Kohtuullinenkin alkoholin käyttö voi ahdistaa lapsia
Ihmettelen tässä suuresti ettei tämä asia puhuta av:lla. Radiostahan tuosta puhuttiin sunnuntaina ainakin.
Eli lievä kohtuukäyttökin ahdistaa lapsia. Humaltumista ei tarvita, riittää et ottaa esiin sen siiderinsä tai viininsä.
Johan on kestänyt et tääkin asia saatu tutkittua.
Itse olin 7 v kun näin äitini ottavan ensimmäisen kerran alkoholia, olin aika järkyttynyt. Äitini ei siis juopunut vaan otti kohtuudella. Inhosin aina kun juomat otettiin esiin, haisi pahalle ja ahdistuin.
Eli omalla kohdallani tuo tutkimus pitää täysin paikkaansa, vaikka omasta kokemuksestani onkin aikaa jo 30v.
Kommentit (160)
Vierailija:
Vierailija:Lisäksi tutkimusaineisto koostui kouluaineista, ei esim. vapaasta haastattelupuheesta -- voi olettaa, että jo aineiston keruun tapa vaikutti aika lailla siihen, mitä asioita lapset nostavat esille. Kuudesluokkalaiset ymmärtävät jo aineen tulevan myös open arvosteltavaksi ja sen, että tietynlaisella tekstillä saa enemmän pojoja... Tätä myös Valkonen reflektoi.
Tämän huomioin myös itse, vastauksista sai helposti sen mielikuvan että yritetään vastata " oikein" (en tosin ole ihan samaa mieltä siitä että ainekirjoituksessa olisi oikeita tai vääriä vastauksia, pikemmin kuudesluokkalaisen luulisi jo ymmärtävän että surullisilla, omakohtaisilla ja kertovilla aineilla saisi parempia pisteitä kuin " oikeilla" vastauksilla - mutta en ole kuudesluokkalaisten parissa toiminut joten vannomaan en rupea).
Siltikään en ymmärrä sitä että viitataan vaan kintaalla tai selitetään jollain aikuisten syyllä, jos lapsi itse kuitenkin ilmaisee mielipiteensä pyydettäessä tällä tavalla. Ajattelua olenkin koko ajan penännyt, en kritiikitöntä hyväksyntää esimerkiksi tälle tutkimukselle.
- 22 joka nyt lopettaa tän keskustelun vihdoin
Nyt tässä ketjussa on todella fiksua ja asiallista kommentia, ja sinä selvästi olet pehmentänyt linjaasi... ;)
Ei siis pahalla, mutta kun kerran olet tutkija, luulisi sinun jo tuolla aiemmin kommentoineen tutkimusta ja ennen kaikkea sen taustoja eri tavalla...
Niinpä: joukossa tyhmyys tiivistyy. Kun saa järkeviä kommentteja niin niitä on kiva itsekin kirjoittaa. Tosin edelleen olen samaa mieltä että varsinaisia torvia ne alkupään kirjoittajat olivat kun käänsivät koko jutun siihen että vika on ap:n perheessä eli en mä sanojani ole syönyt.
- 22
T:ap
Olen kanssasi samaa mieltä lähes kaikesta.
Sitten joku keksi jalostaa sen vähän puhtaampaan muotoon, jota myydään esim. pulloissa. Iso osa maailman väestöä nauttii tätä jalostetta enemmän tai vähemmän, tavan vuoksi tai enemmänkin varmaan koska saa siitä miellyttäviä tuntemuksia. Vaikkapa ruokajuomana se kirvoittaa vähän pöytäseurueen kielenpäitä ja raskaan päivän jälkeen rentouttaa. Enemmän nautittuna alkoholin tarkoitus lienee murheen (väliaikainen) karkoitus, joskin ympäristön murheet yleensä lisääntyvät.
Sokeri ja rasva ovat myös luonnossa esiintyviä aineita, joita saamme normaalissa ruuassa. Sitten joku keksi jalostaa niistä esimerkiksi karkkea, kakkuja ja upporasvassa paistettuja mitälie. Iso osa maailmaa nauttii näitäkin jalosteita enemmän tai vähemmän, tavan vuoksi tai koska saa niistä miellyttäviä tuntemuksia. Enemmän nautittuna niidenkin tarkoitus lienee murheen karkoitus, mutta pitkän päälle voi mennä terveys.
On niin hirveän vaikea ymmärtää, miksi jostain pitää tehdä hirmuinen peikko. Määrä on myrkky, ei itse aine.
Se vaan kuuluu lapsuuteen. Mun mielestä tehdään suurta vahinkoa todellisten alkoholin aiheuttamien ongelmien ratkaisulle jos niputetaan kohtuukäyttö samaan ryyppäämisen kanssa. Mikä ero siinä on lapsen kannalta juoko äiti pullon pommakkia vai sidukan? Ongelma ei ole siinä yhden sidukan nauttimisessa jos lapsi on jostain oppinut että kohtuullinen alkoholin nauttiminen on pelottavaa. Sitä en käsitä mistä tuollainen asenne lapselle tulee jos kotona on asiallinen suhtautuminen alkoholiin.
kun lukee näitä mammojen tekstejä. Juominen on hyväksyttävää ja jopa suotavaa ja opetetaan lapsille juomistapoja heti pienestä pitäen. Jessus sentään! Ja päihdehoitolaitosten jonot senkun kasvaa...
Vois olla vähän jotain tähdellisempääkin opetettavaa kuin juominen..
tehdään alkoholista kielletty hedelmä eikä mistään anneta mallia sen kohtuukäyttöön
Vierailija:
kun lukee näitä mammojen tekstejä. Juominen on hyväksyttävää ja jopa suotavaa ja opetetaan lapsille juomistapoja heti pienestä pitäen. Jessus sentään! Ja päihdehoitolaitosten jonot senkun kasvaa...Vois olla vähän jotain tähdellisempääkin opetettavaa kuin juominen..
olenko sanonut olevani absolutisti tai etten ole koskaan juonut kun lapset paikalla?
Enpä taida olla semmosta sanonut, enhän?
Join viimeksi perjantaina illalla kaksi lasia viiniä. Tämä tutkimus vaan sai mieleeni asioita lapsuudesta ja omista tuntemuksistani. Alkoi tuntumaan sille, että enpä taida enää juoda lapsieni nähden. Vanhin lapseni jo muuten 14v ja nuorin 3v.
14 vuotias ei ole ainakaan toistaiseksi alkoholiin koskenut. varmasti sekin päivä tulee. 124, koska voin odottaa että hän joutuu hoitoon?
lopputekstisi olikin täyttä provoilua
Minun isäni joi jonkinverran kun ilin pieni, äitini ei juonut lainkaan. Minua ahdisti suunnattomasti kun pullo otettiin essin, tai lasi viiniä ruualla koska melkein arvasin, ettei se jää siihen.
Vaikka äitini piti minusta aina huolta kun isä joi, olin kuitenkin turvaton ja pelkäsin.
Tämä tarina ei pääty niin kuin luulette. Arvatkaas kuin minulle kävi?
No aloin itsekkin juoda jo 13 vuotiaana, olinhan sen kotoolta oppinut ja mallin saanut. 18 vuotiaana siirryinkin jo suonensisäisiin huumeisiin joita käytin lähes 15 vuotta.
Ja kysymykseen juonko nykyään lapsieni nähden, vastaan, EN KOSKAAN!
Alkoholista puhutaan paljon ja huumeista meillä, eli päihdekasvatustyötä todellakin tehdään ja siihen ei mielestäni kuulu viinan maistelu. Se tuhoaa!
Näin tärkeässä asiassa pitäisi pysyä asiassa eikä paisutella ja kauhistella.
istui vain konjakkinsa kanssa ja katseli telkkaa. Te varmaan miellätte tuon kohtuukäytöksi, minä ryyppäämiseksi, koska tapahtui liian usein. Ja mikä on liian usein, on jokaiselle yksilöllistä.
Tuosta älykkyyteni menetyksestä voidaankin tehdä sitten ihan oma ketjunsa jos joku sitä haluaa. ja siitä miten alkoholi tai huumet ovat vaikuttaneet minuun.
Kerroin tässä nyt vain syyn, miksi lähdin sille tielle. Opin kotoolta.
Hälytyskellot soimaan kaikille jonka puoliso juo, vaikka olisitte itse raittiina lasten kanssa.
Meillä lapset oppivat, että on ok juoda lasi viiniä ruoan kanssa tai yksi siideri saunan jälkeen. Tuossa samassa jos pysyvät, niin en valita. Tervettä alkoholin käyttöä.
Teidän mielestänne siis olisi viisasta, että entinen narkomaani joisi vähän kotona jotta lapset saisivat oikean juomisen mallin. Hah haa, sallikaa mun nauraa..
On täällä monella muullakin aivot narikassa
Älkää muutenkaan loksauttako korvaanne millekkään uudelle ajattelulle. Tehän vain olette oikeassa ja tiedätte mikä on viisasta
opittu kohtuukäyttö on tuottanut tulosta.
Vierailija:
Älkää muutenkaan loksauttako korvaanne millekkään uudelle ajattelulle. Tehän vain olette oikeassa ja tiedätte mikä on viisasta
jotkut täällä sentään ajattelevat myös lapsien parasta eivätkä aina vaan omia halujaan
On meillä sen verran juoppoja tässä maassa ja muita päihdeongelmaisia.
Vierailija:
Tämän huomioin myös itse, vastauksista sai helposti sen mielikuvan että yritetään vastata " oikein" (en tosin ole ihan samaa mieltä siitä että ainekirjoituksessa olisi oikeita tai vääriä vastauksia, pikemmin kuudesluokkalaisen luulisi jo ymmärtävän että surullisilla, omakohtaisilla ja kertovilla aineilla saisi parempia pisteitä kuin " oikeilla" vastauksilla - mutta en ole kuudesluokkalaisten parissa toiminut joten vannomaan en rupea).
Siltikään en ymmärrä sitä että viitataan vaan kintaalla tai selitetään jollain aikuisten syyllä, jos lapsi itse kuitenkin ilmaisee mielipiteensä pyydettäessä tällä tavalla. Ajattelua olenkin koko ajan penännyt, en kritiikitöntä hyväksyntää esimerkiksi tälle tutkimukselle.
- 22 joka nyt lopettaa tän keskustelun vihdoin