Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (170)

Vierailija
1/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan oli roskaa joka rivi.

Vierailija
2/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonkos sitä omaisuutta on mahtanut kertyä ja missä ajassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Vierailija
4/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan oli roskaa joka rivi.

Miksi? Perustelehan jotenkin. 

Vierailija
5/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Vierailija
6/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut 66 vuotta omakotitalossa, joka on rakennettu 1954. Ei ole tullut mieleenkään muuttaa vuokra-asuntoon.

Vierailija
8/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan asumisestani noin 9000 euroa vuodessa (lämmitys, vesi, jätehuolto, vakuutukset, kiinteistövero).

Talossa on neliöitä 179, omaa tonttia yli 18000 neliötä. Paljonkohan tällaisesta pitäisi maksaa vuokraa? Ostin tämän 60000 eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Niin olen. Pienellä lainamarginaalilla maksoin sitä itselleni käytännössä.

Vierailija
10/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli roskaa joka rivi.

Miksi? Perustelehan jotenkin. 

Vuokralla et varmasti asu halvemmalla. Vuokralla asuessa et tasan kerrytä omaisuutta enemmän. Asuntosijoitushölinä oli melko erikoista, kun puhutaan omasta asumisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta. Elämäntilanteen ja varojen mukaan.  

Vierailija
12/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Mutta vuokralaisena sä maksat sekä vastikkeen että lainan.  Et toki taloyhtiölle ja pankille vaan vuokranantajallesi,  joka siitä sun hänelle maksamastasi summasta maksaa vastikkeen ja lainan ja loput voi sijoittaa tai käydä vaikka ravintoloissa syömässä tai muuta kivaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin kolmiostani vuokraa 1200 kk. Ostin sen omakseni. Nyt maksan lainanlyhennystä ja vastikkeita 1200 kk. Asunto on sama. Sama raha menee. Mutta asunnosta on jo puolet minun. Toki remontit maksan vastikkeissa mutta niin maksaisin vuokrassakin.

Vierailija
14/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Kyllä minua harmittaisi nuo ihan missä asumismuodossa tahansa. Jos olen löytänyt kivan vuokra-asunnon, en haluaisi siitä pois vesivanhingon tai putkirempan myötä kohonneen vuokran takia. En yleensäkään halua muuttaa koko ajan, joten se perustelu, että vuokra-asunnosta pääsee nopeasti eroon, ei minua juurikaan kiinnosta. 

 

Yksityiseen vuokranantajaan en luota, hän voi milloin tahansa päättää myydä asunnon altani. Isojen vuokrafirmojen asunnot puolestaan ovat useimmiten isoissa kerrostalossa, mutta vaikka olisi rivari tai luhtitalo, naapurusto on yleensä levottomampi. 

Näistä syistä oma valintani on omistusasunto, eikä haittaa vaikka se tulisi kalliimmaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli roskaa joka rivi.

Miksi? Perustelehan jotenkin. 

Vuokralla et varmasti asu halvemmalla. Vuokralla asuessa et tasan kerrytä omaisuutta enemmän. Asuntosijoitushölinä oli melko erikoista, kun puhutaan omasta asumisesta.

Kyllähän asuntosijoittamisen riskit liittyvät varsin olennaisesti myös siinä itse asumiseen. Jos kämpän arvo on 50 tonnia alempi kuin siitä maksamasi hinta, ja esim. perheenlisäyksen takia on muutettava isompaan, olet kusessa. Tällaista ongelmaa ei ole vuokralla. Sama homma yllättävien remonttien jne kanssa. Ne on vaan maksettava. Vuokralla taas ei tarvitse niistä huolehtia, ja jos vuokra meinaa sellaisen takia nousta niin voi muuttaa muualle.

Vierailija
16/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Jos laskee lainan korkokulut, remontteihin käytetyt rahat jne. vuokralla asuminen ei maksa enempää. Jos ostaisin omalla paikkakunnallani (halvempi pikkukunta) 100t rivarinpätkän, ja maksan siitä korot, remontit ja vastikkeet tai 700e vuokraa, jäisin voitolle vuokra-asumisella. Sitten kun on aika myydä asunto, en voi olla varma saatko siitä rahoja takaisin. Hinnat saattavat laskea rajustikin.


Itse olen ostamassa juuri taloa. Syynä on se, että tarvitsemme omakotitalon. Niiden vuokrat saattavat olla korkeammat. Eli joissain tapauksissa oma koti tulee halvemmaksi pitkälle aikavälillä. Ostamme vanhemman, mutta oletetusti hyväkuntoisen talon, ja toivottavasti emme joudu homepommiin tai joudu tekemään liian kalliita remontteja. Nämäkin ovat todellisia riskejä joita vuokralla asumisessa ei ole (tai jos niitä ilmenee, voi aina vaihtaa asuntoa)
Maksamamme hinta on sen verran pieni, että riski kannattaa ottaa jotta emme joudu enää maksamaan 1200e vuokraa. 
Mutta sijoituksena en sitä ajattele. En usko että saamme takaisin rahoja jotka taloon on käytetty. Harva saa (jos laskee korot, rempat jne.) 

Vierailija
17/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuminen: Vuokranantaja tienaa.

Omistusasuminen: Pankki ja valtio tienaavat.

Tekisi mieli asua asuntovaunussa, kun sitä kuitenkin häviää.

Vierailija
18/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli roskaa joka rivi.

Miksi? Perustelehan jotenkin. 

Vuokralla et varmasti asu halvemmalla. Vuokralla asuessa et tasan kerrytä omaisuutta enemmän. Asuntosijoitushölinä oli melko erikoista, kun puhutaan omasta asumisesta.

Voihan sitä laittaa sijoituksiin sen rahan, mikä menisi asunnon ostaessa asunnon hintaan/ lainaan.

Vierailija
19/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo on paljossa elämäntilanteestakin kiinni. - On ihan eritunne mieltää omistusasuminen fiksuksi, jos on vakaat tulot,, joiden uskoo enempi kasvavan kuin laskevan lähivuosina  on itse perusterve ja rinnalta löytyy kumppani ja vielä mahd.jälkikasvua ja ns. sosiaalistaturvaverkkoa ympäriltä ja alueena kasvukeskus, eikä viimevvuosikymmenet muuttotappiokunta, josta peruspalvelutbovstbjo vuosia sitten kadonneet. 

Verrattuna tilanteeseen, jossa elät yksin elatusapuja maksellen,  muuttotappiokunnassa  jatkuvana huolena siitä onko vielä ensikuun jälkeenkin töitä  vai onko "taas" työttömänä  sosiaalistavturvaverkkoa ei ole lähellä mutta ei olkein kauempanakaan. Omat rahat riittää arjesta selviämiseen mutta ei siihen, että arjen sekoittaisi sairastuminen tai vakava loukkaantuminen.....

Uskovainen mies

Vierailija
20/170 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto vaatii rahaa aina joltakin. Koska moni asia hajoaa ajan myötä, kuluu. Vuokrassa se kiskotaan kuukausittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän