Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 3-vuotiaan laittaminen päivähoitoon vahingoittaa lapsen kehitystä

Vierailija
21.09.2015 |

Sen ikäinen lapsi ahdistuu erossa äidistään (vanhemmistaan) ja ylikuormittuu kehitysasteelleen liian suurissa ryhmissä. Suuri osa nuoruus- ja aikuisiän masennuksesta ja kiintymisvaikeuksista johtuu siitä, ettei lapsi saanut olla kodin lämmössä kasvamassa 3:een ikävuoteen asti. Tämä ei ole mutuilua, vaan tutkimusta on runsaasti. Lukekaa esimerkiksi Keltikankaan kirjoja. Hän toistelee näitä tosiasioita paljon, vaikka varookin nykyisessä ilmapiirissä tuomitsemasta. Mutta tosiasiat eivät siitä muutu. On suuri vääryys lasta kohtaan, ja lapsen kehitykselle keskimäärin hyvin haitallista laittaa lapsi alle 3-vuotiaana päivähoitoon.

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:35"]

Minua ja veljeä hoidettiin eskariin asti kotona. Äiti oli ihana, enkä missään nimessä häntä syytä - enkä toki voi tietää miten asiat olisivat, jos olisin ollut hoidossa. Olen kuitenkin ollut aina huono tutustumaan muihin ihmisiin, toimimaan ryhmässä ja luomaan suhteita. Olin aina kateellinen pihalaisille, jotka kävivät hoidossa ja saivat siellä kavereita. Aikuisiällä sekä veljeni ja minä olemme molemmat kärsineet masennuksesta ja yksinäisyydestä. 

Halusin toimia omien lasten kanssa toisin ja he menivät hoitoon kaksivuotiaina. Olen tosin tehnyt töitä osa-aikaisena, joten kotonakin olen ollut paljon. Mutta pidän päiväkotia erittäin hyvänä paikkana olla 2-3-vuotiaasta eteenpäin sen perusteella, mitä olen lapsiani seurannut. Ja olisin itsekin toivonut sellaiseen pääseväni lapsena.

[/quote]

Itse olin kotona ja kerho riitti minulle ja kavereita näki tarhan jälkeen ja koulun jälkeen koululaisena. Olen ollut aina sosiaalinen ja vapaa ja rohkea, oma vapaa itseni,tuskin tarhassa olisi saanut olla vapaasti.

[/quote] Tästä huomaa, että kokemuksia on monenlaisia, eikä mikään vaihtoehto ole autuaaksitekevä... Itse olin lapsena päiväkodissa ja olen onnellinen ja tasapainoinen ihminen. Kaikista tärkein on rakastava koti.

[/quote] juuri näin, vanhemmat, jotka välittävät ja rakastavat kantavat pitkälle. Tasapainoisia ihmisiä kasvaa niin päiväkotilaisista kuin kotihoidetuistakin. 

Vierailija
122/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut päiväkodissa, minulla oli maalaisympäristö isoine pihoineen ja iso järvi aika lähellä. Siihen aikaan oli paljon lapsia lähes joka talossa, meitä vaan 3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on totta kaikille. Eiköhän lapsetkin ole yksilöitä. Kyllähän se olisi varmaan parasta että voisivat olla vanhempien kanssa ensimmäiset vuodet. 

Vierailija
124/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:55"]

Eka lapsi tulossa ja jäänee ainokaiseksi terveydellisten ja taloudellisten seikkojen takia. Ajattelimme, että laitetaan päiväkotiin, kun osaa puhua ja pahin eroahdistuskausi on ohi. Me ollaan molemmat kotona hoidettuja ja vaikka sisaruksia olikin, niin pidämme sosiaalisten taitojen oppimista samanikäisten lasten ryhmässä tärkeänä asiana, jonka itse saimme oppia aivan liian myöhään. Itselleni jäi lisäksi lapsuudesta jäätävät traumat huonosti hoidetun sisarkateuden takia. Ainoalle lapselle on varmasti sitäkin tärkeämpää saada kontakteja muihin lapsiin muuallakin kuin hiekkiksellä.

[/quote]

Tiedätkö mitä sosiaaliset taidot ovat? Niiden harjoittamiseen ei todellakaan tarvita päiväkotia.

Ihan on vanhemman aktiivisuudesta kiinni, että paljonko lapsi saa kontakteja muihin lapsiin ja kuinka oppii sosiaalisia taitoja.

[/quote]

Ihan näin sivusta kommentoin. Itse olen myös sellainen henkilö, jolle suulliset sosiaaliset taidot eivät ole mikään vahvuus. En myöskään ole erityisemmin pedagogiikkaan suuntautunut persoona. Kaikille se omankaan lapsen opettaminen ei ole niin päivänselvä asia kuin voisi kuvitella. Äitini hoiti minua kotona kunnes menin perhepäivähoitoon. Jos nyt saisin jälkikäteen itse valita, menisin päiväkotiin todella nuorena. Päiväkodissa ollut sisarukseni on minua paljon sosiaalisempi eikä hän kärsi ns. ihmisahdistuksesta.

[/quote]

Tiedätkö sinä mitä sosiaaliset taidot ovat? Niillä ei ole mitään tekemistä sosiaalisuuden kanssa :D HALOO

Vierailija
125/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni puolustaa päivähoitoon laittoa, että siellä opitaan sosiaaliseksi, ensimmäinen asia minkä lapsi päiväkodin isossa ryhmässä oppii on aggressivisuus. Hauska lukea miten moni luulee sosiaalisuuden olevat sosiaalinen taito ja arvostavan sosiaalisuutta vaikka työelämässä sosiaalisuudella ei ole mitään väliä vaan sosiaalisilla taidoilla.

SOSIAALISUUS ON TEMPERAMENTTIPIIRRE, että vaikka kaikki lapset menis heti syntymän jälkeen päiväkotiin niin ei niistä sen sosiaalisempia tule :DD

Vierailija
126/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:44"]Vein lapseni hoitoon lähes 4 v. Ei oltu neljän seinän sisällä, liikuimme aktiivisesti, kävimme eri paikoissa. Mulla oli myös se että olin työtön mutta vaikka olisin ollut työssä niin en olisi vienyt päiväkotiin ennen 3 ikävuotta.
[/quote]
Työttömänä helppo huudella...

Vierailija
127/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin molempien lasten kanssa vajaa kaksivuotiaaksi kotona ja sitten aloitin nelipäiväisen työviikon. Koen, että olen parempi ja jaksavampi äiti, kun käyn myös töissä. Lapset ovat viihtyneet myös loistavasti hoidossa. Mikä sopii yhdelle, ei sovi kaikille. Mielestäni on hienoa, jos joku nauttii olla monta vuottaotona, mutta itselleni sopii parhaiten työn ja perhe-elämän yhdistäminen.

Vierailija
128/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kuuluu hoitaa lapset, koti ja mies, miehen kuuluu elättää perhe.

t. 50-luku

Vierailija
129/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:16"]

Naisten kuuluu hoitaa lapset, koti ja mies, miehen kuuluu elättää perhe. t. 50-luku

[/quote]

Jos nauttii kotona olosta, niin miksei olisi ja hoitaisi lapsia kotona. Ulkomaalainen ystäväni ihmettelee, että miksi suomalainen nainen tekee yhden työpäivän töissä ja toisen kotona? Se on sitä itsenäisyyttä, että saa tehdä 2 työpäivää. 

Vierailija
130/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta valitettavasti tulee mieleen vaan, että toisilla äideillä ei ole tarpeeksi sisältöä siinä omassa elämässä kun yritetään kotiäitiydellä päteä ja loukata sitten muita äitejä kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Itse olin monta vuotta kotiäitinä ja nostan hattua jokaiselle työssäkäyvälle pienen lapsen äidille. Se on rankkaa enkä olisi itse jaksanut kahden pienen kanssa palata edes työelämään. Olin kotiäiti, koska minulla oli siihen mahdollisuus. Nyt olen onnellinen työssäkäyvä äiti ja lapset nauttii päiväkodissa olostaan suunnattomasti, ihan ilman mitään aggressiivista käytöstä ;-)

Vierailija
131/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:22"]

Tästä ketjusta valitettavasti tulee mieleen vaan, että toisilla äideillä ei ole tarpeeksi sisältöä siinä omassa elämässä kun yritetään kotiäitiydellä päteä ja loukata sitten muita äitejä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Itse olin monta vuotta kotiäitinä ja nostan hattua jokaiselle työssäkäyvälle pienen lapsen äidille. Se on rankkaa enkä olisi itse jaksanut kahden pienen kanssa palata edes työelämään. Olin kotiäiti, koska minulla oli siihen mahdollisuus. Nyt olen onnellinen työssäkäyvä äiti ja lapset nauttii päiväkodissa olostaan suunnattomasti, ihan ilman mitään aggressiivista käytöstä ;-)

[/quote]

Tyhmä suominainen tekee 2 työtä, näin moni ajattelee ja nauttii lasten kanssa kotona, siis esim. Keski-euroopassa.

Vierailija
132/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:35"]Minua ja veljeä hoidettiin eskariin asti kotona. Äiti oli ihana, enkä missään nimessä häntä syytä - enkä toki voi tietää miten asiat olisivat, jos olisin ollut hoidossa. Olen kuitenkin ollut aina huono tutustumaan muihin ihmisiin, toimimaan ryhmässä ja luomaan suhteita. Olin aina kateellinen pihalaisille, jotka kävivät hoidossa ja saivat siellä kavereita. Aikuisiällä sekä veljeni ja minä olemme molemmat kärsineet masennuksesta ja yksinäisyydestä. 

Halusin toimia omien lasten kanssa toisin ja he menivät hoitoon kaksivuotiaina. Olen tosin tehnyt töitä osa-aikaisena, joten kotonakin olen ollut paljon. Mutta pidän päiväkotia erittäin hyvänä paikkana olla 2-3-vuotiaasta eteenpäin sen perusteella, mitä olen lapsiani seurannut. Ja olisin itsekin toivonut sellaiseen pääseväni lapsena.
[/quote]

Tällaiset yleistykset ovat naurettavia. Minulla ja veljelläni on samanlaisia ongelmia kuin teillä, vaikka me olimmekin hoidossa. Minä sentään tajuan, että päätelmien tekemiseen tarvitsee hieman enemmän kokemuksia, kuin kahden perheen. Naurettavaa yleistämistä. Nykytutkimusten mukaan olette nimittäin poikkeuksia.

Vierailija
133/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:22"]

Tästä ketjusta valitettavasti tulee mieleen vaan, että toisilla äideillä ei ole tarpeeksi sisältöä siinä omassa elämässä kun yritetään kotiäitiydellä päteä ja loukata sitten muita äitejä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Itse olin monta vuotta kotiäitinä ja nostan hattua jokaiselle työssäkäyvälle pienen lapsen äidille. Se on rankkaa enkä olisi itse jaksanut kahden pienen kanssa palata edes työelämään. Olin kotiäiti, koska minulla oli siihen mahdollisuus. Nyt olen onnellinen työssäkäyvä äiti ja lapset nauttii päiväkodissa olostaan suunnattomasti, ihan ilman mitään aggressiivista käytöstä ;-)

[/quote]

Tyhmä suominainen tekee 2 työtä, näin moni ajattelee ja nauttii lasten kanssa kotona, siis esim. Keski-euroopassa.
[/quote]

Nauttikoon jokainen rauhassa, muita kuitenkaan syyllistämättä. Itse nautin siitä, että saan myös tehdä töitä unelma-ammatissani, joka eI ole kotiäiti ;-)

Vierailija
134/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:51"]Sen ikäinen lapsi ahdistuu erossa äidistään (vanhemmistaan) ja ylikuormittuu kehitysasteelleen liian suurissa ryhmissä. Suuri osa nuoruus- ja aikuisiän masennuksesta ja kiintymisvaikeuksista johtuu siitä, ettei lapsi saanut olla kodin lämmössä kasvamassa 3:een ikävuoteen asti. Tämä ei ole mutuilua, vaan tutkimusta on runsaasti. Lukekaa esimerkiksi Keltikankaan kirjoja. Hän toistelee näitä tosiasioita paljon, vaikka varookin nykyisessä ilmapiirissä tuomitsemasta. Mutta tosiasiat eivät siitä muutu. On suuri vääryys lasta kohtaan, ja lapsen kehitykselle keskimäärin hyvin haitallista laittaa lapsi alle 3-vuotiaana päivähoitoon.
[/quote]
No mun kehityshäiriöisen lapsen kehitys lähti etenemään kohti ikätasoaan vasta kun aloitti päiväkodissa 1,5- vuotiaana. Repikää keltinkangas-äiditpoistöistähellanjanyrkinväliin-tyyppi ja sinä siitä.
[/quote]

Hyvä. Sinä ja sinun lapsesi olitte selvästi päiväkodin tarpeessa. Olit varmasti melko ahdistunut kotona kehityshäiriöisen lapsesi kanssa, joten lapsen varmasti vaikeaa kehittyä ja oppia. Terve lapsi ja äiti ei päiväkodista juuri hyödy.
[/quote]
Tuliko parempi mieli nyt? Minun kehityshäiriöisellä on kaksi vuotta vanhempi, normaalisti kehittynyt isovelikin. Ei johdu mitenkään kotioloista senkin idiootti.
[/quote]

En sitä tarkoittanutkaan, että kehityshäiriö johtuisi kotioloista. Vaan se kehittymisen edistymättömyys.
[/quote]
Mutta kun tuokaan ei pidä paikkaansa. Toki jos olisin vääntänyt kymmenkunta lasta niin olisi lapseni kehitys lähtenyt kotonakin etenemään nopeammin.

Miksi kommentoit, kun et neurologisista häiriöistä tiedä? Kotioloissa ei lapsilla ole mitään häiriöitä jos vanhempi osaa hommansa? Toistan vielä, että olet todellakin idiootti.
[/quote]

Et taida haluta tajuta. Olet kyllä todella aggressiivisen oloinen idiootti itse. En yhtään ihmettele lapsesi tilannetta... Hyvä, että on päiväkodissa.
[/quote]

Kyllä kehityshäiriöisen lapsen oppimista on mahdollista avittaa ja saada etenemään ihan kotioloissakin, mikäli äidillä on halua ja jaksamista siihen. Sitä lasta voi myös kotoa viedä muiden lasten luokse ottamaan mallia. On kerhoja, muskareita, leikkipuistoja jne. Se, mikä onnistuu päiväkodissa, on mahdollista onnistua kotonakin. Ei ne työntekijät mitään jumalia tai ydinfyysikoita ole :D Nyt vähän itsevarmuutta peliin vanhemmat.

Vierailija
135/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se pakko minkä vuoksi ne lapset täytyy viedä hoitoon aikaisemmin kuin 3-vuotiaana? Sekö kun tulotaso tippuu ja on oppinut elämään leveästi? Toimeen tulee vaikkei ne tulot oliskaan niin huikeat ja onhan meillä tämä sis.järjestelmä, joka auttaa pienillä tuloilla elijöitä. Ainii mutta ku on ne audit ja iso ylivelkainen talo ostettu, niin pakko lähteä painamaan duunia että saa lukaalinsa pidettyä pystyssä, kun ei oo siihen vanhempainvapaankaan tajunnu säästää.

Vierailija
136/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:49"]Mikä on se pakko minkä vuoksi ne lapset täytyy viedä hoitoon aikaisemmin kuin 3-vuotiaana? Sekö kun tulotaso tippuu ja on oppinut elämään leveästi? Toimeen tulee vaikkei ne tulot oliskaan niin huikeat ja onhan meillä tämä sis.järjestelmä, joka auttaa pienillä tuloilla elijöitä. Ainii mutta ku on ne audit ja iso ylivelkainen talo ostettu, niin pakko lähteä painamaan duunia että saa lukaalinsa pidettyä pystyssä, kun ei oo siihen vanhempainvapaankaan tajunnu säästää.
[/quote]

Sos. järjestelmä

Vierailija
137/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:22"]

[/quote]

[/quote]
Kaikkien naisten unelma-ammatti ei ole kotiäitiys. Minä ainakin nautin omasta työstäni, enkä halua heittää hukkaan koulutustani tai työkokemustani, joten lapset ovat osapäiväisesti muualla hoidossa. Lisäksi lapsillani on myös isä, joka hoitaa omia lapsiaan kuten kunnon vanhemman kuuluukin.

Vierailija
138/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:49"]Mikä on se pakko minkä vuoksi ne lapset täytyy viedä hoitoon aikaisemmin kuin 3-vuotiaana? Sekö kun tulotaso tippuu ja on oppinut elämään leveästi? Toimeen tulee vaikkei ne tulot oliskaan niin huikeat ja onhan meillä tämä sis.järjestelmä, joka auttaa pienillä tuloilla elijöitä. Ainii mutta ku on ne audit ja iso ylivelkainen talo ostettu, niin pakko lähteä painamaan duunia että saa lukaalinsa pidettyä pystyssä, kun ei oo siihen vanhempainvapaankaan tajunnu säästää.
[/quote]
Siitä ei ole mitään haittaa, ehkä siksi. En laske haitaksi sitä että jokunen Nina Mikkonen nälvii minulle av-palstalla.

Vierailija
139/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:22"] Tästä ketjusta valitettavasti tulee mieleen vaan, että toisilla äideillä ei ole tarpeeksi sisältöä siinä omassa elämässä kun yritetään kotiäitiydellä päteä ja loukata sitten muita äitejä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Itse olin monta vuotta kotiäitinä ja nostan hattua jokaiselle työssäkäyvälle pienen lapsen äidille. Se on rankkaa enkä olisi itse jaksanut kahden pienen kanssa palata edes työelämään. Olin kotiäiti, koska minulla oli siihen mahdollisuus. Nyt olen onnellinen työssäkäyvä äiti ja lapset nauttii päiväkodissa olostaan suunnattomasti, ihan ilman mitään aggressiivista käytöstä ;-) [/quote] Tyhmä suominainen tekee 2 työtä, näin moni ajattelee ja nauttii lasten kanssa kotona, siis esim. Keski-euroopassa. [/quote] Kaikkien naisten unelma-ammatti ei ole kotiäitiys. Minä ainakin nautin omasta työstäni, enkä halua heittää hukkaan koulutustani tai työkokemustani, joten lapset ovat osapäiväisesti muualla hoidossa. Lisäksi lapsillani on myös isä, joka hoitaa omia lapsiaan kuten kunnon vanhemman kuuluukin.

[/quote]

Keski-euroopan maissa on yhteinen perheverotus, joten kotona olo on kannattavaa. Sairaanhoito toimii loistavasti, jonoja ei ole,pääset perhelääkärille heti, siis unelmaa täällä.

Vierailija
140/183 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan vaikka omat lapset onkin menneet hoitoon alle 3 v. Jokaisen kohdalla olen nähnyt tuskan ja kärsimyksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä