Alle 3-vuotiaan laittaminen päivähoitoon vahingoittaa lapsen kehitystä
Sen ikäinen lapsi ahdistuu erossa äidistään (vanhemmistaan) ja ylikuormittuu kehitysasteelleen liian suurissa ryhmissä. Suuri osa nuoruus- ja aikuisiän masennuksesta ja kiintymisvaikeuksista johtuu siitä, ettei lapsi saanut olla kodin lämmössä kasvamassa 3:een ikävuoteen asti. Tämä ei ole mutuilua, vaan tutkimusta on runsaasti. Lukekaa esimerkiksi Keltikankaan kirjoja. Hän toistelee näitä tosiasioita paljon, vaikka varookin nykyisessä ilmapiirissä tuomitsemasta. Mutta tosiasiat eivät siitä muutu. On suuri vääryys lasta kohtaan, ja lapsen kehitykselle keskimäärin hyvin haitallista laittaa lapsi alle 3-vuotiaana päivähoitoon.
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:04"]Euroopassa on varmasti sitten kansakuntia, joissa kaikki kansalaiset ovat syvästi traumatisoituneita. Maailman mittakaavassa (EU, USA, Kanada) Suomi on ainoita maita, joissa lapset hoidetaan kotona näin pitkälle. Isovanhempammekin olivat kapalossa ovenpielessä jo kolmekuisista.
[/quote]
Ei voi oikein verrata, koska lapsia hoidetaan muutenkin eri tavalla, erilainen kulttuuri ja erilaiset hoitopaikat ja hoidon laatu.
[/quote]
Väitetäänkö tässä nyt tosissaan , että esim. USAssa parempi hoidon laatu? Mihin perustuu?
Siellä vieläpä vanhemmat tekee usein paljon pitempää päivää, joten eivät mene vain aiemmin hoitoon vaan ovat viikoittain paljon pidempään poissa kotoa.
Lapset ovat yksilöitä. Omani alkoi kaksivuotiaana kaivata ikäistään seuraa, meillä ei sitä ollut eikä naapurustossakaan. Hän pääsi perhepäivähoitoon, missä olot olivat kodinomaiset ja hoitoryhmä pieni, 3-4 lasta. Hyvin viihtyi ja oppi pärjäämään ikäisessään seurassa, niin että eskari ja koulukin sitten sujuivat ihan mukavasti. Reipas ja tasapainoinen nuorukainen hänestä on tullut ja välimme ovat edelleen erinomaiset. Vanhemmat, uskokaa omia vaistojanne älkääkä luottako liikaa kaikenlaisiin teorioihin ja yleistyksiin. Itse te omat lapsenne parhaiten tunnette.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:54"] Mitenhän mun lapselle nyt sitten käy kun jouduin laittamaan hoitoon 11kk. Tuleva psykopaattimurhaaja? [/quote] Toivottavasti kuitenkin pphoon. Huomattavasti turvallisempi vaihoehto, lapsen kehitystä ja turvallisuudentunnetta ajatellen [/quote] Just yritetään saada yhtä pph:n "hyvin hoitamaa" lasta edes jotenkin normaaliksi päiväkodissa. Pakotettu syömään ja hoitamaan pienenpiään. Turvallisuudentunne on vihdoin alkanut löytyä ja kavereita. Hoitajia on tietty monenlaisia mut aina löytyy myös näitä. Ja kun yksin saa häärätä...
[/quote]
Mihin tahansa hoitopaikkaan lapsi viedään on aina vanhempien vastuulla ottaa selvää että hoitopaikka turvallinen ja käytännöt lapsen edun mukaisia. Kummallinen suhtautuminen onkin Suomessa etteivät vanhemmat edes oikein halua ottaa selvää mitä hoitopaikka tuo lapselle mukanaan. Luotetaan ammatti taitoon jne. eikä muuta vaihtoehtoa ole jne. Vanhemmat OVAT AINA vastuussa viimekädessä että lapsi saa hyvää hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:04"]Euroopassa on varmasti sitten kansakuntia, joissa kaikki kansalaiset ovat syvästi traumatisoituneita. Maailman mittakaavassa (EU, USA, Kanada) Suomi on ainoita maita, joissa lapset hoidetaan kotona näin pitkälle. Isovanhempammekin olivat kapalossa ovenpielessä jo kolmekuisista. [/quote] Ei voi oikein verrata, koska lapsia hoidetaan muutenkin eri tavalla, erilainen kulttuuri ja erilaiset hoitopaikat ja hoidon laatu. [/quote] Väitetäänkö tässä nyt tosissaan , että esim. USAssa parempi hoidon laatu? Mihin perustuu? Siellä vieläpä vanhemmat tekee usein paljon pitempää päivää, joten eivät mene vain aiemmin hoitoon vaan ovat viikoittain paljon pidempään poissa kotoa.
[/quote]
Usassa hoidon laatu vaihtelee laidasta laitaan. Usassa ollaan kuitenkin, ihan tutkimustietoon ja osaamiseen nojaten saavutettu yhteisymmärrys siitä minkälaisen laadukkaan ryhmähoidon tulisi olla alle kolmevuotiaiden kohdalla. Tämä toteutuu hyvin harvakseen, tästä ollaan myös Usassa tietoisia. Suomessa taasen kielletään kokonaan vallitseva ongelma päiväkotien kaikkein pienimpien kohdalla. Ei edes asiaa haluta tutkia, mantran tavoin hoetaan vaan että Suomessa laadukas päivähoito. Ei todellakaan pidä paikkaansa nykyisellään pienten kohdalla.
Milloin musta tulee psykopaattimurhaaja? Sitä odotellessa! Mut on laitettu ensiksi pph 11kk ikäisenä siitä alle vuosi kun menin vastavalmistuneeseen pk hon malmille... oon nyt 34.. työelämässä 21 vuotiaasta asti, hoitanut toisten lapsia...[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:54"]
Mitenhän mun lapselle nyt sitten käy kun jouduin laittamaan hoitoon 11kk. Tuleva psykopaattimurhaaja?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:32"]No ilmankos me nelikymppiset ja sitä vanhemmat ollaan kaikki psykopaatteja
[/quote]
Hyvin sanottu, koska niinhän te usein tunnutte olevan. Kuten myös viisi- ja kuusikymppisetkin. Jos ei nyt ihan psykopaatteja, mutta hyvin tunnekylmiä ja itsekkäitä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:28"]Minua hoidettiin kotona tuohon viiden ikävuoden korville. Vietin yliopistonuoruuteni vakavan masennuksen kanssa ja olen huono sosiaalisissa suhteissa. Kotona oli rakastava äiti ja kaksi tasapainoista veljeä. Täällä esitetyn logiikan mukaan näin ei voisi tapahtua. Ehkäpä kuitenkin on niin, että meillä ei ole harmainta hajuakaan siitä, minkä vuoksi meistä ihmisistä kasvaa tietynlaisia ja tässä tilanteessa jokainen arvaus ja hypoteesi voidaan todistaa todeksi vähintäänkin anekdotaalisesti.
[/quote]
Mulla aika sama. Tosin itse olen ollut pienenä hoidossa 5-7 eri pph:lla tai päiväkodissa. Omia en laittaisi, ja hyvä ratkaisu on näyttänyt olevan. Lapseni ovat niin paljon onnellisempia ja stressittömämpiä mitä itse olin!
AP on tutkimusten mukaan oikeassa vaikka aika kärjistetysti asian ilmaisi.
Pitää kuitenkin muistaa, että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua olla kotona lapsen kanssa 3-vuotiaaksi saakka. Ja moni sanoo, että lapselle parempi olla päiväkodissa koska saa virikkeitä etc niin hyvä äiti kyllä tietää, että parempia paikkoja hakea virikkeitä on kuin päiväkoti.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:54"]
Milloin musta tulee psykopaattimurhaaja? Sitä odotellessa! Mut on laitettu ensiksi pph 11kk ikäisenä siitä alle vuosi kun menin vastavalmistuneeseen pk hon malmille... oon nyt 34.. työelämässä 21 vuotiaasta asti, hoitanut toisten lapsia...[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:54"]
Mitenhän mun lapselle nyt sitten käy kun jouduin laittamaan hoitoon 11kk. Tuleva psykopaattimurhaaja?
[/quote]
[/quote]
Toivottavasti muutkin asiat elämässäsi hyvässä mallissa. Näin onnellisesti ei kuitenkaan monen kohdalla asiat mene jos hyvin pienestä joutuvat ryhmähoidossa, usean aikuisen vaihtuvan hoidon avulla pyrkiä kasvamaan. En tiedä mistä tämä psykopaattimurhaaja ajatus lähtösin. Tutkimukset kertovat masennuksista elämän ja tunteiden hallinnan puutteista, vaikeuksista läheisissä ihmissyhteissa jne. Ahdistavaa luettavaa mutta tärkeä vanhempien ymmärtää mitä pieni lapsi tarvitsee ihan normaalissa kehityksessä. Samoja ovat lasten tarpeet olleet aina, miten ne pystytty kohtaamaan on taasen vaihdellut eri sukupolvien kohdalla mutta varma on että alle kolmevuotiaat eivät koskaan ole olleet yhtä paljon jätettynä omilleen.
Kylläpä on kylmää syyllistää äitejä.Asia ei suinkaan ole noin mustavalkoista.Kunnioitan naisia, jotka ovat sanoissaan niin hienotunteisia, etteivät tule pahoittamaan toisten äitien mieltä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:55"]
Eka lapsi tulossa ja jäänee ainokaiseksi terveydellisten ja taloudellisten seikkojen takia. Ajattelimme, että laitetaan päiväkotiin, kun osaa puhua ja pahin eroahdistuskausi on ohi. Me ollaan molemmat kotona hoidettuja ja vaikka sisaruksia olikin, niin pidämme sosiaalisten taitojen oppimista samanikäisten lasten ryhmässä tärkeänä asiana, jonka itse saimme oppia aivan liian myöhään. Itselleni jäi lisäksi lapsuudesta jäätävät traumat huonosti hoidetun sisarkateuden takia. Ainoalle lapselle on varmasti sitäkin tärkeämpää saada kontakteja muihin lapsiin muuallakin kuin hiekkiksellä.
[/quote]
Tiedätkö mitä sosiaaliset taidot ovat? Niiden harjoittamiseen ei todellakaan tarvita päiväkotia.
Ihan on vanhemman aktiivisuudesta kiinni, että paljonko lapsi saa kontakteja muihin lapsiin ja kuinka oppii sosiaalisia taitoja.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:59"]
Mun 2,5vuotias on kotihoidossa ja hyvä niin, en usko että pärjäisi isossa ryhmässä. Hänelle riittää hyvin että ollaan 1-2h aamupäivä ulkona, lounas, pienet sisäleikit ja uni jo maittaa ja iltäpäivällä taas ulkoilemaan isän kanssa. Joskus kun on joku häslikni päivä kun käydää kaupungilla tai on vieraita niin käy ihan ylikierroksilla.. Eikä selkeesti tarvii mitää "kavereita" vielä. Muskari ja värikylpykerho viikossa kerran riittää. 3vuotta täytettyään laitan kyllä kerhoon itsekseen niin uskon että jo on tarvetta oppia sosiaalisia taitoja enemmän ja olla pidempiä aikoja erossa äidistä että itseluottamus kasvaa. Meillä siis vauva lisäks jos joku vetää herneen nenään että mä täällä kotona vaa lusmuan ;)
[/quote]
Meidän samanikäinen on tosi iloinen päiväkotilainen. Siellä laulelevat, tanssivat ja leikkivät. Puhuu viikonlopt tarhakavereistaan nimellä, selväsi kiintynyt heihinkin. Oikein turvallinen ja ihana kasvuympäristö. Lapsi puhuu sujuvasti, tavuttaa ja laskee kolmeenkymmeneen. Sosiaaliset taidot hyvin kehittyneet.
[/quote]
Juu eli hyvä vaihtoehto, jos vanhempi on niin käsi ettei osaa laulella, tanssia, leikkiä, tai jutella lapsen kanssa niin että hän oppisi puhumaan kunnolla, tavuttamaan tai laskemaan.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:51"]Sen ikäinen lapsi ahdistuu erossa äidistään (vanhemmistaan) ja ylikuormittuu kehitysasteelleen liian suurissa ryhmissä. Suuri osa nuoruus- ja aikuisiän masennuksesta ja kiintymisvaikeuksista johtuu siitä, ettei lapsi saanut olla kodin lämmössä kasvamassa 3:een ikävuoteen asti. Tämä ei ole mutuilua, vaan tutkimusta on runsaasti. Lukekaa esimerkiksi Keltikankaan kirjoja. Hän toistelee näitä tosiasioita paljon, vaikka varookin nykyisessä ilmapiirissä tuomitsemasta. Mutta tosiasiat eivät siitä muutu. On suuri vääryys lasta kohtaan, ja lapsen kehitykselle keskimäärin hyvin haitallista laittaa lapsi alle 3-vuotiaana päivähoitoon.
[/quote]
No mun kehityshäiriöisen lapsen kehitys lähti etenemään kohti ikätasoaan vasta kun aloitti päiväkodissa 1,5- vuotiaana. Repikää keltinkangas-äiditpoistöistähellanjanyrkinväliin-tyyppi ja sinä siitä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:55"]
Eka lapsi tulossa ja jäänee ainokaiseksi terveydellisten ja taloudellisten seikkojen takia. Ajattelimme, että laitetaan päiväkotiin, kun osaa puhua ja pahin eroahdistuskausi on ohi. Me ollaan molemmat kotona hoidettuja ja vaikka sisaruksia olikin, niin pidämme sosiaalisten taitojen oppimista samanikäisten lasten ryhmässä tärkeänä asiana, jonka itse saimme oppia aivan liian myöhään. Itselleni jäi lisäksi lapsuudesta jäätävät traumat huonosti hoidetun sisarkateuden takia. Ainoalle lapselle on varmasti sitäkin tärkeämpää saada kontakteja muihin lapsiin muuallakin kuin hiekkiksellä.
[/quote]
Tiedätkö mitä sosiaaliset taidot ovat? Niiden harjoittamiseen ei todellakaan tarvita päiväkotia.
Ihan on vanhemman aktiivisuudesta kiinni, että paljonko lapsi saa kontakteja muihin lapsiin ja kuinka oppii sosiaalisia taitoja.
[/quote]
Ihan näin sivusta kommentoin. Itse olen myös sellainen henkilö, jolle suulliset sosiaaliset taidot eivät ole mikään vahvuus. En myöskään ole erityisemmin pedagogiikkaan suuntautunut persoona. Kaikille se omankaan lapsen opettaminen ei ole niin päivänselvä asia kuin voisi kuvitella. Äitini hoiti minua kotona kunnes menin perhepäivähoitoon. Jos nyt saisin jälkikäteen itse valita, menisin päiväkotiin todella nuorena. Päiväkodissa ollut sisarukseni on minua paljon sosiaalisempi eikä hän kärsi ns. ihmisahdistuksesta.
Okei, meidän nyt 1,5-vuotias 10-kk ikäisenä hoitouransa aloittanut iloinen tyllerö on varmaan sit ihan menetetty tapaus. :D
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:32"]No ilmankos me nelikymppiset ja sitä vanhemmat ollaan kaikki psykopaatteja
[/quote]
Hyvin sanottu, koska niinhän te usein tunnutte olevan. Kuten myös viisi- ja kuusikymppisetkin. Jos ei nyt ihan psykopaatteja, mutta hyvin tunnekylmiä ja itsekkäitä.
[/quote]
Kyllä ne sekopäisimmät löytyy ihan kuule nykynuorisosta.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:51"]Sen ikäinen lapsi ahdistuu erossa äidistään (vanhemmistaan) ja ylikuormittuu kehitysasteelleen liian suurissa ryhmissä. Suuri osa nuoruus- ja aikuisiän masennuksesta ja kiintymisvaikeuksista johtuu siitä, ettei lapsi saanut olla kodin lämmössä kasvamassa 3:een ikävuoteen asti. Tämä ei ole mutuilua, vaan tutkimusta on runsaasti. Lukekaa esimerkiksi Keltikankaan kirjoja. Hän toistelee näitä tosiasioita paljon, vaikka varookin nykyisessä ilmapiirissä tuomitsemasta. Mutta tosiasiat eivät siitä muutu. On suuri vääryys lasta kohtaan, ja lapsen kehitykselle keskimäärin hyvin haitallista laittaa lapsi alle 3-vuotiaana päivähoitoon.
[/quote]
No mun kehityshäiriöisen lapsen kehitys lähti etenemään kohti ikätasoaan vasta kun aloitti päiväkodissa 1,5- vuotiaana. Repikää keltinkangas-äiditpoistöistähellanjanyrkinväliin-tyyppi ja sinä siitä.
[/quote]
Hyvä. Sinä ja sinun lapsesi olitte selvästi päiväkodin tarpeessa. Olit varmasti melko ahdistunut kotona kehityshäiriöisen lapsesi kanssa, joten lapsen varmasti vaikeaa kehittyä ja oppia. Terve lapsi ja äiti ei päiväkodista juuri hyödy.
Tuolle yhdelle kirjoittajalle, että kun eletään perheenä, niin minkälainen mies ei suostu kantamaan vastuuta lapsesta taloudellisesti, surkea renttu. Meillä rahat ovat myös yhteisiä, se antaa joka pystyy antamaan enemmän. Kaikenlaisia miehiä olettekin saanet ristiksenne.
Itse olin lapsuuteni kotihoidossa ainoana lapsena, minulle riitti seurakunnan kerho ja kavereita oli samalla asuinalueella. Tarhalapsi jää paljosta paitsi, luuletko tarhan antavan äidinrakkautta parempaa???????????????
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:54"]
[/quote]
Toivottavasti kuitenkin pphoon. Huomattavasti turvallisempi vaihoehto, lapsen kehitystä ja turvallisuudentunnetta ajatellen
[/quote] Just yritetään saada yhtä pph:n "hyvin hoitamaa" lasta edes jotenkin normaaliksi päiväkodissa. Pakotettu syömään ja hoitamaan pienenpiään. Turvallisuudentunne on vihdoin alkanut löytyä ja kavereita. Hoitajia on tietty monenlaisia mut aina löytyy myös näitä. Ja kun yksin saa häärätä...