaa rauhaa. Leluja on kaikkialla. Teen yhä edelleen lapsille sopivaa ruokaa, makaronilaatikkoa, spagettia ja pinaattilettuja.
Ollaan miehen kanssa puhuttu, että muutetaan pohjoiseen (asutaan Uudellamaalla, kuten lapset perheineenkin) niin saadaan rauha.
Kommentit (47)
No kenen vika se on jos ette osaa sanoa ei? Ihan pitää karkuun luikkia ja muuttaa kauas. Heh.
Tuttavilla oli samaa vaivaa. Ratkaisivat asian muuttamalla syksyisin n. puolen vuoden ajaksi Espanjaan. Kesäisin sitten tapaavat lapsenlapsia ja lapsiaan. Onnistuisiko teillä sama?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä aikuista lasta (19-29) eikä vielä yhtään lastenlasta. Olen ajatellut et hoitakoon ristiin. Tulen tekemään yökylille tiukat rajat. Toki välillä otetaan mielellään, mutta muuten olen hommani hoitanut.
Meillä lapset (2 lasta, 3 lapsenlasta) räknäävät sitä, kuinka paljon kummankin lapset ovat meillä olleet. Sen mukaan sitten jakavat päiviä keskenään. Kukaan ei ole ikinä kysynyt meiltä mitään. Samoin meilläkin joka viikko lapsenlapsia, jotka ovat raskaassa iässä, 1-5v.
Niin, miksi teit neljä lasta? Itse tein vain yhden ja voi olla ettei hän lisäänny lainkaan.. No oikeasti, laita rajat lapsillesi, kerro, ettet jaksa jatkuvasti hoitaa lapsenlapsia. Ei kukaan isovanhempi jatkuvasti hoida eikä tarvitsekaan hoitaa. Meillä kun lapseni edesmenneet isovanhemmat olivat elossa, niin pappa vei joskus kalaan, mummo joskus elokuviin ja ehkä noin kerran vuodessa ottivat vuorokaudeksi yökylään. Sitten mummo vei lasta joskus ravintolaan yms mutta hän teki niin kun halusi eikä ne olleet mitään pakollisia, jatkuvia juttuja.
Etkö saa suuta auki? Oma moka kun olet lähtenyt siihen, että kämppäsi on joku avoimien ovien päiväkoti. Ehkä olisi myös ollut syytä kasvattaa ne omat lapsesi hieman eritavalla, mistä ne onkaan saanut idean että muori passaa ja palvelee?
Kerrotte vaan että tarvitsette välillä omaakin aikaa ja ette jaksa enää tätä.
Aina jotenkin huvittaa kun porukka hankkii lauman lapsia ja sitten ovat aivan yllättyneitä kun lapsukaiset hankkivat lopulta omia lapsia ja niitä lapsenlapsia on sitten kouluryhmän verran. Luulitteko tosiaan että teiltä ei odoteta mummoilua?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavilla oli samaa vaivaa. Ratkaisivat asian muuttamalla syksyisin n. puolen vuoden ajaksi Espanjaan. Kesäisin sitten tapaavat lapsenlapsia ja lapsiaan. Onnistuisiko teillä sama?
Eikö ihmiset saa sanotuksi jälkikasvulleen, että hoitovastuu kuuluu lapsen vanhemmille, ei isovanhemmille?
Ei todellakaan koskaan ole ollut normaalia, että isovanhemmat hoitaa vanhempien vastuut.
Sano vaan suoraan, ettei voimat, aika tai rahat riitä.
Onneksi olen niin ruma ettei yksikään nainen ole halunnut seurustella kanssani. Saan olla mökilläkin ihan rauhassa. Nautin oikein hiljaisuudesta ettei ole kakaralaumaa kiljumassa ruokaa tai jotain.
Meilläkin sama. Muutettiin sitten kauemmaksi. Oli hyvä ratkaisu. Muutto avartaa myös, saatiin uusia ystäviä ja harrastuksia, kun vaihdettiin lääniä., suosittelen.
Hyi, nehän ovat sinun omia sukulaisia. Muuttakaa maasta, ja joskus jos käytte Suomessa älkää olko tuntevinanne. Kyllä ne siitä oppivat.
Vierailija kirjoitti:
Aina jotenkin huvittaa kun porukka hankkii lauman lapsia ja sitten ovat aivan yllättyneitä kun lapsukaiset hankkivat lopulta omia lapsia ja niitä lapsenlapsia on sitten kouluryhmän verran. Luulitteko tosiaan että teiltä ei odoteta mummoilua?
Ei mummoilu ja pappailua ole sitä, että aikuiset lapset kippaavat omat kakaransa jatkuvasti isovanhempien vastuulle. Isovanhemmat osallistuu sen verran kun itse haluavat ja jaksavat.
Meilläkin on neljä lasta ja toivon kovasti, että saisin edes yhden lapsenlapsen. Mieluiten ennen kuin olen liian vanha ja dementoitunut hoitamaan. En ole mikään superjaksaja enkä ihan vauvaa ottaisi yökylään enkä pitkäksi aikaa kerrallaan. Mutta muistan, miten ihanaa oli, kun omat vanhempani hoitivat esikoista vauvana kaksi tuntia, että pääsimme miehen kanssa kahdestaan ulos syömään. Se tuntui luksukselta. Olemme saaneet myös hyvin avokätisesti lahjoja lapsille molemmilta isovanhemmilta. Oma mummuni oli myös onnellinen lastenlapsistaan (10 kpl) ja sujautti pienestä eläkkeestään kaikille aina seteleitä.
Pidä ehkäisyvalistusta lapsillesi. Sanot että nyt riittää, et jaksa enää koko ajan lisääntyvää lapsilaumaa.
Aseta rajat ja ilmoita ne selkeästi lapsillesi. Päätä kuinka monta tuntia kuukaudessa haluat olla lapsenvahtina ja pidä siitä kiinni. Ja tosiaan lapsesi voisivat hoitaa lapsia ristiin. Serkut menee siinä omien lasten sivussa silloin tällöin.
Päätä myös minkä verran haluat osallistua juhliin ja lahjoihin. Olisiko sinulle vaikka helpompi kustantaa tarjoilut tai muuten auttaa niissä, tai antaa lahjaksi pieniä lahjakortteja.
Onnea isosta lapsikatraasta. Se on hyvä saavutus.
Suosittelen että muutatte kauas niin pieneen koppiin, että sinne ei edes vieraita mahdu. Sitten se lapsienlapsien näkeminen riippuu ihan teistä miten jaksatte matkustaa katsomaan.
Jos olette aina antaneet lapsillenne periksi eivät he tajua nytkään rajojanne. On vain kaksi vaihtoehtoa: sietää tai vetää rajat. Neuvottelut ja diplomatia ovat vaikeasti opittavat taidot etenkin, jos pelkää lastensa reaktioita, Aina voi vedota ettette ole enää viime kesän tamma ja ori- voimat eivät riitä myöskään silloin lasten hoitamiseen joka kerta, kun he haluavat niin.
Olen seurannut sivusta kavereitteni suhdetta lastenlasten hoitamiseen, Niin kauan kuin on yksi hehkutusta riittää, mutta sitten kun enemmän äänensävy muuttuu väsyneemmäksi. Eivät ikinä sanoisi ei, joka on mielestäni tyhmä asenne ja kun ei sitten muuta jakseta pariin päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä aikuista lasta (19-29) eikä vielä yhtään lastenlasta. Olen ajatellut et hoitakoon ristiin. Tulen tekemään yökylille tiukat rajat. Toki välillä otetaan mielellään, mutta muuten olen hommani hoitanut.
Meillä lapset (2 lasta, 3 lapsenlasta) räknäävät sitä, kuinka paljon kummankin lapset ovat meillä olleet. Sen mukaan sitten jakavat päiviä keskenään. Kukaan ei ole ikinä kysynyt meiltä mitään. Samoin meilläkin joka viikko lapsenlapsia, jotka ovat raskaassa iässä, 1-5v.
Itse olette lapsenne kasvattaneet tuollaisiksi räknääjiksi, jotka eivät osaa ottaa toisia huomioon vaan vain miettivät sitä, että saavat itse tarpeeksi.