Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohtuullinenkin alkoholin käyttö voi ahdistaa lapsia

Vierailija
25.10.2006 |

Ihmettelen tässä suuresti ettei tämä asia puhuta av:lla. Radiostahan tuosta puhuttiin sunnuntaina ainakin.

Eli lievä kohtuukäyttökin ahdistaa lapsia. Humaltumista ei tarvita, riittää et ottaa esiin sen siiderinsä tai viininsä.

Johan on kestänyt et tääkin asia saatu tutkittua.

Itse olin 7 v kun näin äitini ottavan ensimmäisen kerran alkoholia, olin aika järkyttynyt. Äitini ei siis juopunut vaan otti kohtuudella. Inhosin aina kun juomat otettiin esiin, haisi pahalle ja ahdistuin.

Eli omalla kohdallani tuo tutkimus pitää täysin paikkaansa, vaikka omasta kokemuksestani onkin aikaa jo 30v.

Kommentit (160)

Vierailija
1/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vissiin liian iso mun koneelle kun tilttasi. En siis päässyt lukemaan tutkimusta mutta tässä mietteitäni.

Tässä yhteiskunnassa lapset joutuvat jossain vaiheessa nuorena/aikuisena kuitenkin kohtaamaan alkoholin. Eikö ole hyvä että heillä on kohtuukäytön malli kotoa? Jos alkoholia ei ole koskaan käytetty kotona eikä puhuttu että kohtuullisesti voi käyttää (eli asia on tabu), miten kohtuukäytön mallin voi itse oppia?

Vaikka kuinka haluaisimme, lapsistamme ei läheskään kaikista tule absolutisteja.

Vierailija
2/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit vaan sen kun joku asiantuntija tulee laukomaan totuuksia siitä mitä muut ovat mieltä, vaikkei ole jaksanut lukea...

On tässä ketjussa kyllä niin monta kertaa jo tullut esiin että tutkimuksen aiheena oli " millainen on hyvä vanhempi" . Mielipiteitä kysyttiin 11-13 -vuotiailta. Tutkimus on kasvatustieteen alalta ja se on laadullinen tutkimus. Ketjussa on annettu suora linkkikin väitökseen. Sieltä voi lukea tutkijan omaa analyysia ja myös lasten omia sanoja kuten tyypillistä tuon alan tutkimuksissa on.

Ketjussa on kuitenkin keskusteltu aika laajalti myös muista asioista, mm. siitä kun moni on sanonut ahdistuneensa hyvin pienestä alkoholinkäytöstä lapsuusiällä. Siltikin hyvin moni on viitannut kintaalla ja sanonut että eivät lapset VOI ahdistua yhdestä tai kahdesta siideristä. Toi on mun mielestä aina yhtä uskomatonta, että kaikkeen sopii vastaväitteeksi ettei se vaan voi olla niin.

- 22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luota omiin rajoihinsa pitää alkoholin käyttöä kohtuudessa, eli yhdessä annoksessa, jättävät sen korkin avaamatta! Ei ole mitään syytä pitää lapsia ahdistuneina.

Ja sitten me, jotka luotamme itseemme ja haluamme kasvattaa lapsille terveen suhtautumisen alkoholiin, voimme ottaa yhden annoksen alkoholia silloin tällöin.

Vierailija
4/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustelkaas nyt ihan rauhassa sitä viinalla läträämistänne. Toivon vaan, että kun ensi kerran pullon kotona avatte ja lapsi katsoo sinuun kysyvin suurin silmin, niin mietit uudemman kerran, kannattaako?

Keskustelu ei ole ollut turha, jos yksinkin vanhempi rajoittaa juomistaan!

T. ap (joka poistuu takavasemmalle, ja kiittää hyvästä keksustelusta)

Vierailija
5/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ahdistuksen syyt pitäisi yhdessä käsitellä avoimestí. En yhtään ymmärrä sellaista salailu-kulttuuria. Että piilotetaan ne asiat, jotka ahdistaa, ettei vaan joudu niitä käsittelemään.

Vierailija
6/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä join eilen yhden siiderin, mitäköhän traumoja tästä pojilleni tuleekaan.

Vierailija
7/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän minäkin sanoin mutta kun luupäitä löytyy.

- 22 myös 75

Vierailija
8/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Unohdit vaan sen kun joku asiantuntija tulee laukomaan totuuksia siitä mitä muut ovat mieltä, vaikkei ole jaksanut lukea...

On tässä ketjussa kyllä niin monta kertaa jo tullut esiin että tutkimuksen aiheena oli " millainen on hyvä vanhempi" . Mielipiteitä kysyttiin 11-13 -vuotiailta. Tutkimus on kasvatustieteen alalta ja se on laadullinen tutkimus. Ketjussa on annettu suora linkkikin väitökseen. Sieltä voi lukea tutkijan omaa analyysia ja myös lasten omia sanoja kuten tyypillistä tuon alan tutkimuksissa on.

Ketjussa on kuitenkin keskusteltu aika laajalti myös muista asioista, mm. siitä kun moni on sanonut ahdistuneensa hyvin pienestä alkoholinkäytöstä lapsuusiällä. Siltikin hyvin moni on viitannut kintaalla ja sanonut että eivät lapset VOI ahdistua yhdestä tai kahdesta siideristä. Toi on mun mielestä aina yhtä uskomatonta, että kaikkeen sopii vastaväitteeksi ettei se vaan voi olla niin.

- 22

asioista? Missään niistä viesteistä mitä luin, ei noista asioista puhuttu.

Jostain syystä linkki ei auennut, mutta älä huoli, jossain vaiheessa pääsen kyllä tutustumaan tuohon tutkimukseen. ;)

Ja mikäli hallitset lukemisen ymmärtämisen, huomannet, etten ole missään vaiheessa väittänyt olevani asiantuntija. Jokaisen pitäisi tajuta kysellä tutkimuksen taustat ja ne todelliset kysymykset, ennen kuin alkaa allekirjoittamaan niitä absoluuttisesti.

Vierailija
9/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä autolla ajaminen (kolareita sattuu)? Riitely (voi tulla ero)? Rasvainen ruoka (voi lihoa ja tulla diabetes)?

Jutelkaa lapsillenne, niin niiden ei tarvitse ahdistua turhista asioista. Kyllä tässä maailmassa murheita riittää!

Vierailija
10/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viinaa ei kukaan tarvii. Miks pitäs lapset opettaa juomaan ollenkaan? Kuka siitä hyötyy? Ja mitä ihmeen iloa viinasta muka on?

Ja mikä ihmeen tabu viina muka suomessa on? Sitähän näkee täällä joka puolella ja jatkuvasti.

Mitä hienoa juoda ruuan kanssa viiniä? Kun vesi vielä maistuu paremmalta. Onko tämäkin nyt tätä, et yritetään olla muiden silmissä parempia ja hienompia ihmisiä kun juodaan ruuan kanssa viiniä?

Katinkontit!!

Viina ja lapset ei kuulu yhteen, eikä kovin monet aikuisetkaan!

Vierailija
11/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisestä viestistä löytyy lyhyt luonnehdinta tästä tutkimuksesta, jonka perusteella voit päätellä että teksti tai sen kysymyksenasettelu ei voi vastata mihinkään noista esittämistäsi kysymyksistä siksi, että alkoholinkäöyttö ei varsinaisesti ollut tutkimuksen aihe. Tutkimuksen aiheena oli kysyä millainen on hyvä äiti tai isä, ja yhtenä elementtinä lapset pitivät sitä että äiti ei juo tai tupakoi eli toivat sen esiin oma-aloitteisesti.

Kun saat linkin auki, sivulta 55 PDF-dokumentista löytyy ainakin tulospuolelta suoraa lainausta.

- 22

Vierailija
12/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Entä autolla ajaminen (kolareita sattuu)? Riitely (voi tulla ero)? Rasvainen ruoka (voi lihoa ja tulla diabetes)?

Jutelkaa lapsillenne, niin niiden ei tarvitse ahdistua turhista asioista. Kyllä tässä maailmassa murheita riittää!

totta kai lapset ovat erilaisia, mutta kyllä nyt aivan väkisinkin tulee mieleen, juuri tuo, ettei lasten kanssa keskustella. heille ei ole kerrottu, millaista alkoholi on, miten se vaikuttaa ja miksi. ja ennen kaikkea, alkoholin määrä vaikuttaa ihmisen käytökseen. ei siis ole sama juoko yhden vai kymmenen olutta.

Vierailija
13/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaako lapsia vanhempien tupakanpoltto (voi tulla keuhkosyöpä)?

Tämän tutkimuksen mukaan " kyllä" , ainakin lapset toivovat ettei äiti tai isä tupakoi.

Entä autolla ajaminen (kolareita sattuu)?

Mahdollisesti.

Riitely (voi tulla ero)?

Useiden tutkimusten mukaan painava KYLLÄ.

Rasvainen ruoka (voi lihoa ja tulla diabetes)?

En ole lukenut mutta mielenkiintoinen kysymys jonka joku nosti tässä ketjussa jo aiemminkin.

On kyllä aika mielenkiintoista että pidät näitä ahdistuksen aiheita TURHINA? Musta tuntuu erittäin oikeutetulta että lapsi on ahdistunut vanhemman tupakoinnista. Näistä ehkä turhin on tuo rasvainen ruoka koska se ei kosketa lapsen elämää nykyhetkessä millään lailla vaan joskus 50+ vuoden kuluttua ainakin median mukaan. Voin kyllä hyvin kuvitella että rasvainen ruoka ahdistaisi jos vanhemmat kovin ylipainoisia. Lapset ovat todellakin median vaikutuksen alaisina ihan koko ajan ja näistä ylipainoasioista puhutaan vuorokaudenajasta välittämättä aamuisin ja iltaisin telkkarissa ja lehdissä.

- 22 joka nyt lähtee kyllä tekemään jotain muuta kuin väittämään näistä asioista

Vierailija
14/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mua MYÖS ahdisti mm. se, että

* koulussa oli voinappi eikä margariinia (tukkii verisuonet, isä sanoi)

* televisio VOI syttyä palamaan

* pesukoneeseen voi tulla sähkövuoto " ja sitten kaikki yhtäkkiä kuolevat"

* kaasuhellassa voi tulla vuoto, tai se voi unohtua päälle

* liukkaalla kelilla voi tulla kolari

* äiti ja isä voivat kuolla matkoilla - ja se olisi kauheaa jos he kuolisivat yhdessä ja minä jäisin jäljelle

* äiti ja isä kuolevat joku päivä

* minä kuolen joku päivä

* jehovantodistajat käyvät ovella melkein joka viikko

* äiti ei siivonnut " tarpeeksi usein" , kun minusta olisi pitänyt olla siistimpää

* äiti käytti eriparisukkia kotona (" kauheaa, aikuinen ihminen!" )

* veli kiroili (" paha ihminen!" )

* opettajalla oli möreä ääni (" onkohan se vihainen?" )

* opettaja oli mies (" onkohan se ankara?" )

* entä jos menen kauppaan ja minua haluttaa hirveästi varastaa, niin osaankohan olla varastamatta?

* entä jos en pidä jostain ihmisestä, niin olenko tuhma jos en pidä?

* kun äiti meikkaa liikaa, ei saa meikata!

* jos äiti lähti isän kanssa teatteriin illalla, ei saa lähteä!

* jos äiti oli kuumeessa, ei saa sairastaa!

* jos itse olin kipeä, apua - äiti ei voi mennä töihin!

* jos ei syötykään LÄMMINTÄ RUOKAA päivällisellä - PITÄÄ syödä LÄMMIN ruoka!

Eli siis jotta ahdistus olisi karsittu mun elämästä pois kokonaan, niin ainakin em asioihin olisi pitänyt puuttua...

Vierailija
15/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Puolustelkaas nyt ihan rauhassa sitä viinalla läträämistänne. Toivon vaan, että kun ensi kerran pullon kotona avatte ja lapsi katsoo sinuun kysyvin suurin silmin, niin mietit uudemman kerran, kannattaako?

Keskustelu ei ole ollut turha, jos yksinkin vanhempi rajoittaa juomistaan!

T. ap (joka poistuu takavasemmalle, ja kiittää hyvästä keksustelusta)

viinalla läträäminen?

Vierailija
16/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo reilusti yli 30 vuotias ja itsekin ahdistun kun kuulenkin sanan kalja tai viina tai näen näitä tuotteita. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni katsellut kaljan/viinan kanssa läträilyä ja yhdestä pullostahan kaikki lähtee... Raittius kunniaan.

Vierailija
17/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse olen jo reilusti yli 30 vuotias ja itsekin ahdistun kun kuulenkin sanan kalja tai viina tai näen näitä tuotteita. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni katsellut kaljan/viinan kanssa läträilyä ja yhdestä pullostahan kaikki lähtee... Raittius kunniaan.

Ihan vielä kerran selvennykseksi: on ihan oikeasti olemassa todella paljon perheitä, joissa 1 pullo=1 pullo. Eli mikä siinä lähtee??

Vierailija
18/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista taitaa olla se, mitä kukin pitää kohtuukäyttönä. Itse pidän kohtuukäyttönä paria siideriä kuukaudessa. Jos joka perjantai otetaan 2 siideriä, se ei mielestäni ole kohtuukäyttöä vaan jo tapa.

Ehkäpä yksi kohtuukäytön kriteeri on se, että se ei toistu säännöllisesti, määrästä riippumatta.

Vierailija
19/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan pidän näitä ahdistuksen aiheita täysin turhina ja suorastaan vanhempien vikana. Jos vanhemmat viitsivät keskustella lastensa kanssa ja kuunnella heidän huoliaan, ei lasten TARVITSE ahdistua kyseisistä asioista.

Vierailija
20/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikin yli kolmekymppistä on vastannut lähes samoilla sanoilla, että heitä on lapsena ahdistanut aikuisten alkoholinkäyttö ja joko pitää olla täysi absolutisti tai sitten jo heti läträtään viinalla.

MISSÄ ON KULTAINEN KESKITIE???

Eikö teidän kanojen aivoihin mahdu, että kaikilla ei lähde se mopo käsistä, vaan se yksi siideri tai kalja jää tosiaan siihen yhteen??

t:Kohtuukäyttäjä (1-2 siideriä/kk ja ihan lasten nähden!!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme