Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
olen ollut vieraana yh:n kotona, jossa ei tehnyt mieli ottaa edes lasia hanavettä varten
Onhan se epäkohteliasta. Toki voi olla että kys tyypeillä on joku dieetti päällä, allergioita tms, mutta mielestäni silloin voisi avata suunsa ja kertoa asiasta. Tarjoilujen karttaminen tuppisuuna antaa kumman viestin.
Muistan kun valmistuin amk:sta ja pidin valmistujaiset niin kukaan kaverini ei ottanut kuin kupin kahvia ja lähti.
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun valmistuin amk:sta ja pidin valmistujaiset niin kukaan kaverini ei ottanut kuin kupin kahvia ja lähti.
Ja mihin ihmisillä muka niin kiire on.
Pari syytä, miksei itse leivotut kakut kelpaa
-on epäsiisti koti
-joku ko. huushollissa on vähänkin flunssainen
-kakussa kynttilöitä, jotka päivänsankari räkii sammuksiin
-kakussa on nysvätty massapäällinen ja -koristeet
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Mmiksi pitää kytätä mitä se yksi ihminen syö tai ei syö? Meinaatko että sinulta muka jäisi huomaamatta, kun noin tarkkaan häntä seuraat, jos hän ottaisi lautaselle ja jättäisi syömättä? tuskin.
Minä en syö makeaa, enkä syö sitä myöskään vieraisilla. En syö vehnäpommeja, enkä rasvaisia ruokia. En selitä tätä etukäteen, koska en jaksa sitä että aletaan kyselemään että no mitäs minä sinulle sitten tarjoiaisin, ja kutsuja stressaa entistä enemmän. Juuri tänään kävin kahvilla tutuilla, jotka tarjosivat pullaa jäätelöä. Sanoin vain että en pidä makeasta, mutta kiitos.Sitten he olivat vähän hämillään että kun ei osattu sinulle varata sopivaa syötävää... Ei tarvitse olla, olen aikuinen ja teen omat päätökset itse, ja syön silloin kun itse haluan.
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta. Toki voi olla että kys tyypeillä on joku dieetti päällä, allergioita tms, mutta mielestäni silloin voisi avata suunsa ja kertoa asiasta. Tarjoilujen karttaminen tuppisuuna antaa kumman viestin.
Allergioista mainitseminen voi aiheuttaa hirveän kyselytulvan, kun emäntää hävettää sopivan tarjottavan puuttuminen ja haluaa epätoivoisesti keksiä jotain. Muutenkin aihe kiinnostaa joitain ihmisiä tarpeettoman yksityiskohtaisesti. Jos siis ei nälkä vaivaa, voi olla helpompi vain olla ottamatta mitään ja toivoa ettei kukaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
Kaikki ihmiseritteet.
Mun äiti on tuollainen. Tuo omat kakut ja leivokset juhliin ja vierailuille. Kaikille muille kyllä kelpaa, joten en usko että minusta tai kodistani paistaa hygienian puute (eikä sitä edes ole). Siskon luona sama juttu kuulemma. Sitten jos on haettu leipomosta jotain nii se saattaa kelvata, mutta itse tehdyt ei.
Jokin ikävä suolistosairaus josta ei halua puhua saattaa olla yksi syy. Myös anoreksia tai muu syömishäiriö saattaa aiheuttaa tuollaista käytöstä. Onneksi sentään muut vieraat teillä söivät, uskon että tarjoiluissa ei ollut mitään vikaa, ei ehkä kannata liikaa miettiä tai loukkantua asiasta.
Tai sitten syynä on armoton kilojen vahtiminen. Mullakin yksi tuttu, joka kaveripiirissä, olen siis nähnyt lasten synttäreillä, rippijuhlissa sun muissa kekkereissä. Aina ryystää monta kuppia kahvia, muttei mitään syötävää. Vartaloltaan hyvin hoikka, ja uskon että tämä suhteellisen korkealla hänen arvoasteikossaan.
Vierailija kirjoitti:
No sehän selittää miksei syö kun tuijotat/ tuomitset.
Moni ylipainoinen ei kehtaa syödä muiden nähden koska, noh mitä luulet???
Minä en syö kenenkään itsetekemia, hyi olkoon. Mistä tiedän pesitkö kädet edes.
Olisihan se kiva jos kertoisi kutsujalle mikäli on rajoitteita. Itselle tulee mieleen ne henkilöt jotka sairastavat vakavaa suolistosairautta ja tekevät kovasti töitä jotta yleensäkin voivat mennä kutsuille. Varmasti on monia muitakin syitä. Suolaista vaihtoehtoa pitäisi myös olla tarjolla. Minä valitsisin mieluimmin voileivän makeat tarjoilut eivät kovasti houkuta. Aina on jokin syy, mikäli kutsuttu sanoo, että on juuri ennen tuloaan syönyt. Antakaa hänen olla siten miten hänelle on parasta. Kaikilla (ehkä) on tuttuja ne henkilöt jotka eivät suostu ottamaan lasillista kun ovat tulleet autolla. Alkoholista kieltäytyjä saattaa olla henkilö joka on lopettanut juomisen syystä jonka haluaa pitää itsellään. Ruoasta kieltäytyjä voi olla syömishäiriöinen joka kotona voi vaikka ahmia, mutta haluaa välttää sen ilmituloa kyläillessä. Vaikea sanoa, mutta ymmärrystä, sitten kun seuraavan kerran kutsutte juuri heitä pippaloihinne.
Vierailija kirjoitti:
Kovin lihavalla voi olla syömispelkoa muiden nähden. Vähän ymmärrystä. Erilaisia syömishäiriöitä on monella.
Komppaan kommentoijia 10 ja 13. Ruuista kieltäytyjällä on oletettavasti henkilökohtainen syy, jonka vuoksi hän jättää syömättä. Hänen ei tarvitse kertoa syytä ellei halua. Minua harmittaisi enemmän jos ottaa lautaselle ruokaa eikä syö kaikkea niin että ruokaa menee roskiin. Olen 70-luvun lapsi ja minut on kasvatettu syömään lautanen tyhjäksi kertomalla tarinoita biafralaisista, jotka kuolivat nälkään.
Aikaa sitten opin, että syömisensä voi itse päättää. Ei ole pakko edes maistaa, jos ei halua.
Kyse ei ole huonosta käytöksestä, vaan luvasta päättää omasta kehostaan.
toiset vähän arvioivat paikan ja henkilön mukaan, kannattaako siellä syödä mitään vai onko vaikka hetken mieluummin nälissään