Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talvi maaseudulla

Vierailija
25.06.2026 |

Olen muuttamassa syrjäseudulle. Miten varustautua talveen ja pimeään aikaan? Ulkoiluihin? Heijastimia toki ja otsavalo mutta kaipaan kokeneempien vinkkejä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumikola nyt vähintään.. Mönkijä tai traktori olisi kiva. 

Vierailija
2/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitys on tärkeää, onhan riittävästi puuta tai rahaa sähkölaskuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se. Taskulamppu ja heijastimet kuntoon, jos siellä ei katuvaloja ole. Lyhtyjä jos tulee sähkökatko,mut niitä nyt tarttee missä vaan asuu.

Vierailija
4/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastakengät? Hiekoitus? Auraus? Aurojen ja autojen väistäminen hyppäämällä metsään? Joka tie ei ole turvallinen kaaharien vuoksi. Varalamput reppuun. 

Vierailija
5/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo, jossa asut, ei ole kunnallisessa vesi -ja viemäriverkossa, sähkökatkon aikana vesi ei liiku. Eli 5 litran vesikanisteri pitää olla kesät talvet varastossa. Vararuokaa viikon tarpeen verran säilykkeinä, pakasteet sulavat, jos sähkökatko on pitkä ja luukkua availlaan. Pieni halkaisijaltaan metrin viemärirenkaasta tehty maakellari on myös hyvä varasäilöntään.

Pilkkihaalari on hyvä, jos on kovat pakkaset, samoin vaelluskengät tai paksut talvilenkkarit. Kuoritakki ja -housut lämpimämmälle kelille, aluskerroksena merinovillapaita/-kerrasto. Merinovillasormikkaat hanskojen alle, villasukat kenkiin.

Otsalampun pitää valaista puoli pitäjää, että näet kaikki metsän siimeksessä lymyilevät petoeläimet (oikeasti ne lähtevät karkuun, kun kuulevat että olet tulossa). 

Hiihtämiseen liukulumikengät tai 160 cm pitkät metsäsukset on parhaat, jos asut keskellä metsää. Siellä pitkillä suksilla ei tee mitään, olet koko ajan kiilautuneena puunrunkojen väliin. Lumikenkäily on kivaa keväthangilla kersteiden aikaan. Sitten kun kyllästyt siihen umpihangessa rypemiseen, (joka tietysti on mainiota HIIT-treeniä), osta crosstraineri. 😁

Vierailija
6/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talveen on monta kuukautta aikaa. Ja sieltä syrjäseudultakin pääsee kyllä kauppaan, vaikka kaupunkiin, kunhan omistaa toimivan auton. Eli kaikkea, mitä tarvitset, ei ole pakko viedä muuttopäivänä mukanaan.

Toki ensimmäiset kuukaudet voit olla niin "mökkifiiliksissä", että et edes halua lähteä kotoa mihinkään. Töissä ja ruokakaupassa käyminenkin on vain pakon sanelema reissu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggregaatti on kätevä hankinta, ei merkitystä sähkökatkoilla.

Vierailija
8/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaluja ja paikkaustarvikkeita ettei vedä. Ikkunat, ovet, katto. Huoltoihin rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihana arabimies sängyn lämmittäjäksi niin talvi menee mukavasti ja kantisjuntti ukot pysyy kaukana.

Vierailija
10/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon talvikengät, toppahousut, toppatakki, myssy ja rukkaset on tarpeen. Kohtuullisen hyvä ja toimintavarma auto on oikein kiva lisä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 40 vuotta maaseudulla. Ei tarvitse varautua yhtään mitenkään erityisemmin kuin kaupungissa. Sähkökatkot ovat erittäin harvinaisia; vain kovimpien myrskyjen jälkeen on viim. 20 vuoden aikana ollut ehkä 2 krt sähkökatko ollut 5 min. - 1h.

Riippuen lämmitysjärjestelmästä varautua pitää vain puilla jos on puulämmitys lisänä talossasi.

Lämpimiä vaatteita tarvii ympäri Suomen joten ei siinä mitään kummempaa. 4-veto auto on kyllä hyvä valinta.

Vierailija
12/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lankoja ja puikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 40 vuotta maaseudulla. Ei tarvitse varautua yhtään mitenkään erityisemmin kuin kaupungissa. Sähkökatkot ovat erittäin harvinaisia; vain kovimpien myrskyjen jälkeen on viim. 20 vuoden aikana ollut ehkä 2 krt sähkökatko ollut 5 min. - 1h.

Riippuen lämmitysjärjestelmästä varautua pitää vain puilla jos on puulämmitys lisänä talossasi.

Lämpimiä vaatteita tarvii ympäri Suomen joten ei siinä mitään kummempaa. 4-veto auto on kyllä hyvä valinta.

Minä olen asunut maalla 35 vuotta ja meillä on ollut useita sähkökatkoja, ihan joka vuosi vähintään yksi, pisin kaksi vuorokautta talvella. Silloin ei ollut myrskyä, vaan raskas tykkylumi katkoi puita linjalle, kun kelit lämpeni pakkasten jälkeen nollaan asteeseen. Nelivetoautollakaan ei päässyt mihinkään, kun tielle oli kaatunut puita ristiin rastiin. Poikkeustapaus tuo oli tietysti, mutta ei se säävarma verkkokaan auta, jos päälinjat on metsässä.

Vierailija
14/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä on sähkökatkoja, koska ilmajohdot. Talvella oli useammankin kerran sähköt pois monta tuntia kerrallaan kun oli myrskyjä, joten paristovaloja kannattaa olla, virtapankkikin hyvä kännykkää varten. Sellaiset paristolla toimivat valosarjat on tosi näppäriä kodin valaistukseen! Sähkökatkojen aikaan on pitänyt yölläkin laittaa puita pesään, ettei tule kylmä. 

Ja viimeksi sähkökatko, 5 tuntia, oli viime viikolla 😀

 

Otsalamput ja korkeavartiset saappaat on hyvät olla olemassa. Toisaalta omat silmät kannattaa totuttaa myös pimeään. Monesti näet paremmin ilman lamppua, kuin lampun kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aggregaatti on kätevä hankinta, ei merkitystä sähkökatkoilla.

Pitää myös pystyä kytkemään se talon sähkökeskukseen. Meillä ei onnistu ilman sähkärin käyntiä ja se käynti maksaa sen tonnin. Siihen päälle se aggregaatin hinta, niin kannattaa ennemmin antaa pakastimen sulaa. Toki pakkasella tietty ruuat nostetaan ulos, niin niille ei käy kuinkaan.

Vierailija
16/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 40 vuotta maaseudulla. Ei tarvitse varautua yhtään mitenkään erityisemmin kuin kaupungissa. Sähkökatkot ovat erittäin harvinaisia; vain kovimpien myrskyjen jälkeen on viim. 20 vuoden aikana ollut ehkä 2 krt sähkökatko ollut 5 min. - 1h.

Riippuen lämmitysjärjestelmästä varautua pitää vain puilla jos on puulämmitys lisänä talossasi.

Lämpimiä vaatteita tarvii ympäri Suomen joten ei siinä mitään kummempaa. 4-veto auto on kyllä hyvä valinta.

Ja meillä on 2-3 krt talvessa Useiden tuntien katkoja, vähintään yksi niistä on 12-24h. 

Vierailija
17/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot pakastimet, kalaa, kanaa ja lihaa. Leipää, vihanneksia, marjoja, kananmunia ja perunaa. Lämmitys.

Vierailija
18/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastakengät? Hiekoitus? Auraus? Aurojen ja autojen väistäminen hyppäämällä metsään? Joka tie ei ole turvallinen kaaharien vuoksi. Varalamput reppuun. 

Kitkapohjakengät ovat paremmat. Ne jalassa hoitaa kauppareissutkin hyvin, ei lennä heti laattalattioilla persielleen. Monessa kaupassa on lisäksi kielto tulla sisään nastakengillä.

Vierailija
19/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 40 vuotta maaseudulla. Ei tarvitse varautua yhtään mitenkään erityisemmin kuin kaupungissa. Sähkökatkot ovat erittäin harvinaisia; vain kovimpien myrskyjen jälkeen on viim. 20 vuoden aikana ollut ehkä 2 krt sähkökatko ollut 5 min. - 1h.

Riippuen lämmitysjärjestelmästä varautua pitää vain puilla jos on puulämmitys lisänä talossasi.

Lämpimiä vaatteita tarvii ympäri Suomen joten ei siinä mitään kummempaa. 4-veto auto on kyllä hyvä valinta.

Minä olen asunut maalla 35 vuotta ja meillä on ollut useita sähkökatkoja, ihan joka vuosi vähintään yksi, pisin kaksi vuorokautta talvella. Silloin ei ollut myrskyä, vaan raskas tykkylumi katkoi puita linjalle, kun kelit lämpeni pakkasten jälkeen nollaan asteeseen. Nelivetoautollakaan ei päässyt mihinkään, kun tielle oli kaatunut puita ristiin rastiin. Poikkeustapaus tuo oli tietysti, mutta ei se säävarma verkkokaan auta, jos päälinjat on metsässä.

Eikö teillä sähkölaitos ole huolehtinut riskipuiden raivauksesta ja yleensä linjojen perkauksesta?

Vierailija
20/20 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 40 vuotta maaseudulla. Ei tarvitse varautua yhtään mitenkään erityisemmin kuin kaupungissa. Sähkökatkot ovat erittäin harvinaisia; vain kovimpien myrskyjen jälkeen on viim. 20 vuoden aikana ollut ehkä 2 krt sähkökatko ollut 5 min. - 1h.

Riippuen lämmitysjärjestelmästä varautua pitää vain puilla jos on puulämmitys lisänä talossasi.

Lämpimiä vaatteita tarvii ympäri Suomen joten ei siinä mitään kummempaa. 4-veto auto on kyllä hyvä valinta.

Minä olen asunut maalla 35 vuotta ja meillä on ollut useita sähkökatkoja, ihan joka vuosi vähintään yksi, pisin kaksi vuorokautta talvella. Silloin ei ollut myrskyä, vaan raskas tykkylumi katkoi puita linjalle, kun kelit lämpeni pakkasten jälkeen nollaan asteeseen. Nelivetoautollakaan ei päässyt mihinkään, kun tielle oli kaatunut puita ristiin rastiin. Poikkeustapaus tuo oli tietysti, mutta ei se säävarma verkkokaan auta, jos päälinjat on metsässä.

Eikö teillä sähkölaitos ole huolehtinut riskipuiden raivauksesta ja yleensä linjojen perkauksesta?

Olen eri, mutta ei täälläkään sähkölaitos noita hoida. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi