Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapiassa käyvät: ystävä tilasi kaikki tietonsa, mitä terapeutti kirjannut. Siellå oli ihan kaikki hyvin tarkasti.

Vierailija
20.06.2022 |

Varoitan teitä. Tarkistakaa heti aluksi, miten tarkkaan kirjataan.

Itse ajattelin, että olisi aivan järkyttävä häpeä, jos ihan kaikki hankalat asiat olisi siellå sanasta sanaan kirjattu.

Hänellä ei tällä hetkellä ole varaa älylsitteisiin, joten ei ole päässyt kantaansa tarkistamaan.

Onko ne sitten myös kannassa. En tiedä. Saako niitä lukea kuka vaan terveysalan ihminen, jolla käy. Huh, huh.

Siis kirjaukset olivat todella tarkkoja. Tyyliin nyt vaikka (keksin omasta päästäni, ei ole ollut sodassa), että ei ollut "kärsii jälleen voimakkaasti ahdistuen sodan aiheuttamista takaamista, vaan että on enemmän ahdistunut, kun muistaa joutuneensa tekemään niin ja näin.

Keksin taas itse: ei siten, että käsitellyt jälleen veljensä kanssa lapsuuttaan siitä enemmän ahdistuen, vaan aivan tarkkaan kerrottu se, mitä kamalaa oli lapsena kokenut veljen kanssa.

Nuo on täysin keksittyjä esi.erkkejä, mutten ainakaan itse haluaisi elämästäni kerrottavan jossain kannassa noin yksityiskohtaisesti.

Mielestäni tällaiseen pitäisi olla joku rajoittava laki.

Eihän ihmiset uskalla avautua enää. Ja muistakaa tietovuoto vastaamista

Huono juttu, että terapia voi olla samaa tasoa kuin että kertoo hölösuulle ystävälle

Siis tarkistakaa terapeutiltanne, miten tarkkaan kirjataan.

Kommentit (207)

Vierailija
121/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjånhån sanotaan suunnittelevan hyökkäystä ensin Baltiaan ja ehkä sitten tänne.

Kaikki voi muuttua. Ei ehkä tiedot olekaan niin turvassa, jos maa valloitetaan.

Vierailija
122/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin työterveydessä kerran ja se psykologi kirjas myös kaiken. Sanoin siitä seuraavalla kerralla, se kirjas senkin. Sitä ei kirjannut kuinka yritti suostutella mua kerjäämään esimieheltä lisää käyntejä. 3. kerran peruin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin taannoin muutaman kerran psykiatrisella sairaanhoitajalla (kunnan). Melko pitkän ajan päästä siitä kävin lääkärin vastaanotolla fyysisen vaivan, sanotaanko vaikka polven takia. Lääkäri alkoi siinä lukea ääneen koneelta psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa käymiäni keskusteluja ja kyselemään, josko asiat vielä painaa mieltä. Olin tosi järkyttynyt!! Tuskin lääkärillä oli mitään oikeutta lukea vaivaani kuulumattomia tekstejä. Joka tapauksessa järkytyin siitäkin, että keskustelut oli kirjattu sanasta sanaan sinne kaikkien terveydenhuoltoihmisten nähtäville.

Juuri näin oli sen ystävänikin kohdalla tehty.

Eli kirjoitettu monta asiaa lähes sanasta sanaan. Erittäin yksityiskohtaisesti. Juuri se yksityiskohtaisuus järkytti.

Vierailija
124/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ongelma on että kirjataan? Luuletteko että ketään oikeesti kiinnostaa teidän lapsuuden traumat? Sitä terapeuttia joo, mutta vaikka mulle tulee vastaanotolle asiakas ja nään et on erityissuojattuja tietoja, en mä niitä avaa.

Jos menet hoitajalle haavahoitoon tai lääkärille polvikivuista, ei niillä ole ensinnäkään aikaa eikä myöskään mitään intoa lukea teidän koko potilashistoriaa.

Uskomattoman naiivia, typerää tekstiä. Vastaamon tapaus todisti, että todellakin kiinnostaa. Tuollaisia tietoja voi käyttää mitä hirvittävimpiin rikoksiin ja kiristyksiin. Idiootti. Ole onnellinen, jos todella elät tuollaisessa harhaisessa utopiassa. Moni päätyi Vastaamon myötäkin itsemurhan partaalle, mitään korvausta ei tippunut, vaikka useat maksaneet itse palveluista.

Korvaukset jäivät pieniksi juuri siksi, että mitään kauheaa ei tapahtunut. Häpeää suurempaa ei tuosta seurannut.

Ihmisen kunnian vieminen on yksi pahimmista rikoksista.

Vierailija
125/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten kukaan, jolla on jotain oikeita ongelmia, uskaltaa käyttää mt-palveluja juuri tuosta syystä.

Vierailija
126/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ongelma on että kirjataan? Luuletteko että ketään oikeesti kiinnostaa teidän lapsuuden traumat? Sitä terapeuttia joo, mutta vaikka mulle tulee vastaanotolle asiakas ja nään et on erityissuojattuja tietoja, en mä niitä avaa.

Jos menet hoitajalle haavahoitoon tai lääkärille polvikivuista, ei niillä ole ensinnäkään aikaa eikä myöskään mitään intoa lukea teidän koko potilashistoriaa.

Uskomattoman naiivia, typerää tekstiä. Vastaamon tapaus todisti, että todellakin kiinnostaa. Tuollaisia tietoja voi käyttää mitä hirvittävimpiin rikoksiin ja kiristyksiin. Idiootti. Ole onnellinen, jos todella elät tuollaisessa harhaisessa utopiassa. Moni päätyi Vastaamon myötäkin itsemurhan partaalle, mitään korvausta ei tippunut, vaikka useat maksaneet itse palveluista.

Korvaukset jäivät pieniksi juuri siksi, että mitään kauheaa ei tapahtunut. Häpeää suurempaa ei tuosta seurannut.

Älä ruoki tuollaista trollia. Toki häpeä ja kunnian "menettäminen" ovat hirveän ikäviä asioita, mutta jotkut tuokin tapaus asetti ihan konkreettiseen hengenvaaraan.

Vierailija
127/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun terapiatietoja ei laiteta kantaan, kun terapeutilla on oma toiminimi. Kirjaa asiakkaiden tietoja jollekin muistitikuille joiden tiedot hävittää aina kun terapia loppuu.

Jos asia mietityttää voi varmaan sopia etukäteen terapeutin kanssa, ettei halua arkaluontoisia ja yksityiskohtaisia tietojaan laitettavan kantaan - niitä kun pääsee käytännössä lukemaan kuka tahansa terveydenhuollon ammattilainen, jopa työkkärin virkailija saattaa päästä joissain tapauksissa urkkimaan. Ja näistä voi sitten kehitellä omia rikkinäisiä johtopäätöksiä. Kanta on melko uusi keksintö, luulisi että monet terapeutit ymmärtää ettei niitä tietoja tarvitse sinne laittaa. Terapiastakaan ei saa kaikkea hyötyä irti, jos asiakasta häiritsee omien luottamuksellisten tietojen päätyminen väärille ihmisille.

Vierailija
128/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun terapiatietoja ei laiteta kantaan, kun terapeutilla on oma toiminimi. Kirjaa asiakkaiden tietoja jollekin muistitikuille joiden tiedot hävittää aina kun terapia loppuu.

Jos asia mietityttää voi varmaan sopia etukäteen terapeutin kanssa, ettei halua arkaluontoisia ja yksityiskohtaisia tietojaan laitettavan kantaan - niitä kun pääsee käytännössä lukemaan kuka tahansa terveydenhuollon ammattilainen, jopa työkkärin virkailija saattaa päästä joissain tapauksissa urkkimaan. Ja näistä voi sitten kehitellä omia rikkinäisiä johtopäätöksiä. Kanta on melko uusi keksintö, luulisi että monet terapeutit ymmärtää ettei niitä tietoja tarvitse sinne laittaa. Terapiastakaan ei saa kaikkea hyötyä irti, jos asiakasta häiritsee omien luottamuksellisten tietojen päätyminen väärille ihmisille.

Tuo ystäväni kävi julkisella. Tosiaan, kun rahaa ei juuri ole, niin sitten on pakko.

Julkisella sitten toimivat, miten haluavat.

Vierailija
129/207 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on askel Kiinan meininkiin, pelottavaan kontrolliyhteiskuntaan. Suomessa esim. lasu on hyvinkin mielivaltainen tässä suhteessa. Kun muut instituutiot tulevat mukaan, niin ollaan hyvin äkkiä orwellilaisessa dystopiassa.

orwellilainen dystopia?

Google?

Vierailija
130/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin on, mutta häpeä on ihan oman pään tuotos. Tietovuoto on rikos, se, että kyseessä on psyk.tiedot, ei tee asiasta kauheampaa.

Jos ihminen haluaa apua, se on ihan yks hailee mitä siellä kirjauksissa lukee. Jos tiedot vuotaa, ne tiedot vuotaa ja se henkilöllisyys voidaan varastaa vaikka siellä ei lukisi yksityiskohtaisia tietoja.

Vierailija
131/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutin täytyy kirjata oleelliset tiedot. Koska hän ei saa säilyttää käsin kirjaamiaan tietoja 5 vuorokautta pidempään, ymmärrän kuin hyvin jos kirjauksissa on yksityiskohtaisiakin tietoja. Yritäpäs itse hoitaa asiakkaita muistisi varassa hyvin.

Vierailija
132/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli terapeuttisi tuhoaa käyntitiedot, hän syyllistyy vakavaan rikkeeseen.

Vierailija
133/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Kannassa joka risaus.

Vierailija
134/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin terapeutilla pitää olla tarkat muistiinpanot. Luuletko, että hän pystyy muistamaan kaikkien potilaidensa kertomukset? Mutta ei niitä kantaan kirjata. Sotket nyt asiat ihan huolella ja hysterioit.

Täysin samaa mieltä! 👍

Vierailija
135/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika järjestyy kun uteliaisuus voittaa. Mä olin juurikin haavanhoidossa ja piti alkaa selitellä, millainen "hoitosuhde" mulla muuten on.

Kai tiesit että jos psyk potilas ei vastaa kysymykseen, esim. olemalla hiljaa tai sanomalla että keskityttäisiinkö nyt tähän haavanhoitoon, se kirjataan "potilas kiertää kysymyksiä"-ilmaisulla.

Vierailija
136/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin terapeutilla pitää olla tarkat muistiinpanot. Luuletko, että hän pystyy muistamaan kaikkien potilaidensa kertomukset? Mutta ei niitä kantaan kirjata. Sotket nyt asiat ihan huolella ja hysterioit.

Ihmiset sotkee potilastietojärjestelmät ja Kannan.

Vierailija
137/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin on, mutta häpeä on ihan oman pään tuotos. Tietovuoto on rikos, se, että kyseessä on psyk.tiedot, ei tee asiasta kauheampaa.

Jos ihminen haluaa apua, se on ihan yks hailee mitä siellä kirjauksissa lukee. Jos tiedot vuotaa, ne tiedot vuotaa ja se henkilöllisyys voidaan varastaa vaikka siellä ei lukisi yksityiskohtaisia tietoja.

Ei se noin mene, että kunhan vaan haluaa apua, ihan sama mitä sinne tietoihin kirjataan ja minne ne tiedot päätyvät. Ei todellakaan, tottakai asialla voi olla hirmuisia seurauksia yksilötasolla, jopa itsemurhia. Ei kaikki ole niin vahvoja, että kestävät yhteisön paineen ja häpeän, varsinkin jos sitä mt-taustaa jo on ja kaikki revitään pahimmalla tavalla uudelleen auki. Mieti raiskattuja, insestin kokeneita...onko sulla empatiaa? Ja kyllä sullakin varmaan voisi monenlaisia tunteita tulla, jos yksityiskohtaiset ja intiimit terveystietosi leviteltäisiin kaikelle kansalle. Vai sopiikos sulle, että pistetään jakoon?

Vierailija
138/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas ihminen on usein epäluuloinen. Sairauden luoma avuttomuus ja heikkous saa epäilemään ja varomaan. Todellisuudessa potilaita on kauhea määrä, eikä yksittäinen potilas kiinnosta sinänsä.

Ja kun on tarpeeksi sairas ei ylipäätään välitä mitä muut ajattelevat tai kirjaavat mistäkin.

Kyllä sillä on väliä etenkin hyvin sairaalle. Eikä epäilyyn tarvita sairautta, pelkkä arkijärki riittää. Mitä avuttomampana joutuu olemaan toisten armoilla sitä huonommin voi käydä jos tuuri käy.

Vierailija
139/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaamonkin tapauksessa ihmiset panikoi ihan oudoista asioista.

Vierailija
140/207 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin mene, että kunhan vaan haluaa apua, ihan sama mitä sinne tietoihin kirjataan ja minne ne tiedot päätyvät. Ei todellakaan, tottakai asialla voi olla hirmuisia seurauksia yksilötasolla, jopa itsemurhia. Ei kaikki ole niin vahvoja, että kestävät yhteisön paineen ja häpeän, varsinkin jos sitä mt-taustaa jo on ja kaikki revitään pahimmalla tavalla uudelleen auki. Mieti raiskattuja, insestin kokeneita...onko sulla empatiaa? Ja kyllä sullakin varmaan voisi monenlaisia tunteita tulla, jos yksityiskohtaiset ja intiimit terveystietosi leviteltäisiin kaikelle kansalle. Vai sopiikos sulle, että pistetään jakoon?

Ne käyntitiedot on pakolliset, et sä saa niitä piiloon. Jos sen lisäksi siellä lukee tarkempia tietoja, vaikka, että kertoo näkevänsä toistuvasti painajaisia siitä ja tästä, ei ne lisää tuskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi