Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi miksi mä en voinut syntyä Usaan

Vierailija
04.05.2015 |

Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen, että yhtä kärsimysnäytelmää tämä elo täällä Suomessa. Kunpa edes pystyisi muuttamaan sinne, mutta ei. Henkinenkantti ei riitä jättämään kaikkia ihmisiä tänne.

Miten teillä, onko jotain maata, joka tuntuu ns. omalta? Tai jotain paikkaa missä haluaisitte asua, mutta ette (ainakaan vielä) voi?

Kommentit (172)

Vierailija
141/172 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 23:47"]

Ymmärrän sua, itse oon aina toivonut syntyneen 40-luvun Saksaan. Onneksi voi haaveilla.

[/quote]

Miksi ihmeessä olisit halunnut olla 4-vuotias siinä vaiheessa kun kolmas valtakunta kaatui ja Saksaan koitti surkeat ajat?

Vierailija
142/172 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että monien tänne kirjoittavien tiedot esimerkiksi terveydenhuoltojärjestelmästä ovat kotoisin tv-sarjoista. Miksi pitää valehdella että on maassa asuvalta kaverilta kuullut että ihmisiä ei oteta ambulanssiin kyytiin vaan jätetään kadulle makaamaan? 

Mä olen keski-ikäinen. Ajattelen samoin kuin täällä joku toinenkin: Suomi ei ole mitään. Aina kun siellä käy niin tulee paha olo katsoessa kuinka ihmiset kännää ja möykkää julkisesti ja puhuu toisilleen rumasti. Katukuvat on ankeita. Suomi vois olla joku Usan Detroit jos pitää verrata. Koko Usaan ei voi sitten millään. 

Mä haaveilin myös lapsena Usaan muutosta. Se alkoi siitä että tajusin hyvin varhain ettei Suomessa ole edes mahdollisuuksia kurkoittaa tietyissä asioissa niin korkealle kuin muualla. Kun sitten muutin Usaan niin tämä oli juuri kaikkea sitä mitä kuvittelin. Hyvät ja pahat jutut. Voin vaan sanoa että enemmän negatiivisia asioita Suomesta löytyy listaltani kuin Usasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka ap. Mä ymmärrän sua :-). Itselle ne omalta tuntuvat maat ovat Italia, Espanja ja Portugali. Missään niistä en ole asunut, mutta siellä matkustaessa sielu herää eloon. Suomessa on turvallista ja tuttua, toki. Jotenkin vain seikkailun tuntu elämisestä puuttuu.

Suomalaisista suuri osa on kovin herkillä, jos joku haaveilee muutosta ulkomaille. Kaikkein eniten kaihertaa USA, kuten ap sait monista vastauksista lukea. Itse asuin siellä kolme vuotta ja monet suomalaisista sukulaisista ja tutuista eivät halunneet kuulla maasta mitään. Minä viihdyin siellä hyvin, mutta olinkin hyväosainen valkoihoinen. Huono-osaisena ei ole kivaa missään, mutta Suomessa on paremmat turvaverkot.

Arvaan, että nyt tulee paskamyrsky niskaan, mutta suomalaisissa tuntuu olevan tiettyä "laitostumista". Tuskaillaan täällä olemista, mutta ei uskalleta ottaa riskiä ja kokeilla muutakaan. Omat ulkomaan vuodet eivät olleet pelkkää plussaa. Takaisin palatessa työympyröissä joutui sivuutetuksi, samoin sosiaalisissa kuvioissa. En silti valitsisi toisin, oli upea kokemus. Rohkeutta ap, vain yksi elämä elettävänä.

Vierailija
144/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään näkee usein noita jenkki maahanmuuttajia suomessakin ei ehkä se american dream toteudukkaan niin kuin hollywood elokuvissa?

Vierailija
145/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toteutin unelmani ja asun Amerikassa. Elän amerikkalaista unelmaa.

Vierailija
146/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Asunut 7 vuotta USAssa.  30 vuotta suomen ulkopuolella. Mihinkä osavaltioon haluaisit muuttaa.  Ero on yhtä valtavakuin euroopan sisällä.  Et taida tietää mistä puhut.

Vierailija
147/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:17"]

Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen, että yhtä kärsimysnäytelmää tämä elo täällä Suomessa. Kunpa edes pystyisi muuttamaan sinne, mutta ei. Henkinenkantti ei riitä jättämään kaikkia ihmisiä tänne.

Miten teillä, onko jotain maata, joka tuntuu ns. omalta? Tai jotain paikkaa missä haluaisitte asua, mutta ette (ainakaan vielä) voi?

[/quote]

Saksassa tai Itävallassa olisi mukava asua. Parempia jokatapauksessa kuin Britannia, joka on luokkayhteiskunta. Joskus aiemmin haaveilin Briteistä.

Vierailija
148/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 05:02"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:17"]

[/quote]

Saksassa tai Itävallassa olisi mukava asua. Parempia jokatapauksessa kuin Britannia, joka on luokkayhteiskunta. Joskus aiemmin haaveilin Briteistä.

[/quote]

Lisätään edelliseen vielä Uusi-Seelanti; olisi myös hieno paikka. Maailman parhaaksi äänestetty ilmasto joissain kyselyissä, ja itsekin pitäisin. Maa myös vauras, äärimmäisen kaunis luonto ja mertakin joka puolella.

Vierailija
149/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät ettei sinne Jenkkeihin noin vaan mennä? Vaihtoehdot on tässä:

A) nait amerikkalaisen
B) voitat green card-lotossa
C) sulla on erityistä ammattiosaamista eli oot ns. avainhenkilö
D) sulla on niin paljon rahaa että voit itse ostaa green cardin

Tsemppiä ap! Kyllä mäkin mieluummin asuisin USAssa kuin uppoavassa Suomi-laivassa kera persujen, mutta aina ei saa kaikkea mitä haluaa:/

Vierailija
150/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikka ei muuten nykyään enää ole edes demokratia, kahden jenkkiyliopiston tutkimuksen mukaan, vaan oligarkia. Maassa äänestämisellä ei ole nykyisin enää mitään merkitystä, vaan todellisia vallanpitäjiä siellä ovat pankit ja suuryritykset.

Taloussanomat 17.4.2014: "Tutkimus: Yhdysvallat on oligarkia"

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2014/04/17/tutkimus-yhdysvallat-on-oligarkia/20145588/12

Vierailija
151/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:12"]Usassahan voi muuten syntyä katulapseksi slummeihinkin. Suomessa vastaava on joko mahdotonta tai hyvin, hyvin, hyvin harvinaista.
[/quote]

Aivan. Olisinpa syntynyt köyhäksi USAlaiseksi. Mustaksi mielellään

Vierailija
152/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kuulun mielestäni Venäjälle, joten ymmärrän sinua, ap.

Vierailija
153/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:17"] Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen [/quote] Miten tämä ilmenee? Hohotat hampaat näkyen, puhut vaikka mitä ja kehut kaikkea tarkoittamatta sitä? [/quote] Teet töitä vähintään 60 tuntia viikossa, vietät ehkä viikon kesälomaa?

[/quote]Eikohan tuo riipu tyopaikasta....itse ensihoitajana tyotunnit klo 8-16:00....Elainklinikalla toissa ollessani 8-2:45.......kaikki eivat ole lakinaisia/miehia, ja silti meilla on hyvat tyopaikat. 

Kylla ihmisen luonne sanelee tulevaisuuden toiveet. Pienesta tytosta unelmoin usaan lahtoa. Olen puhelias, avoin ja tykkaan olla ihmisten seurassa. Amerikkalaisten pinnallinen ystavyys on puppua. Jos haluaa ystavia, niita loytaa. Ap, ala luovu unelmistasi. 

Vierailija
154/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:54"]

Tuo "Usalaisuus" on käsitteenä samanlainen kuin "Eurooppalaisuus". Mikä helkkarin Eurooppalaisuus? Tässäkin ketjussa pari europpalaista haluaa muualle eurooppaan (Alpit, Ranska). Onko kreikkalaisuus samanlaista kuin norjalaisuus? onko saksalaisuus sama kuin espanjalaisuus? ihan sama homma USA:n kokoisessa maassa. Ennenkuin määrittelet "USAlaisuuden" tarkemmin, kuulostaa vain typerältä?

Missä olit vaihdossa? millaista elämä siellä oli, mitä kaipaat? isoja marketetteja ja Desperate Housewives tyylistä asuinaluetta (ilman tv sarjan juonia) vai suurkaupunkeja ostosmahdollisuuksineen? oletko valmis tekemään töitä 2-2,5x enemmän kuin Suomessa, ilman pitkiä lomia? jne. jne.

[/quote]

Mä mietinkin tuota usalaisuutta, että miten sen muulla tavalla voisi ilmaista, koska on niin iso alue. Laitoin sen vain ympäripyöreästi noin, koska ei ole mitään ehdotonta ykkös osavaltiota juuri nyt. Joten menkööt "usalaisuutena".

En mä kaipaa sieltä mitään materiaa tms. Ostoskeskuksia on mulle ihan tarpeeksi Suomessakin. 

Ja kyllä sellainen eurooppalaisuus on. Ainakin juuri jenkkien mielestä. ;)

ap.

[/quote]Eurooppalaisuus on tuntemieni usalaistenkin mielesta laaja kasite. Kylla he ymmartavat maanosat. Parturissa pari kk sitten vanhempi mies halusi jutella muistaakseni talvisodasta...tiesi myos suomen itsenaistymis vuoden. Tv vaaristaa asioita juuri sopivasti.

Vierailija
155/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jenkkeihin rahalla pääsee. Kenellä vaan on lähtiessä kaikki paperit kunnossa ,eikä mitään pahempaa ole tullut täällä rötöstellyksi,niin ei maittemme välille mitään matkustuskieltoa ole puolin eikä toisin. Hyvässä lykyssä saattaa saada jotain työtäkin ja asuntokin voi löytyä. Onhan sinne suomalaisia siirtolaisia mennyt jo yli sata vuotta sitten. Ei  tänne tarvitse jäädä sitä ruikuttamaan ,että ´kunpa olisin syntynyt´ U.S.A:han ! Kun ne kansalaisuusehdot täytät ja kansalaisuutta siellä määräajan asuttuasi anot,niin mitä todennäköisimmin sen myös saat. Ketään ei myöskään kiinnosta oletko syntynyt Yhdysvaltain alueella, vaiko jossain muuallaAmerikansuomalaista alkuperää olevia on siellä vaikka kuinka paljon. Heidän juhliinsa ja tilaisuuksiinsa siellä pääset vaikka heti,senkun menet. Niin-mikäpä sinua estää ?

Vierailija
156/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, haluatko todella paikkaan, jossa yhteiskunta ei auta sinua mahdollisissa ongelmissa yhtään? Jokainen on oman onnensa seppä vai?

Vierailija
157/172 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lisäksi olen asunut muutamia vuosia Espanjassa ja puolisen vuotta Ranskassa. Se riitti minulle ulkomaankokemukseksi.Suurimmalle osalle jenkkejä elämä noissa maissa jää vain haaveeksi.

Se hyvä puoli niissä on ,että jos liikaa  jotain vaikeuksia tulee,niin Suomi on paljon lähempänä kuin mitä se olisi jossain ´rapakon toisella puolella´.

Jos sinne menisin ,haluaisin lähinnä Quebeckiin ja olen suunnitellut käydäkin siellä.

Yhdysvalloissa on muuten  paljon paikkoja, joissa pärjää aivan hyvin ( siellä jopa paremmin) espanjaksikin.

Vierailija
158/172 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 07:19"] Haha, haluatko todella paikkaan, jossa yhteiskunta ei auta sinua mahdollisissa ongelmissa yhtään? Jokainen on oman onnensa seppä vai? [/quote] Tämä ei pidä paikkaansa. Meidänkin kaupungissa on ruokapankki. Asunnottomille järjestetään yöpaikkoja, köyhien perheiden lapsille kerätään jatkuvasti jotakin ruokarahoista vaatteisiin. Peruskoulu on kaikille ilmainen, samoin terveydenhoito köyhille vaikka systeemi toimii eri tavalla kuin Suomessa. Työttömänä ei tarvitse kenenkään täällä olla se on puhtaasti omasta halusta kiinni. Joku ei tosiaan halua mennä Starbucksiin töihin jos on aiemmin tehnyt parempia hommia mutta se ei ole yhteiskunnan vaan yksilön valinta. Eikä niillä mustillakaan ihan aina niin huonot olot ole kuin antavat ymmärtää, vähän väliä ilmenee kaikenlaisia satuilutarinoita. Onhan näin isossa maassa niitäkin joilla on onnettomat lähtökohdat elämään mutta silloin avunsaanti on estetty muun kuin byrokratian voimin. Huumevanhempi kieltää menemästä kouluun ja käskee varastamaan ja kerjäämään jne. Tietty ihmisryhmä tottuu pienestä pitäen sylkemään yhteiskunnan kasvoille mutta niinhän se on Suomessakin. Tapa jolla se tuodaan esiin on erilainen. Suomessahan ei virallisten tilastojen mukaan ole ongelmia. Ei koulukiusaamista eikä syrjintää rodun tai muuten vain ulkonäön perusteella. tilastojen mukaan kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Mutta me kaikki suomalaiset tiedämme että se ei ole totta. Emme vain halua ääneen myöntää sitä [/quote] Tutki vähän tietoa asiasta. Siellä on 50 miljoonaa ihmistä ilman terveydenhuoltoa. Ei tarpeeksi köyhiä ilmaiseen, tekevät hanttihommia. Köyhiä on paljon. Pahinta on tiedon puute. Sinäkään et ymmärrä tutkia asian todellista tilannetta

[/quote] Kylla sinulla itsellasikin on nyt puurot ja vellit sekaisin (tiedonpuutetta?). Terveydenhuolto ja sairausvakuutuus ovat kaksi eri asiaa ja vakuuttamattomien lukukin on tippunut, on nyt jotain 41miljoonaa. Tassa luvussa ei ole eritelty niita jotka eivat HALUA vakuutusta ja heitakin on paljon, nuoria jotka ovat 'kuolemattomia' kuten kaikkialla muuallakin, laittomia jotka pelkaavat jaavansa kiinni jne.. 

Vierailija
159/172 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, kaikissa maissa on omat ongelmansa.  USA:ssa, suuressa valtiossa on suret ongelmatkin.  On hepompi hoitaa pikkukylan ongelmia kuin suuren valtion.  On taalla hyvaakin mutta ei mikaan paratiisi.  Suomessakin on omat ongelmansa, se on vaan mita arvostaa.  Jos olisin sinkku, niin tulisin takaisin Suomeen.  perheellisena joutuu ottamaan muidenkin kannat ja elama laskuihin mukaan.  Rahaa on tullut ihan sopivasti mutta elaman laatu, jos vapaa-ajasta, luonnosta ja rauhallisesta elamasta pitaa, niin ei ole sita mita Suomessa.  Tosin Suomessa on rahallisesti mitattuna elaman laatu alhaisempi kun verot on korkeat ja palkat pienemmat.  Hyvaa ja huonoa loytyy joka maasta mutta silmat ummessa ja unelmoiden e pitaisi lahtea toiseen maahan vaan informoidusti ja tiedostaen elaman tosiasiat uudessa maassa niin hyvin kuin on vain mahdollista.

Vierailija
160/172 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä. N. 6v sitten koin suunnilleen samanlaisia tunteita ja nyt New Yorkissa 5v asuneena voin sanoa, että luojan kiitos olen suomalainen. Upeita kokemuksia ja ystävyyssuhteita on mielettömästi, mutta en voi sanoin kuvailla miten helpottavaa on tietää että voi aina paeta kotikotiin oikeasti toimivaan yhteiskuntaan. Suomellakin on ongelmansa mutta on se oikeesti aika lintukoto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän