Voi miksi mä en voinut syntyä Usaan
Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen, että yhtä kärsimysnäytelmää tämä elo täällä Suomessa. Kunpa edes pystyisi muuttamaan sinne, mutta ei. Henkinenkantti ei riitä jättämään kaikkia ihmisiä tänne.
Miten teillä, onko jotain maata, joka tuntuu ns. omalta? Tai jotain paikkaa missä haluaisitte asua, mutta ette (ainakaan vielä) voi?
Kommentit (172)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:12"]
Mulle enkun puhuminen tulee jotenkin niin paljon luonnollisemmin välillä suomenkieli on niin kökköä ja hyviä sanavalintoja vaikeempi löytää englannin kieli on vaa rennompaa!!
[/quote]
No tästä olen samaa mieltä vaikka USA:ta dissasinkin!! :D Aina jos pitää valita suomi vai englanti (kuten tuon ystäväni kanssa puhuessa) valitsen englannin. Tosin sitä puhutaan monissa monissa muissakin maissa kuin vain USA:ssa. Olen myös huomannut jostain syystä ajattelevani joskus engalnniksi ja käännän usein huvikseni lukemaani tekstiä mielessäni englanniksi. Vaikka siis olenkin suomessa syntynyt suomalainen jolla ei ole juuria missään muualla.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:56"]
Minä en muuttaisi USA:han vaikka maksettaisiin! Varsinkaan lasten kanssa. Niin läpimätä kehitysmaa kun olla ja voi. Myöskin todella vaarallinen. Äitini ystävä muutti sinne lukion jälkeen tavattuaan vaihtarivuonna sielä miehen. Sinne muuttaessaan hän oli kyllä vähän huolissaan kun on niin vaarallinen paikka asua, hänen miehensä veli esim kuoli kun joku ryösti hänet ja löi pesismailalla päähän, ihan muutaman sadan metrin päässä kotoa (eikä edes missään ns.huonolla alueella). Nyt olen ystävä heidän tyttärensä kanssa. He asuvat Baltimoressa ja kun sielä mellakat alkoi niin hän kertoi että isällä on onneksi aseita eteisen komerossa ja hän kantaa käsiasetta vyöllään, joten kaikki ok. Joku ryösti myös tämän ystäväni laukun autosta kotipihalta (kuskinpuolen ikkuna lyöty sisään). He asuvat ymmärtääkseni ihan hyvällä alueella lähiössä.
Pidän myös ihan kauheana sitä miten eriarvoisia ihmiset sielä ovat (ei ole toki ainut maa). Jos satut syntymään huonosti koulutetuille/kouluttamattomille vanhemmille, ei kannata haaveillakkaan mistään collegesta/universitystä. Tiedät jo ensimmäisiä luokkia käydessäsi että muut ikätoverisi saavat kaiken aikaa paljon laadukkaampaa opetusta kalleissa yksityiskouluissa. Hyvää sairaanhoitoakaan et saa jos olet köyhä. No, näistähän se myös johtuu että siinä maassa on niin paljon rikollisuutta. Jos jo syntymästä asti lapselta evätään mahdollisuudet menestyä niin lopulta päätyy tilaisuuteen jossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin rikoksen tie.
USA on myös todella konservatiivinen. En ikinä kestäisi asua maassa jossa täytyy jeesustella joka asiaa eikä oman perheenkään kesken voi nähdä ketään kotona esim alusvaattesillaan saamatta sairaan pedofiilin leimaa..
Elämä USA:ssa on paljon muutakin kuin cosmopolitanien hörppimistä Manhattanin hienoissa ravintoloissa ja pilven pössyttelyä kauniiden ja komeiden ihmisten kesken kalifornian auringossa... Elokuvista saa vähän turhan ruusuisen kuvan siitä maasta.
Itse rakastan suomea ja kaikkia sen hyviä puolia (ilmainen ja laadukas koulutus, ilmainen terveydenhuolto, sosiaaliturva, ihmisten yhdenvertaisuus, turvallisuus, "epäkorruptoituneisuus" jne). Tämän kaiken jos voisi tosin vähän aurinkoisempaan ympäristöön siirtää ja jos saisi ihmisille vielä vähän hymyä huuleen niin olisi täydellistä :)
[/quote] Taas yksi naita 'aidin ystava kertoi' ekspertteja joka ei itse ole edes kaynyt maassa :D. Montako kertaa olet kaynyt Baltimoressa, mina ainakin viisi. Tiedatko etta siella on yksi maan parhaista yliopistoista kampuksineen?
Aika tyhma pitaa olla jos jattaa laukkunsa auton istuimelle missa tahansa, ei jarki paata pakota. Ja koulutusta en edes jaksa sinulle ruveta selittamaan kun olet noin pihalla.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:12"]
Mulle enkun puhuminen tulee jotenkin niin paljon luonnollisemmin välillä suomenkieli on niin kökköä ja hyviä sanavalintoja vaikeempi löytää englannin kieli on vaa rennompaa!!
[/quote]
No tästä olen samaa mieltä vaikka USA:ta dissasinkin!! :D Aina jos pitää valita suomi vai englanti (kuten tuon ystäväni kanssa puhuessa) valitsen englannin. Tosin sitä puhutaan monissa monissa muissakin maissa kuin vain USA:ssa. Olen myös huomannut jostain syystä ajattelevani joskus engalnniksi ja käännän usein huvikseni lukemaani tekstiä mielessäni englanniksi. Vaikka siis olenkin suomessa syntynyt suomalainen jolla ei ole juuria missään muualla.
[/quote]
Sama :Dd välillä pälätän itseksenikin englanniksi, en tiiä onko ihan normaalia mut What ever!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:15"]
Tsiisus, en ole koskaan ymmärtänyt suomalaisten (etenkin naisten) jenkki-ihannointia. Kuinka monella on realistinen kuva elämästä Yhdysvalloissa? Seuraatteko täältä käsin politiikkaa jne. Tajuan, ettei Suomi ole kaikille, mutta on kohtalaisen absurdia täällä kompata amerikkalaisten stereotyyppisesti olevan "huipputyyppejä". Kuinka monta tunnette kunnolla, kuinka monen kanssa olette päässeet ohi small talkin?
Moni viihtyy Jenkeissä, mikä on ihan ok, mutta kyllä ulkomailla pitemään asuessa tajuaa ne huonotkin puolet.
[/quote]
Aa, ongelma on siis se mun tunteen kohde. Voittehan te vaikka kuvitella sen esim. Ruotsiksi, jos sitten ei ota niin voimille ja osaisitte leikkiä ajatuksella mihin muuttaisitte/missä teidän kuuluisi olla. Suomikin on hyvä vastaus, eiköhän suurin osa sen täysin omakseen tunnekin.
ap.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:17"]
Itse toivoisin, että ap joskus pääsisi asumaan Yhdysvaltoihin vaikkapa muutamaksi vuodeksi, jotta perspektiivi laajenisi tuosta vaihtokuplasta. En väitä, ettetkö voisi siellä oikeasti viihtyä paremmin kuin Suomessa, mutta olen aavistuksen epäileväinen. Aikaisemmat kommentoijat saattavat nopeasti tarkasteltuna vaikuttaa kyynisiltä lannistajilta, mutta ovat loppujen lopuksi melko realistisia tässä asiassa.
[/quote]
Kiva, kun toivot! Mäkin toivon sitä, mutta en kuitenkaan tosissani, koska tiedän ja tunnen itseni niin hyvin, etten sinne enää tässä vaiheessa elämää muuta.
ap.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:24"]
[/quote] Taas yksi naita 'aidin ystava kertoi' ekspertteja joka ei itse ole edes kaynyt maassa :D. Montako kertaa olet kaynyt Baltimoressa, mina ainakin viisi. Tiedatko etta siella on yksi maan parhaista yliopistoista kampuksineen?
Aika tyhma pitaa olla jos jattaa laukkunsa auton istuimelle missa tahansa, ei jarki paata pakota. Ja koulutusta en edes jaksa sinulle ruveta selittamaan kun olet noin pihalla.
[/quote]
En ole tuo, kenelle vastasit, mutta jotenkin on todella vaikea uskoa että olet nelikymppinen perheenäiti. Mutta koska et kerro koulutustasi (what's the big deal, jenkit ainakin on vähän avoimempia näistä) niin pakkohan tuosta on vetää johtopäätöksiä.
Mitä tekee hyvällä yliopistolla, jos elämä on turvatonta? Ja ryöstöt, raiskaukset yms. on siis uhrin omaa syytä?
Ei siellä niin hääppöistä ole. Mä synnyin Los Angelesissa ja kasvoin ympäri Amerikkaa ensimmäiset 16 vuotta, parin vuoden välein muutettiin. Takaisin en mene. Hirveän teennäisiä ja kaksinaamaisia ihmisiä. Suomessa asuin lukion ajan, en tule tänne enää kuin korkeintaan lomalle, kuten nyt äitienpäiväksi. Muutin 19-vuotiaana Lontooseen ja siitä Yorkshireen. Sinne mä kuulun, nummille.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 09:15"]Minä pidän Yhdysvalloissa sen erilaisesta, vaihtuvasta luonnosta: autiomaasta Floridan Key Westin tropiikkiin ja Kalliovuorilta Maineen Atlantin rannikolle. Harmittaa joskus, että asun täällä enkä siellä: Suomesta lähteminen on kallista ja aikaa vievää.
Ja toinen mikä USAssa on hyvä, on mahdollisuus yrittää ja huippu yliopistot. Yritä nyt täällä saada bisnes pystyyn ja elää sillä (rikastua en halua) ja palkata työntekijöitäkin. Saati yritäpä päästä Yaleen Suomesta käsin :(
[/quote]
Yaleen voi kyllä mennä täältäkin jos on rahaa ja hyvä koulumenestys.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:31"]
Ei siellä niin hääppöistä ole. Mä synnyin Los Angelesissa ja kasvoin ympäri Amerikkaa ensimmäiset 16 vuotta, parin vuoden välein muutettiin. Takaisin en mene. Hirveän teennäisiä ja kaksinaamaisia ihmisiä. Suomessa asuin lukion ajan, en tule tänne enää kuin korkeintaan lomalle, kuten nyt äitienpäiväksi. Muutin 19-vuotiaana Lontooseen ja siitä Yorkshireen. Sinne mä kuulun, nummille.
[/quote]
Niin, sä kuulut nummille. Siinä se pointti. :)
ap.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:30"]
Mitä tekee hyvällä yliopistolla, jos elämä on turvatonta?
[/quote]
Tai mitä ylipäänsä tehdä yliopistolla jos siellä ei itse käy eikä sinne pääse kuin hyvin pieni osa?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:36"]
[/quote]
Tai mitä ylipäänsä tehdä yliopistolla jos siellä ei itse käy eikä sinne pääse kuin hyvin pieni osa?
[/quote]
Poltetaan yliopistot
Sä voisit elää jenkkiunelmaa ihan täällä suomessakin. Ei tarvitse muuttaa detroitiin sen takia. Elämä on mitä teet siitä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:31"]
[/quote]
Niin, sä kuulut nummille. Siinä se pointti. :)
ap.
[/quote]
Jep. En kiistä, etteikö kokemukseni voisi olla toinen, jos olisin saanut muodostettua ystävyyssuhteita eikä koulu ja kaupunki olis vaihtunut aina vuoden tai kahden välein. Ei siinä juuri mitään kestäviä ja syvällisiä suhteita enää lopulta edes yrittänyt muodostaa, kun tiesi että kohta lähden kuitenkin. Olin aina se uusi outolintu, päin naamaa oltiin mukavia, mutta melkoisia juoruja sain itsestäni välikäsien kautta kuulla. Täällä on ihanan suoria ihmiset ja oon löytänyt jopa miehen. :)
Aivan tismalleen samaa mieltä! Melkein kaikki asiat, joita haluaisin tehdä ovat täällä tarkoin säänneltyjä ja kiellettyjä. Elämä menee Suomessa paikoillaan idlatessa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:38"]
Sä voisit elää jenkkiunelmaa ihan täällä suomessakin. Ei tarvitse muuttaa detroitiin sen takia. Elämä on mitä teet siitä.
[/quote]
Ai hemmetti, miten osasitkin valita Detroitin tuohon! :D
ap.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:40"]
Aivan tismalleen samaa mieltä! Melkein kaikki asiat, joita haluaisin tehdä ovat täällä tarkoin säänneltyjä ja kiellettyjä. Elämä menee Suomessa paikoillaan idlatessa.
[/quote]
Esimerkkejä plz.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:56"]
Minä en muuttaisi USA:han vaikka maksettaisiin! Varsinkaan lasten kanssa. Niin läpimätä kehitysmaa kun olla ja voi. Myöskin todella vaarallinen. Äitini ystävä muutti sinne lukion jälkeen tavattuaan vaihtarivuonna sielä miehen. Sinne muuttaessaan hän oli kyllä vähän huolissaan kun on niin vaarallinen paikka asua, hänen miehensä veli esim kuoli kun joku ryösti hänet ja löi pesismailalla päähän, ihan muutaman sadan metrin päässä kotoa (eikä edes missään ns.huonolla alueella). Nyt olen ystävä heidän tyttärensä kanssa. He asuvat Baltimoressa ja kun sielä mellakat alkoi niin hän kertoi että isällä on onneksi aseita eteisen komerossa ja hän kantaa käsiasetta vyöllään, joten kaikki ok. Joku ryösti myös tämän ystäväni laukun autosta kotipihalta (kuskinpuolen ikkuna lyöty sisään). He asuvat ymmärtääkseni ihan hyvällä alueella lähiössä.
Pidän myös ihan kauheana sitä miten eriarvoisia ihmiset sielä ovat (ei ole toki ainut maa). Jos satut syntymään huonosti koulutetuille/kouluttamattomille vanhemmille, ei kannata haaveillakkaan mistään collegesta/universitystä. Tiedät jo ensimmäisiä luokkia käydessäsi että muut ikätoverisi saavat kaiken aikaa paljon laadukkaampaa opetusta kalleissa yksityiskouluissa. Hyvää sairaanhoitoakaan et saa jos olet köyhä. No, näistähän se myös johtuu että siinä maassa on niin paljon rikollisuutta. Jos jo syntymästä asti lapselta evätään mahdollisuudet menestyä niin lopulta päätyy tilaisuuteen jossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin rikoksen tie.
USA on myös todella konservatiivinen. En ikinä kestäisi asua maassa jossa täytyy jeesustella joka asiaa eikä oman perheenkään kesken voi nähdä ketään kotona esim alusvaattesillaan saamatta sairaan pedofiilin leimaa..
Elämä USA:ssa on paljon muutakin kuin cosmopolitanien hörppimistä Manhattanin hienoissa ravintoloissa ja pilven pössyttelyä kauniiden ja komeiden ihmisten kesken kalifornian auringossa... Elokuvista saa vähän turhan ruusuisen kuvan siitä maasta.
Itse rakastan suomea ja kaikkia sen hyviä puolia (ilmainen ja laadukas koulutus, ilmainen terveydenhuolto, sosiaaliturva, ihmisten yhdenvertaisuus, turvallisuus, "epäkorruptoituneisuus" jne). Tämän kaiken jos voisi tosin vähän aurinkoisempaan ympäristöön siirtää ja jos saisi ihmisille vielä vähän hymyä huuleen niin olisi täydellistä :)
[/quote]
En ole pihalla. Ja kuten tuosta tekstistä kävi selväksi (jos ymmärrät luettua) niin käsitykseni eivät perustu äidin kaverin kertomuksiin jaan ystäväni juttuihin. Juttelen hänen kanssaan lähes päivittäin eikä keskustelumme ole millään sästä puhumisen tasolla. En ole käynyt Baltimoressa enkä koko USA:ssa koskaan mutta usko että mulla on silti siitä parempi käsitys kun sulla jos olet käynyt 5 kertaa sielä lomamatkalla. Olen minäkin käynyt lomalla Kiinassa useaan otteeseen ja monipuolisesti eripuolilla maata ja niiden reissujen perusteella olen sitä mieltä että se on aivan ihana maa mutta kun tutkii vähän todellisuutta tarkemmin, huomaa ettei sielä ole todellakaan hyvä elää. Lomamatka tai edes vuoden oleskelu maassa ei aina takaa ihan realistista kuvaa maan tilasta.
Joo hän sanoi unohtaneensa laukun autoon mutta eipä mun suomessa tarvi pelätä vastaavaa jos jätän laukkuni autoon ihan näkyville omakotitalon pihaan..
Koulutuksesta tiedän kyllä jonkin verran ja niinhän se on että rikkaat menee hyviin kouluihin ja köyhät sinne minne on mahdollista ellei satu olemaan lahjakkuus esim urheilussa tai musiikissa ja saamaan sitä kautta stipendiä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:36"]
[/quote]
[/quote]
Niin, tai jos "koulutus" tarkoittaa sitä, että maan pääkaupungissa 7- 8lk. 32%:lla on matematiikan ja kirjoituksen alkeet hallussa...source: Waiting for Superman dokumentti, löytyy Suomen Netflixistäkin parhaillaan, jos aihe kiinnostaa.
Jenkkifaneissa on kieltämättä jotain koomista. Maa on valtava ja siellä on vähän kaikkea, USA-henkisyys on monikulttuurisuutta ja kuluttamista lähinnä. Se kuuluisa vapauskin on aika pitkälti silmänlumetta: esim. Pohjoismaat ovat monessa mielessä paljon vapaampia valtioita.
Katoin muuten muutama päivä sitten ohimennen jotain terveys-ohjelmaa Suomen telkusta ja siinä joku keski-ikäinen mies näytti treeniliikkeitä verhoutuneena USA:n lippuun. Ei suatana. DDD
No, itse olen brittifani. Ei kyllä silti tulisi mieleenkään pistää Union Jackia päälleni. Mut muutto Englantiin on edessä. Enkä kyllä kuuna kullan valkeana alkaisi pitää itseäni 'synnynnäisenä' englantilaisena - kyllä se olis loukkaavaa ja jotenkin vähättelevää toista kansakuntaa kohden.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:06"]
Ja kyllä sellainen eurooppalaisuus on. Ainakin juuri jenkkien mielestä. ;)
ap.
[/quote]
Niin, kuitenkin tosiasiat on ihan jotain muuta. Tuo sinun "usalaisuutesi" on ihan yhtä tietämätön kommentti kuin puhua eurooppalaisista yhtenä massana.
Jos sanoisit sen sijaan, että tykkäisin asua Haileyssä, Indianassa, jossa on mukava pienen kaupungin yhteisöhenki ja luonto lähellä tai haluaisin asua Manhattanilla klubien, ravintoloiden ja ostosmekkojen keskellä, niin tietäisi vähän mitä oikeasti kaipaat. Nyt se jää sille "keijuna Keski-Maassa" tasolle ja siksi kirvoittaa negatiivisiä kommentteja.