Voiko esimies velvoittaa töihin jos bussit ei kulje?
Elikkä aloitin maanantaina uudessa työpaikassa ja sain vasta silloin juhannuksen työvuorot (pyysin kyllä aiemmin, mutta ei voinut antaa..) ja tiistaina joukkoliikenne ilmoitti, että juhannuspäivänä ei kulje bussit.
Kysyin esimieheltä, maksaako kaupunki taksimatkat ja hän antoi tiukan vastauksen, että jos ottaa työn vastaan on myös työpaikalle saavuttava..
Edellisessä kaupungissa missä asuin, kaupunki maksoi ainakin jouluna taksin.
Kommentit (127)
Onko teillä voimassa oleva työehtosopimus? Se on juuri se sopimus jota "liiton pomot" neuvottelevat ja josta maksat, toivottavasti, joka kuukausi palkanmaksun yhteydessä.
Katsopa sieltä kohta "työaika". Siellä on määritelty työaika ja jos mahdollisesti teillä on sovittu taksin käyttämisestä julkisen liikenteen aikojen ulkpuolella, löytyy siitä varmasti maininta. Muuten otat taksin omaan piikkiin, sitä varten ne ovat olemassa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:01"]
uurimmalla osalla ihmisistä ei Ole joukkoliikennettä laisinkaan. Valtio käskee ottaa niide kin hoitaa asiansa 80 kilsan pääsdä. Painu kävellen tai osta auto.
[/quote]
Miksi tämä kommentti saa yläpeukkuja? Minä en edes ymmärrä mitä siinä yritetään sanoa...
[/quote]
Tarkoittaa maaseutua, jossa ei ole toimivaa julkista liikennettä. Työtön on velvoitettu ottamaan työtä vastaan 80 kilometrinkin päästä - vaikka julkista liikennettä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:15"]
Luuletko, että esim. sairaanhoitajille maksetaan taksimatkat joka viikonloppu, kun sunnuntaiaamuisin ei vielä kulje busseja? Ja tokihan ne pitäisi maksaa myös sellaisille työntekijöille, joilla on auto käytettävissä, että työntekijät pysyvät samanarvoisessa asemassa.
[/quote]
Esimerkiksi Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiiri Hus voi korvata työntekijöille oman auton tai taksin käytön, jos julkista liikennettä ei ole työvuoron alkaessa tai päättyessä käytettävissä.
[/quote]
KVTES määrittää, että juhannuksena ja jouluna, jolloin on poikkeusaikataulut ja tarpeeksi pitkä (olikohan 5 km) työmatka, niin taksi korvataan
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:48"]no tuskinpa työnantaja voi velvoittaa sua maksamaan taksimatkoja töihin? itse ainakin olen saanut taksikortin. [/quote] Ei voi velvoittaa maksamaan taksimatkoja. Mutta työnantaja voi velvoittaa tulemaan töihin sovittuna aikana. Ihan vapaavalintaisella kulkuneuvolla.
[/quote]
Kylla ravintola-alalla ainakin työnantaja oli velvoitettu maksamaan taksi yöllä. Näin muutama vuosi sitten.
[/quote]
Tuo voipi olla enemmän turvallisuus-, kuin kuljetuskysymys.
[/quote]
Niin, ehkä molemmat. Oli kuitenkin siksi tuo taksikuljetus kun bussit ei tosiaan kulkenut 04.30. En tiedä miten nykyään toimii. Nyt teen vain päivävuoroa. Ja kokemukseni siis Helsingistä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:16"]
uurimmalla osalla ihmisistä ei Ole joukkoliikennettä laisinkaan. Valtio käskee ottaa niide kin hoitaa asiansa 80 kilsan pääsdä. Painu kävellen tai osta auto.
[/quote]
Miksi tämä kommentti saa yläpeukkuja? Minä en edes ymmärrä mitä siinä yritetään sanoa...
[/quote]
Tarkoittaa maaseutua, jossa ei ole toimivaa julkista liikennettä. Työtön on velvoitettu ottamaan työtä vastaan 80 kilometrinkin päästä - vaikka julkista liikennettä ei ole.
[/quote]
Ei todellakaan ole velvoitettu ottamaan työtä 80km päästä jos sinne ei pääse millään kulkemaan.
Öö onpas paljon vastauksia tullut..siis minulla ei ollut työhaastattelua, olen vain tekemässä lyhyttä sijaisuutta (kuntarekryn kautta). Mutta pidän erikoisena sitä, että eivät voineet kertoa aiemmin olenko juhannuksena töissä vai en.. Ymmärrän kyllä, että töihin on saavuttava, mutta kun aiemmissa työpaikoissa on aina maksettu taksi. Kerran maksoi 100 euroas edestakaisin matkat ja työpaikka maksoi, koska koko mun päivän palkka olisi mennyt kyyteihin :D
Saan entiseltä työkaverilta kyydin, en oikein tunne täältä muita ihmisiä, kun olen muuttanut toiselta puolelta Suomea. Työmatkani on noin 13km. Ja Kuopion joukkuliikenteen sivuilta voitte tarkistaa, koska on tullut tiedoitus juhannusaikatauluista..
Ap
Tampereen kaupunki ainakin maksaa taksin sellaisille työntekijöille, joiden työmatka on yli kolme kilometriä ja joiden työvuoron aikana juhannuksena julkinen liikenne ei toimi. En tiedä, onko tämä sitten kuinka yleinen käytäntö, mutta minusta ainakin ihan reilua. Tietenkin työntekijä itse valitsee, että missä asuu, mutta jos asuinpaikka on valittu juuri julkisen liikenteen kulkemisen mukaan ja sitten se ei kuljekaan, niin on ihan reilua, että työnantaja tulee tämän verran vastaan.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei todellakaan ole velvoitettu ottamaan työtä 80km päästä jos sinne ei pääse millään kulkemaan.
[/quote]
Olen itse työttömänä kieltäytynyt työstä jonne ei päässyt julkisilla kulkemaan, eikä omaa autoa ole. Täysin pätevä syy kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:20"]Öö onpas paljon vastauksia tullut..siis minulla ei ollut työhaastattelua, olen vain tekemässä lyhyttä sijaisuutta (kuntarekryn kautta). Mutta pidän erikoisena sitä, että eivät voineet kertoa aiemmin olenko juhannuksena töissä vai en.. Ymmärrän kyllä, että töihin on saavuttava, mutta kun aiemmissa työpaikoissa on aina maksettu taksi. Kerran maksoi 100 euroas edestakaisin matkat ja työpaikka maksoi, koska koko mun päivän palkka olisi mennyt kyyteihin :D
Saan entiseltä työkaverilta kyydin, en oikein tunne täältä muita ihmisiä, kun olen muuttanut toiselta puolelta Suomea. Työmatkani on noin 13km. Ja Kuopion joukkuliikenteen sivuilta voitte tarkistaa, koska on tullut tiedoitus juhannusaikatauluista..
Ap
[/quote]
No toi muuttaa vähän asiaa, mutta miksi muuten et hommaa autoa kun asut niin syrjäisessä paikassa? Se helpottaisi kummasti elämää.
Kuule: vaikuttaa siltä että luulet työnantajan olevan yksi ja sama asia, oli työpaikka mikä tahansa. Et kerro yhtään millä alalla olet töissä, silloin voisi neuvotkin olla tarkempia (nyt täällä on vedetty esiin sairaanhoitajien ja baarityöntekijöiden TES..). Et voi työntekijänä olettaa että työnantaja toimii sinun mielesi mukaan.
Jos sinun alallasi ei ole työehtosopimusta niin silloin mennään työlain mukaan, mikä on aika karua. Ei taksinkäyttöoikeutta ja työlistatkin voidaan vahvistaa 7 päivää ennen työvuoron alkua. Tämä tarkoittaa sinun tapauksessasi sitä, että et vielä tiedä, mitä työvuoroa teet reilun viikon päästä.
Ihmiset sotkevat nyt kaksi eri asiaa. Jos työntekijä valitsee asuinpaikkansa niin, että joukkoliikenne ei kulje, niin se on hänen oma valintansa ja silloin hän myös järjestää kulkemisensa miten itse parhaaksi näkee. Mutta jos asuinpaikka ja työmatkat on suunniteltu niin, että töihin pääsee aina busilla ja sitten vuoroja ei ajetakaan juhannuksen vuoksi, niin työntekijä voi työvuorojensa vuoksi joutua kohtuuttomaan tilanteesen. Varmaan näistäkin moni käytännössä tulee tuolloin töihin autolla, mutta kaikille sekään ei ole mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:48"]no tuskinpa työnantaja voi velvoittaa sua maksamaan taksimatkoja töihin? itse ainakin olen saanut taksikortin. [/quote] Ei voi velvoittaa maksamaan taksimatkoja. Mutta työnantaja voi velvoittaa tulemaan töihin sovittuna aikana. Ihan vapaavalintaisella kulkuneuvolla.
[/quote]
Kylla ravintola-alalla ainakin työnantaja oli velvoitettu maksamaan taksi yöllä. Näin muutama vuosi sitten.
[/quote]
Missä näin velvoitetaan? T. itsekin ravintola-alalla työskennellyt ja aina pyörällä kulkenut
[/quote]
Mä en oikeasti tiedä, ja voi olla ettei enää sellaista velvoitetta olekaan. Mutta pitkin hampain n. 10v takainen pomoni meille noita taksimatkoja maksoi.
Ei ihme että verot nousee! Taksi maksetaan jos työmatkaa kolme kilometriä?! Eihän nyt aikuinen ihminen mitenkään jaksa sitä kävellä tai pyöräillä esimerksi. On julkisella hyvät edut ja muut maksaa.
Auton voisin hommata, mutta ajokorttikin pitäisi sitten ja kaikki tietää miten järkyttävästi se maksaa.
Suunnitteilla on kyllä muutto lähemmäs työpaikkaa, kun saisi pitemmän sopimuksen/vakipaikan.
Olen lähihoitajana kaupungilla.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:26"]
Ei ihme että verot nousee! Taksi maksetaan jos työmatkaa kolme kilometriä?! Eihän nyt aikuinen ihminen mitenkään jaksa sitä kävellä tai pyöräillä esimerksi. On julkisella hyvät edut ja muut maksaa.
[/quote]
Kannattaisko kadehtimisen sijaan huolehtia siitä että sinullekin tulee tuollainen "etu"? Eikö se ole työnantajankin etu, että työntekijä pääsee töihin?
Olet lähihoitaja, selvä. Työpaikallasi pitää lain mukaan olla työehtosopimus kaikkien nähtävissä. Mitä se sanoo? Tai mitä sanoo työpaikan luottamusmies? Kai tiedät, kuka hän on?
Hoitsu ei jaksa lyllertää kolmea kilometriä töihin pari kertaa vuodessa vaan kaupungin maksettava taksi. Alakoululaisten on kuitenkin taitettava pitempää matkaa kouluun parisataa päivää. No onneksi kaupungin työntekijöillä on pitkät lomat että saavat edes vähän toipua valtavasta rasituksesta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:34"]
Hoitsu ei jaksa lyllertää kolmea kilometriä töihin pari kertaa vuodessa vaan kaupungin maksettava taksi. Alakoululaisten on kuitenkin taitettava pitempää matkaa kouluun parisataa päivää. No onneksi kaupungin työntekijöillä on pitkät lomat että saavat edes vähän toipua valtavasta rasituksesta.
[/quote]
3 kilometriä? Eikö ap:n työmatka ole 13km...
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:34"]
[/quote]
Kannattasiko sun vaihtaa alaa jos hoitsuilla on noin hyvin asiat? En käsitä tätä kadehtimista ja verohössötystä. Elämä on valintoja!
T: ohis, mutta ei hoitsu
Nyt kyllä kannattaisi miettiä omaa asennetta ja maksaa kiltisti se taksi. Ei kai näitä poikkeusaikatauluja nyt niin usein tule, että siitä menisit konkurssiin. Ja jos niin hankalassa paikassa asut, niin etkö voi tulevaisuutta ajatellen alkaa miettiä polkupyörän tai auton ostamista tai muuttaa hieman järkevämpään paikkan työn kannalta.? Et voi tehdä ongelmaa noin pienestä asiasta.