Joudun tenttimään kiusaajalleni :(
Minulle selvisi, että joudun tenttimään opintokokonaisuuden pakollisia kursseja ihmiselle, joka kiusasi minua opintojeni aikana. Aloitin opintoni ennen häntä, mutta mm. terveysongelmien takia opintoni ovat viivästyneet ja hän valmistui ennen minua. Mikä neuvoksi? Tuntuu todella pahalta. Tästä on useampi vuosi aikaa, joten toivon, ettei hän muistaisi minua enää. En usko, että saisin häneltä reiluja arvosanoja tai kunnollista ohjausta gradua varten. Voi itku :( Tällä hetkellä valmistuminen näyttää olevan hyvin kaukana :(
Kommentit (203)
Ap innolla ottaa vastaan ja kiittelee myötäilevistä kommenteista ja suhtautuu kielteisesti toisiin näkökulmaehdotuksiin. Varmaankin tämä on tarkka toisinto kiusaamistilanteesta. Kuulet ja näet sen, mitä haluat. Mutta hyvää jatkoa sinulle ja tsemppiä opintoihin, toivottavasti saat ratkaistua tilanteen kypsästi ja rakentavasti.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 21:56"]
Ihmiset muuttuvat, kasvavat ja kehittyvät. Onko asiallista ottaa asia puheeksi nyt, vuosien jälkeen?
[/quote]
niinpä, vaikka asian esittäisi millä tavalla hyvänsä, se saa pikemminkin miettimään ap:n tasapainoa kuin opettajan typerääkin käytöstä. Kuinka aikuinen ihminen ei pääse yli kauan aikaa sitten tapahtuneista tilanteista. Ap, asetu henkilöristuriitojen yläpuolelle, se on oma etusi.
[/quote]
Yritän saada opintoni kovasti valmiiksi, johon kaipaisin tukea, en häiriötekijöitä. En voinut sille mitään, että kun sain selville, että joudun olemaan kyseisen henkilön kanssa tekemisissä, niin vanhat muistot tulvivat mieleen. Kuten olen yrittänyt selittää, aikatauluni on erittäin tiukka, vaatimukset ovat lisääntyneet kovasti, terveys haittaa opiskelua jne. niin lisäksi tällaisen kiusaajan kanssa tekemisissä oleminen lisää stressiä.
AP on tyypillinen uhriutuja. Tämän toisen henkilön niskoille kaadetaan kaikki ongelmat oman terveyden ja opintojen etenemisen ongelmat jo puolen vuosikymmenen ajalta. Mitä jos olisit aikuinen ja ottaisit vastuun itsestäsi?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:02"]
Ihmiset muuttuvat, kasvavat ja kehittyvät. Onko asiallista ottaa asia puheeksi nyt, vuosien jälkeen?
[/quote]
niinpä, vaikka asian esittäisi millä tavalla hyvänsä, se saa pikemminkin miettimään ap:n tasapainoa kuin opettajan typerääkin käytöstä. Kuinka aikuinen ihminen ei pääse yli kauan aikaa sitten tapahtuneista tilanteista. Ap, asetu henkilöristuriitojen yläpuolelle, se on oma etusi.
[/quote]
Palsta ei koskaan petä! Nyt se on kiusatun vika, jos ei pääse tapahtumista tarpeeksi nopeasti yli. Kiusaajallahan ei ole mitään vastuuta mistään.
[/quote]
what? Ihmiset erehtyvät ja tekevät virheitä. Niin varmasti tässäkin tapauksessa on tapahtunut. Mutta entä jos nykyisin tilanne on täysin toinen, kyseinen hlö on muuttunut ja oppinut, ehkä jopa ääneen tunnustanut ja reflektoinut kehittymistään. Ristiinnaulitsemispyrkimykset ja vastuuseen saattamiset näin pitkän ajan jälkeen osoittaisivat vain ap:n jumittamisen.
se, että tuon asiasta esille toisen puolen, ei tarkoita ettenkö olisi ap:n "puolella". Tämä yksipuolinen keskustelu ja näköalattomuus vain nyt näyttää siltä samalta mustavalkoiselta ajattelulta, johon törmää semmoissa toistuvasti. Ei nähdä kokonaiskuvaa sen oman uhriutumisen yli.
[/quote]
Minä en ainakaan pidä toistuvaa kiusaamista erehtymisenä. Se on luonnevika, josta ei mielestäni parane.
Kyllä professoritkin voivat käyttäytyä epäasiallisesti. Yleensä ei, mutta yhden henkilön käytöksestä olen ollut aivan ällistynyt, kuten muutkin opiskelijat. Epätodellista, miten kukaan niin korkeassa virassa käyttäytyy sillä tavoin yhtä valitsemaansa opiskelijaa kohtaan luennolla. Ja vaikka osasi pedagogisesti opettaa, mutta kyllä se uskottavuutta vei.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:21"]
[/quote]
[/quote]
Palsta ei koskaan petä! Nyt se on kiusatun vika, jos ei pääse tapahtumista tarpeeksi nopeasti yli. Kiusaajallahan ei ole mitään vastuuta mistään.
[/quote]
what? Ihmiset erehtyvät ja tekevät virheitä. Niin varmasti tässäkin tapauksessa on tapahtunut. Mutta entä jos nykyisin tilanne on täysin toinen, kyseinen hlö on muuttunut ja oppinut, ehkä jopa ääneen tunnustanut ja reflektoinut kehittymistään. Ristiinnaulitsemispyrkimykset ja vastuuseen saattamiset näin pitkän ajan jälkeen osoittaisivat vain ap:n jumittamisen.
se, että tuon asiasta esille toisen puolen, ei tarkoita ettenkö olisi ap:n "puolella". Tämä yksipuolinen keskustelu ja näköalattomuus vain nyt näyttää siltä samalta mustavalkoiselta ajattelulta, johon törmää semmoissa toistuvasti. Ei nähdä kokonaiskuvaa sen oman uhriutumisen yli.
[/quote]
Minä en ainakaan pidä toistuvaa kiusaamista erehtymisenä. Se on luonnevika, josta ei mielestäni parane.
[/quote]
tässäpä se tiivistettynä. Huhhahheijaa..
AP on tyypillinen uhriutuja. Tämän toisen henkilön niskoille kaadetaan kaikki ongelmat oman terveyden ja opintojen etenemisen ongelmat jo puolen vuosikymmenen ajalta. Mitä jos olisit aikuinen ja ottaisit vastuun itsestäsi?
[/quote]
Anteeksi, ehkä olen ilmaissut itseäni huonosti. En suinkaan syytä tätä ihmistä kaikesta. Terveysongelmani eivät ole olleet hänen syytään (ne eivät ole kenenkään syytä, eivät edes minun). En ole tarkoittanut missään vaiheessa väittää, että opintojeni hidastuminen olisi täysin tämän henkilön syytä. Ylivoimaisesti eniten ovat vaikuttaneet terveysongelmani. Mutta keskusteltuani tänään kiusaajastani mieheni kanssa, hän oli sitä mieltä, että myös kyseisen kiusaajan käytös on hidastanut opintojani ja vaikeuttanut niiden etenemistä (en ollut itse tullut edes tätä aiemmin ajatelleeksi, mutta mieheni tuntee minut joskus paremmin kuin minä itse). Minä nimenomaan yritän saada opintoni loppuun ja olen ottanut selvää asioista, jotta saisin ne etenemään mahdollisimman hyvin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
tässäpä se tiivistettynä. Huhhahheijaa..
[/quote]
Mikä tiivistettynä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En halua ristiinnaulita kyseistä ihmistä enkä tiedä vastuuseen saattamisestakaan, olisiko se hyväksi edes minulle. Olisin toivonut ehkä mahdollisuutta toiseen tentaattoriin ja graduohjaajaan. Haluan uskoa muutoksen mahdollisuuteen, mutta menneistä johtuen olen varovainen.
Jos oikein ymmärsin ap:n kommenteista, kyseinen henkilö on kohta jäämässä eläkkeelle. Joten se 5-6v. ei ole pitkä ajanjakso. Kyllä minulle ainakin tulee heti mieleen, että ihminen on koko elämänsä toiminut tuolla tavoin, eikä hetkessä muutu.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:12"]
No, onneksi kyse on vain tenteistä. Graduseminaariin ja -ohjaajaksi valitset jonkun muun.
[/quote]
Valitettavasti kyseinen henkilö on myös graduseminaarin vetäjä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:32"]
Jos oikein ymmärsin ap:n kommenteista, kyseinen henkilö on kohta jäämässä eläkkeelle. Joten se 5-6v. ei ole pitkä ajanjakso. Kyllä minulle ainakin tulee heti mieleen, että ihminen on koko elämänsä toiminut tuolla tavoin, eikä hetkessä muutu.
[/quote]
Kyseinen henkilö ei ole jäämässä eläkkeelle, vaan kyseessä on suhteellisen nuori henkilö.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:12"]
Kuinka uskottavia on oma mies ja ystävä todistajina?
[/quote]
No sitä minäkin pohdin, joten siltäkin kannalta valittaminen olisi hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:32"]
[/quote]
Kyseinen henkilö ei ole jäämässä eläkkeelle, vaan kyseessä on suhteellisen nuori henkilö.
[/quote]
Okei, taisin lukea huonosti jonkin kommentin:)
Voisitko tuoda asian esiin sillä tavoin, että olet kokenut kyseisen henkilön aikaisemman käytöksen loukkaavaksi ja sen vuoksi sinusta tuntuu hankalalta tehdä yhteistyötä hänen kanssaan ja ottaa häneltä vastaan kritiikkiä ja ohjausta. Joten tämän vuoksi pyydät itsellesi toista henkilöä hänen tilalleen.
Siis et syytä häntä mistään hänen esimiehelleen vaan tuot asian esille niin, että sinun ongelmien ja tuntemusten vuoksi pyydät toista henkilöä hänen tilalleen. Hyvällä tuurilla onnistuu, jos tehtävään on tarjolla muitakin mahdollisia henkilöitä ja jos ei ole niin ainakin esimies tietää, että välillänne on jotain epävarmuutta ja seuraa tilannetta tarkemmin ja sinun on helpompi ottaa asia uudelleen esiin, jos kiusaaminen jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:18"]
Ap innolla ottaa vastaan ja kiittelee myötäilevistä kommenteista ja suhtautuu kielteisesti toisiin näkökulmaehdotuksiin. Varmaankin tämä on tarkka toisinto kiusaamistilanteesta. Kuulet ja näet sen, mitä haluat. Mutta hyvää jatkoa sinulle ja tsemppiä opintoihin, toivottavasti saat ratkaistua tilanteen kypsästi ja rakentavasti.
[/quote]
Anteeksi, voisitko sanoa, mitä eriäviä näkökulmia minulta on jäänyt sitten huomaamatta? Olen kyllä lukenut kaikki viestit ja keskustelun vilkkaus on todella yllättänyt. Tässä keskustelussa on esitetty lukuisia näkökulmia, mitä en ole tullut ajatelleeksi. Kiusaamistilanteissa ei ole missään vaiheessa ole ollut kyse mielipiteiden eroavaisuuksista, sillä kommentteja on ollut paljon ja osa niistä on ollut erittäin suoria. Kiitos kuitenkin onnentoivotuksista. Kuinka sinä ratkaisisit tämän tilanteen kypsästi ja rakentavasti?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:37"]
Voisitko tuoda asian esiin sillä tavoin, että olet kokenut kyseisen henkilön aikaisemman käytöksen loukkaavaksi ja sen vuoksi sinusta tuntuu hankalalta tehdä yhteistyötä hänen kanssaan ja ottaa häneltä vastaan kritiikkiä ja ohjausta. Joten tämän vuoksi pyydät itsellesi toista henkilöä hänen tilalleen.
Siis et syytä häntä mistään hänen esimiehelleen vaan tuot asian esille niin, että sinun ongelmien ja tuntemusten vuoksi pyydät toista henkilöä hänen tilalleen. Hyvällä tuurilla onnistuu, jos tehtävään on tarjolla muitakin mahdollisia henkilöitä ja jos ei ole niin ainakin esimies tietää, että välillänne on jotain epävarmuutta ja seuraa tilannetta tarkemmin ja sinun on helpompi ottaa asia uudelleen esiin, jos kiusaaminen jatkuu.
[/quote]
Olen miettinyt tätä vaihtoehtoa myös. Olen vain huolissani, että vaikuttaisinko silloin itse hankalalta ja epäyhteistyökykyiseltä, mutta täytyy miettiä tätä vaihtoehtoa vielä lisää. Mielestäni on tärkeää, että opiskelijan ja opettajan välillä olisi asiallinen suhde.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:37"]
[/quote]
Kyllähän tuossa syytetään samalla epäsuorasti kyseistä ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:07"]
Nämä monet alapeukut asiallisiin kommentteihin kertovat omaa kieltään. Nekin on varmaan tulkittu kiusaamiseksi.
[/quote]
Mitäs asiallisia kommentteja täällä on muka alapeukutettu?
[/quote]
[/quote]
Onko tämä sinun kommenttisi? Minä alapeukutin tätä, koska tämä ei ole mielestäni asiallinen, vaan kiusattua syyllistävä kommentti. Huvittavaa muuten, että puhut lukuisista alapeukuista, mutta annat esimerkiksi vain yhden kommentin, jossa on vain yksi alapeukku ;)
[/quote]
Kuten jo aiemminkin sanoin, pidän ihmisten muuttumista mahdollisena. Olen kuitenkin hänen suhteensa hieman skeptinen. Jos valittaisin hänen silloisesta käytöksestään, en pitäisi tätä valitusta yhtään sen epäasiallisempana kuin hänen käytöstään.