Kuinka todennäköistä on että köyhän yh:n lapsesta tulee akateeminen?
Kommentit (103)
Akateeminentyöttömyys on yh:n paras perintö jälkikasvulleen. Suosittelen. Meitä on jo niin monia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhien duunarien orpo ja sijoitettu lapsi, ja minusta tuli akateeminen. Kyllä se kotoa lähtee. Jos sanotaan että sinusta ei tule mitään ja turha opiskella, tai latelee herravihaa. Niin lapselle ei tule mieleen opiskella. Mutta jos sanotaan että opiskele sinä asaintuntija-ammatti, kun sinulla on tuota päätä, niin hän ajattelee että se on mahdollista. Ei puhuta, että mene pian töihin ja ala tienata. Vaan puhutaan, että mikä sinua kiinnostaa, tulisiko sinusta insinööri vai lääkäri ehkä.
Tuollaista tekstiä ei suolla köyhä edes rikastuessaan.
Vaikuttaa ihan kuin vanhempasi olisivat köyhiä lääkäreitä, opettajia tai muuten vain omasta mielestään köyhiä.
Mikä tuossa oli sinusta niin epäuskottavaa? Isäni oli huutolaispoika ja äiti maalta pahvisen matkalaukun kanssa tullut tehtaan tyttö. Minä olen niin sanotusti herra nykyään, pakkohan se on tunnustaa. He olisivat ylpeitä.
Tässä on varmasti perää. Meillä suvussa oli paljon teknistä ja matemaattista osaamista, jota ei renkinä ja tehtaalla päässyt kehittämään. Heillä ei ollut mahdollisuutta käydä kouluja. He jo nuoresta sanoivat, että lue kovasti ja pidä huoli, että opiskelet mahdollisimman pitkälle. Pääset siisteihin sisätöihin.
He ehdottivat lääkäriä, mutta minulle matemaattisena soveltui paremmin insinööritieteet.
Olet varmaan oikeassa, että nykyään, kun kaikki pääsevät kouluihin, tuollaista hyödyntämätöntä raakaa potentiaalia ei niin paljon ole.
Lähinnä sellaista, joka elää niin lyttäävissä oloissa, että heille ei tule edes mieleen kouluttautua.