Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua kohdellaan eri tavoin normaalipainoisena ja ylipainoisena

Vierailija
31.05.2026 |

Olin lievästi pyöreä ikävuodet 10-25 v, olin aika epäsuosittu. Laihduin 25-vuotiaana ja kohteluni muuttui täysin. Minulle oltiin yliystävällisiä monissa paikoissa, vaikka ennen minua ei edes huomattu. Minua katsottiin pitkään ja töissä kehuttiin paljon. Tultiin juttelemaan, minulle availtiin ovia, autettiin takki päälle jne. Lihoin päälle kolmekymppisenä sairauden ja lääkityksen myötä lyhyessä ajassa +20 kiloa. Kaikki huomio loppui ihan tyystin. Suurimmalle osalle miehistä olin kuin ilmaa, loput olivat perusystävällisiä. Sen tosin huomasin, että töissä osa minuun penseästi suhtautuneista naisista alkoi suhtautua minuun paremmin, kun olinkin lihava. Muuten olin muuttunut näkymättömäksi tai välillä minuun suhtauduttiin jopa tylysti asiakaspalvelutilanteissa.

Sairauden hellittäessä ja lääkityksen loputtua olen karistanut kiloja, vaikka lähtöpainoon on vielä hieman matkaa. Sen olen jo huomannut, että ihmisten käytös on taas muuttunut, kun olen hoikistunut reippaasti. Minuun suhtaudutaan taas ystävällisemmin. Enää ei ihan samalla tavalla katsella kuin nuorempana, mutta selvästi ollaan eri tavalla huomaavaisia ja ystävällisiä kuin lihavana ollessani. Kehuja tulee taas enemmän töissä. Ihmiset kiittelevät eri tavalla ja huomioivat. Joidenkin naisten suhtautuminen on taas muuttunut penseämmäksi, kun en enää ole lihava.

Miksi ihmiset kohtelevat ylipainoisia ja normaalipainoisia niin eri tavoin? Ja tajuavatko ihmiset edes itse asiaa? Tuntuu surulliselta, kun kuitenkin koko ajan olen ollut ihan sama ihminen, joka on ystävällinen toisille.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä hemmetin työpaikassa kehutaan jatkuvasti jonkun ulkonäköä? t. koko elämäni normipainoisena ollut enkä ole mitään yltiöystävällistä erityiskohtelua saanut. Jotenkin tuntuu että painojuttu on enemmänkin päänsisäinen pakkomielle ja muiden ihmisten huomiolla eläminen. Ja mua ei kiinnosta onko työkaveri normipainoinen vai ei, kunhan osaa olla ihmisiksi.

Vierailija
2/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

missä hemmetin työpaikassa kehutaan jatkuvasti jonkun ulkonäköä? t. koko elämäni normipainoisena ollut enkä ole mitään yltiöystävällistä erityiskohtelua saanut. Jotenkin tuntuu että painojuttu on enemmänkin päänsisäinen pakkomielle ja muiden ihmisten huomiolla eläminen. Ja mua ei kiinnosta onko työkaveri normipainoinen vai ei, kunhan osaa olla ihmisiksi.

Eivät työkaverit kehu ulkonäköä, vaan asiakkaat. Eikä ala millään lailla liity kauneudenhoitoon tai ulkonäköön, ihan tavallinen ammatti kyseessä. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabu, mutta suurinta osaa biologisesti viehättää eniten normaalipainoinen ihminen. Tätähän ei nykyisin saisi sanoa ääneen, ettei loukkaa ketään.

Vierailija
4/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko aivan yllätyksenä, että nuoret ja kauniit saavat osakseen parempaa palvelua kuin rumat ja vanhat?

Vierailija
5/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa on joutunut miettimään, kun nuorena kärsi aknesta ja aknen parannuttua saakin välillä ihmisarvoista kohtelua. Masentavaa. 

Vierailija
6/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikkaa vartaloa arvostetaan.

Kumpi sinua viehättää enemmän, treenattu kroppa miehellä vai tynnyrivartalo?

Vierailija
7/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko aivan yllätyksenä, että nuoret ja kauniit saavat osakseen parempaa palvelua kuin rumat ja vanhat?

Kyllä minua hämmentää, että kolmekymppisenä lihavana sain huonompaa kohtelua kuin nyt vanhempana ja hoikempana.

Ap

Vierailija
8/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tabu, mutta suurinta osaa biologisesti viehättää eniten normaalipainoinen ihminen. Tätähän ei nykyisin saisi sanoa ääneen, ettei loukkaa ketään.

Tämä. Ja tämän takia normaalipainoiset ja hoikat saavat parempaa kohtelua. Ihmiset alitajuisesti pitävät heitä viehättävämpinä ja liittävät heihin hyvinä pidettyjä ominaisuuksia. Jos rinnakkain laitettaisiin kaksi ihmistä, hoikka ja ylipainoinen ja kysyttäisiin, kumpi on kovemmassa kunnossa, vastaisi suurin osa hoikan. Todellisuudessa se ylipainoinen voisi painostaan huolimatta olla kova uimari, juoksija tms.

Vierailija
9/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no. Yllättää, että ulkonäkö vaikuttaa siihen, miten ihmiset kohtelee? Lue sädekehäilmiöstä. 

Itse olen rumahko mies, minulle ei puhuta jos ei ole aivan pakko. Oli sitten kyse töistä, juhlista tai mistä. Olen joskus testannut, etten ole aloitteellinen kenenkään suuntaan illanistujaisissa ja sain olla yksin hiljaa koko illan. Jos olisin hyvännäköinen, tultaisiin esittäytymään ja tekemään itseään tykö. :D 

Vierailija
10/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut vajaan 10 kiloa. On ollut järkytys nähdä, miten iso merkitys tällä on. Vaatteet ei purista, on mukavampi olla. On kevyempi olo, keho jaksaa paremmin. Suurin järkytys on se, miten ihmisten suhtautuminen on muuttunut. Tuntemattomat puhuvat aivan eri tavalla ystävällisesti ja haluaisivat tutustua. Näin ei ollut, kun olin painavampi.

Vierailija
11/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri – kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja | Yle

"Kauniit ihmiset saavat rumia paremman työn, palkan ja aviopuolison. He saavat enemmän ääniä vaaleissa ja lyhyempiä tuomioita rikoksistaan. He selviävät kaikilla elämän osa-alueilla vaatimattomamman näköisiä paremmin.

Tämän ovat eri alojen kansainväliset tutkimukset kerta toisensa jälkeen osoittaneet..."

Vierailija
12/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut itse. Omalla kohdalla logiikka on hyvin selvästi ollut se, että mitä hoikemmassa kunnossa olen, sitä vähemmän naiset minusta pitävät ja sitä enemmän miehet minusta pitävät. Kun lihon, miehet menettävät mielenkiintonsa ja naisista olenkin yhtäkkiä ok, vaikka hoikkana minusta ei pidetty.

Vierailija
13/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua hämmentää, että kolmekymppisenä lihavana sain huonompaa kohtelua kuin nyt vanhempana ja hoikempana.

Ap

Eihän ne ihmiset ole muuttuneet vaan ap;n paino.

Vierailija
14/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Jos olet kaunis ja hoikka, nuori tai vanha, mutta käytöksesi on järkyttävää, saat huonoa palvelua missä tahansa. Hyväkäytöksinen ja ystävällinen saa yleensä hyvää palveluakin. Tuliko yllätyksenä?

Vierailija
15/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laihduttanut vajaan 10 kiloa. On ollut järkytys nähdä, miten iso merkitys tällä on. Vaatteet ei purista, on mukavampi olla. On kevyempi olo, keho jaksaa paremmin. Suurin järkytys on se, miten ihmisten suhtautuminen on muuttunut. Tuntemattomat puhuvat aivan eri tavalla ystävällisesti ja haluaisivat tutustua. Näin ei ollut, kun olin painavampi.

Näin se on. Samalla aloin itse miettiä sellaista että olisiko harvempi vasten tahtoaan sinkku jos ylipainoisia olisi vähemmän tai jos ihmiset olisi edelleen pääsääntöisesti normaalipainoisia. Olisiko normaalipainoisella sinkulla enemmän vientiä ja viehättäisikö useampi sinkku itseäkin, jos normaalipainoisia olisi nykyistä enemmän?

Vierailija
16/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri – kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja | Yle

"Kauniit ihmiset saavat rumia paremman työn, palkan ja aviopuolison. He saavat enemmän ääniä vaaleissa ja lyhyempiä tuomioita rikoksistaan. He selviävät kaikilla elämän osa-alueilla vaatimattomamman näköisiä paremmin.

Tämän ovat eri alojen kansainväliset tutkimukset kerta toisensa jälkeen osoittaneet..."

"Kauniisiin ihmisiin liitetään tyypillisesti positiivisia luonteenpiirteitä – heitä voidaan pitää rehellisinä, älykkäinä ja sosiaalisina. “Liian laitettuihin” ihmisiin saatetaan puolestaan liittää ajatuksia turhamaisuudesta ja yksinkertaisuudesta.

Todellisuudessa millään näillä ominaisuuksilla ei ole yhteyttä."

Vierailija
17/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Samalla aloin itse miettiä sellaista että olisiko harvempi vasten tahtoaan sinkku jos ylipainoisia olisi vähemmän tai jos ihmiset olisi edelleen pääsääntöisesti normaalipainoisia. Olisiko normaalipainoisella sinkulla enemmän vientiä ja viehättäisikö useampi sinkku itseäkin, jos normaalipainoisia olisi nykyistä enemmän?

Aivan varmasti näin. Enkä tarkoita sitäkään, että tarvitsisi olla kovin hoikissa mitoissa. Ongelma monilla on siinä, että sitä ylipainoa on todella paljon. Jos olet luokkaa 165 cm/100 kg nainen, niin onhan siinä ylipainoa ihan hirveästi. Joku 165 cm/70 kg on ihan eri juttu.

Sekin on mielenkiintoista, miten en ole kenenkään sinkun kuullut sanovan, että pitäisi varmaan laihduttaa puolison saantimahdollisuuksia parantaakseen. Sitten on saatettu ääneen sanoa, että odotetaan kyllä sen toisen osapuolen olevan hoikka/lihaksikas.

Vierailija
18/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituusrajoittsena miehenä (pituuteni on alle 167cm) tiedän vain, että sellaista painoa ei olekaan, ettei joku vittuilsi tai huomauttelisi. Jos olet hoikka olet esim pulkan naru tai hukkapätkä jos tai kun olet pyöreämpi olet puutarhatonttu ja kun sitten olet treenannut itsellesi näkyvät vatsalihajset ja olet ulkosiesti aika näyttävässkin kunnossa, baikka itse sanon, niin sitten olet vain tarpeeton pullistelija. 

Mutta joo. Ei se pituus vaan viiltää sekin kun itselle vielä verraten viras ihminen sanoo, että ei sun pituus tai siis se et oot lyhyt ei haittaa mutta kun kaikilla lyhytkasvusilla on jäätävän surkee itsetunto. 

Miten tuohon edes pitäsi vastata muuta kuin että kiitos vain ja anna minun keskittyä enempi niihin asioihin joihin vielä kuvittelen ja luulen voivani jotain. - Pituuteni ei ole yksi niästä asioista. Sori siitä.   

Vierailija
19/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus kuin aloittajalla.

Nihkeintä on se, että ihmiset tekevät oletuksia ulkonäköni perusteella. Koko ajan olen ollut töissä yhtä ahkera ja mukava. Kun olen ollut lihavampi, asiaa ei ole noteerattu. Laihtumisen jälkeen olen kummasti ahkerampi ja parempi.

Vierailija
20/20 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pituusrajoittsena miehenä (pituuteni on alle 167cm) tiedän vain, että sellaista painoa ei olekaan, ettei joku vittuilsi tai huomauttelisi. Jos olet hoikka olet esim pulkan naru tai hukkapätkä jos tai kun olet pyöreämpi olet puutarhatonttu ja kun sitten olet treenannut itsellesi näkyvät vatsalihajset ja olet ulkosiesti aika näyttävässkin kunnossa, baikka itse sanon, niin sitten olet vain tarpeeton pullistelija. 

Mutta joo. Ei se pituus vaan viiltää sekin kun itselle vielä verraten viras ihminen sanoo, että ei sun pituus tai siis se et oot lyhyt ei haittaa mutta kun kaikilla lyhytkasvusilla on jäätävän surkee itsetunto. 

Miten tuohon edes pitäsi vastata muuta kuin että kiitos vain ja anna minun keskittyä enempi niihin asioihin joihin vielä kuvittelen ja luulen voivani jotain. - Pituuteni ei ole yksi niästä asioista. Sori siitä.   

Kurja tuo tilanne. Pituudessasi ei ole mitään vikaa, mutta sen tunnistan itsekin, että monet tuntemista lyhyistä miehistä ovat olleet hyvin tylyjä luonteeltaan. En ole koskaan ymmärtänyt tuota. Todellisuudessa jos on mukava, hauska ja sanavalmis mies, niin löytää kyllä naisen, olipa mies minkä tahansa pituinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi