Kasvissyöjä jättää vieraille liharuuan tekemättä
Ensinkin, kun teen itse ruokaa, yritän parhaimman mukaan tehdä niin hyvää ruokaa kuin mahdollista jokaiselle ja minulle itselleni syöminen on aina nautinto enkä koskaan syö ruokaa, jonka tarkoituksena olisi vain täyttää vatsani. Minulle esimerkiksi kun kolmen ruuan päivällinen tarkoittaa sitä, että siinä on lihaa tai kalaa. Tuttava perheessä kasvissyöjiä ja tein heille luonnollisesti kasvisruokaa kun olivat vieraana ja kehuivat sitä maasta taivaaseen. Illallisella olevilla sekasyöjille ja itselleni luonnollisesti oli sitten lihavaihtoehto. Tämä tottakai oli työlästä minulle ja tein varmaan 1,5 tuntia enemmän töitä illallisen eteen, kun piti tehdä kahdet ruuat. Kaikki säädöt, että mahtui hellalle ja uuniin kaikki.
Nyt kun oltiin viikonloppuna vuorostaan heillä syömässä, tuttava perheen rouva kasvissyöjänä oli tehnyt vain kaikille samaa kasvisruokaa. Ei ollut minulle nautinto, itse pidin päivällisruokaa sellaisena, että se oli kuin tilaisit ravintolan pihviannoksen ilman pihviä. Onko kohtuullista, että sekasyöjänä otetaan muiden ruokavaliot huomioon ja pyritään tekemään toisella mahdollisimman hyvänmakuista ruokaa, mutta sitten kasvissyöjä ei itse huomioikaan vastuvuoroisesti sekasyöjiä?
Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta.
Pitääkö seuraavalla kerralla ottaa omat pihvit mukaan tai jos kasvissyöjä on tekemässä lasagnea laittaa sille mobilepayn kautta rahaa jauhelipakettia varten, että voisitko tehdä meillekin jotain? Että mekin haluttaisiin syödä hyvää ruokaa.
Kommentit (331)
Minkä takia kasvissyöjän pitäisi varastoida lihaa vain sen takia että joku niuho ei selviä edes yhtä annosta kasvisruualla? Et varmasti siihen menehdy, päinvastoin, on vain hyväksi terveydellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti syödä kasvissyöjän paistaman pihvin? Minä olen sekasyöjä, mutta pihvit ei kuulu meillä ruokavalioon, joten en sellaista osaa paistaa. Lopputuloksena olisi jotain kengänpohjaan vertaavaa.
Luuletko, että minä osasin heti tehdä hyvää kasvisruokaa? Keräsin ja vertailin ja etsin paljon reseptejä ja kyselin ennen kuin sain valittua, mitä tarjoan. Tein sen kaiken sen kasvissyöjän eteen, että varmaan maistuu hyvältä. Ap.
Jos sä haluat kasvissyöjän kokkaavan sulle liha-aterian, niin kai tajuat, että hän ei sitä aio missään vaiheessa kokkausta maistaa, että onko tullut hyvin mausteita? Eli sieltä sitten tulee vähän mitä sattuu.
On hassua, miten monet ihan avarakatseiset ihmiset ovat todella ennakkoluuloisia ruokien suhteen. Meillä esim. kävi jokin aika sitten yksi sukulainen vähän yllättäen, ja koska olimme juuri alkamassa syömään, hänetkin pöytään kutsuttiin. Hän ensin kieltäytyi, kun sanoi, että hän ei pysty syömään kasvisruokaa, kun hänen vatsansa tulee siitä niin kipeäksi. Kyselin sitten, onko hänelle tullut jotain uusia ruoka-allergioita tai -rajoitteita, kun tämä ruokana oleva kasvislasagne ei sisällä mitään sellaista, mitä hän ei olisi aikaisemmin meidän tietääksemme syönyt. Hän on ollut meillä joulupöydässä, missä on syönyt porkkanalaatikkoa, ja hänen oma bravuurinsa on tomaattinen ja sipulinen pastakastike. Ihan samoja ainesosia tässä ruoassa on, liha vain puuttuu. Hän uskaltautui maistamaan ja ruoka oli hänen mielestään tosi hyvää, eikä tullut vatsavaivojakaan. Kiva, että tykkäsi, mutta kyllä vähän ajattelin, että hetkinen, kyseessä on aikuinen ihminen, joka ei meinaa uskaltaa syödä kasviksia.
Olen saattanut kysyä sitä tässäkin ketjussa jo aiemmin, mutta en oikein saa koskaan vastausta. Minua kiinnostaa, että eikö lihaa kovaan ääneen vaativien sekasyöjien ruokapöydässä koskaan syödä sellaisia ihan tavallisia ruokia, mitkä eivät sisällä lihaa, kuten erilaiset puurot, letut, pannukakut, pinaatti-ja porkkanaletut, kasvissosekeitto, pinaattikeitto esimerkiksi. Siis sellaisia, mitkä ovat päiväkodeissa ja kouluissakin tavallisia, ja yleensä ihan lasten suosimiakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen saattanut kysyä sitä tässäkin ketjussa jo aiemmin, mutta en oikein saa koskaan vastausta. Minua kiinnostaa, että eikö lihaa kovaan ääneen vaativien sekasyöjien ruokapöydässä koskaan syödä sellaisia ihan tavallisia ruokia, mitkä eivät sisällä lihaa, kuten erilaiset puurot, letut, pannukakut, pinaatti-ja porkkanaletut, kasvissosekeitto, pinaattikeitto esimerkiksi. Siis sellaisia, mitkä ovat päiväkodeissa ja kouluissakin tavallisia, ja yleensä ihan lasten suosimiakin.
Hernekeitto, salaatit, joululaatikot, kasvispihvit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain ympäristön takia kasvissyöjänä minulle on sama kuka vähentää lihan syöntiä, joten totta kai pistän vieraatkin kasvissyömään.
Sama meillä, kasvisruokaa syvät syövät liharuokaa tai ovat nälissään. Me on kaveriporukassa jätetty säännönmukaisesti kasvisruokaan hurahtaneet vain kaveripiirin ulkopuolelle. Jonkun aikaa ne kyselee, että miksi heitä ei kutsuta enää yhteisille matkoille, illanistujaisiin, mökkiviikonloppuhin, laskettelureissuille jne. Kukaan ei sitä vaahtoamista jaksa kuunnella. Yksi teki itsarin kun oli kuulema ollut lopulta ihan yksin, sen äiti minulle kertoi, minä vaan naureskelin.
Sama. Meillä tarjottu liha on vieläpä itse pyydettyä riistaa tai kalaa, joten kenelläkään ei ole ensimmäistäkään eettistä syytä olla syömättä.
Kasvissyöjät, varsinkin vegaanit, ovat pelkkiä huomionkipeitä kakaroita.
Tiedätkös, että ihmisen vatsan ja suoliston mikrobieliöstö muokkautuu ruokavalion mukaan. Pitkään vegaanina olleen vatsa ei enää pysty kunnolla sulattamaan lihaa. Pidätkö itseäsi hyvänä isäntänä/emäntänä vieraillesi? Valitsetko ystäväsi ruokavalion perusteella?
Itse olen kasvispainotteinen sekasyöjä, syön ainoastaan riistaa. Ystävissäni ja perheessäni on sekasyöjistä täysvegaaniin. Huomioin kaikki. Ei ole vaikeaa. Minulle kelpaa kasvisruoka ja voin tuoda myös omat eväät, jos joku ei tunne inspiraatiota ruuanlaittoon.
Kukaan kokki ei varmaankaan voi olla vain kasvissyöjä?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan kokki ei varmaankaan voi olla vain kasvissyöjä?
Jos on kasvisravintolassa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, arkiruokapöydässä, kyllä. Mutta Ap puhui vieraille tarjottavasti useamman ruokalajin illallisesta. Kyllä silloin normaalin ruuan syöjä jää pettyneeksi ja nälkäiseksi, jos tarjolla on porkkanalettuja ja kasvissosekeittoa.
Just olin viikonloppuna kasvissyöjän luona. Tarjosi risottoa. Siinä ei ollut muuta kuin riisiä ja kaksi pannulla käristettyä porkkanan palaa ristissä sen riisin päällä. Maistui ihan hyvältä. Ei siinä mitään, mutta luulin sitä alkuruuaksi. Ei ollut. Yksi pieni lautanen ja mahani jäi kurisemaan ja jäi ihan valtava nälkä. Kattila tyhjä. Jouduin lähtemään vieraspaikasta melkein samantien nälän takia pois, koska kuvitelmani oli alunperin, että olin tulossa syömään, joten ainut ruoka pohjalla oli aamiainen kahdeksan tuntia aikaisemmin.
Kukaan normaalia ruokaa syövä ystäväni ei olisi ikipäivänä tarjonnut jotain noin pientä ja vähän energiaa sisältävää illallista.
Rupeet tarjoomaan sille kasvissyöjällekin vaan pelkkää lihaa. Ei ees mitään lisukkeita vaan vaikka pelkkää paistia. Että meillä on nyt tällanen ketomeininki.
Nimenomaan, taisi kalikka kalahtaa. Jos seuraat aikaasi, niin huomaat, että sorretut ja alistetut ovat alkaneet vaatia oikeuksiaan ja on paljon hiljaisia ja ei edes niin hiljaisia signaaleja, että seuraavaksi aletaan vaatia myös eläinten kunnioittavaa kohtelua. Jäät historian väärälle puolelle.