Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
481/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pökö kirjoitti:

Minä olen täysin maidoton ( maitoproteiini yliherkkyys) ja gluteeniton. En ilmoita kutsuttuna mitään näistä. Syy> en halua että minun takia hankitaan ylimääräisiä ja kalliita ruokia jotka sitten menevät hukkaan. Syön mitä voin enkä tee siitä numeroa.

Viimeksi valmistujaisjuhlissa söin vain savustettua lohta ja keitettyjä perunoita, salaatin kera. Hyvin tuli syötyä.( Salaatti tehtiin erikseen minulle)

Ihan tiedoksi, laittakaa eri ruoka-aineet erilleen, niin jokainen voi ottaa mieleisiään.

Ko paikassa oli lihat kermakastikkeessa ja salaatissa fetakuutioita joten en voinut ottaa kumpaakaan. Jos olisivat olleet erillään ,olisin ottanut lihaa ja salaattia.

Latvialainen Lido ruokapaikka on loistava, siellä voi erikseen valita omat ruokansa runsaasta valikoimasta😁

Yleensä kun ihmiset kutsuja kotona pitää, se astioiden määrä ja laskutilan määrä on rajallinen, että ei voi olla kuppeja pitopalvelun määrää vastaavaa. Se oliski hienoa, et löytys pienestä kodista sellanen buffetkärry, et vois laittaa salaatit 10 eri astiaan ja muut siihen päälle.

482/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

Ylipainoiset eivät kehtaa syödä muiden edessä. Ovat itse kertoneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus tehnyt tuota, vaikka tiedostanut sen olevan hieman epäkohteliasta, joten pyrin ko. käytöstä kyllä välttämään. Nää on näitä kun on just aloittanut "nyt vähennän herkkujen syömistä" ja sitten niitä tuodaan kilokaupalla naaman eteen :D Ei sillä, joskus on myös hyvä joustaa omista periaatteista ettei tietentahtoen loukkaa toista.

Vierailija
484/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pystynyt syömään juuri mitään masennuslääkkeen aloittamisen jälkeen /aiheuttaa pahoinvointia. En tosin pysty juomaan kahviakaan. Yritän kuitenkin pitää yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin.

Tosin se että joku vahtii syömättömyyttäni ja vaatii sille selitystä aiheuttaa valtavaa ahdistusta.

Vierailija
485/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei syö toisten nähden. Joillain on allergioita tai laktoosiintoleranssi ym.

Vierailija
486/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pökö kirjoitti:

Minä olen täysin maidoton ( maitoproteiini yliherkkyys) ja gluteeniton. En ilmoita kutsuttuna mitään näistä. Syy> en halua että minun takia hankitaan ylimääräisiä ja kalliita ruokia jotka sitten menevät hukkaan. Syön mitä voin enkä tee siitä numeroa.

Viimeksi valmistujaisjuhlissa söin vain savustettua lohta ja keitettyjä perunoita, salaatin kera. Hyvin tuli syötyä.( Salaatti tehtiin erikseen minulle)

Ihan tiedoksi, laittakaa eri ruoka-aineet erilleen, niin jokainen voi ottaa mieleisiään.

Ko paikassa oli lihat kermakastikkeessa ja salaatissa fetakuutioita joten en voinut ottaa kumpaakaan. Jos olisivat olleet erillään ,olisin ottanut lihaa ja salaattia.

Latvialainen Lido ruokapaikka on loistava, siellä voi erikseen valita omat ruokansa runsaasta valikoimasta😁

Ai siis ei tarttis allergioita ilmottaa, mut pitäs tehdä vaikka kalakeitotkin niin, et liemi on yhdessä kattilassa, perunakuutiot toisessa ja kala kolmannessa? Et jos sattuu ole kala allergisia tai joku haluaakin kasviskeittoa.

V##un viisastelija!

Vierailija
487/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt loppui lastenkutsuilla syöminen, lapsenlapsen yksivuotissynttäreille yksi äityli oli tuonut oman kullannuppunsa Topilla oli tässä vähän massu sekaisin viikolla mutta nyt ei enää ole paha olo. Tämä pikkuenkeli sitten rääppi kaikki tarjottavat lastit vaipoissa (yli 3v) ja myöhemmin kävi ilmi että massu vähän sekaisin olikin ollut ihan kunnon noroepidemia koko perheen sisarus parvessa lopputulemana yrjötauti itsellä ja parilla muullakin näille kekkereille osallistuneille. Jos näillä mammoilla ei ole sen vertaa järkeä olla osallistumatta mahataudista hädintuskin selvinneen muksun kanssa kekkereille saatikka kieltää näitä pikku herranterttuja rääppimästä kaikkea mitä tarjolla on, niin tuskin moni muukaan haluaa enää syödä samasta pöydästä.

Huonoa käytöstä ja tässä tapauksessa ihan epäterveellistä. Eikö enää lapsille edes yritetä opettaa käytöstapoja? Ettei kaikkeen kosketa, nuolla, rääpitä, äiti antaa lautaselle sen mitä jaksat syödä, maista ensin, saat lisää jne eikä niin että suu täyteen kaikkea, syljetään mössöt pöydälle ja äityli vaan hymyilee päälle?

Yök, ei tarvitse ihmetellä jos muut vieraat eivät sen jälkeen enää halua niihin tarjoiluihin koskea.

Vierailija
488/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön jos tuotteet on tilattu leipomosta/ostettu kaupasta. Omin käsin räävittyjä en takuulla syö. 

Vierailija
489/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät voi syödä makeaa tai sokerista; myös vehnä on toisille tosi pahasta, vaikkei olisi mitään keliakiaa yms. Toisella menee iho pahaksi; joku on syönyt kotona eikä halua lisää kaloreita; monia eri syitä; bakteerikammo varmaan harvinaisempi, mutta toki tosi likainen tapa elää eli siis hulvattoman epähygieeninen, karkottaa halun syödä ja lisää ihan tervettäkin itsesuojelua.

Suolistovaivat ja -sairaudetkin ovat paljon yleisempiä kuin puhutaan, joten sitäkin pitää kunnioittaa; ihmisillä vain eri tilanteita ja niistä johtuen myös valitsemisia toisin:)

Mikäli tarjottavat ovat laktoosittomia, kalattomia ja pähkinättömiä, ja myös suolaisia, ei vain makeita, tarjotaan; uskoisin, että hyvin moni voi nauttia pöydän antimista, yleisesti.

Toki ymmärrän emännän tunteen; sitä toivoo, että vieraat viihtyvät, että tarjottavat hyviä!

Suurin osa kuitenkin niistä voi nauttia, joten ehkä kannattaa vain iloita vieraista ja ottaa rennosti; antaa kaikkien tehdä vapaasti tavallaan:)

Vierailija
490/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä se vasta hankala vieras olenkin, kun en kestä kofeiinia. Jos puhun tästä niin tyrkytetään teetä, eikä millään ymmärretä että teessä on tosi paljon kofeiinia. Jos yritän kysyä varovasti onko yrittiteetä, niin tyrkytetään maustettua mustaa teetä. Joisin ihan mielelläni vaikka vain kuumaa hunajavettä, mutta isäntäväki hämmentyy pyynnöstä ja pahoittelevat kun heillä ei ole mitään minulle sopivaa. Sama reaktio tulee jos tuon omat kofeiinittomat yrttiteet mukana. Argh. En haluaisi olla hankala vieras, mutta kun en vain voi.

Vierailija
491/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valitusta, vasta muistan lukeneeni täällä vieraista jotka syövät liikaa syntymäpäivillä. Sekään ei siis kelpaa ettei ota mitään.

Vierailija
492/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt loppui lastenkutsuilla syöminen, lapsenlapsen yksivuotissynttäreille yksi äityli oli tuonut oman kullannuppunsa Topilla oli tässä vähän massu sekaisin viikolla mutta nyt ei enää ole paha olo. Tämä pikkuenkeli sitten rääppi kaikki tarjottavat lastit vaipoissa (yli 3v) ja myöhemmin kävi ilmi että massu vähän sekaisin olikin ollut ihan kunnon noroepidemia koko perheen sisarus parvessa lopputulemana yrjötauti itsellä ja parilla muullakin näille kekkereille osallistuneille. Jos näillä mammoilla ei ole sen vertaa järkeä olla osallistumatta mahataudista hädintuskin selvinneen muksun kanssa kekkereille saatikka kieltää näitä pikku herranterttuja rääppimästä kaikkea mitä tarjolla on, niin tuskin moni muukaan haluaa enää syödä samasta pöydästä.

Huonoa käytöstä ja tässä tapauksessa ihan epäterveellistä. Eikö enää lapsille edes yritetä opettaa käytöstapoja? Ettei kaikkeen kosketa, nuolla, rääpitä, äiti antaa lautaselle sen mitä jaksat syödä, maista ensin, saat lisää jne eikä niin että suu täyteen kaikkea, syljetään mössöt pöydälle ja äityli vaan hymyilee päälle?

Yök, ei tarvitse ihmetellä jos muut vieraat eivät sen jälkeen enää halua niihin tarjoiluihin koskea.

Pitkään lauseeseen välimerkkejä, jotta sitä jaksaa lukea.

Vierailija
493/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö mitään makeaa. Suolaista syön. Jos kämppä on kuin pommin jäljiltä en syö mitään. Siivous yleensä menee käsikädessä muun hygienian kanssa.

Vierailija
494/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön jos tuotteet on tilattu leipomosta/ostettu kaupasta. Omin käsin räävittyjä en takuulla syö. 

Ihmiset ne sielläkin leipoo.

Olin nuorempana ruokafirmassa töissä ja siellä oli seinällä lappu, jossa oli tulokset työntekijöiden käsihygenia testauksesta. Jollaikin oli kolibakteereja käsissään... eli selkeämmin sanottuna ulostamisen jälkeen oli pesty kädet vähän huolimattomasti. Nykyään tuota julkista nolaamista ei enää työpaikoilla sallittaisi, mutta edelleen työntekijät ovat ihmisiä.

Vähän aikaa sitten törmäsin kirjoitukseen, jossa kerrottiin erään leipomotyöntekijän kodin olevan siisteystasoltaan Auri Kanasen hyväntekeväisyyssiivouksen luokkaa kuuluvaa.

Vierailija
495/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää syödä muiden räpläämiä ruokia

Vierailija
496/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin joskus saattanut ajatella samoin. Mutta nyt yli 40veenä istumatyöläisenä, on normaalipainossa pysyminen jatkuva haaste. Se, että olen lähtenyt vapaa-ajallani jonnekin juhliin, on jo helposti tarkoittanut, että sinä päivänä en ehdi salille tai lenkille. Ja sitten pitäisi vielä puputtaa pullaa tai kakkua isäntäväen mieliksi, aaargh! Jos olen saanut kuntoiltua itselleni vähän joustoa kalorimäärään, halua kuluttaa sen juuri tietynlaiseen pizzaan tai juustoon viikunahillon ja viinin kanssa. Nautiskellen jokaisesta suupalasta mielellään yksin sohvalla elokuvaa katsellen. Nyt jos otan sen kakunpalan kohteliaisuudesta, lasken syödessäni, että okei... huomenna 1,5h lisää lenkkeilyä tai ylimääräinen bodycombat-tunti. 

Tätä kirjoittaessani tajuan, että eipä taida olla terveen rentoa mun syöminen, mutta eipä se ylipainokaan tervettä ole. Joten jatkossakin pelkkä kahvi mulle, kiitos! Ja kiitos teille, jotka laitatte hedelmiä tarjolle! Ihanaa, kun joku on kuorinut ja paloitellut ja asetellut kauniisti, se ilahduttaa joka kerta.

Ei hätää, syömishäiriöihinkin saa apua ja terapiaa. Ei kovin terveellinen suhtautuminen syömiseen.

Vierailija
497/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun valmistuin amk:sta ja pidin valmistujaiset niin kukaan kaverini ei ottanut kuin kupin kahvia ja lähti.

Ainainen laihdutuskuuri päällä ja sitten salaa mällätään kaikenmaailman välipaloja mahaansa.

Vierailija
498/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä sun.

Vierailija
499/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari syytä, miksei itse leivotut kakut kelpaa

-on epäsiisti koti

-joku ko. huushollissa on vähänkin flunssainen

-kakussa kynttilöitä, jotka päivänsankari räkii sammuksiin

-kakussa on nysvätty massapäällinen ja -koristeet

Tähän listaan vielä muutama lisäys:

-talossa on kissoja, jotka kävelevät pöydällä ja haistelevat tarjottavia

- kissaa pidetään sylissä ja sen jälkeen ilman käsien pesua laitetaan tarjottavia esille

- tarjolla olevat herkut sisältävät maitotuotteita, kermaa yms. ja ne ovat olleet jo muutamia tunteja lämpimässä.

-pienet lapset saavat kosketella ja maistella tarjottavia etukäteen. Sormet käyvät välillä nenässä jne.

Pidän kyllä lapsista ja eläimistä. Olen vain ehkä vähän liian bakteerikammoinen. Enkä haluaisi olla epäkohtelias. Mutta joskus vaan tökkää tuommoisiin.

Vierailija
500/906 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki valmiina marketistakin ostetut ovat muiden "räpläämiä". Miksi pitää käyttää sanaa räplääminen joka kuulostaa negatiiviselta jos joku on laittanut ruokaa? Olette menossa omituiseen suuntaa jos juhlissakaan ei voi muiden räpläämiä ruokia/leipomuksia syödä. Kuviteltuja allergioita ym. on näköjään koko kansalla. Joillakin harvoilla ihan todellisiakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän