Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuhun on tullut patti hammaslääkärikäynnin jälkeen. Ehkä puudutuspiikin kohdassa. Mistä kyse?

Vierailija
09.06.2024 |

Kyse on teinityttärestäni.

Patti ei siis ole hampaan juuren kohdalla kovassa osassa, vaan kovasta osasta hieman poskeen päin. 

Arvelen, että siitä on laitettu puudutusneula ja patti on sen kohdalla. Sitä pystyy liikuttamaan ja se on suuta avatessa kipeäkin. 

Mistä voisi olla kyse. Hammaslääkäri oli torstaina. En huomannut pattia samana päivänä, kun toimenpidealue oli muutenkin kipeä, mutta seuraavana huomasin. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on alhaalla ja ei ihan edessä jos sillä on merkitystä. 

Vierailija
2/27 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asensivat seurantalaitteen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kellään kokemusta aiheesta?

Vierailija
4/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se patti varmaan ajan kanssa lähtee pois, voit toki ottaa yhteyttä hammaslääkäriin ja kysyä. Minulla on joskus ollut puoli suuta mustana useamnan viikon puudutuspiikin jäljiltä (mustelma). Erilaisten jälkiseurausten takia en itse anna puuduttaa muuta kuin ihan hätätapauksissa kuten hammasta poistettaessa.

Vierailija
5/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se patti varmaan ajan kanssa lähtee pois, voit toki ottaa yhteyttä hammaslääkäriin ja kysyä. Minulla on joskus ollut puoli suuta mustana useamnan viikon puudutuspiikin jäljiltä (mustelma). Erilaisten jälkiseurausten takia en itse anna puuduttaa muuta kuin ihan hätätapauksissa kuten hammasta poistettaessa.

Olisikohan sinulla puudutusneula osunut verisuonien ja siitä tulla sitten se mustelma.

Mutta järkeenkäypää selitystä en keksi, miksi tulisi patti. (Joka tosiaan ei ole kovassa vaan pehmeässä osassa suuta. Kuvittelen kohdan olevan puudutuspìikin kohta.)

Vierailija
6/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös virustartunta.

Vierailija
7/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla verta tai nestettä tai voi olla mätää. 

Minulle ilmestyi patti yläleukaan, vähän kipeä: Jollain muulla oliis ilmeisesti ollut kipeämpikin, mutta minull on ilmesisesti aika korkea kipukynnys, lääkärit ja hammaslääkärit ovat sitä vuosien varrella ihmetelleet useampaan otteeseen. (Eikä ole välttämättä hyvä juttu, juuri tällaiset asiat kerkeävät mennä liian pitkälle, kun ei kipu ei tunnut niin kovalta).

Menin näyttämään patti hammaslääkärille ja mätäähän siellä oli. Juuri oli tulehtunut kolme kuukautta viimeisimmä hammastarkastuksen jälkeen. Vanha paikka oli falskannut reunasta. Juurihoidettiin, mutta ei auttanut vaan jouduttiin vetämään pois. Samassa hässäkässä viereinen hammas halkesi, sekin jouduttiin poistamaan. Juurihoito, hammasleikkaukset ja implantit maksoivat 5000€, onneksi oli säästöjä.

Vierailija
8/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli myös kerran yläikeneen puudutusneulasta vastaava ja koko neulan pistomatkalta, sellaisena pitkähkönä juovana siis. Aika kauankin pysyi "rakkulana" ennen kuin laskeutui. Ei ole vaarallinen.

Vierailija
9/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika hammaslääkäriin. Mulla lähti paikka hampaasta ja menin sen korjauttamaan parin päivän päästä siitä tuli mätäpaise ja en tehnyt asialle mitään niin jouduttiin sitten poistamaan koko hammas kun tulehdus oli levinnyt

Vierailija
10/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei missään nimessä kannata kysyä hammaslääkäriltä. Sieltä voisi saada vaikka oikean vastauksen ja hoitoa, jos on tarve. 

Vierailija
11/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri täällä. Nyt äkkiä päivystykseen, jos asiaa ei ole hoidettu jo. Kyseessä on hyvin harvinainen mutta yleistyvä sunomoninen eolofyooma. Ei liity puudutuspiikkiin. Hengenvaarallinen hoitamattomana ja hoidettunakin todella vaarallinen. Sunomonisen eleofyooman saaneen henkilön elinikä lyhenee noin 30 vuodella, jos siitä sattuu selviämään.

Osanotto sinulle 🥀

Vierailija
12/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patti suussa hammaslääkärikäynnin jälkeen, erityisesti jos se on puudutuspiikin kohdalla, voi olla seurausta useista eri syistä. Yleisimmät mahdollisuudet ovat:

Hematooma (mustelma): Puudutuspiikki voi aiheuttaa pienen verisuonen vaurioitumisen, mikä johtaa veren kerääntymiseen kudoksiin. Tämä voi aiheuttaa turvotusta ja kipua.

Paikallinen reaktio puudutusaineeseen: Joillakin ihmisillä voi esiintyä lievä tulehdusreaktio tai ärsytys puudutusaineen tai pistoskohdan vuoksi, mikä voi johtaa turvotukseen ja kipuun.

Infektio: Vaikka infektio puudutuspiikin kohdalla on harvinainen, se on mahdollinen. Tämä voi aiheuttaa turvotusta, kipua, punoitusta ja kuumotusta.

Rasvapatin muodostuminen: Harvemmin, pistoskohdassa voi muodostua pieni rasvapatin tyyppinen muodostelma, joka on kivuton tai lievästi kipeä.

Koska patin syntyminen ja sen kipeytyminen voivat olla merkki mahdollisesta tulehduksesta tai muusta komplikaatiosta, on suositeltavaa seurata tilannetta tarkasti. Jos turvotus, kipu tai muut oireet pahenevat, tai jos patti ei ala hävitä muutamassa päivässä, olisi hyvä olla yhteydessä hammaslääkäriin tai lääkäriin tarkempaa arviointia varten.

Mikäli patti vaikuttaa tulehtuneelta (esim. on punainen, kuumottava tai siihen liittyy yleisoireita kuten kuumetta), kannattaa hakeutua hoitoon pikimmiten.

Vierailija
13/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patti suussa hammaslääkärikäynnin jälkeen, erityisesti jos se on puudutuspiikin kohdalla, voi olla seurausta useista eri syistä. Yleisimmät mahdollisuudet ovat:

Hematooma (mustelma): Puudutuspiikki voi aiheuttaa pienen verisuonen vaurioitumisen, mikä johtaa veren kerääntymiseen kudoksiin. Tämä voi aiheuttaa turvotusta ja kipua.

Paikallinen reaktio puudutusaineeseen: Joillakin ihmisillä voi esiintyä lievä tulehdusreaktio tai ärsytys puudutusaineen tai pistoskohdan vuoksi, mikä voi johtaa turvotukseen ja kipuun.

Infektio: Vaikka infektio puudutuspiikin kohdalla on harvinainen, se on mahdollinen. Tämä voi aiheuttaa turvotusta, kipua, punoitusta ja kuumotusta.

Rasvapatin muodostuminen: Harvemmin, pistoskohdassa voi muodostua pieni rasvapatin tyyppinen muodostelma, joka on kivuton tai lievästi kipeä.

Koska patin syntyminen ja sen kipeytyminen voivat o

Tämä patti ei ole mustelna, sillä se on jopa vaaleampi kuin muu limakalvo.

En usko juuren tulehdukseksi, koska tämä ei ole kovalla alueella, vaan ehkä siinä, mihin puudutus pistetään. 

Miksiköhän siihen  voisi tulla rasvapatti ja tulisiko se noin nopeasti. 

Vierailija
14/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin tämä ihme "lääkäri" väitti, ei tuo varmaan ole vaarallista. Ei hätää! <3

Vierailija
15/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vielä lisää, jos vaan jollain on tietoa tai kokemuksia!

Vierailija
16/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vielä lisää puudutjksesta tulleista pahteista tietäviä. 

Vierailija
17/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vielä lisää puudutuksesta tulleista pahteista tietäviä. 

Ap

Vierailija
18/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mätää. Varaa aika hammaslääkärin päivystykseen. Itsellä oli tuollainen pieni patti juurihoidon yhteydessä ja poski turposi viikonloppuna. Sain nuhteita, kun en ollut lähtenyt jo viikonlopun päivystykseen vaan menin vasta maanantaina, kun minulla oli muutenkin aika.

Epäonnistunut juurihoito lopetettiin, hammas poistettiin ja sain järeän parin viikon antibioottikuurin.

Vierailija
19/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla mätää. Varaa aika hammaslääkärin päivystykseen. Itsellä oli tuollainen pieni patti juurihoidon yhteydessä ja poski turposi viikonloppuna. Sain nuhteita, kun en ollut lähtenyt jo viikonlopun päivystykseen vaan menin vasta maanantaina, kun minulla oli muutenkin aika.

Epäonnistunut juurihoito lopetettiin, hammas poistettiin ja sain järeän parin viikon antibioottikuurin.

Minulla ja teinilläni on molemmilla ollut mätäpatti, mutta se oli molemmilla kovassa ikenen osuudessa hampaan juuren kärjen kohdella.  Ei tuossa kaukalotyyppisessä pehmeässä osassa. 

Se saattaa olla kohdassa, johon puudutus laitettiin. 

Vierailija
20/27 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja teinilläni on molemmilla ollut mätäpatti, mutta se oli molemmilla kovassa ikenen osuudessa hampaan juuren kärjen kohdella.  Ei tuossa kaukalotyyppisessä pehmeässä osassa. 

Se saattaa olla kohdassa, johon puudutus laitettiin. 

Tämä siis ap