Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esimies velvoittaa töihin jos bussit ei kulje?

Vierailija
18.06.2015 |

Elikkä aloitin maanantaina uudessa työpaikassa ja sain vasta silloin juhannuksen työvuorot (pyysin kyllä aiemmin, mutta ei voinut antaa..) ja tiistaina joukkoliikenne ilmoitti, että juhannuspäivänä ei kulje bussit.

Kysyin esimieheltä, maksaako kaupunki taksimatkat ja hän antoi tiukan vastauksen, että jos ottaa työn vastaan on myös työpaikalle saavuttava..

Edellisessä kaupungissa missä asuin, kaupunki maksoi ainakin jouluna taksin.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 15:08"]

Se on muistaakseni laissa ihan, kilometrit ja korvaus. Eli taksin saa, taksikortilla tai siten että itse maksat taksin ja kuitit annetaan työnantajalle joka korvaa ne palkanmaksun yhteydessä. Onhan tuo kohtuutonta, että juhannuksena, kun taksi pyörii sunnuntaikorvauksilla tai yömaksulla, niin miinukselle jää.

Joko sitten työnantaja maksaa taksin tai menet ja haet saikkua. Itse en maksaisi. 

[/quote]

Miten saikun hakeminen onnistuu ilman julkista liikennettä, kun kerran töihin meneminen ei onnistu?

[/quote]

Tonttu, sen saikun voi hakea huomenna tai jo tänään :D

Vierailija
22/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku nyt näyttää se lainkohdan, tai vaikka jostakin tessistä, missä lukee tuo työnantajan velvoittaminen maksamaan taksimatkat. Moni kirjoittaa sen jostain lukeneensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä makseta joka paikassa. Itse olen jäänyt lauantain iltavuoron jälkeen työpaikalle nukkumaan, kun sunnuntaina oli aamu ja bussit ei kulkeneet

Vierailija
24/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:20"]

Öö onpas paljon vastauksia tullut..siis minulla ei ollut työhaastattelua, olen vain tekemässä lyhyttä sijaisuutta (kuntarekryn kautta). Mutta pidän erikoisena sitä, että eivät voineet kertoa aiemmin olenko juhannuksena töissä vai en.. Ymmärrän kyllä, että töihin on saavuttava, mutta kun aiemmissa työpaikoissa on aina maksettu taksi. Kerran maksoi 100 euroas edestakaisin matkat ja työpaikka maksoi, koska koko mun päivän palkka olisi mennyt kyyteihin :D

Saan entiseltä työkaverilta kyydin, en oikein tunne täältä muita ihmisiä, kun olen muuttanut toiselta puolelta Suomea. Työmatkani on noin 13km. Ja Kuopion joukkuliikenteen sivuilta voitte tarkistaa, koska on tullut tiedoitus juhannusaikatauluista..

Ap

[/quote]

Tietenkin tiedote joukkoliikenteen sivuille poikkeusaikataulusta laitetaan vasta Juhannusviikolla. Tämä ei tarkoita sitä, että asiasta olisi päätetty vasta silloin. Tietoa saa, kun kysyy.
[/quote]

Mutta asia on ollut samoin myös edellisinä vuosina juhannuksen ja joukkoliikenteen kanssa.... Voi katsoa vähän asiaa laajemminkin, eikä ihmetellä viime tipassa. Ja 13 km on ihan ok pyörämatka kesällä.

Vierailija
25/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 15:11"]Se on aivan se ja sama vaikka korvillasi lentäen mutta töihin on mentävä sovittuun aikaan kulki julkiset tai ei.
[/quote] saikku pelastaa

Vierailija
26/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:21"]Tampereen kaupunki ainakin maksaa taksin sellaisille työntekijöille, joiden työmatka on yli kolme kilometriä ja joiden työvuoron aikana juhannuksena julkinen liikenne ei toimi. En tiedä, onko tämä sitten kuinka yleinen käytäntö, mutta minusta ainakin ihan reilua. Tietenkin työntekijä itse valitsee, että missä asuu, mutta jos asuinpaikka on valittu juuri julkisen liikenteen kulkemisen mukaan ja sitten se ei kuljekaan, niin on ihan reilua, että työnantaja tulee tämän verran vastaan. 
[/quote]

Kaikki kunnat maksaa. Sopimus pakottaa

Vierailija
27/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh! Eipä ole tullut mieleenkään että jossain työnantaja maksaisi taksikyydit kodin ja työpaikan välille! Taidankin myydä auton ja heittäytyä taksin kyyditettäväksi!

Vierailija
28/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikös tuollainen käytäntö ole aika epäreilua autoilevia työntekijöitä kohtaan? Usein esim. kilometrikorvausta ei saa kun matka ei ole riittävän pitkä, mutta nämä toiset saavat mennä taksilla ilmaiseksi senkin matkan? Autoileville jää bensat ym. käyttökustannukset itsensä maksettavaksi. Tosi reilua?

Vierailija
29/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:48"]no tuskinpa työnantaja voi velvoittaa sua maksamaan taksimatkoja töihin? itse ainakin olen saanut taksikortin. [/quote] Ei voi velvoittaa maksamaan taksimatkoja. Mutta työnantaja voi velvoittaa tulemaan töihin sovittuna aikana. Ihan vapaavalintaisella kulkuneuvolla.

[/quote]

Kylla ravintola-alalla ainakin työnantaja oli velvoitettu maksamaan taksi yöllä. Näin muutama vuosi sitten.

[/quote]

Velvoitettu? Tähän lakiin haluan linkin. Oikeasti. T. baarimestari vuodesta 2003, enkä ole koskaan kuullutkaan.

Vierailija
30/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumankauta Ap..työmatkasi on 13km!!! Siis VAIN!! Hanki pyörä tai kävele!! Jos olisin Ap:n työnantaja, en kyllä taatusti enää pyytäisi enää töihin. 

Vierailija
31/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 13:26"]

Tulevaisuudessa työttömän otettava työtä vastaan entistä kauempaa Työttömyyskorvauksen ehtoja aiotaan tiukentaa niin, että tarjottu työ olisi otettava vastaan oman työssäkäyntialueen ulkopuoleltakin, jos työmatkoihin kuluu alle kolme tuntia päivässä. Yle Uutiset Työttömille kaavaillaan pientä tiukennusta siihen, miten kaukaa tarjottu työ on otettava vastaan. Tätä koskeva kirjaus sisältyy hallituksen uuteen rakennepoliittiseen ohjelmaan. TE-toimistossa työssäkäyntialue mitataan nykyisin kilometreinä kotiovelta työpaikan ovelle. Työssäkäyntialue on 80 kilometriä joka suuntaan. Hallituksen kirjauksen mukaan tätä etäisyyttä kasvatetaan hieman, sanoo vanhempi hallitussihteeri Timo Meling työ- ja elinkeinoministeriöstä. Et sillai. Työssäkäyntialue on 80 km joka suuntaan. Miten kulkee tai järjestää, on oma asia.

[/quote]

Edelleenkin jos ei pääse kulkemaan julkisilla, eikä omaa korttia saati autoa niin ei saa karenssia jos ei hae tuollaiseen työpaikkaan. Suomessa katsos kun on vapaus asua missä haluaa.....

Vierailija
32/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tuskinpa työnantaja voi velvoittaa sua maksamaan taksimatkoja töihin? itse ainakin olen saanut taksikortin.

Vierailija
33/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen ymmärtänyt että taksit on maksettava. Tosin en valitettavasti tiedä mitään varmaan laikitietoa aiheesta. Löytyiskö teidän työehtosopimuksesta jotain? Eikö haastattelussa tullut puheeksi, miten pääset töihin (onko sinulla autoa jne)? 

Vierailija
34/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä matka?

Vierailija
35/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Miten pitkä työmatka sulla oikein on? Parikytä kilsaakin kyllä poikkeuksellisesti vaikka pyöräilee. Moni pitempiäkin matkoja päivittäin. Oishan työnantajan maksama taksikin kiva, mutta ei välttämätön.

Vierailija
36/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto joukkoliikenteen kulkemisesta on kyllä ollut ennen tiistaitakin, turha muuta väittää. Ei työnantaja ole velvollinen maksamaan taksia. Mene pyörällä tai kävele. Voit myös pyytää apua joltain työkaverilta.

Vierailija
37/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä bussilakkojen aikanakin on jotenkin selviydyttävä töihin, olisko siihen verrattava tilanne.

Vierailija
38/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi! Työnantajaa ei kiinnosta, vaikka hiihtäisit duuniin kesät-talvet (EVVK), kunhan olet ajoissa paikalla ja teet hommasi. Siitähän sinulle maksetaan.

Se miten hoidat meno-paluu työmatkasi, on täysin omalla vastuullasi.

Vierailija
39/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:48"]no tuskinpa työnantaja voi velvoittaa sua maksamaan taksimatkoja töihin? itse ainakin olen saanut taksikortin.
[/quote]
Ei voi velvoittaa maksamaan taksimatkoja. Mutta työnantaja voi velvoittaa tulemaan töihin sovittuna aikana. Ihan vapaavalintaisella kulkuneuvolla.

Vierailija
40/127 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavut työpaikalle vaikka ryömien. Työnantajaa ei kiinnosta pätkän vertaa millä tai miten tulet, kunhan tulet ja ajoissa. Asenne on oltava tosiaan se, että työpaikalle saavutaan vaikka just ryömimällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi