Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohtuullinenkin alkoholin käyttö voi ahdistaa lapsia

Vierailija
25.10.2006 |

Ihmettelen tässä suuresti ettei tämä asia puhuta av:lla. Radiostahan tuosta puhuttiin sunnuntaina ainakin.

Eli lievä kohtuukäyttökin ahdistaa lapsia. Humaltumista ei tarvita, riittää et ottaa esiin sen siiderinsä tai viininsä.

Johan on kestänyt et tääkin asia saatu tutkittua.

Itse olin 7 v kun näin äitini ottavan ensimmäisen kerran alkoholia, olin aika järkyttynyt. Äitini ei siis juopunut vaan otti kohtuudella. Inhosin aina kun juomat otettiin esiin, haisi pahalle ja ahdistuin.

Eli omalla kohdallani tuo tutkimus pitää täysin paikkaansa, vaikka omasta kokemuksestani onkin aikaa jo 30v.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten siitä on puhuttu siihen sävyyn, että " nyt vanhemmat tekevät syntiä..." .

Sehän on ihan sama asia kuin jos lapsi ahdistuisi siitä, että äiti juo kupin kahvia. Yhtä paljon vaikuttaa käytökseen kuin lasi viiniäkin ja haisee lasten mielestä varmasti pahalta.

Vierailija
102/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

otamme kyllä mieheni kanssa alkoholia muutaman kerran vuodessa, mutta silloin lapset ovat yökylässä mummolassa..ei ole tarvetta tissutella päivittäin tai joka viikonloppu..lapsetkin tietävät että kun ovat yökylässä, niin voimme silloin muutaman oluen ottaa, mutta lasten ei tarvitse sitä katsella. no joo 1 saunakalja on ihan ok, mutta siihen sen pitäisi jäädä,niin monet ajattelevat ettei suurempikaan määrä vaikuta millään lailla, joo ei sitä varmasti itse huomaa, mutta muut huomaavat ja lapset varsinkin! ja miksiköhän autoakaan ei saa ajaa jos on ottanut useamman annoksen......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isäkin olisi juonut kohtuudella (eli esim. lasin viiniä), niin en ymmärrä miten lapsi siitä olisi osannut ahdistua!

Vierailija
104/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus on nimeltään Millainen on hyvä isä tai äiti.

Vierailija
105/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksen mukaan lapsia saattaa ahdistaa vanhempien VÄHÄINENKIN alkoholin käyttö.

Lasten mielestä hyvät vanhemmat eivät käytä alkoholia, kertoo tuore tutkimus.

Jyväskylän yliopistossa tehdyssä väitöstutkimuksessa kysyttiin lapsilta heidän näkemyksiään hyvästä vanhemmuudesta.

Tutkimuksen mukaan lapset pitävät vanhempia arvossa, jos he huolehtivat paitsi lapsistaan myös itsestään. Lasten mukaan hyvät vanhemmat tarjoavat arkista huolenpitoa, rajoja ja rakkautta.

Lasten mielestä hyvä vanhempi osaa myös itse elää ihmisiksi. Ihmisiksi eläminen tarkoittaa lasten mielestä muun muassa sitä, ettei vanhempi käytä alkoholia. Vanhempien kohtuullinenkin alkoholin käyttö saattaa ahdistaa lasta.

- Se oli ehkä vähän yllätyskin, että lapset olivat tosi ehdottomia siinä, että hyvä äiti tai isä ei käytä alkoholia, kertoo tutkija Leena Valkonen Jyväskylän yliopistosta. - Yleensä se liittyi siihen, että jos vanhempi käyttää paljon alkoholia, niin tämä ei pysty enää huolehtimaan lapsesta.

Tutkijan mukaan lasten haastatteluista välittyi kaiken kaikkiaan suurempi kaipuu vanhemman hoivaan ja huolenpitoon kuin itsenäisyyteen.

- Mielestäni se oli mielenkiintoinen juttu. Nämä olivat 11-13 -vuotiaita lapsia, joita minun mielestäni aika kovaa kyytiä ollaan itsenäistämässä nykyisin. Kuitenkin tämän ikäiset lapset puhuvat kaikkein eniten huolenpidosta, kun he puhuvat hyvästä vanhemmuudesta. Eli ilmeisesti he kaipaavat sitä, pohtii Valkonen.

Vierailija
106/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämättä tiedä, vaikka lapsensa hyvin tietysti tuntevatkin, millaisista asioista lapsi saattaa suhteettomasti huolestua - kukaan kun ei voi kuitenkaan kurkistaa kenenkään pään sisään. Herkkä lapsi lisäksi usein piilottelee huolestumistaan vanhemmiltaan.

Luulen, että keskeinen asia on myös se, että kyseessä ovat kouluikäiset lapset, jotka ovat jo kuulleet alkoholin haitoista eivätkä välttämättä osaa suhteuttaa vähäisen määrän (esim. lasi viiniä illallisella) ongelmattomuutta. Toisaalta tuon ikäiset ovat todennäköisesti myös elämässään (eivät välttämättä kotona) törmänneet humalakäyttäytymiseen, joten ikään kuin ennakoivasti pelkäävät alkoholin nauttimisen johtavan sellaiseen " automaattisesti" - tässäkin suhteessa lapsella ei voi olla käsitystä siitä, millainen määrä alkoholia on haitallinen.

Vierailija
107/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompana (olin kolmannella) vanhemmilla oli tapana ottaa kuppia naapureiden kanssa terassilla. En ikinä unohda naapurin setää, joka aina humalassa alkoi kehua ulkonäköäni ja kyseli tämmöisiä " odotatko sä mua" -tyyppisiä juttuja. Olin ujo lapsi eikä lapsi todellakaan voi tietää mitä tuollaiseen pitäisi vastata...yöök.

Meillä asia menee siten, että en juo kun lapset ovat kotona. Olen eronnut ja lapset ovat joka toinen vkl isällään ja tiedän, että siellä isä juo, ei känniin, mutta kuitenkin. En ole puuttunut asiaan kuitenkaan. En usko, että lapseni menevät rikki vaikka joka toinen vkl näkevät muutaman olutpullon.

Vierailija
108/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yneitä?

Vierailija
109/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo tutkimuksesta ja lisää oman kokemuksensa, niin av-mammat tyrmää sen sanomalla että ei se noin ole, vika on sussa itsessäsi ja sun perheessä (rivien välissä lukee että " meidän perheessä lapset EIVÄT ahdistu vaikka mä otan alkoholia" ).

US-KO-MA-TON-TA kuinka itsekkäitä nykypäivänä äidit osaa olla. HUH!

Vierailija
110/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseenalaistetaan myös itse väitös ja lasten kokemukset...kun ei meillä, niin ei muillakaan.

Vierailija
111/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapselle kysyttäessä sanottu, että siideri ja olut on aikuisten juomaa, ihan niinkuin esim. isot, kovat karkit ja salmiakit ovat isompien juttuja. Lapsi ymmärtää hyvin sen, että kun kasvaa vanhemmaksi, saa myös enemmän vapauksia. Jotkut asiat saa vasta aikuisena.

Yksi siideri ei kehenkään vaikuta niin paljon fyysisesti, että lapsi sen huomaisi. Ok, onhan siinä se tietty haju, mutta niin on valkosipulissakin ja vaikka oikein tulisessa kebapissa. Jos lapsi kokee ahdistavana siiderin hajun, vanhemmat ovat sen ahdistuksen hänelle jollain tavalla aikaan saaneet. Joko tulemalla känniin ja käyttäytymällä oudosti, tai sitten antamalla vaikutelman siitä, että siiderin juominen on väärin ja syntiä. Jos puhutaan vanhemmista lapsista, niin esimurkuillehan kaikki, mitä vanhemmat tekevät, on väärin. Varsinkin, jos he kehtaavat tehdä jotain liian nuorekasta, kuten tanssia, pukeutua toppiin tai juoda siiderin...

Tuosta tutkimuksesta olen kyllä sitä mieltä, että jos lapsia siinä on ahdistanut se, että he eivät saa tarpeeksi huolenpitoa, niin se on oikeasti asia, josta pitää huolestua. Mutta siinä onkin kysymys jo aika paljon laajemmista kokonaisuuksista kuin yhdestä siideristä.

T:se näsäviisas

Vierailija
112/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisuudesta, että vanhemmat eivät voi huolehtia heistä päihtyneinä. Ja lasi viiniähän ei ketään humalluta.

Eli kyllä tässä on vielä paljon tehtävää, että suomalaisten asenne alkoholia kohtaan saataisiin terveeksi.

Meillä juodaan tästä lähtienkin lasi hyvää viiniä ruuan kanssa. Ja lapsille opetetaan, että se on normaalia ja terveellistäkin, kunhan pysyy siinä YHDESSÄ lasissa. Ja kun ovat vanhempia, myös heille katetaan lasi pöytään.

Vierailija
113/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ano sitä - syystä tai toisesta.

Vierailija
114/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin ohessa siksi oman kokemukseni lapsuudestani että se sopi hyvin tutkimuksen tuloksiin. Siksi asiaa jäinkin miettimään.

Itse juon aika harvoin. Jos enemmän lähden kapakkaan ja lapset ovat hoidossa. Mökillä voin ottaa joskus saunan jälkeen siiderin. Juopunut en ole lapsien paikallaollessa.

Tämän tutkimuksen vuoksi alan rajoittaa vielä enemmän alkoholin käyttöä lapsien läsnäollessa. Otan tästälähtien sen sauna siiderini vasta kun lapset ovat nukkumassa.

Jännää et sain tästä keskustelusta leiman otsaani et olen terapian tarpeessa jne. Se panee miettimään ihmisten motiiveja

Vierailija
115/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta muistan sen, kun äiti ensimmäisen kaljan jälkeen alkoi lässyttämään. Jos minulla oli kavereitakin kylässä niin tuli höpötteleen ja lässyttämään ja oli naurettava pelle. No ainahan se juominen sitten johti siihen, että tuli riitaa isän kanssa jne.

Vierailija
116/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä keskustelussa paistaa asenne, että jos otetaan, niin otetaan sitten kunnolla ja lapset viedään hoitoon.

Ja se " kunnolla ottaminen" on nimenomaan sairasta suhtautumista alkoholiin, vaikka sitä tapahtuisi harvoinkin! Niin sitä lapsi oppii, että tässä on jotain outoa ja pelottavaa!

Vierailija
117/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan vaikuttaa juuri se, et yhteiskunnassa ei puhuta valkosipulin aiheuttamista ongelmista :-)

Lapset tietävät mitä alkoholi voi saada aikaiseksi ja siksi pelkäävät sitä, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän.

On itseasiassa myös aika näsäviisasta verrata kaljaa ja valkosipulia..

Mutta kiva et osallistut keskusteluun niin saadaan katsella asioita erilaisista näkökulmista ja syntyy keskustelua.

T: ap

Vierailija
118/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ap kertoo tutkimuksesta ja lisää oman kokemuksensa, niin av-mammat tyrmää sen sanomalla että ei se noin ole, vika on sussa itsessäsi ja sun perheessä (rivien välissä lukee että " meidän perheessä lapset EIVÄT ahdistu vaikka mä otan alkoholia" ).

US-KO-MA-TON-TA kuinka itsekkäitä nykypäivänä äidit osaa olla. HUH!

US-KO-MA-TON-TA, kuinka sinisilmäisiä nykypäivänä ihmiset osaavat olla.

Vierailija
119/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pitäisi piilottaa oluen ottaminen häneltä. Se olisi se rakentava ratkaisu? Pitäisikö minun myös pukeutua mummokaapuun topin ja farkkujen sijasta, lakata laulamasta ja mielellään myös pussata miestäni vain pimeässä peiton alla, koska murkkuikäistäni ahdistaa? Koittakaas nyt ymmärtää, että yksi saunaolut, viinilasi tms, on täysin verrattavissa jälempänä mainittuihin asioihin. Minkälaisen suhtautumisen alkoholiin minä opettaisin tällä tavalla lapselleni?

Vierailija
120/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitös löytyy netistä:

http: // dissertations. jyu. fi/ studeduc/ 9513925692. pdf

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi