Voi miksi mä en voinut syntyä Usaan
Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen, että yhtä kärsimysnäytelmää tämä elo täällä Suomessa. Kunpa edes pystyisi muuttamaan sinne, mutta ei. Henkinenkantti ei riitä jättämään kaikkia ihmisiä tänne.
Miten teillä, onko jotain maata, joka tuntuu ns. omalta? Tai jotain paikkaa missä haluaisitte asua, mutta ette (ainakaan vielä) voi?
Kommentit (172)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:07"] [quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 07:19"] Haha, haluatko todella paikkaan, jossa yhteiskunta ei auta sinua mahdollisissa ongelmissa yhtään? Jokainen on oman onnensa seppä vai? [/quote] Tämä ei pidä paikkaansa. Meidänkin kaupungissa on ruokapankki. Asunnottomille järjestetään yöpaikkoja, köyhien perheiden lapsille kerätään jatkuvasti jotakin ruokarahoista vaatteisiin. Peruskoulu on kaikille ilmainen, samoin terveydenhoito köyhille vaikka systeemi toimii eri tavalla kuin Suomessa. Työttömänä ei tarvitse kenenkään täällä olla se on puhtaasti omasta halusta kiinni. Joku ei tosiaan halua mennä Starbucksiin töihin jos on aiemmin tehnyt parempia hommia mutta se ei ole yhteiskunnan vaan yksilön valinta. Eikä niillä mustillakaan ihan aina niin huonot olot ole kuin antavat ymmärtää, vähän väliä ilmenee kaikenlaisia satuilutarinoita. Onhan näin isossa maassa niitäkin joilla on onnettomat lähtökohdat elämään mutta silloin avunsaanti on estetty muun kuin byrokratian voimin. Huumevanhempi kieltää menemästä kouluun ja käskee varastamaan ja kerjäämään jne. Tietty ihmisryhmä tottuu pienestä pitäen sylkemään yhteiskunnan kasvoille mutta niinhän se on Suomessakin. Tapa jolla se tuodaan esiin on erilainen. Suomessahan ei virallisten tilastojen mukaan ole ongelmia. Ei koulukiusaamista eikä syrjintää rodun tai muuten vain ulkonäön perusteella. tilastojen mukaan kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Mutta me kaikki suomalaiset tiedämme että se ei ole totta. Emme vain halua ääneen myöntää sitä [/quote] Tutki vähän tietoa asiasta. Siellä on 50 miljoonaa ihmistä ilman terveydenhuoltoa. Ei tarpeeksi köyhiä ilmaiseen, tekevät hanttihommia. Köyhiä on paljon. Pahinta on tiedon puute. Sinäkään et ymmärrä tutkia asian todellista tilannetta [/quote] Kylla sinulla itsellasikin on nyt puurot ja vellit sekaisin (tiedonpuutetta?). Terveydenhuolto ja sairausvakuutuus ovat kaksi eri asiaa ja vakuuttamattomien lukukin on tippunut, on nyt jotain 41miljoonaa. Tassa luvussa ei ole eritelty niita jotka eivat HALUA vakuutusta ja heitakin on paljon, nuoria jotka ovat 'kuolemattomia' kuten kaikkialla muuallakin, laittomia jotka pelkaavat jaavansa kiinni jne.. [/quote] Höpö höpö. Vakuutusta ilman ei saa terveydenhoitoa. Ei edes köyhille tarkoitettua. Ainoastaan henki pelastetaa. Se ei ole terveydenhuoltoa. Vakuutusta ei ole, koska siihen ei ole varaa ja työnantaja ei sitä ota.
[/quote]
Ei kannata ottaa kaikkia urbaanilegendoja niin tosissaan ;)
Kaveri kerto et USAs ei oteta ambulanssin kyytiin vaan jätetään kadulle kuolemaan, jos ei ole heti 500 dollaria käteisenä, tai sairausvakuutusta, joka on niin kallis, ettei siihen ole varaa kuin miljonääreillä. Lisäksi jos joku lapsi tulee vaikka myymään arpoja ovelle, niin sen saa luvan kanssa ampua, eikä saa mitään sanktiota, koska se tuli luvatta tontille.
Kaveri kerto, joten VARMA tieto.
Usassa suurimman osan elämästään asinut ulkosuomalainen täällä. En voisi olla kiitollisempi etten ole syntyjään Amerikkalainen. Myös "sisimmässään Amerikkalainen" kuulostaa hieman hassulta, tämä maa on äärimmäisen monimuotoinen ja värikäs, monet Amerikkalaiset eivät itse esim tunnista yhtä ainoaa kulttuuria, vaan se riippuu todella paljon syntyperästä. Ns. heritage on täällä kaikki kaikessa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:24"]
[/quote] Taas yksi naita 'aidin ystava kertoi' ekspertteja joka ei itse ole edes kaynyt maassa :D. Montako kertaa olet kaynyt Baltimoressa, mina ainakin viisi. Tiedatko etta siella on yksi maan parhaista yliopistoista kampuksineen?
Aika tyhma pitaa olla jos jattaa laukkunsa auton istuimelle missa tahansa, ei jarki paata pakota. Ja koulutusta en edes jaksa sinulle ruveta selittamaan kun olet noin pihalla.
[/quote]
En ole tuo, kenelle vastasit, mutta jotenkin on todella vaikea uskoa että olet nelikymppinen perheenäiti. Mutta koska et kerro koulutustasi (what's the big deal, jenkit ainakin on vähän avoimempia näistä) niin pakkohan tuosta on vetää johtopäätöksiä.
Mitä tekee hyvällä yliopistolla, jos elämä on turvatonta? Ja ryöstöt, raiskaukset yms. on siis uhrin omaa syytä?
[/quote] Miksi minun pitaisi olla nelikymppinen perheenaiti? Mita tekemista silla on asian kanssa? Yliopiston mainitsin vain siksi etta siita ei nay kukaan tietavan mitaan ja luullaan koko Baltimoren olevan jotain slummia.
Kirjoitin koulutusta, en koulutustani koska tuolla kirjoittajalla ei nakynyt olevan mitaan kasitysta systeemista. Mutta kuten aina, ne tuttavan tuttavat aina tietavat kaiken paremmin kuin kauan maassa asuneet.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:56"]
Minä en muuttaisi USA:han vaikka maksettaisiin! Varsinkaan lasten kanssa. Niin läpimätä kehitysmaa kun olla ja voi. Myöskin todella vaarallinen. Äitini ystävä muutti sinne lukion jälkeen tavattuaan vaihtarivuonna sielä miehen. Sinne muuttaessaan hän oli kyllä vähän huolissaan kun on niin vaarallinen paikka asua, hänen miehensä veli esim kuoli kun joku ryösti hänet ja löi pesismailalla päähän, ihan muutaman sadan metrin päässä kotoa (eikä edes missään ns.huonolla alueella). Nyt olen ystävä heidän tyttärensä kanssa. He asuvat Baltimoressa ja kun sielä mellakat alkoi niin hän kertoi että isällä on onneksi aseita eteisen komerossa ja hän kantaa käsiasetta vyöllään, joten kaikki ok. Joku ryösti myös tämän ystäväni laukun autosta kotipihalta (kuskinpuolen ikkuna lyöty sisään). He asuvat ymmärtääkseni ihan hyvällä alueella lähiössä.
Pidän myös ihan kauheana sitä miten eriarvoisia ihmiset sielä ovat (ei ole toki ainut maa). Jos satut syntymään huonosti koulutetuille/kouluttamattomille vanhemmille, ei kannata haaveillakkaan mistään collegesta/universitystä. Tiedät jo ensimmäisiä luokkia käydessäsi että muut ikätoverisi saavat kaiken aikaa paljon laadukkaampaa opetusta kalleissa yksityiskouluissa. Hyvää sairaanhoitoakaan et saa jos olet köyhä. No, näistähän se myös johtuu että siinä maassa on niin paljon rikollisuutta. Jos jo syntymästä asti lapselta evätään mahdollisuudet menestyä niin lopulta päätyy tilaisuuteen jossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin rikoksen tie.
USA on myös todella konservatiivinen. En ikinä kestäisi asua maassa jossa täytyy jeesustella joka asiaa eikä oman perheenkään kesken voi nähdä ketään kotona esim alusvaattesillaan saamatta sairaan pedofiilin leimaa..
Elämä USA:ssa on paljon muutakin kuin cosmopolitanien hörppimistä Manhattanin hienoissa ravintoloissa ja pilven pössyttelyä kauniiden ja komeiden ihmisten kesken kalifornian auringossa... Elokuvista saa vähän turhan ruusuisen kuvan siitä maasta.
Itse rakastan suomea ja kaikkia sen hyviä puolia (ilmainen ja laadukas koulutus, ilmainen terveydenhuolto, sosiaaliturva, ihmisten yhdenvertaisuus, turvallisuus, "epäkorruptoituneisuus" jne). Tämän kaiken jos voisi tosin vähän aurinkoisempaan ympäristöön siirtää ja jos saisi ihmisille vielä vähän hymyä huuleen niin olisi täydellistä :)
[/quote] Taas yksi naita 'aidin ystava kertoi' ekspertteja joka ei itse ole edes kaynyt maassa :D. Montako kertaa olet kaynyt Baltimoressa, mina ainakin viisi. Tiedatko etta siella on yksi maan parhaista yliopistoista kampuksineen?
Aika tyhma pitaa olla jos jattaa laukkunsa auton istuimelle missa tahansa, ei jarki paata pakota. Ja koulutusta en edes jaksa sinulle ruveta selittamaan kun olet noin pihalla.
[/quote]
En ole pihalla. Ja kuten tuosta tekstistä kävi selväksi (jos ymmärrät luettua) niin käsitykseni eivät perustu äidin kaverin kertomuksiin jaan ystäväni juttuihin. Juttelen hänen kanssaan lähes päivittäin eikä keskustelumme ole millään sästä puhumisen tasolla. En ole käynyt Baltimoressa enkä koko USA:ssa koskaan mutta usko että mulla on silti siitä parempi käsitys kun sulla jos olet käynyt 5 kertaa sielä lomamatkalla. Olen minäkin käynyt lomalla Kiinassa useaan otteeseen ja monipuolisesti eripuolilla maata ja niiden reissujen perusteella olen sitä mieltä että se on aivan ihana maa mutta kun tutkii vähän todellisuutta tarkemmin, huomaa ettei sielä ole todellakaan hyvä elää. Lomamatka tai edes vuoden oleskelu maassa ei aina takaa ihan realistista kuvaa maan tilasta.
Joo hän sanoi unohtaneensa laukun autoon mutta eipä mun suomessa tarvi pelätä vastaavaa jos jätän laukkuni autoon ihan näkyville omakotitalon pihaan..
Koulutuksesta tiedän kyllä jonkin verran ja niinhän se on että rikkaat menee hyviin kouluihin ja köyhät sinne minne on mahdollista ellei satu olemaan lahjakkuus esim urheilussa tai musiikissa ja saamaan sitä kautta stipendiä.
[/quote]
Melkoista toisen aliarvioimista. Väität siis ihan pokkana, että tuo kenelle vastasit (olen eri), ei voisi olla perehtynyt maahan muuten kuin lomamatkojensa verran. Mutta sinä, sinä joka et ole edes paikassa käynyt, tiedät kuitenkin paremmin ja olet ollut niin viisas, että olet osannut perehtyä maahan siellä käymättä. Eihän sellaista nyt hyvänen aika kukaan muu osaa tehdä!
Vai osaisiko sittenkin..?
[/quote]
En väitä. Voi hyvinkin olla että hän tietää USA:sta paljonkin mutta hän vain perusteli tietonsa sillä että on käynyt Baltimoressa 5 kertaa, ja minun tietämättömyyteni taas sillä että minä en ole. Jos hän olisi perustellut sillä että on asunut sielä vuosia, tuntee paljon paikallisia tai on vaikka ammattinsa puolesta perehtynyt USA:n politiikkaan, lakeihin, kulttuuriin jne niin sen olisin hyväksynyt. Yritin siis vain sanoa ettei voi kehua tietävänsä kaikkea jostain maasta vaikka olisi käynyt 20 kertaa sielä lomamatkalla. Maa ei aukea turistille ihan samoin kuin paikallisille.
[/quote] Jattakaa nyt jo elamastani ja asioistani kinaaminen, olen USAn kansalainen, ollut jo kauan ja vaitan tietavani maan asioista enemman kuin joku joka kuuntelee tuttujen ja tuntemattomien juttuja.
Baltimoressa olen tosiaan kaynyt ainakin 5 kertaa ja yliopiston mainitsin vain siksi etta sita puolta ei ole Suomen mediassa naytetty. Annetaan vain kuva etta koko kaupunki on toivotonta slummia ja kuitenkin siitakin slummista on noussut monta ihan kunnollista kansalaista mm. TV-kasvo joka nyt selostaa sikalaisia tapahtumia.
En ole syntynyt USAan, mutta oli mukavaa päästä tänne asumaan, kotiutuminen oli helppoa ja olemme viihtyneet hyvin. Kohta tulee kaksikymmentä vuotta täällä, ja nyt voin sanoa, että tämä on toinen kotimaa. Enhän minä koko maata tunne, yhdessä osavaltiossa olen vain asunut, mutta kyllä maan tavat ja käytännöt ovat tulleet tutuiksi näiden vuosien aikana. Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään valitettavaa. Elämme kuten tavallinen väki täällä, lakeja ja velvoitteita noudattaen. Täällä on tuttua ja turvallista, ystävällisiä ja huolehtivaisia ihmisiä, toisten yksityisyyttä ja rauhaa kunnioitetaan yhteisössä missä asutaan. Alueellamme asuu yli kuusi miljoonaa ihmistä, koskaan ei ole tarvinnut pelätä mitään. Arkiset asiat hoituvat joustavasti, lääkäriinkin pääsee viimeistään seuraavana päivänä, jos ei kauhea hätä ole. Ja jos todellinen hätä on, onnettomuus tms, niin silloin mennään tietenkin Emergency Roomiin. Tutkimuksiin ja hoitoihin pääsee lyhyellä varoitusajalla. Ei voi tästäkään valittaa. Asumme muavasti, on uima-allas talossa, kaksi autoa, on vara ostaa palveluja, säästöön jää hyvin, ja omassa maassa riittää matkailukohteita ja nähtävää. Aika lupsakkaa ja stressitöntä elämää, normaali työ, normaali työaika, kuten Suomessa. Eläke karttuu ja kartutetaan. Tällaista on elämä USAssa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:20"]Huudat ja kiljut joka paikassa tehden itsestäsi numeron?
[/quote]
Ei tämä on teini
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 07:41"]
Vittu kuinka DORKA olet ap!!
[/quote]
Mikä 15v siellä huutelee.
Jos ap. tykkää suklaasta, vaikka ei kaikkia laatuja olekaan maistanut, niin mitä se teidän persettä kutittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 07:19"] Haha, haluatko todella paikkaan, jossa yhteiskunta ei auta sinua mahdollisissa ongelmissa yhtään? Jokainen on oman onnensa seppä vai? [/quote] Tämä ei pidä paikkaansa. Meidänkin kaupungissa on ruokapankki. Asunnottomille järjestetään yöpaikkoja, köyhien perheiden lapsille kerätään jatkuvasti jotakin ruokarahoista vaatteisiin. Peruskoulu on kaikille ilmainen, samoin terveydenhoito köyhille vaikka systeemi toimii eri tavalla kuin Suomessa. Työttömänä ei tarvitse kenenkään täällä olla se on puhtaasti omasta halusta kiinni. Joku ei tosiaan halua mennä Starbucksiin töihin jos on aiemmin tehnyt parempia hommia mutta se ei ole yhteiskunnan vaan yksilön valinta. Eikä niillä mustillakaan ihan aina niin huonot olot ole kuin antavat ymmärtää, vähän väliä ilmenee kaikenlaisia satuilutarinoita. Onhan näin isossa maassa niitäkin joilla on onnettomat lähtökohdat elämään mutta silloin avunsaanti on estetty muun kuin byrokratian voimin. Huumevanhempi kieltää menemästä kouluun ja käskee varastamaan ja kerjäämään jne. Tietty ihmisryhmä tottuu pienestä pitäen sylkemään yhteiskunnan kasvoille mutta niinhän se on Suomessakin. Tapa jolla se tuodaan esiin on erilainen. Suomessahan ei virallisten tilastojen mukaan ole ongelmia. Ei koulukiusaamista eikä syrjintää rodun tai muuten vain ulkonäön perusteella. tilastojen mukaan kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Mutta me kaikki suomalaiset tiedämme että se ei ole totta. Emme vain halua ääneen myöntää sitä [/quote] Tutki vähän tietoa asiasta. Siellä on 50 miljoonaa ihmistä ilman terveydenhuoltoa. Ei tarpeeksi köyhiä ilmaiseen, tekevät hanttihommia. Köyhiä on paljon. Pahinta on tiedon puute. Sinäkään et ymmärrä tutkia asian todellista tilannetta
[/quote] Kylla sinulla itsellasikin on nyt puurot ja vellit sekaisin (tiedonpuutetta?). Terveydenhuolto ja sairausvakuutuus ovat kaksi eri asiaa ja vakuuttamattomien lukukin on tippunut, on nyt jotain 41miljoonaa. Tassa luvussa ei ole eritelty niita jotka eivat HALUA vakuutusta ja heitakin on paljon, nuoria jotka ovat 'kuolemattomia' kuten kaikkialla muuallakin, laittomia jotka pelkaavat jaavansa kiinni jne..
[/quote]
Höpö höpö.
Vakuutusta ilman ei saa terveydenhoitoa. Ei edes köyhille tarkoitettua. Ainoastaan henki pelastetaa. Se ei ole terveydenhuoltoa.
Vakuutusta ei ole, koska siihen ei ole varaa ja työnantaja ei sitä ota.