Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi miksi mä en voinut syntyä Usaan

Vierailija
04.05.2015 |

Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen, että yhtä kärsimysnäytelmää tämä elo täällä Suomessa. Kunpa edes pystyisi muuttamaan sinne, mutta ei. Henkinenkantti ei riitä jättämään kaikkia ihmisiä tänne.

Miten teillä, onko jotain maata, joka tuntuu ns. omalta? Tai jotain paikkaa missä haluaisitte asua, mutta ette (ainakaan vielä) voi?

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:44"]

Kylläpä teitä nyt nyppii mun tunteet.

ap.

[/quote]

Ei kyse ole nyppimisestä, vaan se, että kuulostat haihattelijalta, jolla ei ole mitään käsitystä siitä, mikä se todellisuus olisi...."ihanaa, mä tykkään keijuista ja olis kiva asua kesi-maassa!" "oon aina ollu keiju!"

[/quote]

Voi kyllä mä sen todellisuuden tiedän. Paremmin kuin arvaatkaan. Ja entä sitten vaikka haihattelija olisinkin? Enhän mä sinne ole lähdössä edes. Ja tämä oli kuin alustus tuohon jatkokysymykseen, jonka suurin osa näyttää skipanneen, kun takertuu vain MINUN tuntemuksiin.

ap.

Vierailija
82/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:32"] [quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:29"] Ap, olisit kuitenkin joku wt minimipalkkainen yh. [/quote] Mut mulla olisi varmasti saman henkistä porukkaa ympärillä. ;) ap. [/quote] Eli minkähenkistä? Mitä on amerikkalainen henki sinun mielestäsi? [/quote] No ei sitä pysty selittään. Se on vain sellainen tunne. Kyllä sen tunteen jokainen tietää, kun tuntuu, että ns. on kotona. Sulla se ilmeisesti tuntuu täällä Suomessa. ap. [/quote] Kuinka pitkään olit maassa, olitko asumassa vai lomamatkalla?

[/quote]

Vaihdossa reilun vuoden.

ap.

[/quote]

Sittenhän sä oletkin jo varsinainen USA-asiantuntija :D

[/quote]

En mä ole väittänyt olevani mikään asiantuntija. Aika heikko asiantuntemus olisi sillä kiertämisen määrällä minkä sen oleskelun aikana ehdin tehdä.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "Usalaisuus" on käsitteenä samanlainen kuin "Eurooppalaisuus". Mikä helkkarin Eurooppalaisuus? Tässäkin ketjussa pari europpalaista haluaa muualle eurooppaan (Alpit, Ranska). Onko kreikkalaisuus samanlaista kuin norjalaisuus? onko saksalaisuus sama kuin espanjalaisuus? ihan sama homma USA:n kokoisessa maassa. Ennenkuin määrittelet "USAlaisuuden" tarkemmin, kuulostaa vain typerältä?

Missä olit vaihdossa? millaista elämä siellä oli, mitä kaipaat? isoja marketetteja ja Desperate Housewives tyylistä asuinaluetta (ilman tv sarjan juonia) vai suurkaupunkeja ostosmahdollisuuksineen? oletko valmis tekemään töitä 2-2,5x enemmän kuin Suomessa, ilman pitkiä lomia? jne. jne.

Vierailija
84/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muuttaisi USA:han vaikka maksettaisiin! Varsinkaan lasten kanssa. Niin läpimätä kehitysmaa kun olla ja voi. Myöskin todella vaarallinen. Äitini ystävä muutti sinne lukion jälkeen tavattuaan vaihtarivuonna sielä miehen. Sinne muuttaessaan hän oli kyllä vähän huolissaan kun on niin vaarallinen paikka asua, hänen miehensä veli esim kuoli kun joku ryösti hänet ja löi pesismailalla päähän, ihan muutaman sadan metrin päässä kotoa (eikä edes missään ns.huonolla alueella). Nyt olen ystävä heidän tyttärensä kanssa. He asuvat Baltimoressa ja kun sielä mellakat alkoi niin hän kertoi että isällä on onneksi aseita eteisen komerossa ja hän kantaa käsiasetta vyöllään, joten kaikki ok. Joku ryösti myös tämän ystäväni laukun autosta kotipihalta (kuskinpuolen ikkuna lyöty sisään). He asuvat ymmärtääkseni ihan hyvällä alueella lähiössä.

Pidän myös ihan kauheana sitä miten eriarvoisia ihmiset sielä ovat (ei ole toki ainut maa). Jos satut syntymään huonosti koulutetuille/kouluttamattomille vanhemmille, ei kannata haaveillakkaan mistään collegesta/universitystä. Tiedät jo ensimmäisiä luokkia käydessäsi että muut ikätoverisi saavat kaiken aikaa paljon laadukkaampaa opetusta kalleissa yksityiskouluissa. Hyvää sairaanhoitoakaan et saa jos olet köyhä. No, näistähän se myös johtuu että siinä maassa on niin paljon rikollisuutta. Jos jo syntymästä asti lapselta evätään mahdollisuudet menestyä niin lopulta päätyy tilaisuuteen jossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin rikoksen tie.

USA on myös todella konservatiivinen. En ikinä kestäisi asua maassa jossa täytyy jeesustella joka asiaa eikä oman perheenkään kesken voi nähdä ketään kotona esim alusvaattesillaan saamatta sairaan pedofiilin leimaa..

Elämä USA:ssa on paljon muutakin kuin cosmopolitanien hörppimistä Manhattanin hienoissa ravintoloissa ja pilven pössyttelyä kauniiden ja komeiden ihmisten kesken kalifornian auringossa... Elokuvista saa vähän turhan ruusuisen kuvan siitä maasta.

Itse rakastan suomea ja kaikkia sen hyviä puolia (ilmainen ja laadukas koulutus, ilmainen terveydenhuolto, sosiaaliturva, ihmisten yhdenvertaisuus, turvallisuus, "epäkorruptoituneisuus" jne). Tämän kaiken jos voisi tosin vähän aurinkoisempaan ympäristöön siirtää ja jos saisi ihmisille vielä vähän hymyä huuleen niin olisi täydellistä :)

Vierailija
85/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:28"]Monessako Usan osvaltiossa se kuolemanrangaistus olikaan vielä voimassa?

[/quote] Mitä väliä? Saisi olla Suomessakin.[/quote]

Minkä ikäinen mahdat olla ja mikä on sun koulutustaso? Ootko koskaan kuullut ihmisoikeuksista? Elämää on oman navankin ympärillä....
[/quote]
Olen 40+ v. ja koulutukseni ei sinulle kuulu pätkääkään. Murhaajilla, raiskareilla, pedofiileilla ymv. EI OLE ihmisoikeuksia. Hyysää sinä niin paljon kuin sielu sietää, minä en. Joku raja empatiallakin on oltava.

Vierailija
86/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää mitään mistään tiiä, mut "henkinenkantti" ei khyl oo yhryssana.

Vierailija
87/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaan Balille, Bora Boralle ja Australiaan.

Vierailija
88/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:54"]

Tuo "Usalaisuus" on käsitteenä samanlainen kuin "Eurooppalaisuus". Mikä helkkarin Eurooppalaisuus? Tässäkin ketjussa pari europpalaista haluaa muualle eurooppaan (Alpit, Ranska). Onko kreikkalaisuus samanlaista kuin norjalaisuus? onko saksalaisuus sama kuin espanjalaisuus? ihan sama homma USA:n kokoisessa maassa. Ennenkuin määrittelet "USAlaisuuden" tarkemmin, kuulostaa vain typerältä?

Missä olit vaihdossa? millaista elämä siellä oli, mitä kaipaat? isoja marketetteja ja Desperate Housewives tyylistä asuinaluetta (ilman tv sarjan juonia) vai suurkaupunkeja ostosmahdollisuuksineen? oletko valmis tekemään töitä 2-2,5x enemmän kuin Suomessa, ilman pitkiä lomia? jne. jne.

[/quote]

Mä mietinkin tuota usalaisuutta, että miten sen muulla tavalla voisi ilmaista, koska on niin iso alue. Laitoin sen vain ympäripyöreästi noin, koska ei ole mitään ehdotonta ykkös osavaltiota juuri nyt. Joten menkööt "usalaisuutena".

En mä kaipaa sieltä mitään materiaa tms. Ostoskeskuksia on mulle ihan tarpeeksi Suomessakin. 

Ja kyllä sellainen eurooppalaisuus on. Ainakin juuri jenkkien mielestä. ;)

ap.

Vierailija
89/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:03"]

Mää mitään mistään tiiä, mut "henkinenkantti" ei khyl oo yhryssana.

[/quote]

Anteeksi.

ap.

Vierailija
90/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:44"]

Kylläpä teitä nyt nyppii mun tunteet.

ap.

[/quote]

No tätä mäkin ihmettelen! Monikohan noista arvostelijoista on ite käynyt USAssa.

Vierailija
91/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen holhous ja kireä verotus vaan ottavat päähän NIIIN paljon.

USA olisi juurikin minua varten. Omat kokemukset, siellä asuneitten ja sinne pysyvästi muuttaneiden kertomukset kertovat omaa kieltään -tahdon sinne, pois täältä pimeästä, ostovoimaltaan surkeasta kaukaisesta paikasta.

Vierailija
92/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle enkun puhuminen tulee jotenkin niin paljon luonnollisemmin välillä suomenkieli on niin kökköä ja hyviä sanavalintoja vaikeempi löytää englannin kieli on vaa rennompaa!!

Vierailija
93/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä se suomalaisten negatiivisuus ja selkään puukotus käy hyvin ilmi tässäkin ketjussa. Lynkataan tuo varalta ennen kuin sillä menee paremmin kuin mulla!

Vierailija
94/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:28"]Monessako Usan osvaltiossa se kuolemanrangaistus olikaan vielä voimassa?

[/quote] Mitä väliä? Saisi olla Suomessakin.[/quote]

Minkä ikäinen mahdat olla ja mikä on sun koulutustaso? Ootko koskaan kuullut ihmisoikeuksista? Elämää on oman navankin ympärillä....
[/quote]
Olen 40+ v. ja koulutukseni ei sinulle kuulu pätkääkään. Murhaajilla, raiskareilla, pedofiileilla ymv. EI OLE ihmisoikeuksia. Hyysää sinä niin paljon kuin sielu sietää, minä en. Joku raja empatiallakin on oltava.
[/quote]
Jos raiskauksesta saisi kuolemantuomion, moni raiskari tappaisi uhrinsa siinä toivossa että ei jäisi kiinni kun uhri ei voi todistaa. On vaarallista kun rikollisella ei ole mitään hävittävää ja paljon voitettavaa.

Vierailija
95/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usassahan voi muuten syntyä katulapseksi slummeihinkin. Suomessa vastaava on joko mahdotonta tai hyvin, hyvin, hyvin harvinaista.

Vierailija
96/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:58"]

Murhaajilla, raiskareilla, pedofiileilla ymv. EI OLE ihmisoikeuksia. Hyysää sinä niin paljon kuin sielu sietää, minä en. Joku raja empatiallakin on oltava.

[/quote]

No itse asiassa niillä on (ainakin periaatteessa), ihan niin kuin kaikilla muillakin ihmisillä, halusit tai et. Kannattaisi perehtyä YK:n ihmisoikeuksiin.

Vierailija
97/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus, en ole koskaan ymmärtänyt suomalaisten (etenkin naisten) jenkki-ihannointia. Kuinka monella on realistinen kuva elämästä Yhdysvalloissa? Seuraatteko täältä käsin politiikkaa jne. Tajuan, ettei Suomi ole kaikille, mutta on kohtalaisen absurdia täällä kompata amerikkalaisten stereotyyppisesti olevan "huipputyyppejä". Kuinka monta tunnette kunnolla, kuinka monen kanssa olette päässeet ohi small talkin?

Moni viihtyy Jenkeissä, mikä on ihan ok, mutta kyllä ulkomailla pitemään asuessa tajuaa ne huonotkin puolet.

Vierailija
98/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
99/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:12"]

Joo kyllä se suomalaisten negatiivisuus ja selkään puukotus käy hyvin ilmi tässäkin ketjussa. Lynkataan tuo varalta ennen kuin sillä menee paremmin kuin mulla!

[/quote]

Aika monen mielestä vaan Jenkeistä ihannointi tai sinne muuttaminen ei ole "paremmin menemistä".

Vierailija
100/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoisin, että ap joskus pääsisi asumaan Yhdysvaltoihin vaikkapa muutamaksi vuodeksi, jotta perspektiivi laajenisi tuosta vaihtokuplasta. En väitä, ettetkö voisi siellä oikeasti viihtyä paremmin kuin Suomessa, mutta olen aavistuksen epäileväinen. Aikaisemmat kommentoijat saattavat nopeasti tarkasteltuna vaikuttaa kyynisiltä lannistajilta, mutta ovat loppujen lopuksi melko realistisia tässä asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan