Voiko esimies velvoittaa töihin jos bussit ei kulje?
Elikkä aloitin maanantaina uudessa työpaikassa ja sain vasta silloin juhannuksen työvuorot (pyysin kyllä aiemmin, mutta ei voinut antaa..) ja tiistaina joukkoliikenne ilmoitti, että juhannuspäivänä ei kulje bussit.
Kysyin esimieheltä, maksaako kaupunki taksimatkat ja hän antoi tiukan vastauksen, että jos ottaa työn vastaan on myös työpaikalle saavuttava..
Edellisessä kaupungissa missä asuin, kaupunki maksoi ainakin jouluna taksin.
Kommentit (127)
Itseasiassa en tiedä kuka on luottamusmiehenä, kun aloitin vasta..meidän hoitajien työssä on sen verran kiire, että usein jää nuo tärkeät asiat selvittämättä..
mutta kyytini on nyt järjestynyt joten en jaksa enää palstoilla tapella, Kiitos vastauksista, vaikka suurinosa olikin aika tylyjä..
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:34"]
Hoitsu ei jaksa lyllertää kolmea kilometriä töihin pari kertaa vuodessa vaan kaupungin maksettava taksi. Alakoululaisten on kuitenkin taitettava pitempää matkaa kouluun parisataa päivää. No onneksi kaupungin työntekijöillä on pitkät lomat että saavat edes vähän toipua valtavasta rasituksesta.
[/quote]
3 kilometriä? Eikö ap:n työmatka ole 13km...
[/quote]
Tämä on vastaus tuohon Tampereen tarjoamaan etuun mistä eräs vastaaja kirjoitti. Ei siis ollut ap:lle tarkoitettu.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:34"]
Hoitsu ei jaksa lyllertää kolmea kilometriä töihin pari kertaa vuodessa vaan kaupungin maksettava taksi. Alakoululaisten on kuitenkin taitettava pitempää matkaa kouluun parisataa päivää. No onneksi kaupungin työntekijöillä on pitkät lomat että saavat edes vähän toipua valtavasta rasituksesta.
[/quote]Tuo ainakin osaa lukea ja kirjoittaa, samaa ei voi sanoa sinusta.
Luottamusmieheltäsi saat vähemmän tylyt vastaukset, ota siis selvää heti, kuka hän on!
Asun 20km päässä työpaikasta ja todellakaan bussit ei kulje työvuorojen mukaan. Olen allekirjoittanut työsopparin, missä on periodityö. Ei ole tullut mieleenkään, että voisin vaatia päivävuoroja, kun bussit ei kulje. Ei ole työnantajan ongelma, millä kuljen töissä. Menen tänäänkin yövuoroon ihan omalla autolla.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:20"]
Öö onpas paljon vastauksia tullut..siis minulla ei ollut työhaastattelua, olen vain tekemässä lyhyttä sijaisuutta (kuntarekryn kautta). Mutta pidän erikoisena sitä, että eivät voineet kertoa aiemmin olenko juhannuksena töissä vai en.. Ymmärrän kyllä, että töihin on saavuttava, mutta kun aiemmissa työpaikoissa on aina maksettu taksi. Kerran maksoi 100 euroas edestakaisin matkat ja työpaikka maksoi, koska koko mun päivän palkka olisi mennyt kyyteihin :D
Saan entiseltä työkaverilta kyydin, en oikein tunne täältä muita ihmisiä, kun olen muuttanut toiselta puolelta Suomea. Työmatkani on noin 13km. Ja Kuopion joukkuliikenteen sivuilta voitte tarkistaa, koska on tullut tiedoitus juhannusaikatauluista..
Ap
[/quote]
Tietenkin tiedote joukkoliikenteen sivuille poikkeusaikataulusta laitetaan vasta Juhannusviikolla. Tämä ei tarkoita sitä, että asiasta olisi päätetty vasta silloin. Tietoa saa, kun kysyy.
Olisihan se kohtuutonta jäädä tappiolle siitä, että on juhannuksen töissä. Jos työantajaa korpeaa maksaa taksikuluja niin valitkoon töihin ne ihmiset, joilla on auto tai asuvat parin km päässä työoaikasta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:38"]
Mä olin pari vuotta sitten töissä kaupungilla lähihoitajana. Mulle annettiin kaupungin taksikortti, jolla pyhinä pääsin töihin. En olisi miyenkään muuten päässyt töihin. Ei ole autoa, ajokorttia tai pyörää, ja kävelymatkaankin menisi menisi yli tunti. Se olisi liian kohtuuton matka. Kyllä kaupungin tulee tarjota taksikortti. Jollain yksityisellä ihan eri juttu sitten.
[/quote]
Olen varmaan sitten jotenkin outo, mutta itse en pidä yli tunnin kävelymatkaa kohtuuttomana. Kun ei työmatkanakaan pidetä puolentoista tunnin matkaa suuntaansa kohtuuttomana, vaan työ pitäisi ottaa vastaan tuollaisen matkan takaa. Mieluummin kuntoilen työmatkani kuin istuisin kulkuneuvossa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:40"]Asun 20km päässä työpaikasta ja todellakaan bussit ei kulje työvuorojen mukaan. Olen allekirjoittanut työsopparin, missä on periodityö. Ei ole tullut mieleenkään, että voisin vaatia päivävuoroja, kun bussit ei kulje. Ei ole työnantajan ongelma, millä kuljen töissä. Menen tänäänkin yövuoroon ihan omalla autolla.
[/quote]
Onkohan tämä tilanteesi kuitenkin hiukan eri kuin AP:lla joka tarvitsee taksia kaksi kertaa vuodessa poikkeus aikataulujen vuoksi?
Haistakaa kuulkaa vittu kaikki näsäviisastelijat jotka täällä huutelevat että hiihda/kävele/ui matkas tai osta auto. Tiedoksi teille älykääpiöille kermaperseille että kaikilla ei ole varaa pitää autoa. Sen lisäksi kaupungin laidalla muutamien kilometrien päässä asuminen on edullisempaa ja lapsiystävällisempää kuin keskellä cityä. Jos sieltä julkisilla normaalisti pääsee kulkemaan töihin mutta jonain juhlapyhänä ei, niin todellakin on työnantajan aiheellista maksaa taksi mikäli ei satu kimppakyyti olemaan mahdollista/järkevää. Ja onneksi tämän monet työnantajat tajuavatkin. Ei ole todellakaan mitenkään tyhmä kysymys ja tosta laiskuudesta sen verran että monet ihmiset käyvät niillä julkisilla töissä joka päivä ja kuljettavat vielä lapsensakin ensin hoitoon.
Että sieltä farmareiden ja kultaisen noutajan välistä omakotitalon pihasta on pikkuisen äkkipikaista huudella. Toiset käy töissä silti, vaikka se on paljon hankalampaa kuin teillä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:40"]
Asun 20km päässä työpaikasta ja todellakaan bussit ei kulje työvuorojen mukaan. Olen allekirjoittanut työsopparin, missä on periodityö. Ei ole tullut mieleenkään, että voisin vaatia päivävuoroja, kun bussit ei kulje. Ei ole työnantajan ongelma, millä kuljen töissä. Menen tänäänkin yövuoroon ihan omalla autolla.
[/quote]
Sulla on nyt ihan eri tilanne kuin ap:llä. Sinun normaalityömatkasi ei ole riippuvainen joukkoliikenteestä ja olet ihan itse valinnut asuinpaikkasi ja työpaikkasi. Näin ollen juhannus ei ole sinulle ongelma. Ongelma se on niille, joiden normaalin kulkemisen juhannuksen aikataulumuutokset estävät.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:41"]
Olisihan se kohtuutonta jäädä tappiolle siitä, että on juhannuksen töissä. Jos työantajaa korpeaa maksaa taksikuluja niin valitkoon töihin ne ihmiset, joilla on auto tai asuvat parin km päässä työoaikasta.
[/quote]
Myös lähellä asuvilla on oikeus vapaaseen juhannukseen ja jouluun vuorovuosina. Ei niin, että auton omistajat tekevät parikymmentä joulua peräkkäin, että lähäri, joka ei raski ostaa autoa ja asuu hevon kuusessa, saa olla vapailla, kun on niin vaikea tulla töihin.
Mä käyn töissä 14 km päässä ja työnantajani kustantaa minulle taksimatkat ennen 06:00 ja klo 22:00 jälkeen. Minulla siis epäsäännöllinen vuorotyö, jolloin taksia käytetään lähes joka työvuorossa mennessä tai tullessa. Minäpä kuitenkin ajan tuon matkan pyörällä, jolloin se ei maksa työnantajalleni mitään. En kuitenkaan ajattele asiaa rahan kannalta vaan kuntoni, koska työni vuoksi en muuten ehdi pitä kunnostani huolta.
Eli 28 km/päivä pyöräilyä on aivan toteutettavissa, tosin omaa tahtoa siihen pitää kyllä löytyä. En sano että kaikkien pitää näiin tehdä, vaan sitä että on täysin oma asia miten elämänsä haluaa elää: joko ollen riippuvainen muiden maksamista taksimatkoista tai sitten ottamalla ohjat omiin käsiinsä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:26"]
Ei ihme että verot nousee! Taksi maksetaan jos työmatkaa kolme kilometriä?! Eihän nyt aikuinen ihminen mitenkään jaksa sitä kävellä tai pyöräillä esimerksi. On julkisella hyvät edut ja muut maksaa.
[/quote]
Parin hoitajan taksimatkaa juhannuksena ei tunnu sun veroasteessa mitenkään. Mutta jos yksi hoitaja jättää tulematta töihin koska tilillä ei olekaan rahaa taksiin, bussi ei kulje ja matkaa olisi 13 kilometriä vesisateessa, niin mummo saattaa menettää henkensä. Silloin meidän kannattaa maksaa se taksi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:38"]
Mä olin pari vuotta sitten töissä kaupungilla lähihoitajana. Mulle annettiin kaupungin taksikortti, jolla pyhinä pääsin töihin. En olisi miyenkään muuten päässyt töihin. Ei ole autoa, ajokorttia tai pyörää, ja kävelymatkaankin menisi menisi yli tunti. Se olisi liian kohtuuton matka. Kyllä kaupungin tulee tarjota taksikortti. Jollain yksityisellä ihan eri juttu sitten.
[/quote]
Olen varmaan sitten jotenkin outo, mutta itse en pidä yli tunnin kävelymatkaa kohtuuttomana. Kun ei työmatkanakaan pidetä puolentoista tunnin matkaa suuntaansa kohtuuttomana, vaan työ pitäisi ottaa vastaan tuollaisen matkan takaa. Mieluummin kuntoilen työmatkani kuin istuisin kulkuneuvossa.
[/quote]
Ymmärrän, mutta minä en ole niin tottunut pitkän matkan kulkija. Töissä saa muutenkin paiskia hommia hiki hatussa, niin sitähän olisi sitten päivän jälkeen aivan rättipoikki sellaisten lenkkien lisäksi vielä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:40"]Asun 20km päässä työpaikasta ja todellakaan bussit ei kulje työvuorojen mukaan. Olen allekirjoittanut työsopparin, missä on periodityö. Ei ole tullut mieleenkään, että voisin vaatia päivävuoroja, kun bussit ei kulje. Ei ole työnantajan ongelma, millä kuljen töissä. Menen tänäänkin yövuoroon ihan omalla autolla. [/quote] Onkohan tämä tilanteesi kuitenkin hiukan eri kuin AP:lla joka tarvitsee taksia kaksi kertaa vuodessa poikkeus aikataulujen vuoksi?
[/quote]
Mielestäni ei. Jos ei pysty kulkemaan töissä, niin silloin ei oteta sitä työpaikkaa vastaan. Ei työnantaja maksa taksimatkaa silloinkaan, kun työntekijän auto rikkoutuu ja ei ole kyytiä töihin. Kyllä se on työntekijän vastuulla.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:44"]Haistakaa kuulkaa vittu kaikki näsäviisastelijat jotka täällä huutelevat että hiihda/kävele/ui matkas tai osta auto. Tiedoksi teille älykääpiöille kermaperseille että kaikilla ei ole varaa pitää autoa. Sen lisäksi kaupungin laidalla muutamien kilometrien päässä asuminen on edullisempaa ja lapsiystävällisempää kuin keskellä cityä. Jos sieltä julkisilla normaalisti pääsee kulkemaan töihin mutta jonain juhlapyhänä ei, niin todellakin on työnantajan aiheellista maksaa taksi mikäli ei satu kimppakyyti olemaan mahdollista/järkevää. Ja onneksi tämän monet työnantajat tajuavatkin. Ei ole todellakaan mitenkään tyhmä kysymys ja tosta laiskuudesta sen verran että monet ihmiset käyvät niillä julkisilla töissä joka päivä ja kuljettavat vielä lapsensakin ensin hoitoon.
Että sieltä farmareiden ja kultaisen noutajan välistä omakotitalon pihasta on pikkuisen äkkipikaista huudella. Toiset käy töissä silti, vaikka se on paljon hankalampaa kuin teillä.
[/quote]
Kuuleppas minulle et haistattele onko selvä. Ja muuten minulle on ihan sama miten matkasi teet kunhan teet, autolla tai ilman
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:40"]
[/quote]
Niin jos on oma auto, ei varmaan tule mieleen mitkään bussien kulkemiset. Oletko vähän idiootti?
Luuletko että ne kenellä ei omaa autoa ole, voivat tulla omalla autolla muniaan heilutellen töihin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:44"]
Haistakaa kuulkaa vittu kaikki näsäviisastelijat jotka täällä huutelevat että hiihda/kävele/ui matkas tai osta auto. Tiedoksi teille älykääpiöille kermaperseille että kaikilla ei ole varaa pitää autoa. Sen lisäksi kaupungin laidalla muutamien kilometrien päässä asuminen on edullisempaa ja lapsiystävällisempää kuin keskellä cityä. Jos sieltä julkisilla normaalisti pääsee kulkemaan töihin mutta jonain juhlapyhänä ei, niin todellakin on työnantajan aiheellista maksaa taksi mikäli ei satu kimppakyyti olemaan mahdollista/järkevää. Ja onneksi tämän monet työnantajat tajuavatkin. Ei ole todellakaan mitenkään tyhmä kysymys ja tosta laiskuudesta sen verran että monet ihmiset käyvät niillä julkisilla töissä joka päivä ja kuljettavat vielä lapsensakin ensin hoitoon. Että sieltä farmareiden ja kultaisen noutajan välistä omakotitalon pihasta on pikkuisen äkkipikaista huudella. Toiset käy töissä silti, vaikka se on paljon hankalampaa kuin teillä.
[/quote] Hommaa polkupyörä. Moni jopa 60 vuotias työkaverini polkee läpi talvenkin viikonloppuisin töihin. Nuoremmat ei pysty tunnin matkaa edes kävelemään, vaan ovat huutamassa työnantajalta taksia