Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohtuullinenkin alkoholin käyttö voi ahdistaa lapsia

Vierailija
25.10.2006 |

Ihmettelen tässä suuresti ettei tämä asia puhuta av:lla. Radiostahan tuosta puhuttiin sunnuntaina ainakin.

Eli lievä kohtuukäyttökin ahdistaa lapsia. Humaltumista ei tarvita, riittää et ottaa esiin sen siiderinsä tai viininsä.

Johan on kestänyt et tääkin asia saatu tutkittua.

Itse olin 7 v kun näin äitini ottavan ensimmäisen kerran alkoholia, olin aika järkyttynyt. Äitini ei siis juopunut vaan otti kohtuudella. Inhosin aina kun juomat otettiin esiin, haisi pahalle ja ahdistuin.

Eli omalla kohdallani tuo tutkimus pitää täysin paikkaansa, vaikka omasta kokemuksestani onkin aikaa jo 30v.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta ahdistaa joku asia, on siihen joku syy oltava. Oma 3 v. lapseni näkee meidän juovan viiniä vähintään kerran viikossa (yksi lasillinen), enkä ymmärrä miten hän osaisi siitä ahdistua. Ei ole tullut mieleenkään piilotella asiaa häneltä.

Samalla tavalla käytämme toisinaan voita ruuan laittoon, ihan hänen nähdensä. Ei hän ole siitäkään osannut (mielestäni) ahdistua, vaikka niin paljon on puhetta sydän- ja verisuonisairauksista.

Vierailija
142/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisu ei tarvitse olla asian poistaminen lapsen kasvuympäristöstä, vaan vanhempien pitää opettaa lapselle, ettei asiat ole mustavalkoisia, ja alkoholin tapauksessa kohtuukäyttö on myös vaihtoehto. Yhden viinilasin ei tarvitse merkitä perheen ajamista kirveen kanssa hankeen.

Se lapsi joutuu jossain vaiheessa kuitenkin kaikkien asioiden vaikutuspiiriin, ja paras lähtökohta on silloin, että jo kotoa on opetettu, miten asioita voi harkita, eikä kaiken tarvitse olla joko tai. Tämä pätee muihinkin asioihin kuin alkoholiin. Absolutismi on toki ihan hyvä suhtautuminen alkoholiin sekin, muttei ainoa terve tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin monet aikuiset pitävät kohtuukäyttönä paria illassa, mutta naisilla se kolkuttelee jo liikakäytön rajoja.

Omakohtaisista kokemuksista voisin kertoa, että isäni oli alkoholisti ja hänen juomisensa ahdisti, tietysti. Äitini sen sijaan käytti harvoin ja kohtuudella ja se ei minua ahdistanut ollenkaan. Vanhempani erosivatkin, kun olin 9-vuotias.

Vierailija
144/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan kerroin että kun kuulin tutkimuksesta aloin miettiä omia kokemuksia lapsuudesta ja koin tutkimustuloksen olevan oikea minun kohdallani. Tästä syystä vedin johtopäätöksen, että lapsenikin voivat tuntea samoin ja haluan rajoittaa juomistani heidän nähtensä.

Tämä nyt oli minun järjenkäyttöäni, jos se ei ole samanlaista kuin sinun, onko se väärin?

T. ap

Vierailija
145/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät välttämättä käsitä sitä, miksi vanhemmat koskevat sitten tuohon " turmiota tuottavaan aineeseen" .

Mun mielestä ratkaisuna ei ole se, etteivät vanhemmat sitten käyttäisi ollenkaan - jos haluavat ottaa lasilllisen silloin, toisen tällöin, vaan keskustelevat lastensa kanssa siitä, että " Turmiolan Tommi" on vain satu.

Ja etteivät vanhemmat aio juoda taloa pois alta, eivätkä muutenkaan käyttäytyä vastuuttomasti.

Mutta lapset - kuten ihmiset yleensäkin - voivat ahdistua siitä sun tästä asiasta, ei ahdistusta voi välttää. Sitäpaitsi tuossakin tutkimuksessa lapset ovat voineet ajatella, että tutkija TOIVOO heidän vastaavan, että " juu, kyllä me ahdistumme, viina on paha asia" . Ilmiön pitäisi olla tuttu kaikenlaisessa kyselytutkimuksessa - halutaan antaa sosiaalisesti toivottavia vastauksia.

Muistan kuinka minäkin lapsena esim väitin pelkääväni puliukkoja, koska ajattelin, että niin kuuluu sanoa...

Vierailija
146/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnolla.

Vierailija
147/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymme aika paljon mökillä ja muualla missä lapset näkevät kaljapullon avattavan jne. Ap ei siis suosi absolutismia tai lasten liiallista suojelemista. Ap aikoo rajoittaa vain omaa juomistaan lapsiensa nähden.

Jännää et tääkin saatiin väännettyä ihan väärinpäin, on tää metka palsta!

Vierailija
148/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tämä nyt oli minun järjenkäyttöäni, jos se ei ole samanlaista kuin sinun, onko se väärin?

T. ap

Vierailija
149/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos lasta ahdistaa.

Hassua, että nämä päivähoidon tuomitsevat täydelliset kotiäidit täällä ovatkin paljastuneet kaljoittelijoiksi.

Hyvää jatkoa vaan!!!

Vierailija
150/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä muuta ne olis sanoneet? " hyvä vanhempi ottaa yhden kaljan pizzan kanssa ja saunan jälkeen" ? lapset saa hyvän ja huonon vanhemmuuden ajatuksia mistä vaan naapurista ja salkkareista, eikä tästä ko. tutkimuksesta tosiaan voi oikeesti päätellä että lapsia hulluna ahdistais vanhempien vähäinen alkoholin käyttö.

voin itsekin kuvitella että olisin tuon ikäisenä vastannut juuri niinkuin lapset ovat vastanneet, eikä mua ikinä ahdistanut kotona vaikka vanhempani ottivat toisinaan illanistujaisten hyvässä tunnelmassa useammankin oluen kuin sen yhden.

Vierailija
151/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hassua, että nämä päivähoidon tuomitsevat täydelliset kotiäidit täällä ovatkin paljastuneet kaljoittelijoiksi.

Vierailija
152/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kamalasti. Ja se isäntäväki vähän naureskeli, ettei nyt yksi olut mitään tee. Mutta mua itketti. Olin varmaan joku 6-7v.

Vierailija
153/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä tällaisia keskusteluja.

Minusta on huolestuttavampaa se, että lapset pitää viedä kerran kuussa hoitoon, jotta vanhemmat pääsevät ryypäämään, kuin se, että kotona istutaan päivällispöydässä ja jutellaan mukavia viinilasillisen ääressä.

Kummasta itse luulette, että lapsi ahdistuu enemmän? Siitä, mikä tehdään salassa, vai siitä mistä ollaan avoimia?

Vierailija
154/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinainen sääntöopas...

Vierailija
155/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oikea ja väärä oli niin selkeää. :) Ja oikea olikin sitten tosi oikein, ja väärin kertakaikkiaan tuomittavaa ja ällöttävää. Sellainen ajattelu kuuluu tuohon ikään, ja siitähän se murrosikä alkaa, kun lapsi alkaa kyseenalaistamaan aiemmin niin varmana pitämiään totuuksia. Ja tottakai se ahdistaa, kun alkaa ymmärtää, ettei maailma olekaan niin yksioikoinen ja selkeä paikka. Että totuuksia onkin useita.

Vierailija
156/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomalaislapset tosiaankin voivat ahdistua jos vanhemmat juovat, vaikka kotona olisikin käytetty alkoholia aina kohtuudella ja järkevästi, sillä kadulla törmää niin paljon aikuisiin jotka TODELLAKAAN EIVÄT OSAA KÄYTTÄÄ ALKOHOLIA.

Ap otti tärkeän asian esille.

Vierailija
157/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän testin tulokset voisivat olla hyvinkin erilaisia jos vertailtaisiin eri maita ja erimaalaisten lasten suhtautumista alkoholiin.

T. ap

Vierailija
158/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää, selviääkö tutkimuksesta seuraavat asiat:

a) mikä on tutkimuksessa tarkoitettu " vähäinen määrä"

b) mikä on tutkimukseen osallistuneiden lasten määritelmä " vähäiselle määrälle" , se kun on joissain perheissä 1 pullo, toisissa 10 pulloa

c) kysyttiinkö lapsilta kokemuksia humalaisista ihmisistä

d) onko lapsen perheessä, suvussa, naapurissa, kavereilla alkoholistia, jonka kanssa lapsi on tekemisissä

Tämä " keskustelu" on taas tyypillistä AV:tä. Hysteerikko-mamma vouhkaa ja haukkuu jokaista, joka uskaltaa kyseenalaistaa tämän kaltaisia tutkimuksia.

Tottakai alkoholista on valtavasti haittaa ja se aiheuttaa kohtuunta kärsimystä liian monille lapsille, mutta kyllä tietyt asiat pitäisi tietää, ennen kuin alkaa vetämään mitää absoluuttisia päätelmiä.

Vierailija
159/160 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmässä vaiheessa sitten vasta suhteutetaan paljonko saa juoda. Tässähän nyt kuitenkin on useampi lapsi vastaamassa, että varmasti jonkun mielestä ai saa juoda lainkaan ja jonkun mielestä saa juoda hiukan.

Miten niin tein saman?

T. 180

Vierailija
160/160 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

et joku lapsi ahdistuu jo yhdestäkin pullosta ja joku toinen ei ahdistu vielä pullosta vaan vasta isommasta määrästä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi