Terapiassa käyvät: ystävä tilasi kaikki tietonsa, mitä terapeutti kirjannut. Siellå oli ihan kaikki hyvin tarkasti.
Varoitan teitä. Tarkistakaa heti aluksi, miten tarkkaan kirjataan.
Itse ajattelin, että olisi aivan järkyttävä häpeä, jos ihan kaikki hankalat asiat olisi siellå sanasta sanaan kirjattu.
Hänellä ei tällä hetkellä ole varaa älylsitteisiin, joten ei ole päässyt kantaansa tarkistamaan.
Onko ne sitten myös kannassa. En tiedä. Saako niitä lukea kuka vaan terveysalan ihminen, jolla käy. Huh, huh.
Siis kirjaukset olivat todella tarkkoja. Tyyliin nyt vaikka (keksin omasta päästäni, ei ole ollut sodassa), että ei ollut "kärsii jälleen voimakkaasti ahdistuen sodan aiheuttamista takaamista, vaan että on enemmän ahdistunut, kun muistaa joutuneensa tekemään niin ja näin.
Keksin taas itse: ei siten, että käsitellyt jälleen veljensä kanssa lapsuuttaan siitä enemmän ahdistuen, vaan aivan tarkkaan kerrottu se, mitä kamalaa oli lapsena kokenut veljen kanssa.
Nuo on täysin keksittyjä esi.erkkejä, mutten ainakaan itse haluaisi elämästäni kerrottavan jossain kannassa noin yksityiskohtaisesti.
Mielestäni tällaiseen pitäisi olla joku rajoittava laki.
Eihän ihmiset uskalla avautua enää. Ja muistakaa tietovuoto vastaamista
Huono juttu, että terapia voi olla samaa tasoa kuin että kertoo hölösuulle ystävälle
Siis tarkistakaa terapeutiltanne, miten tarkkaan kirjataan.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt omarahoitteisesti kahden terapeutin kanssa keskusteluja niin, etteivät edes tiedä hetuani, joten kantaan ei mene mitään. Toisen kanssa keskustelut on laskutettu työnohjauksena.
Höpöhöpö. Terapeutilla on lakisääteinen velvollisuus kirjauksiin, Kanta ei liity asiaan mitenkään, sen sä joko sallit tai et.
Jos ostan muuta kuin lakisääteistä terapiaa niin ei ole mitään velvollisuutta mihinkään.
Mua ei haittaa, jos kuitenkin tarkoitetaan hyvää ja ollaan hyväntahtoisia. Mä hyväksyn inhimillisyyden ja virheet. Riippuu onko ydin hyvä vai huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää, miten ihminen saa omat tietonsa pois kuolemansa jälkeen. Silloinhan ne eivät enää häntä itseään hyödytä mitenkään eivätkä kuulu kenellekään muulle.
Esim. vielä eläessä viranomaisille kirjallinen pyyntö, joka sitten toteutettaisiin postuumisti.
Erittäin hyvä kysymys, joka vie asian ytimeen. Kenen hyödyksi asioita kirjataan sähköisesti? Mitä tiedoille tapahtuu ihmisen kuoleman jälkeen? Kuka niihin pääsee käsiksi ja miksi niitä enää sitten säilytettäisiin? VOIDAANKO TIETOJA ESIM. MYYDÄ jollekin taholle, joka tekee niillä ties mitä? Palveleeko tämä järjestelmä enää ihmistä itseään vai järjestelmää itseään ja ihmisten kontrollointia ja vallankäyttöä, ehkä jopa kiristämistä ja häpäisemistä postuumisti?
Uusi viranomainen alkaa välittää suomalaisten potilastietoja eteenpäin, mutta lupaa yksityisyyden suojan olevan turvattu
Suomi on terveysdatan luvattu maa. Jatkossa tietoihin pääsevät entistä helpommin käsiksi myös kansainväliset tutkijat ja yritykset.
https://yle.fi/uutiset/3-11133001?utm_source=social-media-share&utm_med…Findata alkaa välittää suomalaisten potilastietoja
https://yle.fi/uutiset/3-11137215?utm_source=social-media-share&utm_med…Hallitus aikoo myydä kansalaisten terveystietoja
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/hallitus-aikoo-myyda-kansalaisten-terv…FinnGen on vuonna 2017 Suomessa käynnistynyt tutkimushanke, jonka kuluessa tuotetaan geneettistä tietoa 500 000 suomalaisesta biopankkinäytteen antajasta.
Tutkimushankkeessa genomitieto yhdistetään kansallisista terveydenhuollon rekistereistä saatavaan kattavaan terveystietoon.
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/aina-vaan-suositumpi-jalleen-kaksi-k…Järkyttävää. Kuulostaa todella pahalta. Mitä nuo tiedot kuuluvat jollekin lääkejäteille? Kyse on rahallisten voittojen maksimoimisesta eikä ihmisten todellisesta hyvinvoinnista.
Miten te luulette kunnollisia täsmälääkkeitä kehitettävän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma on että kirjataan? Luuletteko että ketään oikeesti kiinnostaa teidän lapsuuden traumat? Sitä terapeuttia joo, mutta vaikka mulle tulee vastaanotolle asiakas ja nään et on erityissuojattuja tietoja, en mä niitä avaa.
Jos menet hoitajalle haavahoitoon tai lääkärille polvikivuista, ei niillä ole ensinnäkään aikaa eikä myöskään mitään intoa lukea teidän koko potilashistoriaa.
Mietipä vaikka sellainen tilanne, että yhteiskunta muuttuu ensin pikku hiljaa ja sitten rysäyksellä sellaiseksi, että joskus noita tietoja voi käyttää vaikka syynä sulkea ihminen pakkohoitoon, mitätöidä työelämässä tai politiikassa, ihan mitä vain. Roistovaltioissa ja totalitaarisissa yhteiskunnissa tämä on nyt jo täysin mahdollista
Kyllä te hullut muista erotutte ilman, että teistä kirjataan kantaan mitään.
Te hulluksileimaajat toista tuntematta ja ilman perustetta erotutte aina pahansuopuudellanne. Juuri tästä on loppujen lopuksi kyse. Että pahansuovat ja vallanhaluiset ihmiset käyttävät noita terveystietoja jotenkin hyväksi. Näitä aina on, ja tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää, miten ihminen saa omat tietonsa pois kuolemansa jälkeen. Silloinhan ne eivät enää häntä itseään hyödytä mitenkään eivätkä kuulu kenellekään muulle.
Esim. vielä eläessä viranomaisille kirjallinen pyyntö, joka sitten toteutettaisiin postuumisti.
Erittäin hyvä kysymys, joka vie asian ytimeen. Kenen hyödyksi asioita kirjataan sähköisesti? Mitä tiedoille tapahtuu ihmisen kuoleman jälkeen? Kuka niihin pääsee käsiksi ja miksi niitä enää sitten säilytettäisiin? VOIDAANKO TIETOJA ESIM. MYYDÄ jollekin taholle, joka tekee niillä ties mitä? Palveleeko tämä järjestelmä enää ihmistä itseään vai järjestelmää itseään ja ihmisten kontrollointia ja vallankäyttöä, ehkä jopa kiristämistä ja häpäisemistä postuumisti?
Uusi viranomainen alkaa välittää suomalaisten potilastietoja eteenpäin, mutta lupaa yksityisyyden suojan olevan turvattu
Suomi on terveysdatan luvattu maa. Jatkossa tietoihin pääsevät entistä helpommin käsiksi myös kansainväliset tutkijat ja yritykset.
https://yle.fi/uutiset/3-11133001?utm_source=social-media-share&utm_med…Findata alkaa välittää suomalaisten potilastietoja
https://yle.fi/uutiset/3-11137215?utm_source=social-media-share&utm_med…Hallitus aikoo myydä kansalaisten terveystietoja
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/hallitus-aikoo-myyda-kansalaisten-terv…FinnGen on vuonna 2017 Suomessa käynnistynyt tutkimushanke, jonka kuluessa tuotetaan geneettistä tietoa 500 000 suomalaisesta biopankkinäytteen antajasta.
Tutkimushankkeessa genomitieto yhdistetään kansallisista terveydenhuollon rekistereistä saatavaan kattavaan terveystietoon.
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/aina-vaan-suositumpi-jalleen-kaksi-k…Järkyttävää. Kuulostaa todella pahalta. Mitä nuo tiedot kuuluvat jollekin lääkejäteille? Kyse on rahallisten voittojen maksimoimisesta eikä ihmisten todellisesta hyvinvoinnista.
Aivan. Seuraavaksi aloitetaankin sitten ketju "miksi lääkkeet maksavat niin paljon" tai "sairauteni on parantumaton, ei ole lääkettä siihen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ensisijaisesti ainakaan tiedoilla "asuinseudusta, perhesiteistä" ja Kelan ja Väestörekisterikeskuksen yms. tiedoilla, kuten jutussa kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Näissä on varmaan valtavasti eroavaisuuksia.
Kannattaa tarkistaa terapeutilta, .miten kirjaa.
Se on ongelma, ettei kirjauksia saa mitenkään poiskaan myöhemmin. Kaikki jää sinne.
Kaverini oli kertonut gynelleen erään hyvin henkilökohtaisen asian miehestään (Ei liittynyt gyneasioihin) Gyne oli kirjannut senkin. Kaveri vaati poistamista, mutta kannasta ei pysty myöhemmin poistamaan. Sinne pystyi vaan laittamaan jotain selitystä aiheesta siten, että se näkyy myöhemmin lisättynä.
Kyllä mun omakantamerkintöjä on pyynnöstäni jälkikäteen muokattu ja osa tekstistä kokonaan poistettu.
Jep. Pari kertaa kävin suosituksesta, ja oli kyllä todella yksityiskohtaista. Onneksi tajusin olla kertomatta muista kipukohdista kuin ydinalueesta ja joistain muutamista asioista. Vaikka vuosia on kulunut, en kykene palaamaan takaisin niihin teksteihin. Tunnen häpeän ja pahan olon aallon, kun ajattelen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ensisijaisesti ainakaan tiedoilla "asuinseudusta, perhesiteistä" ja Kelan ja Väestörekisterikeskuksen yms. tiedoilla, kuten jutussa kerrotaan.
Valitettavasti näillä tiedoilla on merkitystä geenipoolia selvitettäessä.
Jos noiden tietomurto-t€rroristien takia ihmiset ei uskalla enää käydä terapioissa, t€rroristit voittaa. Sehän on tietovuotojen tarkoitus että ihmiset ei enää hakisi apua. Nyt on myös Euroopassa yleisötapahtumissa alettu ihmisiä pistelemään neuloilla ja sen takia kohta ihmiset ei uskalla mennä festareillekaan. Pahantekijät pitäisi saada vastuuseen teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt omarahoitteisesti kahden terapeutin kanssa keskusteluja niin, etteivät edes tiedä hetuani, joten kantaan ei mene mitään. Toisen kanssa keskustelut on laskutettu työnohjauksena.
Höpöhöpö. Terapeutilla on lakisääteinen velvollisuus kirjauksiin, Kanta ei liity asiaan mitenkään, sen sä joko sallit tai et.
Jos ostan muuta kuin lakisääteistä terapiaa niin ei ole mitään velvollisuutta mihinkään.
Mikä on ei lakidääteinen terapia? Enkeliterapua tai jokin muu puoskari? Sinuna en suosittelisi kellekään toiselle enkä puhuisi terapeutista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ei lakidääteinen terapia? Enkeliterapua tai jokin muu puoskari? Sinuna en suosittelisi kellekään toiselle enkä puhuisi terapeutista.
Keskustelu terapeutin kanssa ilman yhteiskunnan rahallista panostusta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma on että kirjataan? Luuletteko että ketään oikeesti kiinnostaa teidän lapsuuden traumat? Sitä terapeuttia joo, mutta vaikka mulle tulee vastaanotolle asiakas ja nään et on erityissuojattuja tietoja, en mä niitä avaa.
Jos menet hoitajalle haavahoitoon tai lääkärille polvikivuista, ei niillä ole ensinnäkään aikaa eikä myöskään mitään intoa lukea teidän koko potilashistoriaa.
Uskomattoman naiivia, typerää tekstiä. Vastaamon tapaus todisti, että todellakin kiinnostaa. Tuollaisia tietoja voi käyttää mitä hirvittävimpiin rikoksiin ja kiristyksiin. Idiootti. Ole onnellinen, jos todella elät tuollaisessa harhaisessa utopiassa. Moni päätyi Vastaamon myötäkin itsemurhan partaalle, mitään korvausta ei tippunut, vaikka useat maksaneet itse palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu terapeutin kanssa ilman yhteiskunnan rahallista panostusta asiaan.
Ihan samat ammattieettiset ohjeet ja kirjaussäännöt yksityisillä terapeuteilla itsemaksaville asiakkaille on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman naiivia, typerää tekstiä. Vastaamon tapaus todisti, että todellakin kiinnostaa. Tuollaisia tietoja voi käyttää mitä hirvittävimpiin rikoksiin ja kiristyksiin. Idiootti. Ole onnellinen, jos todella elät tuollaisessa harhaisessa utopiassa. Moni päätyi Vastaamon myötäkin itsemurhan partaalle, mitään korvausta ei tippunut, vaikka useat maksaneet itse palveluista.
Korvaukset jäivät pieniksi juuri siksi, että mitään kauheaa ei tapahtunut. Häpeää suurempaa ei tuosta seurannut.
Jep, tuo on aivan hirvittävää. Ystäväni ei uskaltanut väkivaltaisesta exästä erotessaan hakea apua ptsd:hen, sillä mies on itse terveydenhuollon työntekijä, eikä ystäväni tiennyt olisiko miehen mahdollista urkkia hänen käyntitietojaan.
Itse olen palveluita käyttänyt, mutta puhunut aina vain sen verran, että se ei olisi täysi katastrofi, vaikka Vastaamon kaltainen tietovuoto tapahtuisi. Ennen ajattelin olevani vain hiukan neuroottinen kun tällaisia mietin, sillä en olisi voinut oikeasti kuitenkaan uskoa, että Vastaamo-tapauksen kaltaista voisi todella tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Käyn yksityisellä, joka ei ole minkään firman. Hän on jäämässä eläkkeelle.
Sanoi, että toivottavasti ehtii lopettaa ennen kuin on pakko liittyä tuohon julkiseen rekisteriin. Ilmeisesti sellainen on tulossa yksityisillekin.
Hän sanoo, että ei kirjaa siihen omaan muistioonsa kuin yleisluontoisesti. Ei mitään tarkkoja kuvauksia. Hän luonnollisesti muistaa paljon myös. Oleellisinta on vointini.
Minä olen myös yksityisellä ja en tiedä missä vaiheessa hän tekee kirjauksia, koska istunnoilla ei tee mitään muistiinpanoja ja joskus edellinen asiakas tulee ulos ja muutaman minuutin päästä minä menen sisään vastaanottohuoneeseen. Tekeekö sitten päivän päätteeksi kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn yksityisellä, joka ei ole minkään firman. Hän on jäämässä eläkkeelle.
Sanoi, että toivottavasti ehtii lopettaa ennen kuin on pakko liittyä tuohon julkiseen rekisteriin. Ilmeisesti sellainen on tulossa yksityisillekin.
Hän sanoo, että ei kirjaa siihen omaan muistioonsa kuin yleisluontoisesti. Ei mitään tarkkoja kuvauksia. Hän luonnollisesti muistaa paljon myös. Oleellisinta on vointini.
Minä olen myös yksityisellä ja en tiedä missä vaiheessa hän tekee kirjauksia, koska istunnoilla ei tee mitään muistiinpanoja ja joskus edellinen asiakas tulee ulos ja muutaman minuutin päästä minä menen sisään vastaanottohuoneeseen. Tekeekö sitten päivän päätteeksi kaiken?
Kirjaukset kantaan ilmestyvät monesti vasta kuukausi-pari käynnin jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä vaikka sellainen tilanne, että yhteiskunta muuttuu ensin pikku hiljaa ja sitten rysäyksellä sellaiseksi, että joskus noita tietoja voi käyttää vaikka syynä sulkea ihminen pakkohoitoon, mitätöidä työelämässä tai politiikassa, ihan mitä vain. Roistovaltioissa ja totalitaarisissa yhteiskunnissa tämä on nyt jo täysin mahdollista
Jos sitä pelkäät, käy puoskarilla.
Nyt on menossa kyberhyökkäyksiä. Miksei vihollinen voisi kaapata kanta-arkiston ja julkaista sen.
Tämä aiheuttaisi kansassa ahdistusta ja eripuraa. Mikäs sen parempi viholliselle.
Kyllä te hullut muista erotutte ilman, että teistä kirjataan kantaan mitään.