Kohtuullinenkin alkoholin käyttö voi ahdistaa lapsia
Ihmettelen tässä suuresti ettei tämä asia puhuta av:lla. Radiostahan tuosta puhuttiin sunnuntaina ainakin.
Eli lievä kohtuukäyttökin ahdistaa lapsia. Humaltumista ei tarvita, riittää et ottaa esiin sen siiderinsä tai viininsä.
Johan on kestänyt et tääkin asia saatu tutkittua.
Itse olin 7 v kun näin äitini ottavan ensimmäisen kerran alkoholia, olin aika järkyttynyt. Äitini ei siis juopunut vaan otti kohtuudella. Inhosin aina kun juomat otettiin esiin, haisi pahalle ja ahdistuin.
Eli omalla kohdallani tuo tutkimus pitää täysin paikkaansa, vaikka omasta kokemuksestani onkin aikaa jo 30v.
Kommentit (160)
Ei kai tässä ollut kysymys paremmuudesta vaan siitä, että vanhempien alkoholin käyttö ahdistaa lasta?! Ja omat lapseni saavat ihan itse päättää kokeilevatko alkoholia vai eivät. Ehkä he kokeiltuaan huomaavat saman asian kuin vanhempansa omassa nuoruudessaan...
mulla lapsena mielikuva alkoholin juomisesta yhdistyy juhliin, lauluun, soittamiseen, ylellisiin päivällisiin ja tuttavaperheiden ja sukulaisten lasten kanssa leikkimiseen. tosi traumaattista....
Ja varmasti olivat kännissä, mutta kun kenelläkään ei ollut tapana tulla riidanhaluiseksi kännissä. Tiedän kyllä sellaisia ihmisiä joista tulee agressiivisia ja vittumaisia, ja se on varmasti lapsille ahdistavaa, ja kaikille muillekin jotka seuraan joutuvat.
kun se kerran muuttuu suurkulutukseksi. Lapsien koulussa täällä keski-euroopassa on aina myyjäisissä ja juhlissa viiniä ja olutta.
Enkä usko että siitä kukaan ahdistuu. Viime juhlissakin oli opettajan poika baarimikkona ( 16 vuotias eli viinanosto+myynti-ikäinen )
epäilen tätä suuresti, lapsi ei tee eroa kahvin ja oluen välille ellei kotona opeteta että alkoholi on aina saatanasta.
No ei meillä lapset kyllä tiedä mitään saatanastakaan... :) Ehkä kuulevat siitäkin sitten teininä... Ja minä en tätä keskustelua aloittanut, osallistuin vaan sillä tiedolla mitä olen lukenut tai tiedotusvälineistä saanut.
Tosin en ahdistunut siltikään vanhempieni satunnaisesta juomisesta. Opettajan puheita pidin tekopyhinä.
tiukkapipomussutusta.
Missään muualla tollasta tutkimusta ei edes tehtäis vakavin naamoin, itse kun ei tiedetä niin lapsilta kysytään millaisia hyvät vanhemmat on. Nehän ne tietää, seuraavaksi niiltä vois kysyä millaista ois hyvä kouluruoka (pitsaa, ranskiksia ja hampurilaisia varmaan)
Vastaus olikin hampurilaiset ym. Mut jos ton ikäsiltä kysyy mikä on terveellistä kouluruokaa, vastaus on aivan toinen. Taidatte pitää lapsianne aika tyhminä.
Minä uskon että viinan juominen ahdistaa lasta, niinkuin tutkimus osoittikin.
Seuraavaksi varmaan juomisen puolustelijat kertovat, että aikovat antaa lapsille alkoholia kotona, etteivät sitten lähde kaverien kanssa kokeilemaan. Ja mitähän pidätte ikärajana kotona kokeiluihin?
Samaa mieltä kuin 176! Mutta jatkakaa te asian puimista. Minä poistun kirjoittamaan omaa tutkimustani...
Hyvä vanhempi ei juo alkoholia, ei polta tupakkaa eikä
käytä huumeita. Eniten otettiin kantaa alkoholin
käyttöön ja tupakointiin, usein samassa virkkeessä.
Alkoholin suhteen oltiin enimmäkseen hyvin eh-
dottomia: äiti tai isä ei saa juoda, vanhempien on
oltava raittiita. Näkemys esitettiin joko yleisellä ta-
solla tai oman kokemuksen kautta: ¿Toivoisin isän
lopettavan juomisen.¿
Muutamissa teksteissä alkoholin käyttöä kos-
keva vaatimus oli lievempi: vanhemmilta ei hyväk-
sytty ryyppäämistä, juopottelua tai kännissä ole-
mista. Saatettiin myös todeta, että vanhemmat eivät
saa juoda hirveästi tai alkoholia ei saa käyttää liikaa.
Ainakaan koko päivää tai keskellä päivää alkoholia
ei saisi juoda. Silloin tällöin, esimerkiksi juhlissa ta-
pahtuvaa alkoholinkäyttöä, ei pidetty niin pahana.
Runsaan alkoholinkäytön sopimattomuutta pe-
rusteltiin sillä, että alkoholia käyttävä vanhempi ei
pysty huolehtimaan lapsistaan ja että ryyppäämiseen
menee paljon rahaa. Samoin sillä, että viinan takia
lapset saattavat jäädä heitteille ja että liiallinen alko-
holinkäyttö voi tuhota perhe-elämän.
Tulkitsit juuri tutkimuksen itsellesi sopivaksi, omaa mielipidettä tukevaksi. Lueppa uudelleen ja ota vähän laajempi näkökanta mukaan
mutta eihän tuossa puhuta muusta kuin liikakäytön ahdistavuudesta
Vanhempia en nähnyt koskaan humalassa, mutta jotenkin aina pelkäsin jotain, kun saunakaljat avattiin.
Onhan se tietty tiukka paikka tajuta, että äiti ei ole olemassa vain sinua varten (siitä tuossa on kysymys).
Siitä oli uutisissa, hesarissa yms.
Siinä tutkittiin viides- ja kuudesluokkalaisia ja heiltä kysyttiin, millainen on hyvä vanhemmuus. Vanhempien huolenpito korostui, mikä sai tutkijankin ihmettelemään asiaa, kun nykyään on muotia saada lapsetkin itsenäistymään varhain.
Me lapset lähinnä naurettiin, kun aikuiset puhui hassuja. Mutta ikinä äiti ei ollut humalassa, niin ettei olisi voinut vastata meidän lasten tarpeisiin. Ehkäpä ap:n kodissa alkoholi on ollut jonkinlainen tabu, ja siksi tunsit ahdistusta. Tai ehkä ap:llä tosiaan on ollut vaikeuksia ymmärtää, että äiti on erillinen ihminen. Ahdistiko ap:stä myös sen seikan tajuaminen, että äiti ja isä harrastavat seksiä?
joten en tiedä mikä tutkimus oli. Tuli kuitenkin radiosta kanava oli vissiin metro siinä 18 aikoihin sunnuntaina.
Et ihan valtakunnalisessa levityksessä oli ja tieto tutkimuksesta löytyy varmasti jostain. Esim. soittamalla kyseiselle radiokanavalle.
Ja jollekkin näsäviisaalle tioedoksi, äiti oli minua varten myös silloin kun viiniä otti, en kokenut tulevani hylätyksi. Pelkästään siis alkoholin ottaminen ahdisti.
Sinulle näsäviisas tiedoksi, että juuri sinunkin lapsesi voi ahdistua siideristäsi, vaikka et sitä haluakkaan myöntää. Onko se yhden tai kahden siiderin nauttiminen tärkeämpää kuin lapsen ahdistus?
Tässä oikeasti kohtuukäyttäjillekkin vähän miettimistä. Eikö sitä olutta vois ottaa silloin kun lapset ovat poissa tai nukkumassa?
Isä otti viinaa useamminkin eikä se niin häirinnyt, eli asia ei ollut tabu. Meillä myös kävi vieraita jolloin nautittiin hieman viinia. Ainostaan äidin juominen ahdisti ja pelotti.
Kultuintopii: