Kuinka todennäköistä on että köyhän yh:n lapsesta tulee akateeminen?
Kommentit (103)
Ei mitään mahiksia jos yh ei osaa tukea koulunkäynnissä. Jos on itse kouluttautunut, on mahikset.
Koulu ei enää tasaa eroja.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ilmainen koulutus, joka tarjoaa kaikille omien lahjojensa mukaan mahdollisuuden kouluttautua mihin tahansa. Eli jos lapsellasi on lahjoja ja motivaatiota opiskella akateeminen tutkinto, se on täysin mahdollista.
Mun lapsestani tuli, vaikka olin köyhä yh.
Tukia on kun osaa käyttää, siis se opiskelija. Käy välillä töissä.
Vanhemmat auttaa minkä voi ja pystyy.
Ruokakassi silloin tällöin, puhelinlasku joskus, lääkkeitä joskus, ihan mihin taipuu!
Akateeminen sitä tätä tota... Työnnä se sun akateeminen per seesi sinne hanuriin.
Ei se nykyään ole edes mikään ihme. Oma äiti oli köyhä yh, sisko on tuplamaisteri. Eikä äiti mitenkään osannut tukea sen enempää koulunkäynnissä, paitsi suositteli käymään. Itse jäin amk-tasolle mut omasta halusta.
Koulussa saavat hyvin oppia ja siihen tukea kaikki sitä haluavat ja siihen motivoituneet, ei koti määrää menestystä.
Minusta tuli, tuplamaisteri, hyväpalkkainen. Ei minkäänlaista tukea koulunkäynnissä. Alkoholisti isä ja mielenterveyshäiriöinen yh äiti, ei minkäänlaista tukea, ainoastaan haittaa, aliarvioimista, haukkumista, koeviikoilla huutamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ilmainen koulutus, joka tarjoaa kaikille omien lahjojensa mukaan mahdollisuuden kouluttautua mihin tahansa. Eli jos lapsellasi on lahjoja ja motivaatiota opiskella akateeminen tutkinto, se on täysin mahdollista.
Mun lapsestani tuli, vaikka olin köyhä yh.
Tukia on kun osaa käyttää, siis se opiskelija. Käy välillä töissä.
Vanhemmat auttaa minkä voi ja pystyy.
Ruokakassi silloin tällöin, puhelinlasku joskus, lääkkeitä joskus, ihan mihin taipuu!
Niin. Tuli. Enää ei onnistu.
Köyhä yh saattaa hyvin olla akateeminen itsekin. Tärkeintä on lapsen tukeminen ja kannustaminen opinnoissa. Näytä lapselle, että olet ylpeä hänen edistymisestään ja innosta oppimaan. Se rikastaa teitä molempia. Raha ei koskaan korvaa läsnäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nykyään ole edes mikään ihme. Oma äiti oli köyhä yh, sisko on tuplamaisteri. Eikä äiti mitenkään osannut tukea sen enempää koulunkäynnissä, paitsi suositteli käymään. Itse jäin amk-tasolle mut omasta halusta.
Koulussa saavat hyvin oppia ja siihen tukea kaikki sitä haluavat ja siihen motivoituneet, ei koti määrää menestystä.
Koti nimenomaan määrää nykyään.
Ja kouluissa on valtavat erot.
Huonojen ja hyvien peruskoulujen välinen oppimisero on kaksi vuotta.
Jos sen lisäksi kotona ei osata tukea koulunkäynnissä, kaveripiiri koostuu köyhien huonojen vanhempien lapsista ja vanhemmilla ei ole mitään suhteita auttaa edes töihin, lapsen tie on erittäin kivinen.
Suurella työllä voi saada jonkin heikomman tutkinnon kasaan mutta esim lääketiede tms on kyllä poissuljettua.
Täytyy olla nero ja jokin kodin ulkopuolinen mesenaatti apuna.
Itse köyhänä yh:na opiskelin ja kehitin itseäni. Lapset ottivat mallia ja panostivat koulunkäyntiin, ovat nyt yliopistossa. Saattaisivat toki olla ilman tuota malliakin, mistä sen tietää. Köyhiä yksinhuoltajia tietysti heistäkin saattaa tulla.
Köyhä viittaa siihen, että äippä ei ole itse hoitanut opintojaan. Todennäköisyys on 0.
Minusta tuli kyllä maisteri, mutta siinä vaiheessa olin niin kypsä ns. akateemisuuteen, että menin kesäksi siivoamaan ja jäin sille tielle tähän päivään asti.
Kyllä se kotoa lähtee. Ei kaikkea voi laittaa koulun vastuulle. Jos kotoa ei saa henkistä tukea eikä arvosteta lukeneisuutta, niin siinä on lapsen hankalampaa ponnistaa ylöspäin, jos vanhemmat/vanhempi ei arvosta hyviä koulunumeroita.
Itsellä olisi varmasti rahkeet riittäneet, mutta kotoa ei saanut mitään tukea. Vanhempia ei kiinnostanut yhtään minun koulunkäyntini. Ei heitä kiinnostanut milloin minulla on jokin koe ja minkä arvosanan sain. Heitä ei edes kiinnostanut tulla katsomaan joulu- ja kevätjuhlia.
Tuollaisessa asenneilmapiirissä kun joutuu kasvamaan, niin ei se menestyjää luo.
Olen köyhän yh:n lapsi ja maisteri. Meistä lapsista kahdella kolmesta on maisterin tutkinto. Asuttiin vielä palstan parjaamassa Itä-Helsingissä ja kävin huonomaineista koulua.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhän yh:n lapsi ja maisteri. Meistä lapsista kahdella kolmesta on maisterin tutkinto. Asuttiin vielä palstan parjaamassa Itä-Helsingissä ja kävin huonomaineista koulua.
Lukutaitoa et onnistunut hankkimaan. Nyt ei puhuta menneistä vaan tulevasta.
Olen köyhän yh:n tuplamaisteriksi kouluttautunut lapsi. En oikein osaa ajatella, että koti olisi sen paremmin estänyt kuin haitannutkaan opinnoissa, itse olen kaiken työn tehnyt. Jossain vaiheessa tein myös siivoustöitä opintojen ohessa, liki kaikki kaveritkin tekivät jotain hommia maksaakseen elämänsä. En näe tässäkään mitään ongelmaa.
En ymmärrä näitä kommentteja, ettei se olisi enää tänä päivänä mahdollista. Totta kai on! Suomen peruskoulujen tilasta voisin todeta montakin epäkohtaa, mutta opinnoissa menestymisen mahdollisuudet ovat kuitenkin yhä kaikille olemassa.
Rahasta ei jää kenenkään lukio kiinni. Päinvastoin, opiskelu on nykyään halvempaa toisen asteen muututtua velvoittavaksi ja näin ollen maksuttomaksi. Myös yliopisto-opinnot ovat käytännössä ilmaiset. Päätähän se vaatii, että pääsee sisään yliopistoon, totta kai. Mutta eihän tähän se perheen tila vaikuta vaan se nuori itse.
Näköalattomuutta, päihteitä ja laiskuutta voi olla esteenä ydinperhemallissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaitoa et onnistunut hankkimaan. Nyt ei puhuta menneistä vaan tulevasta.
Sittenhän todennäköisyydet on hyvät kun lukutaidotonkin voi opiskella akateemisen tutkinnon.
Minä olen tällainen (OTM/OTK). Äiti oli köyhä yh, mutta ymmärsi mitä voi saavuttaa hyvällä koulutuksella ja aina minua siihen kannusti (positiivisella otteella). Lisäksi kaveripiirini koostui ns. hyvien perheiden lapsista (osa oli köyhempiä ja osa varakkaampia, mutta kaikilla tervehenkinen ote elämään), mikä varmasti auttoi myös asiassa.
Olen köyhän yh:n lapsi. Minusta tuli akateeminen. Mutta.
Vaikka äiti oli köyhä yo oli hän akateeminen myös. Eli hänelle koulutus oli tärkeä asia ka hän tuki minua koulunkäynnissä paljon. Oletan että tällä oli iso vaikutus siihen mitä lähdin opiskelemaan ja että ylipäätään menin lukioon peruskoulun jälkeen. Muu ei oikeastaan ollut edes vaihtoehto koskaan mielestäni nuorena. Erilaisella äitini koulutustaustalla olisin ehkä päätynyt jonnekin aivan muualle.