Kasvissyöjä jättää vieraille liharuuan tekemättä
Ensinkin, kun teen itse ruokaa, yritän parhaimman mukaan tehdä niin hyvää ruokaa kuin mahdollista jokaiselle ja minulle itselleni syöminen on aina nautinto enkä koskaan syö ruokaa, jonka tarkoituksena olisi vain täyttää vatsani. Minulle esimerkiksi kun kolmen ruuan päivällinen tarkoittaa sitä, että siinä on lihaa tai kalaa. Tuttava perheessä kasvissyöjiä ja tein heille luonnollisesti kasvisruokaa kun olivat vieraana ja kehuivat sitä maasta taivaaseen. Illallisella olevilla sekasyöjille ja itselleni luonnollisesti oli sitten lihavaihtoehto. Tämä tottakai oli työlästä minulle ja tein varmaan 1,5 tuntia enemmän töitä illallisen eteen, kun piti tehdä kahdet ruuat. Kaikki säädöt, että mahtui hellalle ja uuniin kaikki.
Nyt kun oltiin viikonloppuna vuorostaan heillä syömässä, tuttava perheen rouva kasvissyöjänä oli tehnyt vain kaikille samaa kasvisruokaa. Ei ollut minulle nautinto, itse pidin päivällisruokaa sellaisena, että se oli kuin tilaisit ravintolan pihviannoksen ilman pihviä. Onko kohtuullista, että sekasyöjänä otetaan muiden ruokavaliot huomioon ja pyritään tekemään toisella mahdollisimman hyvänmakuista ruokaa, mutta sitten kasvissyöjä ei itse huomioikaan vastuvuoroisesti sekasyöjiä?
Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta.
Pitääkö seuraavalla kerralla ottaa omat pihvit mukaan tai jos kasvissyöjä on tekemässä lasagnea laittaa sille mobilepayn kautta rahaa jauhelipakettia varten, että voisitko tehdä meillekin jotain? Että mekin haluttaisiin syödä hyvää ruokaa.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniporukka näyttää poistelevan itseensä kriittisesti suhtauvia kommentteja, joten otetaanpas uudestaan: Olen kyllästynyt tähän kasvissyöjien yli- ja ahdasmielisyyteen, jossa oma ideologia antaa oikeutuksen julistaa ruokavaliotaan muille ja samalla osoittaa omaa ylivertaisuuttaan ja myös halveksuntaansa niihin, jotka elävät ihan tavallista elämäänsä. Tuo oman vegeravintonsa pakkosyöttäminen on yksi viheliäimmistä ilmentymistä asiassa. En käy enää vierailuilla kasvissyöjien luona enkä varsinkaan kutsu heitä kotiini, koska ei tarvitse. Nyt lähtee pannulle kunnon burgeripihvi, normaalisti paistan kanafilettä tai kalaa, riippuen tarjonnasta. Popsikaa kasvissyöjät soijaanne ja lisäravinteita, hyvää jatkoa ja nöyrää mieltä teille.
Missä näet ylimielisyyttä ja halveksuntaa? Ettei se vain olisi omassa päässäsi?
Vierailija kirjoitti:
No jos se on huolella valmistettua kasvisruokaa, niin kyllä se kelpaa illalliseksi. Minä olen joskus syönyt vegaanisen illallismenun joka oli aivan loistava. Sienikeittoa, terriiniä, suklaakakkua jälkiruoaksi... ihan jumalaista.
No ehkä ongelma olikin se ettei tuo kasvissyöjäpariskunta ole erityisen taitavia ruoanlaittajia, joten tarjoomukset aloittajalle oli vaan mauttomia. Ehkä aloittaja osasi kokata vegaanivierailleen jopa paremman aterian kuin mitä he itse osaavat tehdä.
Olen sekasyöjä itse mutta aina välillä meilläkin syödään päivällinen jossa ei ole lihaa. Ihan vaan koska tekee mieli jotain tiettyä ruokaa joka nyt sattuu olemaan kasvisruoka. Silloin pitää panostaa kunnon reseptiin ja hyviin mausteisiin niin kyllä maistuu eikä kukaan siihen lisäksi edes lihaa kaipaa. Satunnainen kasvisruokapäivä on sekasyöjille yleensä ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, on sitten näkäjään niin, että kasvisyöjiä pitää palvella viimeisen päälle ja valmistaa heitä varten erikseen ruuat. Kun taas meitä lihansyöjiä ei tarvitse huomioida mitenkään.
Kertoisitteko kasvissyöjät mistä tämä ero johtuu?
Tämän minäkin haluaisin tietää.
Kauhea loukkaantuminen aina jos kasvissyöjää/vegaania ei ole ruokatilanteissa huomioitu mutta toisinpäin ei mukamas ole mitään väliä ja tulee vain typeriä "ettekö kestä yhtä päivää ilman lihaa/mun koti mun säännöt/jos ei kelpaa, olkoon ilman sitten" tyylisiä argumentteja.
Kertokaas hyvät kasvissyöjät oikein rautalangasta että miksi se ajatus "onko vaikea kunnioittaa toisen ruokatottumuksia/ruokafilosofiaa/ruoka-aatetta" on teille niin suuri vääryys toteuttaa mutta kuitenkin vaaditte sitä kunnioitusta toisilta?
Minua taas kiinnostaa se, että eivätkö lihansyöjät koskaan syö mitään kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa, bataattikeittoa, pinaattilettuja, puuroja, ratatouillea, pannukakkuja, lettuja, vohveleita, munakoisovuokaa, avocadopastaa, linssikeittoa tai -pihvejä jne. kun aina vaaditaan sitä lihaa.
Oikeassa elämässä en tunne yhtään lihansyöjää, joka ei voisi syödä hyvää kasvisruokaakin välillä.
Tähän voisi joku lihansyöjä vastata.
Ei tässä kyse ole siitä etteikö sekaani/lihaani voisi syödä sitä kasvis- tai vegaaniruokaa.
Itsekin syön usein töissä kasvisruokaa ruokapaussilla sen liharuuan sijaan vaikka olenkin sekaani.
Kyse tässä on nimenomaan siitä että miksi kasvissyöjillä ja vegaaneilla on niin suuri vaikeus huomioida ne sekasyöjät ruokapödässä mutta vaativat itse kuitenkin samalla sitä samaa huomioimista kun heitä kestitään.
Siltikin tässä on se ihmetyksen aihe, että sekasyöjät syövät omien sanojensa mukaan kasvisruokaa, niinkuin itsekin kerroit. Miksi et voi syödä kasvisruokaa kylässä? Mitäs jos menet sekasyöjälle kylään, ja hän laittaa kasvisruokaa. Onko se sitten mielestäsi ok?
Edelleen. kyse ei ole siitä ettenkö voisi syödä sitä kasvisruokaa kylässä.
Vaan edelleen kyse on siitä että miksi aina vain sekaanien pitäisi ottaa ne kasvissyöjät ja vegaanit huomioon ruokaa valmistaessa mutta jos samaa huomion ottamista toivoo vastavuoroisesti kasvissyöjiltä tai vegaaneilta, niin tämä joustamisen toivominen tuntuu olevan monille suurikin vääryys.
Tässäkin ketjussa on vastattu jo monet kerrat, sä olet päättänyt olla ymmärtämättä vastausta, niin ei siinä mitkään rautalangat auta.
Jaa. Itse en kylläkään ole nähnyt koko keskutelussa yhtään yksityiskohtaista vastausta tuohon että miksi se on väärin ja mahdoton ajatus jos kasvissyöjä tai vegaani huomioisi vastavuoroisesti myös ne sekasyöjät valmistamalla heille sen eläinproteiinin kuten vastavuoroisesti sekasyöjät ovat huomioneet sen kasvis/vegaaniruokailijan tekemällä heille erikseen kasvis/vegaaniruuan.
Minä juuri tuossa edellisellä sivulla kerroin, että sitä lihaa suositellaan syötäväksi vain 1-2 aterialla viikossa. Joten on vain huomaavaista laittaa ruokaa, joka ei aiheuta ylimääräistä syöpävaaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, on sitten näkäjään niin, että kasvisyöjiä pitää palvella viimeisen päälle ja valmistaa heitä varten erikseen ruuat. Kun taas meitä lihansyöjiä ei tarvitse huomioida mitenkään.
Kauhea loukkaantuminen aina jos kasvissyöjää/vegaania ei ole ruokatilanteissa huomioitu mutta toisinpäin ei mukamas ole mitään väliä ja tulee vain typeriä "ettekö kestä yhtä päivää ilman lihaa/mun koti mun säännöt/jos ei kelpaa, olkoon ilman sitten" tyylisiä argumentteja.
Kertokaas hyvät kasvissyöjät oikein rautalangasta että miksi se ajatus "onko vaikea kunnioittaa toisen ruokatottumuksia/ruokafilosofiaa/ruoka-aatetta" on teille niin suuri vääryys toteuttaa mutta kuitenkin vaaditte sitä kunnioitusta toisilta?
Minua taas kiinnostaa se, että eivätkö lihansyöjät koskaan syö mitään kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa, bataattikeittoa, pinaattilettuja, puuroja, ratatouillea, pannukakkuja, lettuja, vohveleita, munakoisovuokaa, avocadopastaa, linssikeittoa tai -pihvejä jne. kun aina vaaditaan sitä lihaa.
Oikeassa elämässä en tunne yhtään lihansyöjää, joka ei voisi syödä hyvää kasvisruokaakin välillä.
Ei tässä kyse ole siitä etteikö sekaani/lihaani voisi syödä sitä kasvis- tai vegaaniruokaa.
Itsekin syön usein töissä kasvisruokaa ruokapaussilla sen liharuuan sijaan vaikka olenkin sekaani.
Kyse tässä on nimenomaan siitä että miksi kasvissyöjillä ja vegaaneilla on niin suuri vaikeus huomioida ne sekasyöjät ruokapödässä mutta vaativat itse kuitenkin samalla sitä samaa huomioimista kun heitä kestitään.
Siltikin tässä on se ihmetyksen aihe, että sekasyöjät syövät omien sanojensa mukaan kasvisruokaa, niinkuin itsekin kerroit. Miksi et voi syödä kasvisruokaa kylässä? Mitäs jos menet sekasyöjälle kylään, ja hän laittaa kasvisruokaa. Onko se sitten mielestäsi ok?
Vaan edelleen kyse on siitä että miksi aina vain sekaanien pitäisi ottaa ne kasvissyöjät ja vegaanit huomioon ruokaa valmistaessa mutta jos samaa huomion ottamista toivoo vastavuoroisesti kasvissyöjiltä tai vegaaneilta, niin tämä joustamisen toivominen tuntuu olevan monille suurikin vääryys.
Tässäkin ketjussa on vastattu jo monet kerrat, sä olet päättänyt olla ymmärtämättä vastausta, niin ei siinä mitkään rautalangat auta.
Jaa. Itse en kylläkään ole nähnyt koko keskutelussa yhtään yksityiskohtaista vastausta tuohon että miksi se on väärin ja mahdoton ajatus jos kasvissyöjä tai vegaani huomioisi vastavuoroisesti myös ne sekasyöjät valmistamalla heille sen eläinproteiinin kuten vastavuoroisesti sekasyöjät ovat huomioneet sen kasvis/vegaaniruokailijan tekemällä heille erikseen kasvis/vegaaniruuan.
Väännetään rautalangasta. Sekasyöjän ruokavalio sisältää kasviksia, eli sekasyöjä voi - ja hänen pitääkin - syödä myös kasvisruokaa.
Kasvissyöjä ei voi tai ei eettisistä syistä halua syödä tapettua eläintä. Sinä voit syödä yhden kasvisaterian silloin tällöin.
Tosin tuskin kukaan sinua kutsuu minnekään vieraaksi, joten aiheesta jatkaminen on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on mainittu ainakin
- kasvissyöjän tekemä liharuoka ei todennäköisesti onnistu
- lihansyöjä voi syödä ja usein syökin myös kasvisruokaa ilolla
- se on heille moraalisesti väärin
- edelliseen viitaten: harva on ideologisesti/moraalisesti lihansyöjä, joka ei voisi syödä kasvisruokaa vakaumuksensa vuoksi
- kasvisruoka on fiini pääruoka siinä missä vaikka kalakin
Jos tulee meille vieraaksi on suuri riski saada sienipiirakkaa, Parsakaalipiirakkaa tai pinaatti-fetapiirakkaa salaatin kera. Terveisin sekasyöjä.
Kaveri tekee aivan ihania kasvisruokia enkä todellakaan tarvitse lihaa sen lisäksi. Talossa talon tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee meille vieraaksi on suuri riski saada sienipiirakkaa, Parsakaalipiirakkaa tai pinaatti-fetapiirakkaa salaatin kera. Terveisin sekasyöjä.
Olen myös sekasyöjä ja teen paljon kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti syödä kasvissyöjän paistaman pihvin? Minä olen sekasyöjä, mutta pihvit ei kuulu meillä ruokavalioon, joten en sellaista osaa paistaa. Lopputuloksena olisi jotain kengänpohjaan vertaavaa.
Luuletko, että minä osasin heti tehdä hyvää kasvisruokaa? Keräsin ja vertailin ja etsin paljon reseptejä ja kyselin ennen kuin sain valittua, mitä tarjoan. Tein sen kaiken sen kasvissyöjän eteen, että varmaan maistuu hyvältä. Ap.
Kuka tahasa osaa tehdä kasvisruokaa ja kaikkihan sitä tekee, mutta jostain syystä tavallista salaattia, grillattua maissia tai kesäkurpitsaa ei ihmiset miellä kasvisruuaksi. Kasvisruokaa voi tehdä ihan tavallisista aineksista, ei siihen mitään kommervenkkejä tai ituja tarvita. Itse olen hyvin kaikkiruokainen, mutta teen usein vegeruokaa ihan vain huvikseni.
Jos tulet meille kylään, niin et välttämättä saa lihaa tai kalaa vaan ihan vaan kasvisruokaa vaikka sekasyöjiä ollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta! Et varmaan sitten syö jotain pinaattilettuja tai perunavelliä tai sosekeittoa tai ratatatouillea tai pastaa pesto tai marinaran kera?
Ihminen tarvitsee proteiiniakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain ympäristön takia kasvissyöjänä minulle on sama kuka vähentää lihan syöntiä, joten totta kai pistän vieraatkin kasvissyömään.
Sama meillä, kasvisruokaa syvät syövät liharuokaa tai ovat nälissään. Me on kaveriporukassa jätetty säännönmukaisesti kasvisruokaan hurahtaneet vain kaveripiirin ulkopuolelle. Jonkun aikaa ne kyselee, että miksi heitä ei kutsuta enää yhteisille matkoille, illanistujaisiin, mökkiviikonloppuhin, laskettelureissuille jne. Kukaan ei sitä vaahtoamista jaksa kuunnella. Yksi teki itsarin kun oli kuulema ollut lopulta ihan yksin, sen äiti minulle kertoi, minä vaan naureskelin.
Mulla on kaveripiiri ja läheiset sellaisia että illanistujaisissa ja picnikeillä kaikki on kasvispohjaista, sekaaneille saattaa tosin olla juustoa. Kaikille, myös lihansyöjille tämä käy eikä ole ollut ongelmaa, he itsekin tuovat jotain vegaanista. Ravintoloista valitaan sellainen mistä saa kasvisruokaa.
Sekaani... voi luoja.
On normaalit syöjät, allergiasyöjät ja aatesyöjät, joihin luen myös kaikkiin muoti-ilmiöihin hurahtavat.
Jännä kun pitää keksiä termejä korostamaan sitä omaa erinomaisuuttaan
Kyllähän tuossakin pikkuisen oma erinomaisuus haiskahtaa, jos kutsuu toisin syöviä aatesyöjiksi tai muoti-ilmiöihin hurahtamiseksi.
Ihan samoilla argumenteilla voisi sanoa, että päivittäinen lihansyöntikin on melko tuore muoti-ilmiö, ja jotkut tässä keskustelussa pitävät siitä melko aatteellisesti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta! Et varmaan sitten syö jotain pinaattilettuja tai perunavelliä tai sosekeittoa tai ratatatouillea tai pastaa pesto tai marinaran kera?
Proteiinin puute Suomessa on erittäin harvinaista ja koskee lähinnä vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain ympäristön takia kasvissyöjänä minulle on sama kuka vähentää lihan syöntiä, joten totta kai pistän vieraatkin kasvissyömään.
Sama meillä, kasvisruokaa syvät syövät liharuokaa tai ovat nälissään. Me on kaveriporukassa jätetty säännönmukaisesti kasvisruokaan hurahtaneet vain kaveripiirin ulkopuolelle. Jonkun aikaa ne kyselee, että miksi heitä ei kutsuta enää yhteisille matkoille, illanistujaisiin, mökkiviikonloppuhin, laskettelureissuille jne. Kukaan ei sitä vaahtoamista jaksa kuunnella. Yksi teki itsarin kun oli kuulema ollut lopulta ihan yksin, sen äiti minulle kertoi, minä vaan naureskelin.
Mulla on kaveripiiri ja läheiset sellaisia että illanistujaisissa ja picnikeillä kaikki on kasvispohjaista, sekaaneille saattaa tosin olla juustoa. Kaikille, myös lihansyöjille tämä käy eikä ole ollut ongelmaa, he itsekin tuovat jotain vegaanista. Ravintoloista valitaan sellainen mistä saa kasvisruokaa.
Sekaani... voi luoja.
On normaalit syöjät, allergiasyöjät ja aatesyöjät, joihin luen myös kaikkiin muoti-ilmiöihin hurahtavat.
Jännä kun pitää keksiä termejä korostamaan sitä omaa erinomaisuuttaanKyllähän tuossakin pikkuisen oma erinomaisuus haiskahtaa, jos kutsuu toisin syöviä aatesyöjiksi tai muoti-ilmiöihin hurahtamiseksi.
Ihan samoilla argumenteilla voisi sanoa, että päivittäinen lihansyöntikin on melko tuore muoti-ilmiö, ja jotkut tässä keskustelussa pitävät siitä melko aatteellisesti kiinni.
Mulla on 40-luvulla syntyneet vanhemmat, ja he ovat syöneet lihaa ja perunaa päivittäin jo ainakin 70-luvulta alkaen, eli lapsuudestani, ja syövät yhä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kasvissyöjänä ei tulisi edes mieleen, että lihaa syövä ei halua syödä kasvisruokaa kasvissyöjän kotona, vaan ainoastaan esim. työpaikkaruokailussa. Luulisi, että sitä nimenomaan haluttaisiin syödä kasvissyöjän valmistamana, joka takuulla tekee hyvää kasvisruokaa, kun kokemusta on.
Oma ystävä-ja sukulaispiirini on sitten ilmeisesti poikkeus. Aikani laittelin aina liharuokaa vieraille myös, mutta koska kasvisruoat kävivät aina paremmin kaupaksi ja nykyisin oikein toivotaan, jos kysyn, mitä laitan, että ruoka olisi kasvisruokaa.
Olet iloinen poikkeus, jos kirjoittamasi on totta.
Yleensä ihmiset tekevät pahaa tai mautonta ruokaa ( joskus jopa yhtä aikaa ). Mausteita pelätään tai sitten niiden kanssa hölvätään kuin pyykkituvassa huuhteluaineen kanssa konsanaan.
Ei osata valmistaa raaka-aineita niille suosiollisesti, vaan joko ylikypsennetään tai alikypsennetään.
Mielelläni kokeilisin, miten olet onnistunut, sillä se, että vieraat tulevat uudestaan, kertoo jo taidoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekaani... voi luoja.
Jännä kun pitää keksiä termejä korostamaan sitä omaa erinomaisuuttaanKyllähän tuossakin pikkuisen oma erinomaisuus haiskahtaa, jos kutsuu toisin syöviä aatesyöjiksi tai muoti-ilmiöihin hurahtamiseksi.
Mulla on 40-luvulla syntyneet vanhemmat, ja he ovat syöneet lihaa ja perunaa päivittäin jo ainakin 70-luvulta alkaen, eli lapsuudestani, ja syövät yhä.
Minullakin on samalta vuosikymmeneltä vanhemmat. He syövät lihaa vain pari kertaa viikossa, sillä ovat siihen tottuneet jo lapsuudesta ja nuoruudesta lähtien. Ovat todella hyvässä kunnossa, ei lääkityksiä eikä mitään vaivaa. Näin meillä syötiin omassa lapsuudessanikin. Yksi päivä viikossa oli kalaa, yksi puuropäivä, pari lihapäivää ja loput kasvisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta proteiinin puute ei iske, jos sitä ei joka kerta saa ruoasta ihan hirveitä määriä.
Täällä paasataan nyt paljon siitä, että kasvissyöjän kotona ei haluta syödä kasvisruokaa, vaan pitäisi olla lihaa. Eikö teille lihaa syöville käy koskaan niin, että menette jonkun sekasyöjän kotiin illanistujaisiin tai yökylävieraisille tai mitä nyt milloinkin, ja hän on laittanut kasvisruokaa tarjolle? koetteko silloinkin, että hän ei ota huomioon teidän ruokavaliotanne? Tätä kysyttiin jos aiemminkin, mutta kukaan ei ole vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta proteiinin puute ei iske, jos sitä ei joka kerta saa ruoasta ihan hirveitä määriä.
Ei ihme, että suomalaiset lihovat. Liian vähäinen proteiininsaanti on yleistä mm. vanhuksilla. Jos ruoasta puuttuu proteiini, niin mieliteot makeisiin herkkuihin lisääntyvät.
Lihaani? Ruokit omaa lihaasi? Mitä sekoilet?