Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapiassa käyvät: ystävä tilasi kaikki tietonsa, mitä terapeutti kirjannut. Siellå oli ihan kaikki hyvin tarkasti.

Vierailija
20.06.2022 |

Varoitan teitä. Tarkistakaa heti aluksi, miten tarkkaan kirjataan.

Itse ajattelin, että olisi aivan järkyttävä häpeä, jos ihan kaikki hankalat asiat olisi siellå sanasta sanaan kirjattu.

Hänellä ei tällä hetkellä ole varaa älylsitteisiin, joten ei ole päässyt kantaansa tarkistamaan.

Onko ne sitten myös kannassa. En tiedä. Saako niitä lukea kuka vaan terveysalan ihminen, jolla käy. Huh, huh.

Siis kirjaukset olivat todella tarkkoja. Tyyliin nyt vaikka (keksin omasta päästäni, ei ole ollut sodassa), että ei ollut "kärsii jälleen voimakkaasti ahdistuen sodan aiheuttamista takaamista, vaan että on enemmän ahdistunut, kun muistaa joutuneensa tekemään niin ja näin.

Keksin taas itse: ei siten, että käsitellyt jälleen veljensä kanssa lapsuuttaan siitä enemmän ahdistuen, vaan aivan tarkkaan kerrottu se, mitä kamalaa oli lapsena kokenut veljen kanssa.

Nuo on täysin keksittyjä esi.erkkejä, mutten ainakaan itse haluaisi elämästäni kerrottavan jossain kannassa noin yksityiskohtaisesti.

Mielestäni tällaiseen pitäisi olla joku rajoittava laki.

Eihän ihmiset uskalla avautua enää. Ja muistakaa tietovuoto vastaamista

Huono juttu, että terapia voi olla samaa tasoa kuin että kertoo hölösuulle ystävälle

Siis tarkistakaa terapeutiltanne, miten tarkkaan kirjataan.

Kommentit (207)

Vierailija
1/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietovuoto vastaamosta

Vierailija
2/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä terapiakirjaukset edes tulee kantaan? Ei mun ainakaan tule. Totta kai terapeutin tulee kirjata kaikki, ei se mua haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kirjataan. Ei käsiteltyjä asioita voi muistaa ilman kirjausta. Ajattelitko, että siellä käydään puhumassa ja terapeutilta vain asia menee toisesta korvasta ulos?

Vierailija
4/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sieltä v a s t a a m o s t a

Oli levinnyt ihmisten arkaluontoisia tietoja. Olivat varmaan sitten juuri tämän tasoisia.

Vierailija
5/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin terapeutilla pitää olla tarkat muistiinpanot. Luuletko, että hän pystyy muistamaan kaikkien potilaidensa kertomukset? Mutta ei niitä kantaan kirjata. Sotket nyt asiat ihan huolella ja hysterioit.

Vierailija
6/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mulla oli kirjattu ihan järjettömän tarkkaan jotain tosi ahdistavaa ja yksityiskohtaista tajunnanvirtaa lapsuudesta, huomasin siis yhden kirjauksen kun olin toisen henkilön vastaanotolla ja istuimme hänen tietokoneensa vieressä ja potilastietoni olivat auki... Sanoin seuraavalla kerralla terapeutille, että terapiasuhde häiriytyy todella pahasti jos tätä tasoa ovat hänen kirjauksensa. Ymmärsi asian ja onneksi korjasi tekstin yleisluontoisemmaksi! Vähän häiritsi kyllä mielenrauhaa, että jouduin perustelemaan, miksi rn halua näin tehtävän ja mitä seuraamuksia tuolla saattaisi olla. Kysyin, mitä lisäarvoa noin tarkka, yksityiskohtainen kirjaaminen tuo. Ei kuulemma mitään. Niinpä...

Vierailija
7/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yksityisellä, joka ei ole minkään firman. Hän on jäämässä eläkkeelle.

Sanoi, että toivottavasti ehtii lopettaa ennen kuin on pakko liittyä tuohon julkiseen rekisteriin. Ilmeisesti sellainen on tulossa yksityisillekin.

Hän sanoo, että ei kirjaa siihen omaan muistioonsa kuin yleisluontoisesti. Ei mitään tarkkoja kuvauksia. Hän luonnollisesti muistaa paljon myös. Oleellisinta on vointini.

Vierailija
8/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mulla oli kirjattu ihan järjettömän tarkkaan jotain tosi ahdistavaa ja yksityiskohtaista tajunnanvirtaa lapsuudesta, huomasin siis yhden kirjauksen kun olin toisen henkilön vastaanotolla ja istuimme hänen tietokoneensa vieressä ja potilastietoni olivat auki... Sanoin seuraavalla kerralla terapeutille, että terapiasuhde häiriytyy todella pahasti jos tätä tasoa ovat hänen kirjauksensa. Ymmärsi asian ja onneksi korjasi tekstin yleisluontoisemmaksi!

Vähän häiritsi kyllä mielenrauhaa, että jouduin perustelemaan, miksi en halua näin tehtävän ja mitä seuraamuksia tuolla saattaisi olla. Kysyin, mitä lisäarvoa noin tarkka, yksityiskohtainen kirjaaminen tuo. Ei kuulemma mitään. Niinpä...

Vierailija
9/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sanoi noiden terapiatietojen olevan muiden tietojen joukossa. Ystäväni on vähävarainen ja käy siis julkisella. Ei juuri nyt varaa älylaitteisiin.

Varmaan siis tiedot ovat myös kannassa. Missä muuallakaan.

Vierailija
10/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tärkeä asia: siellä hän on arkaluobteisia tietoja myös muista ihmisistä! Vanhemmista, sisaruksista, puolisosta, lapsista, ystävistä, existä! Sehän on suorastaan laitonta ja yksityisyyden suojaa loukkaavaa. Aika moni on itsemurhan partaalla, jos tietovuotoa on mihinkään suuntaan, saati sitten Vastaamon kaltainen hirveä tapahtuma.

Vierailija
11/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn terapiassa, eikä oma terapeuttini kirjaa yksityiskohtaisesti. Esim puhuttuja asioita ei kirjata mitenkään vaan laitetaan yleisluontoisesti ja enemmän kirjataan vointia. Terapeutti ammattilaisena muistaa asiat ilman tarkkaa kirjaamistakin.

Vierailija
12/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin terapeutilla pitää olla tarkat muistiinpanot. Luuletko, että hän pystyy muistamaan kaikkien potilaidensa kertomukset? Mutta ei niitä kantaan kirjata. Sotket nyt asiat ihan huolella ja hysterioit.

Eikö ne nykyään pidä kirjata? Vaikka toimisi yksityispraktiikalla? Joku asiantuntija tosin otti tähän kantaa ja sanoi, että tarkoitus on kirjata yleisluontoisesti, eli tyyliin "pohtii lapsuudenkokemuksiaan, tämä aiheuttaa ahdistusta" eikä mitään yksityiskohtaista.

Vierailija
13/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri tuon takia en uskalla terapiaan mennä. En halua että asiani leviävät kaikkialle. Valitettavasti en pidä akateemisia ihmisiä yhtään parempina tai ammattitaitoisempina ihmisinä kuin muitakaan. Toki tähän vaikuttaa nuoruuden kokemus kuraattorille juttelusta, jolloin vanhempani vetivät kunnon kilarit kuinka "puukotan omaa perhettäni selkään". En edes kertonut mitään.

Vierailija
14/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tärkeä asia: siellä hän on arkaluobteisia tietoja myös muista ihmisistä! Vanhemmista, sisaruksista, puolisosta, lapsista, ystävistä, existä! Sehän on suorastaan laitonta ja yksityisyyden suojaa loukkaavaa. Aika moni on itsemurhan partaalla, jos tietovuotoa on mihinkään suuntaan, saati sitten Vastaamon kaltainen hirveä tapahtuma.

Muistelen, että tästä on ollut julkisuudessa puhetta. Potilastiedoista ei saa tulla ilmi muita kuin potilaan asioita eli muut ihmiset eivät saa olla tunnistettavassa muodossa. Tällainen mielikuva minulle uutisesta siis jäi ja käyhän tuo ihan järkeen.

Vierailija
15/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä psykiatrilla ja hän kirjasi kaiken kertomani melkein sanasta sanaan Oma kantaan. Siihen loppui psykiatri käynnit.

Vierailija
16/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne nykyään pidä kirjata? Vaikka toimisi yksityispraktiikalla? Joku asiantuntija tosin otti tähän kantaa ja sanoi, että tarkoitus on kirjata yleisluontoisesti, eli tyyliin "pohtii lapsuudenkokemuksiaan, tämä aiheuttaa ahdistusta" eikä mitään yksityiskohtaista.

Vielä ei tarvi, mutta kohta se on tulossa pakolliseksi.

Vierailija
17/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käynyt omarahoitteisesti kahden terapeutin kanssa keskusteluja niin, etteivät edes tiedä hetuani, joten kantaan ei mene mitään. Toisen kanssa keskustelut on laskutettu työnohjauksena.

Vierailija
18/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kirjataan. Ei käsiteltyjä asioita voi muistaa ilman kirjausta. Ajattelitko, että siellä käydään puhumassa ja terapeutilta vain asia menee toisesta korvasta ulos?

Asiat pitäisi kirjata yleisluontoisesti. Potilaan vointi on se oleellisin.

Tähän pitää saada jokin lakimuutos nopeasti. Yksityiskohtainen kirjaaminen pitää kieltää.

Vierailija
19/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mulla oli kirjattu ihan järjettömän tarkkaan jotain tosi ahdistavaa ja yksityiskohtaista tajunnanvirtaa lapsuudesta, huomasin siis yhden kirjauksen kun olin toisen henkilön vastaanotolla ja istuimme hänen tietokoneensa vieressä ja potilastietoni olivat auki... Sanoin seuraavalla kerralla terapeutille, että terapiasuhde häiriytyy todella pahasti jos tätä tasoa ovat hänen kirjauksensa. Ymmärsi asian ja onneksi korjasi tekstin yleisluontoisemmaksi! Vähän häiritsi kyllä mielenrauhaa, että jouduin perustelemaan, miksi rn halua näin tehtävän ja mitä seuraamuksia tuolla saattaisi olla. Kysyin, mitä lisäarvoa noin tarkka, yksityiskohtainen kirjaaminen tuo. Ei kuulemma mitään. Niinpä...

Että mitä?! Miten niin olit toisen ihmisen vastaanotolla? Ja miksi ihmeessä sinun potilastietosi olisi siinä tilanteessa auki koneella? Vielä niin että erikseen olisi jokin käyntikirjaus avattuna? Nyt kyllä valehtelet!

Vierailija
20/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt omarahoitteisesti kahden terapeutin kanssa keskusteluja niin, etteivät edes tiedä hetuani, joten kantaan ei mene mitään. Toisen kanssa keskustelut on laskutettu työnohjauksena.

Tuollaiseen haluaisin ehdottomasti Minäkin!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi