Kasvissyöjä jättää vieraille liharuuan tekemättä
Ensinkin, kun teen itse ruokaa, yritän parhaimman mukaan tehdä niin hyvää ruokaa kuin mahdollista jokaiselle ja minulle itselleni syöminen on aina nautinto enkä koskaan syö ruokaa, jonka tarkoituksena olisi vain täyttää vatsani. Minulle esimerkiksi kun kolmen ruuan päivällinen tarkoittaa sitä, että siinä on lihaa tai kalaa. Tuttava perheessä kasvissyöjiä ja tein heille luonnollisesti kasvisruokaa kun olivat vieraana ja kehuivat sitä maasta taivaaseen. Illallisella olevilla sekasyöjille ja itselleni luonnollisesti oli sitten lihavaihtoehto. Tämä tottakai oli työlästä minulle ja tein varmaan 1,5 tuntia enemmän töitä illallisen eteen, kun piti tehdä kahdet ruuat. Kaikki säädöt, että mahtui hellalle ja uuniin kaikki.
Nyt kun oltiin viikonloppuna vuorostaan heillä syömässä, tuttava perheen rouva kasvissyöjänä oli tehnyt vain kaikille samaa kasvisruokaa. Ei ollut minulle nautinto, itse pidin päivällisruokaa sellaisena, että se oli kuin tilaisit ravintolan pihviannoksen ilman pihviä. Onko kohtuullista, että sekasyöjänä otetaan muiden ruokavaliot huomioon ja pyritään tekemään toisella mahdollisimman hyvänmakuista ruokaa, mutta sitten kasvissyöjä ei itse huomioikaan vastuvuoroisesti sekasyöjiä?
Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta.
Pitääkö seuraavalla kerralla ottaa omat pihvit mukaan tai jos kasvissyöjä on tekemässä lasagnea laittaa sille mobilepayn kautta rahaa jauhelipakettia varten, että voisitko tehdä meillekin jotain? Että mekin haluttaisiin syödä hyvää ruokaa.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Junttiuden multihuipentuma on syödä ravintolassa pihvi. Pihvin voi paistaa itse kotona. Nykyään on paljon ravintoloita joissa tehdään hyvää kasvisruokaa. Pihvi on aina vain pihvi. Kasviksista voi luoda yhä uusia upeita makuelämyksiä.
Mä olen eri mieltä. Olen itse ollut vegaani aikanani, sittemmin reilu kymmenen vuotta vege ja pikku hiljaa siirryin takaisin jonkin asteiseksi sekaaniksi.
Nykyään joissain ravintoloissa jopa arvostetaan kasvisruokaakin, että sitä kannattaa jopa tilata.
Kuitenkin itse valitsen usein pihvin, koska hyvää pihvilihaa saa harvasta kaupasta. Reinin lihankin pilasivat, että aika heikkoja esityksiä siellä nyttemmin.
Mieluusti käyn pihvini syömässä asiaan vihkiytyneessä ravintolassa sen kerran kaksi vuodessa, kun käyn.
Outoa. Meidän tuttavapiiriin kuuluu vegaanipariskunta, jotka tarjoavat kyllä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sekasyöjänä teen usein kasvisruokaa ja voin ihan hyvin tarjota sitä myös sekasyöjä vieraille. Hyvää ja täyttävää ruokaahan se on.
Täyttää varmasti, mutta ei pidä kylläisenä.
Silloin kasvisruoassa ei ole ollut tarpeeksi proteiinia. Itse olen tosin sitä mieltä, että juhlaruoan tai jonkun illanistuijaisruoan ei välttämättä tarvitse proteiinia sisältääkään, pääasia on, että tarjottava on hyvää. Eihän se mikään päivän ainoa ateria ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sekasyöjänä teen usein kasvisruokaa ja voin ihan hyvin tarjota sitä myös sekasyöjä vieraille. Hyvää ja täyttävää ruokaahan se on.
Todellakin pitää.
Miten näinkin ikivanha provoidea porskuttaa kymmenettä sivua? Onko jengi oppinut keskustelemaan kiihkoilematta?
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Meidän tuttavapiiriin kuuluu vegaanipariskunta, jotka tarjoavat kyllä lihaa.
nyt pitää ärähtää, ettei ne mitään vegaaneja silloin ole. Jotain semivegejä, jos niitäkään. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pitää.
Saattaa tunnin verran pitää.
Eivät kai kasvissyöjät edes osaa tehdä liharuokaa, jos heillä ei ole siitä kokemusta. Sitä paitsi kuka nyt jokaikisellä aterialla lihaa söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, on sitten näkäjään niin, että kasvisyöjiä pitää palvella viimeisen päälle ja valmistaa heitä varten erikseen ruuat. Kun taas meitä lihansyöjiä ei tarvitse huomioida mitenkään.
Kertoisitteko kasvissyöjät mistä tämä ero johtuu?
Tämän minäkin haluaisin tietää.
Kauhea loukkaantuminen aina jos kasvissyöjää/vegaania ei ole ruokatilanteissa huomioitu mutta toisinpäin ei mukamas ole mitään väliä ja tulee vain typeriä "ettekö kestä yhtä päivää ilman lihaa/mun koti mun säännöt/jos ei kelpaa, olkoon ilman sitten" tyylisiä argumentteja.
Kertokaas hyvät kasvissyöjät oikein rautalangasta että miksi se ajatus "onko vaikea kunnioittaa toisen ruokatottumuksia/ruokafilosofiaa/ruoka-aatetta" on teille niin suuri vääryys toteuttaa mutta kuitenkin vaaditte sitä kunnioitusta toisilta?
Minua taas kiinnostaa se, että eivätkö lihansyöjät koskaan syö mitään kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa, bataattikeittoa, pinaattilettuja, puuroja, ratatouillea, pannukakkuja, lettuja, vohveleita, munakoisovuokaa, avocadopastaa, linssikeittoa tai -pihvejä jne. kun aina vaaditaan sitä lihaa.
Oikeassa elämässä en tunne yhtään lihansyöjää, joka ei voisi syödä hyvää kasvisruokaakin välillä.
Tähän voisi joku lihansyöjä vastata.
Ei tässä kyse ole siitä etteikö sekaani/lihaani voisi syödä sitä kasvis- tai vegaaniruokaa.
Itsekin syön usein töissä kasvisruokaa ruokapaussilla sen liharuuan sijaan vaikka olenkin sekaani.
Kyse tässä on nimenomaan siitä että miksi kasvissyöjillä ja vegaaneilla on niin suuri vaikeus huomioida ne sekasyöjät ruokapödässä mutta vaativat itse kuitenkin samalla sitä samaa huomioimista kun heitä kestitään.
Siltikin tässä on se ihmetyksen aihe, että sekasyöjät syövät omien sanojensa mukaan kasvisruokaa, niinkuin itsekin kerroit. Miksi et voi syödä kasvisruokaa kylässä? Mitäs jos menet sekasyöjälle kylään, ja hän laittaa kasvisruokaa. Onko se sitten mielestäsi ok?
Edelleen. kyse ei ole siitä ettenkö voisi syödä sitä kasvisruokaa kylässä.
Vaan edelleen kyse on siitä että miksi aina vain sekaanien pitäisi ottaa ne kasvissyöjät ja vegaanit huomioon ruokaa valmistaessa mutta jos samaa huomion ottamista toivoo vastavuoroisesti kasvissyöjiltä tai vegaaneilta, niin tämä joustamisen toivominen tuntuu olevan monille suurikin vääryys.
Eihän sekaruokavalio tarkoita sitä, että on pakko syödä lihaa joka kerta kun ylipäätään syö jotain. Se tarkoittaa vain, että voi syödä myös lihaa, jos sitä sattuu tarjolla olemaan.
Ap:lla ole mitään kasvissyöjä ystäviä, joku umpihullu taas keksinyt koko aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, on sitten näkäjään niin, että kasvisyöjiä pitää palvella viimeisen päälle ja valmistaa heitä varten erikseen ruuat. Kun taas meitä lihansyöjiä ei tarvitse huomioida mitenkään.
Kertoisitteko kasvissyöjät mistä tämä ero johtuu?
Tämän minäkin haluaisin tietää.
Kauhea loukkaantuminen aina jos kasvissyöjää/vegaania ei ole ruokatilanteissa huomioitu mutta toisinpäin ei mukamas ole mitään väliä ja tulee vain typeriä "ettekö kestä yhtä päivää ilman lihaa/mun koti mun säännöt/jos ei kelpaa, olkoon ilman sitten" tyylisiä argumentteja.
Kertokaas hyvät kasvissyöjät oikein rautalangasta että miksi se ajatus "onko vaikea kunnioittaa toisen ruokatottumuksia/ruokafilosofiaa/ruoka-aatetta" on teille niin suuri vääryys toteuttaa mutta kuitenkin vaaditte sitä kunnioitusta toisilta?
Minua taas kiinnostaa se, että eivätkö lihansyöjät koskaan syö mitään kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa, bataattikeittoa, pinaattilettuja, puuroja, ratatouillea, pannukakkuja, lettuja, vohveleita, munakoisovuokaa, avocadopastaa, linssikeittoa tai -pihvejä jne. kun aina vaaditaan sitä lihaa.
Oikeassa elämässä en tunne yhtään lihansyöjää, joka ei voisi syödä hyvää kasvisruokaakin välillä.
Tähän voisi joku lihansyöjä vastata.
Ei tässä kyse ole siitä etteikö sekaani/lihaani voisi syödä sitä kasvis- tai vegaaniruokaa.
Itsekin syön usein töissä kasvisruokaa ruokapaussilla sen liharuuan sijaan vaikka olenkin sekaani.
Kyse tässä on nimenomaan siitä että miksi kasvissyöjillä ja vegaaneilla on niin suuri vaikeus huomioida ne sekasyöjät ruokapödässä mutta vaativat itse kuitenkin samalla sitä samaa huomioimista kun heitä kestitään.
Siltikin tässä on se ihmetyksen aihe, että sekasyöjät syövät omien sanojensa mukaan kasvisruokaa, niinkuin itsekin kerroit. Miksi et voi syödä kasvisruokaa kylässä? Mitäs jos menet sekasyöjälle kylään, ja hän laittaa kasvisruokaa. Onko se sitten mielestäsi ok?
Edelleen. kyse ei ole siitä ettenkö voisi syödä sitä kasvisruokaa kylässä.
Vaan edelleen kyse on siitä että miksi aina vain sekaanien pitäisi ottaa ne kasvissyöjät ja vegaanit huomioon ruokaa valmistaessa mutta jos samaa huomion ottamista toivoo vastavuoroisesti kasvissyöjiltä tai vegaaneilta, niin tämä joustamisen toivominen tuntuu olevan monille suurikin vääryys.
Tässäkin ketjussa on vastattu jo monet kerrat, sä olet päättänyt olla ymmärtämättä vastausta, niin ei siinä mitkään rautalangat auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pitää.
Saattaa tunnin verran pitää.
Syö muutama pala leipää ja voita lisäksi. Varmasti tulet kylläiseksi. Jos et tule niin mene vatsalaukun pienennysleikkaukseen.
Miten ihmeessä ennen vanhaan pärjättiin raskaissa ruumiillisissa töissä kun ei saatu lihaa joka aterialla?
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniporukka näyttää poistelevan itseensä kriittisesti suhtauvia kommentteja, joten otetaanpas uudestaan: Olen kyllästynyt tähän kasvissyöjien yli- ja ahdasmielisyyteen, jossa oma ideologia antaa oikeutuksen julistaa ruokavaliotaan muille ja samalla osoittaa omaa ylivertaisuuttaan ja myös halveksuntaansa niihin, jotka elävät ihan tavallista elämäänsä. Tuo oman vegeravintonsa pakkosyöttäminen on yksi viheliäimmistä ilmentymistä asiassa. En käy enää vierailuilla kasvissyöjien luona enkä varsinkaan kutsu heitä kotiini, koska ei tarvitse. Nyt lähtee pannulle kunnon burgeripihvi, normaalisti paistan kanafilettä tai kalaa, riippuen tarjonnasta. Popsikaa kasvissyöjät soijaanne ja lisäravinteita, hyvää jatkoa ja nöyrää mieltä teille.
Ihan tavallista ruokaa se kasvisruokakin on. Sitä voi syödä, vaikka ei olisi kasvissyöjä. Ei kyse ole mistään sen monimutkaisemmasta.
Mitä nyt taas :D tolla logiikalla mun pitäis muslimina valmistaa jokaselle vieraalleni possupataa vaan koska en itse sitä syö. Oon aika varma, että oot joskus syönyt kasvisruokaa ihan omastakin takaa vai laitatko kasvissosekeittoon tai pinaattilättyihinkin jauhelihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt pitää ärähtää, ettei ne mitään vegaaneja silloin ole. Jotain semivegejä, jos niitäkään. Säälittävää.
Kyllä ovat. Sinulla ei ole mitään oikeuksia määritellä toisten puolesta mitä he ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniporukka näyttää poistelevan itseensä kriittisesti suhtauvia kommentteja, joten otetaanpas uudestaan: Olen kyllästynyt tähän kasvissyöjien yli- ja ahdasmielisyyteen, jossa oma ideologia antaa oikeutuksen julistaa ruokavaliotaan muille ja samalla osoittaa omaa ylivertaisuuttaan ja myös halveksuntaansa niihin, jotka elävät ihan tavallista elämäänsä. Tuo oman vegeravintonsa pakkosyöttäminen on yksi viheliäimmistä ilmentymistä asiassa. En käy enää vierailuilla kasvissyöjien luona enkä varsinkaan kutsu heitä kotiini, koska ei tarvitse. Nyt lähtee pannulle kunnon burgeripihvi, normaalisti paistan kanafilettä tai kalaa, riippuen tarjonnasta. Popsikaa kasvissyöjät soijaanne ja lisäravinteita, hyvää jatkoa ja nöyrää mieltä teille.
Näin tuntuu tapahtuvan. Valitettavasti hallituksemme koostuu osittain tuosta ideologiasta ja lihantuottajien puolue ei pidä puoliansa koska woke-Saarikko.
Saarikon roolia olen myös kummastellut. Kaikki toimet ja puheet on suoraan kuin jostain vihervasemmiston käsikirjasta. Kuinka tuollainen henkilö voi edustaa Keskustapuoluetta. Kannatusprosentit kertoo sen, että oma tuottajista ja maaseudusta koostuva kannattajakunta on menetetty ja kaupunkilaisjälkipolvi ei sitä paikkaa. Katastrofaalinen harha-askel keskustalta, oppositioon joutuvat. Järkevällä politiikalla ja oikealla puheenjohtajalla olisivat seuraavassa hallituksessa. Alkutuotannon arvo kun korostui Ukrainan sodan alettua.
En jaksa lukea ketjua läpi, joten tämä on ehkä jo mainittu, mutta kertauksen vuoksi: Syöpäjärjestöjen enimmäissuositus lihansyönnille on 1-2 kertaa viikossa.
Emäntä tai isäntä ajattelee vieraansa terveyttä tarjotessaan kasvisruoasta koostuvan illallisen.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet sekasyöjä eli voit syödä myös kasvisruokaa, kasvisruoka taas on kasvissyöjä eikä voi syödä liharuokaa. Onko sinulla joku vakaumus siitä että jokaisella aterialla täytyy olla lihaa vai mikä tässä nyt on ongelma? Kasvissyöjä tuskin osaa valmistaa liharuokaa ja itsekin sekasyöjänä söisin mukisematta. Sanoisin trolliksi mutta olen tavannut tällaisia ihmisiä ihan oikeassa elämässä.
Mikähän se ajaa ihmisen kasvissyöjäksi? Ymmärrän kyllä, jos ei tykkää lihan mausta, en oikein muita järkeviä syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet sekasyöjä eli voit syödä myös kasvisruokaa, kasvisruoka taas on kasvissyöjä eikä voi syödä liharuokaa. Onko sinulla joku vakaumus siitä että jokaisella aterialla täytyy olla lihaa vai mikä tässä nyt on ongelma? Kasvissyöjä tuskin osaa valmistaa liharuokaa ja itsekin sekasyöjänä söisin mukisematta. Sanoisin trolliksi mutta olen tavannut tällaisia ihmisiä ihan oikeassa elämässä.
Mikähän se ajaa ihmisen kasvissyöjäksi? Ymmärrän kyllä, jos ei tykkää lihan mausta, en oikein muita järkeviä syitä.
Terveyssyyt ja eettiset syyt tulevat itselleni ekana mieleen. Samoin lihan käsittely ällöttää monia.
-eri.