Terapiassa käyvät: ystävä tilasi kaikki tietonsa, mitä terapeutti kirjannut. Siellå oli ihan kaikki hyvin tarkasti.
Varoitan teitä. Tarkistakaa heti aluksi, miten tarkkaan kirjataan.
Itse ajattelin, että olisi aivan järkyttävä häpeä, jos ihan kaikki hankalat asiat olisi siellå sanasta sanaan kirjattu.
Hänellä ei tällä hetkellä ole varaa älylsitteisiin, joten ei ole päässyt kantaansa tarkistamaan.
Onko ne sitten myös kannassa. En tiedä. Saako niitä lukea kuka vaan terveysalan ihminen, jolla käy. Huh, huh.
Siis kirjaukset olivat todella tarkkoja. Tyyliin nyt vaikka (keksin omasta päästäni, ei ole ollut sodassa), että ei ollut "kärsii jälleen voimakkaasti ahdistuen sodan aiheuttamista takaamista, vaan että on enemmän ahdistunut, kun muistaa joutuneensa tekemään niin ja näin.
Keksin taas itse: ei siten, että käsitellyt jälleen veljensä kanssa lapsuuttaan siitä enemmän ahdistuen, vaan aivan tarkkaan kerrottu se, mitä kamalaa oli lapsena kokenut veljen kanssa.
Nuo on täysin keksittyjä esi.erkkejä, mutten ainakaan itse haluaisi elämästäni kerrottavan jossain kannassa noin yksityiskohtaisesti.
Mielestäni tällaiseen pitäisi olla joku rajoittava laki.
Eihän ihmiset uskalla avautua enää. Ja muistakaa tietovuoto vastaamista
Huono juttu, että terapia voi olla samaa tasoa kuin että kertoo hölösuulle ystävälle
Siis tarkistakaa terapeutiltanne, miten tarkkaan kirjataan.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai ne kirjataan tarkasti - miten muuten se terapia voisi edetä mihinkään, jos siellä olisi vaan merkintöjä "tuli paikalle, höpisi tunnin, lähti pois"??
Ei yksityiskohtainen kirjaaminen edistä terapiaa mitenkään.
Kaveri on psykiatrinen sairaanhoitaja. Hän on ammattimainen. Sanoo, ettei pysty toimimaan enää terapiatyössä, kun muisti on heikentynyt. (Cfs)
Hän nimenomaan perusti työnsä muistiin pääosin. Ei niitä pitkiä selostuksia kukaan lue joka istuntoa varten.
Nämä on aina palsta parasta antia. Paikalle purjehtii asiantuntija, koska on kuullut joltain kaverilta. Kaveri tosin ei edes ollut terapeutti, mutta väliäkö tuolla.
Tämä muutenkin ollut ihmeellistä tajnnuanvirtaa koko ketju. Täynnä tyyppejä, jotka tietävät miten terapia toimii ja miten kirjaukset pitää tehdä.
Ja sitten se kuvitelma, mettä terapeutin pitäisi kyetä muistamaan kymmenien tai ehkä satojen ihmisten henk. koht. tiedot ja tämä on jotenkin ammattilaisen vaatimus tai määritelä.
No, aloittajan kaveri oli myös "terapiassa" julkisella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 6terapiatietoja ei laiteta kantaan, kun terapeutilla on oma toiminimi. Kirjaa asiakkaiden tietoja jollekin muistitikuille joiden tiedot hävittää aina kun terapia loppuu.
Jos asia mietityttää voi varmaan sopia etukäteen terapeutin kanssa, ettei halua arkaluontoisia ja yksityiskohtaisia tietojaan laitettavan kantaan - niitä kun pääsee käytännössä lukemaan kuka tahansa terveydenhuollon ammattilainen, jopa työkkärin virkailija saattaa päästä joissain tapauksissa urkkimaan. Ja näistä voi sitten kehitellä omia rikkinäisiä johtopäätöksiä. Kanta on melko uusi keksintö, luulisi että monet terapeutit ymmärtää ettei niitä tietoja tarvitse sinne laittaa. Terapiastakaan ei saa kaikkea hyötyä irti, jos asiakasta häiritsee omien luottamuksellisten tietojen päätyminen väärille ihmisille.
Mikäli terapeuttisi tuhoaa käyntitiedot, hän syyllistyy vakavaan rikkeeseen.
Mun terapeutti tuhoaa tietoni, kun jäå eläkkeelle. On sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma on että kirjataan? Luuletteko että ketään oikeesti kiinnostaa teidän lapsuuden traumat? Sitä terapeuttia joo, mutta vaikka mulle tulee vastaanotolle asiakas ja nään et on erityissuojattuja tietoja, en mä niitä avaa.
Jos menet hoitajalle haavahoitoon tai lääkärille polvikivuista, ei niillä ole ensinnäkään aikaa eikä myöskään mitään intoa lukea teidän koko potilashistoriaa.
Uskomattoman naiivia, typerää tekstiä. Vastaamon tapaus todisti, että todellakin kiinnostaa. Tuollaisia tietoja voi käyttää mitä hirvittävimpiin rikoksiin ja kiristyksiin. Idiootti. Ole onnellinen, jos todella elät tuollaisessa harhaisessa utopiassa. Moni päätyi Vastaamon myötäkin itsemurhan partaalle, mitään korvausta ei tippunut, vaikka useat maksaneet itse palveluista.
Korvaukset jäivät pieniksi juuri siksi, että mitään kauheaa ei tapahtunut. Häpeää suurempaa ei tuosta seurannut.
Ihmisen kunnian vieminen on yksi pahimmista rikoksista.
Joo, niin on, mutta häpeä on ihan oman pään tuotos. Tietovuoto on rikos, se, että kyseessä on psyk.tiedot, ei tee asiasta kauheampaa.
Jos ihminen haluaa apua, se on ihan yks hailee mitä siellä kirjauksissa lukee. Jos tiedot vuotaa, ne tiedot vuotaa ja se henkilöllisyys voidaan varastaa vaikka siellä ei lukisi yksityiskohtaisia tietoja.
Ei se noin mene, että kunhan vaan haluaa apua, ihan sama mitä sinne tietoihin kirjataan ja minne ne tiedot päätyvät. Ei todellakaan, tottakai asialla voi olla hirmuisia seurauksia yksilötasolla, jopa itsemurhia. Ei kaikki ole niin vahvoja, että kestävät yhteisön paineen ja häpeän, varsinkin jos sitä mt-taustaa jo on ja kaikki revitään pahimmalla tavalla uudelleen auki. Mieti raiskattuja, insestin kokeneita...onko sulla empatiaa? Ja kyllä sullakin varmaan voisi monenlaisia tunteita tulla, jos yksityiskohtaiset ja intiimit terveystietosi leviteltäisiin kaikelle kansalle. Vai sopiikos sulle, että pistetään jakoon?
Ne käyntitiedot on pakolliset, et sä saa niitä piiloon. Jos sen lisäksi siellä lukee tarkempia tietoja, vaikka, että kertoo näkevänsä toistuvasti painajaisia siitä ja tästä, ei ne lisää tuskaa.
No, tuohan nyt on varsin yleisluontoinen kirjaus, että näkee painajaisia. Ymmärrätkö ylipäätään mikä on yleisen ja yksityiskohtaisen ero? Me ulkopuolisethan emme voi tietää, mitä ja millä pieteetillä sinne kirjataan, riippunee myös terapeutista. Vai oletko itse kirjauksia kyttäilevä hoitoalan työntekijä? Tulee myös asiakkaalle itselleen yllätyksenä ja voi tulla järkytyksenä, ja moni ei pysty noita itse edes lukemaan. Täälläkin jo moni noin kommentoinut. Etkä sinä voi toisten tuskasta tietää juuta tai jaata, lisääntyykö se vai ei ja mistä.
Ihan yleisesti pidetään ystävien välistä luottamuksen rikkomista pahana asiana ja ollaan ymmärrettävästi loukkaantuneita ja pahalla mielellä jos ystävä levittää toisen henkilökohtaisia asioita muille. Eikö tässä ole vielä ahdistavammasta tilanteesta kyse? Ihminen luottaa terveydenhuollon ammattilaiseen, joka sitten käyttää valtaa ja huonoa harkintaa ja kirjoittaa sähköisiin järjestelmiin kaiken epäolennaisenkin ja toinen saa pelätä, mitä kamalaa tapahtuu jos tiedot leviävät ympäriinsä niinkuin on jo Vastaamon tapauksessa käynytkin. Ainakin minun tiedoissa on ihan käsittämättömiä asioita myös muista ihmisistä, joita ei todellakaan saa siellä olla! Samoin ihan liian yksityiskohtaisesti selitetty ties mitä häilyviä muistikuvia, joista itsekin mietin, onkohan ne totta vai ei. Mutta uskaltauduin kuitenkin niistä varovasti puhumaan, tajuamatta että ne todella kirjataan sinne sellaisenaan. Kiva juttu ja edistää kyllä hyvinvointia.
Miettikää vaikka sellaista, että joku kertoisi terapiassa fantasioivansa jostain hyvin kielletystä asiasta, vaikka tietäisi, että hän ei koskaan tule tekemään sitä. Ja kertoi sen ajatuksen piinaavan häntä.
Sitten se lukee siellä tiedoissa ja joku muu kuin juuri tuo terapeutti sen lukee muun vastaanoton yhteydessä. Alkaa kohdella potilasta inhoten.
Tai vaikka potilas sanoisi terapiassa lihavien lääkäreiden ällöttävän häntä ja kuvaili tilanteitä. Sitten potilas joutuu lihavalle lääkärille. Miten tulee kohdelluksi.
Jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma on että kirjataan? Luuletteko että ketään oikeesti kiinnostaa teidän lapsuuden traumat? Sitä terapeuttia joo, mutta vaikka mulle tulee vastaanotolle asiakas ja nään et on erityissuojattuja tietoja, en mä niitä avaa.
Jos menet hoitajalle haavahoitoon tai lääkärille polvikivuista, ei niillä ole ensinnäkään aikaa eikä myöskään mitään intoa lukea teidän koko potilashistoriaa.
Uskomattoman naiivia, typerää tekstiä. Vastaamon tapaus todisti, että todellakin kiinnostaa. Tuollaisia tietoja voi käyttää mitä hirvittävimpiin rikoksiin ja kiristyksiin. Idiootti. Ole onnellinen, jos todella elät tuollaisessa harhaisessa utopiassa. Moni päätyi Vastaamon myötäkin itsemurhan partaalle, mitään korvausta ei tippunut, vaikka useat maksaneet itse palveluista.
Korvaukset jäivät pieniksi juuri siksi, että mitään kauheaa ei tapahtunut. Häpeää suurempaa ei tuosta seurannut.
Joo, niin on, mutta häpeä on ihan oman pään tuotos. Tietovuoto on rikos, se, että kyseessä on psyk.tiedot, ei tee asiasta kauheampaa.
Jos ihminen haluaa apua, se on ihan yks hailee mitä siellä kirjauksissa lukee. Jos tiedot vuotaa, ne tiedot vuotaa ja se henkilöllisyys voidaan varastaa vaikka siellä ei lukisi yksityiskohtaisia tietoja.
Ei se noin mene, että kunhan vaan haluaa apua, ihan sama mitä sinne tietoihin kirjataan ja minne ne tiedot päätyvät. Ei todellakaan, tottakai asialla voi olla hirmuisia seurauksia yksilötasolla, jopa itsemurhia. Ei kaikki ole niin vahvoja, että kestävät yhteisön paineen ja häpeän, varsinkin jos sitä mt-taustaa jo on ja kaikki revitään pahimmalla tavalla uudelleen auki. Mieti raiskattuja, insestin kokeneita...onko sulla empatiaa? Ja kyllä sullakin varmaan voisi monenlaisia tunteita tulla, jos yksityiskohtaiset ja intiimit terveystietosi leviteltäisiin kaikelle kansalle. Vai sopiikos sulle, että pistetään jakoon?
Ne käyntitiedot on pakolliset, et sä saa niitä piiloon. Jos sen lisäksi siellä lukee tarkempia tietoja, vaikka, että kertoo näkevänsä toistuvasti painajaisia siitä ja tästä, ei ne lisää tuskaa.
Hyvä kun sulla on selvät sävelet että ei lisää tuskaa. Asia loppuunkäsitelty siis. Kerrotko kuitenkin vielä sen, perustellusti niin että me muutkin hyväksytään vastaus, että MIKSI pitää kirjata tuollainen tieto? Joka on tosi henkilökohtainen ja kertoo potilaan mielensisäisistä asioista henkilökohtaista tietoa? Miksei voi kirjata vain että näkee painajaisia?
Koska jos sillä terapeutilla on kymmeniä asiakkaita, jotka näkee painajaisia, ei hän millään voi muistaa kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun sulla on selvät sävelet että ei lisää tuskaa. Asia loppuunkäsitelty siis. Kerrotko kuitenkin vielä sen, perustellusti niin että me muutkin hyväksytään vastaus, että MIKSI pitää kirjata tuollainen tieto? Joka on tosi henkilökohtainen ja kertoo potilaan mielensisäisistä asioista henkilökohtaista tietoa? Miksei voi kirjata vain että näkee painajaisia?
Koska jos sillä terapeutilla on kymmeniä asiakkaita, jotka näkee painajaisia, ei hän millään voi muistaa kaikkia.
Ei tarvi muistaa. Terapeutti voi kysyä, millaisia ne painajaiset olivat, kun en tarkalleen muista. (Tuskin tulee tarpeeseen kyYä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai ne kirjataan tarkasti - miten muuten se terapia voisi edetä mihinkään, jos siellä olisi vaan merkintöjä "tuli paikalle, höpisi tunnin, lähti pois"??
Ei yksityiskohtainen kirjaaminen edistä terapiaa mitenkään.
Kaveri on psykiatrinen sairaanhoitaja. Hän on ammattimainen. Sanoo, ettei pysty toimimaan enää terapiatyössä, kun muisti on heikentynyt. (Cfs)
Hän nimenomaan perusti työnsä muistiin pääosin. Ei niitä pitkiä selostuksia kukaan lue joka istuntoa varten.
Nämä on aina palsta parasta antia. Paikalle purjehtii asiantuntija, koska on kuullut joltain kaverilta. Kaveri tosin ei edes ollut terapeutti, mutta väliäkö tuolla.
Tämä muutenkin ollut ihmeellistä tajnnuanvirtaa koko ketju. Täynnä tyyppejä, jotka tietävät miten terapia toimii ja miten kirjaukset pitää tehdä.
Ja sitten se kuvitelma, mettä terapeutin pitäisi kyetä muistamaan kymmenien tai ehkä satojen ihmisten henk. koht. tiedot ja tämä on jotenkin ammattilaisen vaatimus tai määritelä.
No, aloittajan kaveri oli myös "terapiassa" julkisella...
Mitä tarkoitat "terapialla"? Julkinen puoli tarjoaa myös psykoterapiaa, vaikka se onkin hieman harvinaisempaa, useammin tämä hoidetaan yksityispuolella. Ja ihan sama vaikka kävisi vain yhdellä käynnillä psyk.shlla tai psykologilla, ihan samat kirjaamisasiat koskee tätäkin. Eli kyllä: kirjata pitää koska laki velvoittaa, mutta mitä kirjataan ja miten tarkkaan, onkin ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi muistaa. Terapeutti voi kysyä, millaisia ne painajaiset olivat, kun en tarkalleen muista. (Tuskin tulee tarpeeseen kyYä)
😅 No ei voi. Kukaan maksa terapeutille siitä ettei hän muista sun asioita.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää vaikka sellaista, että joku kertoisi terapiassa fantasioivansa jostain hyvin kielletystä asiasta, vaikka tietäisi, että hän ei koskaan tule tekemään sitä. Ja kertoi sen ajatuksen piinaavan häntä.
Sitten se lukee siellä tiedoissa ja joku muu kuin juuri tuo terapeutti sen lukee muun vastaanoton yhteydessä. Alkaa kohdella potilasta inhoten.
Tai vaikka potilas sanoisi terapiassa lihavien lääkäreiden ällöttävän häntä ja kuvaili tilanteitä. Sitten potilas joutuu lihavalle lääkärille. Miten tulee kohdelluksi.
Jne
Jos epäilet kaikkia ammattilaisia, käy puoskareilla. Kirjaukset ja niiden ohjeet on potilastirvan ja hoidon onnistumisen kannalta tärkeitä. Jos joku näkee susta jotain mitä sä häpeät, maailmasi ei romahda.
Minä ainakin olen sinut seksuaalisuuteni kanssa, enkä häpeile sitä. Ja mitä haittaa jostain gyne-tiedoista on. Että jaa Z:llä on yhdyntäkipuja. Tai seksuaalinen aktiivisuus ja niin edelleen. Miksi kyseiset aihepiirit olisivat tabuja. Arkipäiväisiä aiheita.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa potilasasiakirjoista sanotaan, että potilaan hoidon kannalta tarpeetonta tietoa ei tule kirjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhat on äärimmäistä itsekkyyttä ja täten noi tyypit on alinta sakkaa. Eikse niin menny?
Miettikää vaikka pakkoajatuksiin painottuvan ocd-potilaan kirjauksia. Pakkoajatuksista kärsivät ovat tutkitusti ja todennetusti ennemmin ylikilttejä tapauksia, jotka eivät vahingoita ketään. Mutta on täysin kirjaajan ammattitaidosta ja mielivaltaisuudesta kiinni, miten nuo ajatukset kirjataan ja minkä mielikuvan se potilaasta antaa. Monet täysin irrationaalisesti pelkäävät esim. sekoavansa ja vaikka tekevänsä itselleen jotain tai käyttäytyvänsä sopimattomasti julkisella paikalla. Kyseessä ei siis ole ocd:sta kärsivällä vaara, että näin käy oikeasti. Jos se kirjataan niin että potilaalla ajatuksia ja pakkomielteitä tehdä asioita x ja y, niin vaikuttaahan se tosi painostavalta ja herättää turhaa pelkoa ja epäluuloa. Versus se, että kirjataan yleisluontoisemmin, että potilaalla ocdhen liittyviä pakkoajatuksia, joita terapiassa käsitellään ja hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen sinut seksuaalisuuteni kanssa, enkä häpeile sitä. Ja mitä haittaa jostain gyne-tiedoista on. Että jaa Z:llä on yhdyntäkipuja. Tai seksuaalinen aktiivisuus ja niin edelleen. Miksi kyseiset aihepiirit olisivat tabuja. Arkipäiväisiä aiheita.
No tässä ketjussa nyt enempi on käsitelty psyk.puolen, ei somatiikan puolen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn yksityisellä, joka ei ole minkään firman. Hän on jäämässä eläkkeelle.
Sanoi, että toivottavasti ehtii lopettaa ennen kuin on pakko liittyä tuohon julkiseen rekisteriin. Ilmeisesti sellainen on tulossa yksityisillekin.
Hän sanoo, että ei kirjaa siihen omaan muistioonsa kuin yleisluontoisesti. Ei mitään tarkkoja kuvauksia. Hän luonnollisesti muistaa paljon myös. Oleellisinta on vointini.
Minä olen myös yksityisellä ja en tiedä missä vaiheessa hän tekee kirjauksia, koska istunnoilla ei tee mitään muistiinpanoja ja joskus edellinen asiakas tulee ulos ja muutaman minuutin päästä minä menen sisään vastaanottohuoneeseen. Tekeekö sitten päivän päätteeksi kaiken?
Kirjaukset kantaan ilmestyvät monesti vasta kuukausi-pari käynnin jälkeenkin.
Minulla ei näy siellä yhtään mitään terapiakäynneistäni. Ainoastaan psykiatrin lausunto. En siis tiedä mihin hän kirjaa ja mitä, minulla on kolmas vuosi menossa terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuohan nyt on varsin yleisluontoinen kirjaus, että näkee painajaisia. Ymmärrätkö ylipäätään mikä on yleisen ja yksityiskohtaisen ero? Me ulkopuolisethan emme voi tietää, mitä ja millä pieteetillä sinne kirjataan, riippunee myös terapeutista. Vai oletko itse kirjauksia kyttäilevä hoitoalan työntekijä? Tulee myös asiakkaalle itselleen yllätyksenä ja voi tulla järkytyksenä, ja moni ei pysty noita itse edes lukemaan. Täälläkin jo moni noin kommentoinut. Etkä sinä voi toisten tuskasta tietää juuta tai jaata, lisääntyykö se vai ei ja mistä.
Huomasitko kohdan siitä ja tästä? Jos et pysty omia kirjauksiasi lukemaan, et niitä tilaa.
Teen kirjauksia ihan itse, minä en kirjaa yksityiskohtaisia tietoja potilastietojärjestelmään, mutta tiedän jonkun niin tekevän. Ohjeet on selvät, jos epäilette terapeuttinne kirjaavan jotakin ohjeiden vastaista, huomauttakaa. On erittäin epätodennäköistä, että kukaan kirjauksia kyttää, jokaisesta käynnistä jää jälki. Jos koette vääryyttä, tehkää valitus, mutta sellaisen väittäminen todennäköiseksi mikä on kaikkea muuta, sotkemalla Kannan ja terapeutin potilastietojärjestelmä ja tietomurrot, on kaikkea muuta kuin järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn yksityisellä, joka ei ole minkään firman. Hän on jäämässä eläkkeelle.
Sanoi, että toivottavasti ehtii lopettaa ennen kuin on pakko liittyä tuohon julkiseen rekisteriin. Ilmeisesti sellainen on tulossa yksityisillekin.
Hän sanoo, että ei kirjaa siihen omaan muistioonsa kuin yleisluontoisesti. Ei mitään tarkkoja kuvauksia. Hän luonnollisesti muistaa paljon myös. Oleellisinta on vointini.
Minä olen myös yksityisellä ja en tiedä missä vaiheessa hän tekee kirjauksia, koska istunnoilla ei tee mitään muistiinpanoja ja joskus edellinen asiakas tulee ulos ja muutaman minuutin päästä minä menen sisään vastaanottohuoneeseen. Tekeekö sitten päivän päätteeksi kaiken?
Kirjaukset kantaan ilmestyvät monesti vasta kuukausi-pari käynnin jälkeenkin.
Minulla ei näy siellä yhtään mitään terapiakäynneistäni. Ainoastaan psykiatrin lausunto. En siis tiedä mihin hän kirjaa ja mitä, minulla on kolmas vuosi menossa terapiassa.
Voin olla väärässä, mutta minulla on käsitys, että vaikka tietoja kirjataan potilastietojärjestelmiin, niiden näkyminen potilaalle Kannassa voidaan estää. Se ei tarkoita, etteikö potilaasta tehtäisi kirjauksia, mutta ne näkee vain hoitavan yksikön koko porukka halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Jne
Kuulostat tyypilliseltä kyttääjältä. Kävitkö lukemassa Vastaamon tekstejä? Saitko tyydytystä?