Hoidin tänään työssäni 2kpl 9-10kk vauvaa ja täytyy kyllä sanoa että
ei sen ikäisten paikka ole päivähoidossa:´(.
Olivat niin vauvoja ja niin sylissä viihtyviä ja ei tämä ala anna mahdollisuutta sille että 1 ryhmän 3sta hoitajasta (jos kaikki 3 siis paikalla) omistautuisi ryhmän vauvalle/vauvoille.
Säälittää ne pienet siellä.
Kommentit (141)
Miksi joku hankkii lapsia jos on niin kiire takas töihin ettei tuon kauemmin malta olla vauvan kanssa kotona? Tuon ikäiset tarvitsevat vielä vanhempiaan eikä liikaärsykkeistä päiväkotiympäristöä, jossa hoitajilla ei ole aikaa huomoida tarpeeksi.
mutta asia oikein korostuu kun alle 1v vauva kyseessä.
ap
He kun eivät saa mitään hoitotukea yhteiskunnalta. Vasta neloset saavat.
Meillä lapsi 10 kk alotti hoidossa, nyt ikää vuosi ja hyvin on mennyt ekat kuukaudet!
Että mua harmittaa ihmisten säälimättömyys.
Meillä lapset ei oo sylikoiria, viihtyy hoidossa ja hoitajat tykkää katsoalasten perään.
Voi sitten kai tulla tulokseen että joku hoitaja osaa hommansa ja toinen ei??
En minä kotonakaan ole joutunut lastani sylikoirana pitämään, ei sitä tee hoitajatkaan. Meillä nuorimmainen menee toisten perässä ja juoksuttaa hoitajia. Lapsissa on eroja.
Ja jokasella vanhemmalla on oikeus tehdä työtä!
Vierailija:
Miksi joku hankkii lapsia jos on niin kiire takas töihin ettei tuon kauemmin malta olla vauvan kanssa kotona? Tuon ikäiset tarvitsevat vielä vanhempiaan eikä liikaärsykkeistä päiväkotiympäristöä, jossa hoitajilla ei ole aikaa huomoida tarpeeksi.
Te jotka ette tajua, ei teidän tarvitsekaan. En mäkään ole aina tajunnut. Se tila missä alkaa tajuta yhtä jos toistakin ei ole mitenkään kadehdittava, olkaa onnellisia että ette tajua!
sulle sanonu että hyvin menee? kyllä ne mielessään ajattelee että" lapsiparka" . se on kuule totuus. tietävät sen arjen todellisuudessa, mitä ei vanhemmat näe. Ei vanhemmille saa kauhistella ja sanoa että ei ole tarpeeksi hoitajia/aikaa. miksihän niin monet päiväkoti ihmiset eivät laita omia lapsiaan kovin pienenä päiväkotiin? toki vanhempia on erilaisia ja jokaisella omat asiat mitkä tahtoo elämässään sijoittaa ykköseksi.
voithan sinä sen noinkin kääntää, siis niin että vika on hoitajassa. Oikein tyyppiesimerkki kuinka defenssimekanismisi eli puolustusmekanismisi toimivat. On kuule aika hemmetin luonnollista ja luontaista 10kk ikäiselle viihtyä sylissä ja vaatia huomiota ja aikaa aikuiselta. Ja se ei todellakaan päivähoidossa kummemmin luonnistu.
Se että joidenkin (tosin mielestäni varsin harvojen tässä maassa) on oikeasti pakko laittaa lapsensa jo vauvana hoitoon ei kuitenkaan tarkoita sitä että siellä olisi jotenkin paras mahdollinen lapsen olla.
Tämä ihan vain näin useamman vuoden alan työtä tehneen vinkkelistä huomioituna. Faktoista on turha vetää hernettä nokkaansa ja jokaisella on mielipiteenvapaus ja oikeus.
Ap
Entäpä lapsen oikeus vanhempiensa aikaan edes vauva/pikkulapsiaikana?
Ai mutta hei, se onkin aikuisen minäminäminä asenne mikä määrää tahdin.
Eikö olis aika ryhtyä toisten äiiten tueksi, eikä aina vain syyllistää kaikesta, mitä toinen äiti tekee eri tavalla kuin oma vakaumus suo? Ei jaksa... Enkä ole laittanut lastani 10 kk:n ikäisenä hoitoon...
Ole sinä laiska luuseri vaan kotona.. kun et töitä varmaan jaksa/ viitti tehdä...
sulle sanonu että hyvin menee? kyllä ne mielessään ajattelee että" lapsiparka" . se on kuule totuus. tietävät sen arjen todellisuudessa, mitä ei vanhemmat näe. Ei vanhemmille saa kauhistella ja sanoa että ei ole tarpeeksi hoitajia/aikaa. miksihän niin monet päiväkoti ihmiset eivät laita omia lapsiaan kovin pienenä päiväkotiin? toki vanhempia on erilaisia ja jokaisella omat asiat mitkä tahtoo elämässään sijoittaa ykköseksi.
[/quote]
Se nyt oli yksi näkökulma!! Meillä lapset viihtyy lattialla ja leikkii toisten kanssa, plärää leluilla. Ei roiku sylissä. Jos ei selviydy kahden 10 kuisen lapsen kanssa niin kyllä ihmettelen! Oletko kuullut että naisella Suomessa äitiysvapaa loppuu kun lapsi täyttää 9 kuukautta? Silloin lapsi menee hoitoon.
Luontaista olla sylissä ja viihtyä aikuisen kanssa, mutta ei roikkua kokoajan sylissä.
Minusta lapsen on parasta olla siellä jossa lasta vahditaan. Oli hoitaja sitten isä, äiti, mummo tai palkattu hoitaja.
Näytä mulle faktojasi!
Meillä lapset nauttii olla hoidossa ja tykkää kun ollaan kotona.
Se on musta paras fakta että perheellä ja lapsilla menee hyvin. Ei ikään tuijottaminen vaan siihen yksilöön!
Ja mikä minäminäminä? Onko työssäkäyminen itsekästä? Mitään väliä ei ole että isä ei pidä hetkeäkään isyysvapaata -kunhan äiti on kotona 3 lapsen ekaa vuotta??
Meillä ei olla itsekkäitä, lapset on meillä hoidossa ja kun ollaan kotona niin ollaan lasten kanssa. Arvatkaa miten ihanalta tuntuu lukea tollasia kylmyyksiä???
9
Siellä sitten 3 (jos joku sairas vähemmän) hoitajaa yrittää hoivata sellaista porukkaa. Olen itse ollut töissä tuollaisessa ryhmässä. Yksi hoitaja istui lattialla oven vieressä " porttina" huoneeseen, jossa oli monta pientä taapertajaa. Muuta ei ehtinyt kuin katsoa etteivät talloisi toisiaan. Yksi hoitaja vessassa kuivittamassa liukuhihnatyyliin lapsosia. Kolmas ehkä puhelimessa juttelemassa jonku vanhemman kanssa.... Ei siinä kerkiä sylitellä eikä paijailla.
Meillä ryhmiksen hoitajien lapset on päiväkodeissa toisaalla.
Mulle on ihan se ja sama mitä sinä kylmä toisten arvostelija sanot kun lapseni tulee hoitoon. Se on oikeus.
On vanhemmillakin oikeus saada oikeaa tietoa miten lapsieni päivä sujuu! Herra jumala -se ratkasee HYVIN paljon etten jää kituuttamaan 300 miinus verot tuloilla!!! JOs lapsieni päivät olisi yhtä itkua, hoitajat ei kerkeisi hoitaa lapsia niin kyllä jäisin kotiin.
Niin kauan kun hoitajat kertoo mitä kivaa lapset on puuhannu ja kehuu miten hyvin on taas kaikkee tehty, ei tartte harkita kotiin jäämistä!
Lapsieni tekemiset ja olemiset on mulle PERKELE sentään helvetin tärkeitä! En todellakaan vie lapsiani hoitoon että kuulen paskapuheita paskoilta hoitajilta jotka eivät saa lapsiani rauhoittumaan: " Hyvin meni tänäänkin!" Kun todellisuus on muka jotain aivan toista!!!
Jos sää oikeesti olet hoitaja ja kehtaat valehdella lasten vanhemmille niin varmaan kannattaa hankkiutua jollekkin toiseen työhön!
9
Itselläni ei ole vielä vauvan vauvaa, olen kaikenlisäksi suht. kunnianhimoinen korkeasti koulutettu nainen, mutta kun sellaisen pikkukullan teen, en todellakaan mistään hinnasta hennoisi laittaa vauvaa päiväkotiin, en alle vuoden ikäisenä ja itseni tuntien uskon, että 3-vuotiaaksi asti varmaan vähintään olisin tiiviisti lapseni kanssa. Se tuntuisi itsestäni liian sydäntäsärkevältä antaa niin pientä vauvaa toisten hoitoon, sorry, mutta se tuntuu mielestäni sydämettömältä. Saisin varmaan itse pahemman trauman kuin vauva. En usko, että kenenkään on " pakko" mennä töihin, kun vauva on esim. 10 kk!!!!
Jos muijat joutuisivat maksamaan sen laitoshoidon oikeat/varsinaiset kustannukset itse kokonaan, niin kyllä jäisi moni pienituloinen kotiin lapsiaan hoitelemaan.
Vierailija:
Onko lapsen kotihoidontuki jotain epämääräistä sossun tukea jota täytyy hävetä? Minä olen luullut, että sitä maksetaan juuri sen takia, että äiti tai isä voisi hoitaa kotona lapsen 3-vuotiaaksi. Ja nyt täältä saan lukea, että se onkin jotain epäilyttävää avustusta luusereille, jotka eivät viitsi mennä töihin ja viedä pientä lasta tarhaan oppimaan ulkoa tiettyjä rimpsuja päivistä ja nimistä ja numeroista ym.
Vierailija:
Eli suurin osa suomalaisista pitäis laittaa lapsenteko kieltoon, kun niiden lapsista tulee psykopaatteja ja muuten vaan häiriintyneitä päiväkodeissa. Minäkin raukka vein vauvani hoitoon, kun en halua kaupungin vuokra-asunnossa asua ja sossun rahoilla elää. Mulle opetettiin pienenä, että toimeen on omillaan tultava. Vanhempainvapaa kun sattuu loppumaan aika pian. Eikä mulle sitä rahaa kukaan kanna.Täydelliset AV-mammat, rikkaat ja tasapainoisen lapsen omaavat: en minä siitä työstä niin kovasti nauti ja sitä huvikseni tee. Ristiriitaista kyllä, uskon kovin, että lapseni on aikas onnellinen tapaus päiväkodista huolimatta.
Mutta nyt takaissin sorvin ääreen, jotta ehtisin hakemaan lapseni ajoissa tarhasta...
Juu, vaan ne on just ne rikkaat, joilla on kiire töihin :(
Me " köyhät humanistit" hoidamme lapsia kotona. Minä yritän tehdä kuten lapselleni on parasta. Lapsi kotona vielä ainakin vuoden, nyt 1,5v. Mies on toinen köyhä humanisti, ja säästöjä ei tästä elämänvaiheesta kerry. Mutta asuntolaina (pk-seutu) lyhenee. Ei tämä lapsuusvaihe kauaa kestä, ehdin hyvin tienata ulkomaanmatkan sitten vuoden kuluttua :)
Joudun/saan rahatilanteen takia kuitenkin käymään parina iltana viikossa töissä (äsketäin aloitin), se tekee kyllä jo hyvää tässä vaiheessa, tuulettuu omat ajatuksetkin. Isä on silloin lapsen kanssa. Jos ei olisi mahdollisuutta tehdä paria vuoroa viikossa (=saada vähän lisärahaa), niin kituuttelisin köyhyydessä varmaan joitain kuukausia ja joutuisin laittamaan lapsen hoitoon 2-vuotiaana. Mutta onneksi on tämä osa-aikamahdollisuus.
Ärsyttää, kun varakkaat ihmiset sanoo, ettei ole varaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia :(
T:köyhä, mutta onnellinen
Olen hoitanut myös kahta vauvaa ryhmässä jossa oli 10kk-5v ikäisiä lapsia. Vauvat jäivät väistämättä liian vähälle huomiolle, sillä heitä EI OLLUT AIKAA pitää kokoajan sylissä. Surullista.
Väittäisin vakavissani, että Suomessa on paljon vakavampiakin asioita, joita lapset kohtaavat arjessaan kuin tuo hoidossa oleminen.
Miettikääpäs lapsia, jotka joutuvat joka päivä katsomaan vierestä alkoholismia, henkistä tai fyysistä väkivaltaa itseään tai toista vanhempaansa kohtaan, mielenterveysongelmia tai erittäin riitaisia avioeroja.
Varmaan tuollaiset asiat aiheuttavat enemmän traumoja kuin päivähoitoon vienti.
Huonosti riittää hoitajan aika silloin.