Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varsin pullea sukulainen, joka on aina "herkuttomalla" silloin, kun hän käy kylässä. Syö vähän jotain suolaista ja puhuu kovalla äänellä herkuttomuudesta ja laihduttamisesta. Paino ei ole silti vuosien varrella vähentynyt, pikemminkin päinvastoin, mutta aina siitä asiasta pitää tehdä numero, jos on kakkuja, piirakoita tai muita leivonnaisia pöydässä. Mua ei ärsytä hänen syömättömyytensä, vaan se ohjelmanumero, jonka osaan jo ulkoa (ja varmaan myös muut meillä pyörivät vieraat), jonka hän asiasta esittää.
Oletpa ilkeä.
Mun mielestä hän ei ole ilkeä. Tolta vois suoraan kysyä, että miten on laihdutus menny omasta mielestä ku et oo siiten viime näkemien laihtunut ollenkaan.
Paniikkihäiriö, syömishäiriö. Onhan näitä.
T. Itsellä molemmat
Vierailija kirjoitti:
Epäkohteliasta, jotain täytyy aina maistaa.
Ei täydy. Epäkohteliasta on vaatia syömään kohteliaisuuden vuoksi.
Itse ilmoitan etukäteen, että minua varten ei tarvitse laittaa mitään tarjolle, pelkkä tee riittää.
Kerran kyllä istuin tarjoilujen edessä ja kun huomasin ruoan seassa koirankarvoja niin syöminen jäi siihen, vaikka karvainen kaveri on itsellänikin niin sen verran katson ettei niitä karvoja ole ruoassa.
Itselläni on ärtynyt suoli. Jos syön mitä tahansa "kiellettyä" ruoka-ainetta tulee hirveä olo, sitä ei voi edes sanoin kuvailla. On myös mahdotonta selittää etukäteen mitä voi syödä, koska kiellettyjen ainesosien lista on niin pitkä ettei sitä voi kukaan maallikko muistaa. Siksi on vaan kaikkien kannalta helpompaa olla syömättä.
Voisi myös ajatella, että olisi kohteliasta antaa ihmisten itse päättää syömisistään ja keskittyä siihen omaan herkutteluun ja mukavaan keksusteluun vieraitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pari syytä, miksei itse leivotut kakut kelpaa
-on epäsiisti koti
-joku ko. huushollissa on vähänkin flunssainen
-kakussa kynttilöitä, jotka päivänsankari räkii sammuksiin
-kakussa on nysvätty massapäällinen ja -koristeet
Täydelliset syyt!
Multa on jäänyt kakarakutsuilla kaikki tarjottavat syömättä, kun Irja-Petteri on ensin räkinyt kynttilät sammuksiin ja sitten on kehuttu, kuinka onyhdessä muovailu kakun päälliset. Hyi hitto🤮.
Kannattaa pitää puhelimessä oikein näyttäviä kuvia "varpusparvista". Jos alkaa kysely miksi ei syö niin voi sitten sanoa että hauska kun satuit kysymään, tämä on isotädin synttäreiden mansikkakakku, tuossa on keksejä Kuuno-Urmaksen ristiäisistä, eikö näy kivasti nuo pähkinän palaset jne...
Ruoka-ainerajoitteet voivat olla yksi syy. Jos on esim. vegaani niin kynnys sanoa tämä voi olla korkea, koska tästä keskimäärin nousee p****myrsky niin enemmistö on mieluummin hiljaa (vaikka stereotypia onkin toinen).
Yksi syy kirjoitti:
Ruoka-ainerajoitteet voivat olla yksi syy. Jos on esim. vegaani niin kynnys sanoa tämä voi olla korkea, koska tästä keskimäärin nousee p****myrsky niin enemmistö on mieluummin hiljaa (vaikka stereotypia onkin toinen).
Lapsellani on maitoallergia ja yllättävän moni ihminen ei ymmärrä että se tarkoittaa todellakin sitä että lapsi on allerginen maidolle ja ettei hän voi edes margariinia syödä ellei se ole 100% maidotonta.
Osa näistä tyhmistä myös kuvittelee että allerginen reaktio ilmenee heti kun on altistunut.
Ymmärrän hyvin ettei joku halua kertoa olevansa vegaani, sillä jotkut ottavat allergiatkin loukkauksena tai suhtautuvat muuten välinpitämättömästi niihin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun valmistuin amk:sta ja pidin valmistujaiset niin kukaan kaverini ei ottanut kuin kupin kahvia ja lähti.
Hirveetä. Olis pitänyt sanoa niille, että kun ei kerran kelpaa, niin lähdetään viemään kodittomille nämä.
Jos olen menossa ainoaksi vieraaksi, niin silloin ilmoittaisin etukäteen, jos on joku syy, miksi en voisi mitään syödä. Jos taas olen yksi vieras muiden joukossa, niin tarjoiluiden määrää ajatellen aika se ja sama, syönkö vai en, joten silloin en ilmoittaisi.
Muiden mieliksi en mitään syö, mutta kyllä tämän asian voi hoitaa kohteliaastikin. Eikä tosiaan ole kohteliasta myöskään tuputtaa kenellekään mitään.
Minulle on käynyt useamman kerran niin, että järjestän kutsuja ja laitan pöydän koreaksi. Sitten tullaan kutsuille ja satelee erilaisia syitä liki kaikilta vierailta, että ei voi ottaa (laihis, söin just kotona, hammasta kolottaa jne).
No viisastuneena en järjestele kutsuja. Yllätysvieraille en tarjoa mitään. Nämä samat jotka kieltäytyneet monet kerrat syömästä ja juomasta, en laita mitään. Sitten murehtivat olohuoneen sohvalla, kun eivät edes kahveja saa. No ei saakkaan. En tiedä mikä valtataistelu heillä on, laitan pöytään, eivät ota. En laita mitään, yhyy mitään ei saa. Voinette uskoa, että kyseessä on sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt useamman kerran niin, että järjestän kutsuja ja laitan pöydän koreaksi. Sitten tullaan kutsuille ja satelee erilaisia syitä liki kaikilta vierailta, että ei voi ottaa (laihis, söin just kotona, hammasta kolottaa jne).
No viisastuneena en järjestele kutsuja. Yllätysvieraille en tarjoa mitään. Nämä samat jotka kieltäytyneet monet kerrat syömästä ja juomasta, en laita mitään. Sitten murehtivat olohuoneen sohvalla, kun eivät edes kahveja saa. No ei saakkaan. En tiedä mikä valtataistelu heillä on, laitan pöytään, eivät ota. En laita mitään, yhyy mitään ei saa. Voinette uskoa, että kyseessä on sukulaiset.
Ja sanon vielä, että marjapiirakat olen syönyt yksin kun ei kelvannu. Boolit juonut yksin, kun ei kelvannut, monet pannulliset kahvia kaatanut viemäriin, koska ei juuri silloin kelvannut. Tästä syystä ei tarjoilua enää. Ja minä sentään syön ja juon, kun heille menen ja tarjotaan.
Mua ei haittaisi muuten tämä, ettei syödä.
Mutta kun ainakin tälläinen kaverini on sitten koko juhlien ajan naama norsun v*tulla ja ei juuri puhu mitään.
Korkeintaan valittelee kun ei ollut sitä ja tuota tarjolla, kun hän nyt kauppaan tai milloin mitäkin.
Ankeuttaja moukka.
No ei siinä, enää en kutsu häntä juhliani pilaamaan.
Minä olen täysin maidoton ( maitoproteiini yliherkkyys) ja gluteeniton. En ilmoita kutsuttuna mitään näistä. Syy> en halua että minun takia hankitaan ylimääräisiä ja kalliita ruokia jotka sitten menevät hukkaan. Syön mitä voin enkä tee siitä numeroa.
Viimeksi valmistujaisjuhlissa söin vain savustettua lohta ja keitettyjä perunoita, salaatin kera. Hyvin tuli syötyä.( Salaatti tehtiin erikseen minulle)
Ihan tiedoksi, laittakaa eri ruoka-aineet erilleen, niin jokainen voi ottaa mieleisiään.
Ko paikassa oli lihat kermakastikkeessa ja salaatissa fetakuutioita joten en voinut ottaa kumpaakaan. Jos olisivat olleet erillään ,olisin ottanut lihaa ja salaattia.
Latvialainen Lido ruokapaikka on loistava, siellä voi erikseen valita omat ruokansa runsaasta valikoimasta😁
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaisi muuten tämä, ettei syödä.
Mutta kun ainakin tälläinen kaverini on sitten koko juhlien ajan naama norsun v*tulla ja ei juuri puhu mitään.
Korkeintaan valittelee kun ei ollut sitä ja tuota tarjolla, kun hän nyt kauppaan tai milloin mitäkin.
Ankeuttaja moukka.No ei siinä, enää en kutsu häntä juhliani pilaamaan.
Anteeksi, siis karppaa.
Pökö kirjoitti:
Minä olen täysin maidoton ( maitoproteiini yliherkkyys) ja gluteeniton. En ilmoita kutsuttuna mitään näistä. Syy> en halua että minun takia hankitaan ylimääräisiä ja kalliita ruokia jotka sitten menevät hukkaan. Syön mitä voin enkä tee siitä numeroa.
Viimeksi valmistujaisjuhlissa söin vain savustettua lohta ja keitettyjä perunoita, salaatin kera. Hyvin tuli syötyä.( Salaatti tehtiin erikseen minulle)
Ihan tiedoksi, laittakaa eri ruoka-aineet erilleen, niin jokainen voi ottaa mieleisiään.
Ko paikassa oli lihat kermakastikkeessa ja salaatissa fetakuutioita joten en voinut ottaa kumpaakaan. Jos olisivat olleet erillään ,olisin ottanut lihaa ja salaattia.Latvialainen Lido ruokapaikka on loistava, siellä voi erikseen valita omat ruokansa runsaasta valikoimasta😁
No en mä ainakaan laita salaattijuttuja erikseen, jos kukaan ei ilmota allergioista. Tottakai on ilmoitettu allergiasta, niin olen tehnyt et allergiselle on myös jotain.
Pökö kirjoitti:
Ko paikassa oli lihat kermakastikkeessa ja salaatissa fetakuutioita joten en voinut ottaa kumpaakaan. Jos olisivat olleet erillään ,olisin ottanut lihaa ja salaattia.Latvialainen Lido ruokapaikka on loistava, siellä voi erikseen valita omat ruokansa runsaasta valikoimasta😁
Ai siis ei tarttis allergioita ilmottaa, mut pitäs tehdä vaikka kalakeitotkin niin, et liemi on yhdessä kattilassa, perunakuutiot toisessa ja kala kolmannessa? Et jos sattuu ole kala allergisia tai joku haluaakin kasviskeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ärtynyt suoli. Jos syön mitä tahansa "kiellettyä" ruoka-ainetta tulee hirveä olo, sitä ei voi edes sanoin kuvailla. On myös mahdotonta selittää etukäteen mitä voi syödä, koska kiellettyjen ainesosien lista on niin pitkä ettei sitä voi kukaan maallikko muistaa. Siksi on vaan kaikkien kannalta helpompaa olla syömättä.
Voisi myös ajatella, että olisi kohteliasta antaa ihmisten itse päättää syömisistään ja keskittyä siihen omaan herkutteluun ja mukavaan keksusteluun vieraitten kanssa.
Mutta kun aaveemamma on leiponut ja niin kovin mielensä pahoittaa jos et ainakin kerro sairaudestasi tuntemattomien keskellä juhlissa!
Anoppi ei juurikaan syö muiden kahvipöydässä. Vain anopin itse tekemät syötävät kelpaavat hänelle. Tässä taannoin appivanhemmat saivat lahjaksi yhden kylpyläyön täysihoidolla (eli sisälsi illallisen ja aamupalan). Anoppi otti mukaan itsetehtyä kinkkukiusausta ja aamupalatarvikkeet. Kinkkukiusausta olivat lämmittäneet ja syöneet huoneistossa, kun nirsolle anopille ei kylpylän illallinen kelvannut. Perusteena oli, että pelkäsi sen olevan liian mausteista.