Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
[/quote]Tee normaali hakemus ja cv, älä kikkaile tuollaisten upotettujen documenttien kanssa. Esim. USAssa firmoissa on käytössä ohjelmia, joilla hakemukset skannataan työpaikkailmoituksen avainsanojen osalta. Vastaa siihen mitä haetaan ytimekkäästä. Suomessa hakemukset luetaan käsin ja noilla kikkailuilla kategoroidut erikoiseksi tyypiksi, etkä välttämättä positiivisella twistilla.
[/quote]
- Pyrin vastaamaan ytimekkäästi siihen mitä haetaan. Olen lähettänyt "tylsiä" ja "perinteisiä" word hakemuksia tuhansia, joten vaihtelu ei voi olla pahasta. Tarvitsen vain yhden työpaikan ja uskon että tuleva työnantajani arvostaa innovatiivista ja rohkeaa lähestymistä, itsensä peliin laittamista.
Mitä jos en olekaan ihan tavallinen kaveri, vaan poikkeuksellisen erikoinen? Voisiko hakemuksesta päätellä paneutumista työtehtäviin?
- Joissain yhteyksissä kovasti kannustetaan erottuvuuteen ja kaikkein eniten liike-elämässä kaivataaan erottautumista kilpailijoista, jolloin hinta ei olekaan enää kilpailukeino.
ap
ok. Kun olet haastattelussa puku päällä miten vastapuoli on pukeutunut. Itse olen asiantuntijaorganisaatiossa ja miehillä on suorat housut, kauluspaita, ei pukua. Kokeile tehdä systemaattisesti asiat toisin kuin aiemmin. Muista olla myös sopivan vaatimaton haastattelussa. Älä lähde erittelemään mitä kaikkea olet tehnyt ja kuinka erinomaisesti. Sillä koulutuksesi kyllä puhuu puolestaan. Ja haastattelun jälkeen soitat haastattelijalle kahdenpäivän päästä perään. Jotain tyyliin, miten rekry etenee, onko haastattelijalle tullut mieleen jotain mitä haluaisi kysyä sinulta vielä etc.
[/quote]
- Näin kutakuinkin. Olen joskus myös siistit arkut ja puvun takki, hieman tilanteesta riippuen. Koitanpukeutua hieman normaalia työminääni siistimmin, tai vähintään yhtä siististi. Koitan myös etukäteen hieman arvioida, miten vastapuoli on pukeutunut. Toisinaan arvaus osuu kohdilleen, toisinaan ei.
Itse ajattelen, että oleellista on itselle kivat vaatteet jotka ovat siistit. Farkut OK ja puku OK.
ap
Ylikoulutit itsesi kaikille työllistäville aloille. Munasit siis itsesi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:38"]
Ylikoulutit itsesi kaikille työllistäville aloille. Munasit siis itsesi.
[/quote]
- Näinhän se voi olla, tai olla olematta.
ap
Älä laita mitään mindmappia työhakemuksiin. Annat vähän oudon kuvan. Luin ketjun eilen ja nyt uudestaan. Uusintakierroksella vaikutat hieman ylimieliseltä, sinnikäältä kylläkin! Jos sinusta tapeltaisiin, olisit jo töissä. Yhdistelmäsi strategia + energia on hankala ja melko niche. Harkitse yhdistelmää it +energia tai talous + energia jne. Projektipäälikkö. Tiedän, että omalla kiinnostuksella on iso merkitys työn motivoivuudessa, mutta nyt mieti käytäntöä ja mikä työllistää. 5 vuotta on jo pitkä työttömyysjakso tasoisessasi tehtävissä. 'Unohda' mitä teit 5 vuotta sitten, et todennäköisesti pääsee samaan jatkumoon suoraan työttömyysjaksolta. Nyt keskityt pääsemään töihin. Word CV pdf 2 sivua kuvalla ja saatekirje - erikoisuudet voivat antaa sinusta erikoisen kuvan. Luetuta cv englantilaisella cv-kirjoitus firmalla (se englanninkielinen versioisi). Maksaa about satkun. Hakemukset isoihin kansainvälisiin rekryfirmoihin alallasi esim. juuri Lontooseen, Amsterdamiin, Dubai. Katso tupakka ja bensayritykset (Shell jne), niihin on vähemmän tunkua eettisyyden vuoksi.
- Kirjoitat lähes kuten olen ajatellut. Viime opinnoilla oli tarkoitus laajentaa osaamista, eikä esim. syventää tohtoriin. Kyllä mietin melko tarkkaan mitä kannattaa opiskella ja olen periaatteessa valintoihini tyytyväinen.
Jyväskylää en ole miettinyt, sillä juuri nyt koen sen olevan ulkopuolella siitä kokonaisuudesta jota olen rakentanut. Varmasti olisi hyvä lisä, mutta "kolmas tällainen tutkinto" jäisi takuuvarmasti kesken, jos joku tarjoaa työtä. En siis olisi siihen riittävän sitoutunut. Poikkitieteellisyys on juuri se sana, jota olen hakenut viime vuosina ja mielestäni onnistuneesti. Vahvuuteni lienee poikkitieteellisessä hahmottamisessa, ainakin yritys on kova.
Jyväskylän mahdollisista opinnoista vielä se, että kokemukseni mukaan 70 opintopistettä menee, ennenkuin laiva alkaa kääntymään. parista kurssista ei ole mitään hyötyä. Minulla vaatii 70 opintopistettä opintoja, ennen kuin asia alkaa menemään takaraivoon yleiseksi ajattelumalliksi ja elämänkatsomukseksi. Tämä siis itselläni mielessä, jos aion johonkin sitoutua. Elämä ei saisi olla pelkkää oppimista. olen nytkin tehnyt kovasti työtä, saattaessani teoriaa arkielämään. Tässäkin on vielä pureskeltavaa ja se työpaikka helpottaisi oppimisalustana kokonaisuuden hallinnassa.
Olen lähettänyt papereitani vakuutusalalle menneinä aikoina, mutta en riittävän määrätietoisesti. Kesän jälkeen nyt muistuttaessasi asiasta, aion olla pontevasti yhteydessä vakuutusfirmoihin. Pakkohan niiden on näin pätevä sälli palkata, eikö niin?
Kiitos, pidän vinkkisi mielessä ja toteutan soveltuvin osin.
ap
[/quote]
Ymmärrän, että tuo tietojärjestelmätiede (tai tietojenkäsittelytiede) voi tuntua jotenkin kaukaahaetulta varsinkin olet kouluttautunut jo niin paljon. Järkeilin vain että loogisella taustallasi saisit maisteriopinnot varmasti tehtyä ennätystahdilla ja taas laajennettua osaamisalaasi.. Myönnän, että ajatus on ehkä juuri sinun kohdallasi toimimaton, koska osaamisalasi on jo niin laaja.
Vakuutusalaa sen sijaan ehdotin ihan vakavasti. On totta, että monissa vakuutusyhtiöissäkin on ollut yt-neuvotteluja, mutta ala kuitenkin kehittyy ja tietyllä tavalla osaamisprofiilisi voisi soveltua alalle hyvinkin (ja ala kenties sinulle ;))..
Villinä korttina tuli mieleen siitä kun kirjoitit, ettei suomalainen tuotekehittyly oikein vedä tjsp, että mitä jos tulevaisuutesi olisikin palvelualalla. Mieleen tulee esimerkiksi isot kiinteistö- ja ympäristöhuollon ja puhdistuspalvelun yritykset kuten L&T ja ISS. En siis ohjeista sinua hakemaan siivoojan pestiä (vaikka se tärkeää työtä onkin!) vaan katsomaaan muuta tarjontaa. Voihan olla, että olet ulottanut hakusi jo palvelualallekin, mutta tämä tuli minulle villinä korttina mieleen. Palvelualaltakin löytyy hyvinkin teknisiä pestejä ja sitä strategiaa ja liiketalouden johtamistahan tarvitaan palvelualoillakin ;) Tämän ohella kilpailu paikoista ei ehkä ole ihan niin kovaa kuin "kovemmilla aloilla"..
Vakuutusalaa ehdottanut
Hämmästelen sinnikkyyttäsi ja sitä, ettet siitä huolimatta ole löytänyt vielä töitä. Kaksi asiaa tuli mieleen:
Oletko käyttänyt myös 4000+ palkkatoiveita? Ymmärrän, että aiempi palkkatasosi oli selvästi parempi mutta etenkin pienemmissä ja keskisuurissa yrityksissä palkkataso on aiempia suuryrityksiäsi alempi. On iso kynnys ottaa vähän erilaisemmalla taustalla oleva hakija firman sisäiseen palkkapolitiikkaan nähdem kovalla palkalla. Monesti iso palkkatoive rajaa pois jo heti haun alkumetreillä.
Saako sinusta haastattelussa varmasti myönteisen, sosiaalisen ja aktiivisen kuvan? Valitettavasti on paperilla hyviä hakijoita (jotka voivat olla myös hyviä työntekijöitä) mutta jotka alisuoriutuvat haastatteluissa.
Yritä olla hakemuksessasi enemmän "hyvä tyyppi" kuin DI. Sinun vastauksistasi saa kuivakan kuvan. Myös lauserakenteesi ovat usein kankeita ja monimutkaisia.
Yritä eri tapoja saada töitä: video tai nettisivu tms.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:58"]
Sori en ehdi lukea kaikkia, mutta meille sanottiin tänä vuonna eräässä tohtorikoulutettavien tilaisuudessa HY:ssa, että työkkäri ei voi evätä työttömyyskorvauksia sillä perusteella, että tekee väitöskirjaa. Tarkoitti siis, että jos ei ole mitään rahoitusta vk:n tekemiseen.
Paljonhan tästä tutkijoiden sosiaaliturvasta on keskusteltu, jo vuosia. Jokin aika sitten tuli se parannus, että on oikeutettu työttömyysturvaan. Aiemmin oli kylläkin vaikeuksia saada tätä kaikkien te-toimistojen byrokraattien tajuntaan. En tiedä miten nykyään.
[/quote]
Ei ole ihan näin yksiselitteistä. Jos esim. on tehnyt apurahalla väikkäriä ja jää työttömäksi, niin tulee pystyä osoittamaan ja vakuuttamaan TE-toimistolle, että työskentely ei jatku vaan ihminen on "oikeasti" työtön.
Sunnuntaisin saa tehdä harrastusluontoisesti väitöskirjaa, mutta itse en ainakaan uskaltaisi julkaisuja lähteä kirjoittamaan työttömyysrahalla. Samaten en ole mennyt karenssin pelossa seminaareihin/tilaisuuksiiin kutsutuksi puhujaksi.
Eihän niillä TE-toimistossa toki ole aikaa jokaista työtöntä vahtia ja suhtautuminen tuntuu oman ja lähipiirin kokemuksen mukaan riippuvan todella paljon virkailijasta, mutta ei kannata ottaa turhia riskejä. Jos teet ansiosidonnaisella väikkäriä, niin on hyvin mahdollista, että TE-toimisto katsoo sinun "työllistyvän omassa työssäsi" (=käytännössä yrittäjä) ja katkaisee etuudet.
Sama sudenkuoppa vaanii muuten toiminimen perustajiakin. Tutkimusalalla niiden käyttö on yleistynyt hurjasti kun työntantajat eivät halua kustantaa työtiloja, työterveyshuoltoa tai työsuhteen sivukuluja.
T: Nyt onneksi jo työllistynyt VTT
[/quote]
- Työvoimaviraston kanssa pitää olla erittäin varovainen. Siksi en itsekään uskalle tehdä asioita, jotka edesauttaisivat työllistymistäni.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:53"]
Olet yli koulutettu varmasti moniin hanttihommiin. Itse huomannut tämän. Ennen tutkintoani sain duunarin paikkoja, mutta nyt yliopiston suoritettua ei oman alan töitä ole löytynyt enkä saa edes niitä duunarin hommia enää.
[/quote]
Höpöpuheita. Kuka pakottaa kirjoittamaan koulutuksen siihen hakemukseen?
[/quote]
Minulla on kyllä samanlainen kokemus: ennen yliopistoa olin suorittanut opistotasoisen (yo) koulutuksen enkä koskaan ollut työttömänä. Kahden maisteritutkinnon jälkeen en oikein pääse minnekään. Toisen akateemisen tutkinnon tein yhdistämällä siihen osa-aikaisen työn. Olen nauranutkin kavereille, että vaativinta työtä olen tehnyt yli 20 vuotta sitten ja nyt iän, kokemuksen ja koulutuksen lisääntyessä arvoni työmarkkinoilla on laskenut. En enää näin viisikymppisenä edes unelmoi että voisin jossakin jatkaa eläkeikään asti. Olen nähnyt monen tyypin putoavan 53-55-vuotiaina työmarkkinoilta ja paluuta ei ole ollut.
Sukulaismies Ruotsissa on DI ja keskikokoisten/suurten, kansainvälisten yritysten johtotehtävissä. Ei se kyllä työttömänä hakemuksia noin vain laita. Sillä on agentti ja kontaktit sitä kautta avoimiin paikkoihin.
Mitähän moinen agentti tai headhunteri täällä maksaisi? Ehkä joku palkkio työsopimukseen johtaneesta neuvottelusta?
Tsemppiä elämään, ap. Ajat ovat kovia ja kilpailu vielä kovempaa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:26"]
Älä laita mitään mindmappia työhakemuksiin. Annat vähän oudon kuvan. Luin ketjun eilen ja nyt uudestaan. Uusintakierroksella vaikutat hieman ylimieliseltä, sinnikäältä kylläkin! Jos sinusta tapeltaisiin, olisit jo töissä. Yhdistelmäsi strategia + energia on hankala ja melko niche. Harkitse yhdistelmää it +energia tai talous + energia jne. Projektipäälikkö. Tiedän, että omalla kiinnostuksella on iso merkitys työn motivoivuudessa, mutta nyt mieti käytäntöä ja mikä työllistää. 5 vuotta on jo pitkä työttömyysjakso tasoisessasi tehtävissä. 'Unohda' mitä teit 5 vuotta sitten, et todennäköisesti pääsee samaan jatkumoon suoraan työttömyysjaksolta. Nyt keskityt pääsemään töihin. Word CV pdf 2 sivua kuvalla ja saatekirje - erikoisuudet voivat antaa sinusta erikoisen kuvan. Luetuta cv englantilaisella cv-kirjoitus firmalla (se englanninkielinen versioisi). Maksaa about satkun. Hakemukset isoihin kansainvälisiin rekryfirmoihin alallasi esim. juuri Lontooseen, Amsterdamiin, Dubai. Katso tupakka ja bensayritykset (Shell jne), niihin on vähemmän tunkua eettisyyden vuoksi.
[/quote]
- Olen kokeillut hyvin erilaisia hakemuksia ja saanut hyvin paljon erilaisia kommenteja ja mielipiteitä. Kaikki ovat tervetulleita. Eniten positiivista palautetta olen nyt saanut tästä viimeisimmästä, muun muassa rekryfirmoilta sekä kansainvälisen Genevessä toimivan strategiatoimiston johtajalta. Kaikkia ei voi tietenkään miellyttää, joten tällä mennään.
- Niin, luulin että minusta tapeltaisiin mutta käytäntö on osoittanut ettei ketään kiinnosta (tai no, onhan sitä kiinnostusta, mutta ei riittävästi). Ei se tee minusta ylimielistä vaan lähinnä nöyrän ja ehkä hieman elämään pettyneenkin. Jos vaikutan ylimieliseltä, niin ilmeisesti siinä on joku totuus. Otetaan opiksi tai hyödynnetään vahvuudeksi.
- Olen mielestäni pyrkinyt yhdistämään itselleni osaamiseksi Energia + talous + strategia. Niistä voi aina yhden tiputtaa pois tai siten saa koko paketin. Ainakin olen opiskellut noista kaikki mitä teknillinen yliopisto tarjoaa ja luonnollisesti niillä on yhteys aiempiin työtehtäviini.
- Word pdf kahdella sivulla ja kuvalla on jätetty taakse (sitä toteutin 2000 kertaa aikä tepsinyt). Tämä tapa on kylläkin hyvä perusohje, joka on viime aikoina saanut entistä enemmän kritiikkiä. Toimii, mutta se on takuuvarma vaihtoehto ja parempaankin on mahdollisuus. Englannin kielisen CV:n ja hakemuksen olen luetuttanut ulkomailla uransa tehneellä kääntäjällä. Powerpoint pitäisi kääntää englanniksi, mutta en ole vielä ehtinyt, se lienee loppukesän projekti.
- Ulkomaihin pitää panostaa.
ap
Ap, jos olet tarpeeksi sosiaalinen ja on muutenkin kanttia, oletko miettinyt poliittista uraa? Liittyisit näin aluksi jonkin puolueen jäseneksi ja osallistuisit toimintaan. Näin saisit kehittävää tekemistäkin ja pääsisit verkostoitumaan. Asiantuntijuudestasi olisi varmasti hyötyä!
Sinulla on aika paljon keskeytyneitä kursseja ja koulutuksia. Luin kyllä, että vika on työkkärin, mutta eihän rekry sitä tiedä, välitä tai ymmärrä. Sain sinusta vähän tuuliviirin jokapaikanhöylän kuvan, en niinkään erikoistuneen asiantuntijan.
Olet ollut nyt siis viisi vuotta työttömänä. Se on pitkä aika alalla kuin alalla. Millaisessa asemassa olit aiemmissa töissä? Voisiko tulkita, että konkurssit olivat osaksi sinun "vikasi" esim. vastuuasemasta johtuen?
Et siis laita palkkatoiveita suoraan, vaan tiedustelet kehikkoa. Laita vaan palkkatoive heti. Tunnethan sinä alasi palkkatason. Se kertoisi siitä, että olet edelleen kärryillä ja että tunnet oman arvosi.
Lisäksi sanon samaa kuin joku tuossa yllä, tekstisi on sujuvaa, mutta lauserakenteet vaikeita ja ilmaisu kuivakkaa. Lämpö ja/tai persoonallisuus jää uupumaan.
Mites CV ja hakemus, kai liität PowerPoint-esityksen oheen perinteisetkin versiot? Konservatiivisemmatkin rekryt voivat näin vilkaista ensin pintapuolisesti, että kiinnostaako ja sen jälkeen erikoisuus on plussaa. Eivät kaikki lähde tuhlaamaan aikaansa ties mihin elokuvaesitykseen työnhakuprosessissa, jos ei ole mitään perinteis viitettä siitä, onko henkilö lähellekään sopiva avoimeen tehtävään.
Tsemppiä! Iso osa tästä viestistä on pohdintaa, mitä rekrypuolella saatettaisiin ajatella, ei niinkään omia mielipiteitäni.
Kerro vielä kontakteistasi ja millainen maine sinulla on ammattialasi piireissä. Palkkaisiko pomosi sinut vielä? Suosittelisiko työkaverit tai alaiset? Mites opiskelukaverit? Kerroit paahtaneesi paljon opintoja huippuarvosanoilla - olitko pidetty tyyppi ja toivottu tiimityökaveri vai yksin ylpeänä puurtava tyyppi? Opiskeluaikoina luodaan suhteita eniten.
Ensinnäkin nykyään täytetään sähköinen lomake eikä lähetetä mitään omia hakemuksia. Toiseksi en daanut yhtään mitään selvää että mitä olet opiskellut. Sekoilet jo siinä että mikä olet. Sanot että dippainsinööri Ja diplomityö puuttuuja puolet tohtori tutkinnosta. Eihän tuossa ole päätä eikä häntää. Sulle sopis korukurssi kansalaisopistolla.
Ap osaa kirjoitta hyvää suomea ja antaa itsestään fiksun kuvan. Toivottavasti löydät töitä. Mä palkkaisin. Oon saanut tarpeekseni kielitaidottomista suomalaismiehistä joiden kinnostus suuntautuu pelkkää lusmuiluun.
opettele yhdyssanat ensin niin ehkä pääset työharjoittelijaksi apuluokalle koulunkäyntiavustajan sijaisen sijaiseksi.LOL
Itse ainakin pistää silmään omassa ikäluokassa (nykyiset 20-30 vuotiaat), että ne tulevat menestyjät lähtee ulkomaille työhön tai opiskelemaan.
Suomi on nykyään maa, josta hyväosaiset haluaa eläkepäiviksi veroparatiisiin. Ja ne nuoret, jotka haluaa verkostoitua tai saada koulutusta vastaavaa työtä lähtee ulkomaille.
Kyllä on kauppakeskuksissa kasvanut se toimettomana istuskelevan porukan määrä ja kasvaa edelleen. Ja nykyään irtisanotaan sellaisiakin joilla on vuosikymmenien kokemus!
Kyllä tarvittaisiin jälleen maastamuuttoaalto esim. Ruotsiin tai Amerikkaan.
tähän lauseeseen haluan tarttua... Kehityksen aikana on hakemus muokkautunut.... Älä laita samaa hakemusta työpaikkoihin. Etsi työpaikkailmoituksesta avainsanat ja ne avainvaatimukset. Hakemuksessasi ei saa olla ylimääräistä. Se ei saa olla geneerinen. Hakemuksen pitää olla n. 1/2 sivua ja cv max 1 1/2. Kuulostat liian täsmälliseltä tyypiltä, joka saattaa esittää asiat liian pikkutarkasti. Jos olet saanut erinomaisia arvosanoja, älä laita niitä cv:hen. Asiat esitettävä pähkinankuoressa ja työhakemus ja cv ehdottomasti päivittevä jokaisen haettavan työn kohdalla ja reilulla kädellä. Paras tapa saada työ on saada suosittelija firmasta, johon haet. Kontaktit ratkaisee. 5 vuoden työttömyys -palkkatoive haarukkaan 4300-4700. Kun saat työn, voit hakea paremmin palkattua työtä parin vuoden päästä. Mutta työttömänä tärkein päämäärä on nyt saada se työ.
[/quote]
- Avoin työhakemukseni kehittyy. Jokaiseen avoimena olevaan työpaikkaan luonnollisesti räätälöin ja juurikin ilmoituksen avainsanat sisältyvät hakemukseeni.
- Hakemukseni on hiemna liian pitkä näillä esittämälläsi kriteereilllä. Totta, mutta koen että on sanottavaakin koska en ole tehnyt vain yhtä tehtävää vaan useanlaisia vastuualueita. Niistä kun suurimman osan mainitseee, ei 1/2 sivua riitä. Tämä on oma valintani.
- Olen saanut myös palautetta, että jos hakija on kiinnostava, hakemus luetaan vaikka vähän pidempänäkin. Siksi siis laitan tärkeimmän alkuun joka kiinnostaa tai ei kiinnosta. Hieman enemmän tekstiä on siis tarjolla, jos alku kiinnostaa.
- Totta on, että olen hieman liian täsmällinen. Tiivistäminen on yksi ongelmistani. Toki yritän sitä tehdä. Varsinkin avoimien hakemusten osalta on se tilanne, etten uskalla jättää asioita pois, koska en voi tietää mikä on juuri se asia joka osuu lukijan silmään mielenkiintoisena.
ap