Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liikunnan opettajat pihtailevat arvosanan 10 kanssa?

Vierailija
25.11.2021 |

Raivostuttavaa!

Kommentit (246)

Vierailija
81/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä arvostella numeroin liikunnan harrastamista. Itse sain syystä jota en tiedä aina todistukseen seiskan tai kutosen. Parhaani aina yritin ja käyttäydyin hyvin. Tästä johtuen olin siinä käsityksessä ettei minun kuulu harrastaa mitään liikuntaa, koska olen siinä niin huono. Meni noin 20 vuotta ilman liikuntaa, kunnes tajusin että liikunnan harrastaminen kuuluu kaikille. Ihan jokaiselle! Kuinkakohan paljon terveydellisiä vahinkoja koululiikunnasta saadut traumat ovat aiheuttaneen yksilöille ja kansantaloudelle?

Käy katsomassa kriteerit. Koulun ulkopuolinen toiminta ei vaikuta mitenkään arviointiin. Ei edes mitalit.

Oikeastiko luulet, että opettajat ihan kirjaimellisesti noudattavat noita kriteerejä ja mikään niiden ulkopuolinen asia ei vaikuta arviointiin? Jos kyllä, olet harvinaisen naiivi ihminen. 

Vierailija
82/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varattu jalkapalloilijoille sekä jääkiekkoilijoille.

Voin vahvistaa, kympin arvosanaan vaaditaan nimenomaan se, että harrastaa jotain koulun ulkopuolella, se oli ihan arviointiperusteina kun olin koulussa. Itse olin yhtä kovakuntoinen kuntotesteissä kuin jääkiekkoa pelaava ystäväni, hän sai kympin, minä 9. Enemmän tuo nauratti, kun liikunnan arvosana on minulle yhtä tyhjän kanssa, nautin liikunnasta ja on mielestäni typerää arvioida kenenkään liikunnallisuutta arvosanoilla, koko numerointisysteemi pitäisi poistaa liikunnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pihtailleet. Mulla oli puolet numeroista niitä ja loput ysejä ja kaseja, kun en satsannut.

Ei tosin tarvinnut satsata noihin kymppeihinkään, vaan aineet kiinnostivat.

Vierailija
84/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
85/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään aineita ei pitäisi numeroin arvostella. Kaikista aineista numerot pois.

Kyllä numeroarvostelu on paikallaan niissä aineissa, joissa itse voi vaikuttaa arvosanaan ahkeruudella. Käytännössä lukuaineet ovat tällaisia. Sen sijaan musiikki, kuvaamataito ja liikunta ovat aineita, joiden arvosanaan ei voi juurikaan itse vaikuttaa eli se pitäisi olla vain hyväksytty/hylätty-asteikolla. 

Todellakin ahkeruudella voi vaikuttaa kuvataiteen osaamiseen. Esim. piirtäminen on pelkästään kiinni harjoittelusta.

Sen sijaan lukivaikeus vaikeuttaa merkittävästi jokaisen lukuaineen oppimista, vaikka olisikin keskivertovälkky muuten. Kaikissa oppiainessa pystyy vaikuttamaan omaan arvosanaan. Joko kaikista numero tai ei mistään. Liikunnassakin nykyään korostuu arvioinnissa osallistuminen, joten arvioinnin ei pitäisi olla lannistavaa.

No ei todellakaan ole :D:D:D Kuulostat ihan inhoamaltani kuvisopettajalta, joka lässytti tuota samaa koko kouluaikani. Piirustustaito on luontainen taipumus, jota voi korkeintaan kehittää harjoittelemalla. Mutta jos ei ole yhtään luontaista taipumusta, ei opi piirtämään vaikka miten harjoittelisi. Näkeehän sen jo pienistä lapsista, että toiset vaan osaa piirtää paremmin kuin toiset, vaikka harjoitusta olisi yhtä paljon. 

Höpö höpö. Ne lapset ketkä on "luontaisesti" lahjakkaita piirtää ihan koko koko ajan johonkin paperinkulmaan. Siis aivan koko ajan. Tottakai siinä silmä ja käsi kehittyy. Jos netistä katsoo videoita miten nopeasti ihmiset kehittyy piirtämisestä kun tarkoituksenmukaisesti harjoittelee, niin tajuaa kuinka paljon kyse on tekniikasta eikö pelkästään mistään selittämättömästä luonnonlahjakkuudesta.

Vierailija
86/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%…

Liikunnasta saa ysin kun:

Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

jne.

Pistäkää ne lapsenne työskentelemään paremmin, niin kiitettävä ei ole mitenkään mahdotonta!

Eihän nuo asiat kerro mitään liikunnan osaamisesta. Ryhmätyötaidoista ennemminkin. 

Liikunta oppiaineena ei ole urheilua, eikä varsinkaan kilpaurheilua. Liikunnan tavoitteena on oppia ylläpitämään omaa kuntoa ja kehittämään omia taitoja sekä liikkumaan ryhmässä. Niin, ja tietysti uimaan, koska se on kansalaistaito.

-eri.

Jaa, että koripallo, pesäpallo, jalkapallo jne. eivät enää nykyisin ole urheilua. Tämä selvä. 

Koulussa nuo eivät ole urheilua, vaan liikuntaa.

Minun mieheni, jolla oli koulussa aina liikunnassa kymppi, tykkää pelata korista, sählyä ja jalkapalloa. Hän pelaa paljon erilaisissa porukoissa, pystyy aina sopeuttamaan pelinsä toisten taitotasoon ja järjestämään maalipaikkoja myös niille kaikkein vähiten osaaville. Sellainen on kympin liikkuja.

Kympin urheilija sitten varmaankin saa tehtyä pelin kaikki maalit yksin.

Höppänä! Urheilu on urheilua, vaikka sitä harjoittaisikin vain ei-ammattimaisesti. Urheilu kun on liikuntaa, ei vain ammattimaista lajin harjoittelua. Vai pelaako se miehesi urheiluseuran sijaan liikuntaseurassa? :D

Vierailija
87/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut liikunta kymppi. Mutta en koskaan osannut iloita siitä koska vanhempien mielestä se oli turhaa ja lukuaineiden ka 8,6 oli surkeaa :(

Vierailija
88/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä arvostella numeroin liikunnan harrastamista. Itse sain syystä jota en tiedä aina todistukseen seiskan tai kutosen. Parhaani aina yritin ja käyttäydyin hyvin. Tästä johtuen olin siinä käsityksessä ettei minun kuulu harrastaa mitään liikuntaa, koska olen siinä niin huono. Meni noin 20 vuotta ilman liikuntaa, kunnes tajusin että liikunnan harrastaminen kuuluu kaikille. Ihan jokaiselle! Kuinkakohan paljon terveydellisiä vahinkoja koululiikunnasta saadut traumat ovat aiheuttaneen yksilöille ja kansantaloudelle?

Käy katsomassa kriteerit. Koulun ulkopuolinen toiminta ei vaikuta mitenkään arviointiin. Ei edes mitalit.

Voihan sitä kaikenlaista itselleen uskotella.

Totta. Osallistuin ainoastaan satunnaisesti liikuntatunneille, mutta mun numero oli silti AINA kymppi. Eli se johtui pelkästään mun kilpaurheilutaustasta.

Vierailija
89/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa, että kilpatason voimistelija saa myös kympin. Ainakin ennen sai.

Meillä ovat saaneet.

Vierailija
90/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunni…

Sieltä voi opiskella arviointia.

Miksi linkität tuo saman sata kertaa? Normaaliälyinen kun tietää, että arvioitikriteerit ovat ohjeelliset ja opettajan oma näkemys vaikuttaa kaikkein eniten. 

Vierailija
91/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä numeroarvostelu on paikallaan niissä aineissa, joissa itse voi vaikuttaa arvosanaan ahkeruudella. Käytännössä lukuaineet ovat tällaisia. Sen sijaan musiikki, kuvaamataito ja liikunta ovat aineita, joiden arvosanaan ei voi juurikaan itse vaikuttaa eli se pitäisi olla vain hyväksytty/hylätty-asteikolla. 

Tietääkseni liikuntaa voi kyllä harjoitella. Esim. päättöarvioinnin kriteereissä arvosanaan 9 vaaditaan taitoa uida kahdella eri uintityylillä sujuvasti ja pelastautua vedestä eri tavoilla. En tunne ketään, joka saavuttaisi tuon harjoittelematta.

No totta hitossa voi harjoitella! Mutta jos olet luonnostasi mallia rautakanki, et tule ikinä taipumaan voimistelussa vaadittaviin liikkeisiin, vaikka kuinka harjoittelisit. Etkö oikeasti ymmärtänyt, että se uimataito ei ollut ainut ehto ysin saamiselle? :D

Voimistelussa ei vaadita enää mitään liikkeitä. Käy nyt katsomassa tuolta ylempää arvioinnin kriteerit. Liikuntaa arvioidaan ihan eri periaattein kuin ennen.

Eli se ei edes enää ole liikuntaa, jos lajitaidoilla ei ole mitään vaikutusta, vaan kiitettävän saa mielistelemällä opettajaa. 

Miten lajitaidot liittyvät koululiikuntaan?

Kai samalla tavalla lajitaitoja voi olla muissakin aineissa. Hei, mä soitan säkkipilliä säkkipilliseurassa. Mihinkään muuhun en musiikin tunnilla osallistu, koska säkkipilli on mun laji. Laulan nuotin vierestä ja pilkkaan toisia, kun eivät osaa soittaa säkkipilliä. Ope on varmaan kateellinen kun ei anna kymppiä.

Ja matematiikan lajitaidot! Ne ne vasta ovatkin. Minä se derivoin. Kertotaulua en osaa ja opettajalle haistattelen, mutta olen niin paljon muita parempi kun derivoin.

Älyttömiä nuo lajitaidot, eikö vaan?

Vierailija
92/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi linkität tuo saman sata kertaa? Normaaliälyinen kun tietää, että arvioitikriteerit ovat ohjeelliset ja opettajan oma näkemys vaikuttaa kaikkein eniten. 

Koskeeko sama mielestäsi muitakin viranomaisia? Että säännöistä viis, oma näkemys rules.

Vierailija
93/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin vahvistaa, kympin arvosanaan vaaditaan nimenomaan se, että harrastaa jotain koulun ulkopuolella, se oli ihan arviointiperusteina kun olin koulussa. Itse olin yhtä kovakuntoinen kuntotesteissä kuin jääkiekkoa pelaava ystäväni, hän sai kympin, minä 9. Enemmän tuo nauratti, kun liikunnan arvosana on minulle yhtä tyhjän kanssa, nautin liikunnasta ja on mielestäni typerää arvioida kenenkään liikunnallisuutta arvosanoilla, koko numerointisysteemi pitäisi poistaa liikunnasta.

Ja tämä siis nykyisen opsin aikaan?

Vierailija
94/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin ahkeruudella voi vaikuttaa kuvataiteen osaamiseen. Esim. piirtäminen on pelkästään kiinni harjoittelusta.

Sen sijaan lukivaikeus vaikeuttaa merkittävästi jokaisen lukuaineen oppimista, vaikka olisikin keskivertovälkky muuten. Kaikissa oppiainessa pystyy vaikuttamaan omaan arvosanaan. Joko kaikista numero tai ei mistään. Liikunnassakin nykyään korostuu arvioinnissa osallistuminen, joten arvioinnin ei pitäisi olla lannistavaa.

No ei todellakaan ole :D:D:D Kuulostat ihan inhoamaltani kuvisopettajalta, joka lässytti tuota samaa koko kouluaikani. Piirustustaito on luontainen taipumus, jota voi korkeintaan kehittää harjoittelemalla. Mutta jos ei ole yhtään luontaista taipumusta, ei opi piirtämään vaikka miten harjoittelisi. Näkeehän sen jo pienistä lapsista, että toiset vaan osaa piirtää paremmin kuin toiset, vaikka harjoitusta olisi yhtä paljon. 

Höpö höpö. Ne lapset ketkä on "luontaisesti" lahjakkaita piirtää ihan koko koko ajan johonkin paperinkulmaan. Siis aivan koko ajan. Tottakai siinä silmä ja käsi kehittyy. Jos netistä katsoo videoita miten nopeasti ihmiset kehittyy piirtämisestä kun tarkoituksenmukaisesti harjoittelee, niin tajuaa kuinka paljon kyse on tekniikasta eikö pelkästään mistään selittämättömästä luonnonlahjakkuudesta.

No ei piirrä. Miksi sitä on niin vaikea hyväksyä, että lahjakkuus vaikuttaa taideaineissa paljon enemmän kuin harjoittelu? Luuletko oikeasti, että huono piirtäjä, kuten minä, oli huono vain harjoittelun puutteen vuoksi? Jos luulet, et kyllä tiedä yhtään mitään taideaineista. 

Vierailija
95/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

jne.

Pistäkää ne lapsenne työskentelemään paremmin, niin kiitettävä ei ole mitenkään mahdotonta!

Eihän nuo asiat kerro mitään liikunnan osaamisesta. Ryhmätyötaidoista ennemminkin. 

Liikunta oppiaineena ei ole urheilua, eikä varsinkaan kilpaurheilua. Liikunnan tavoitteena on oppia ylläpitämään omaa kuntoa ja kehittämään omia taitoja sekä liikkumaan ryhmässä. Niin, ja tietysti uimaan, koska se on kansalaistaito.

-eri.

Jaa, että koripallo, pesäpallo, jalkapallo jne. eivät enää nykyisin ole urheilua. Tämä selvä. 

Minun mieheni, jolla oli koulussa aina liikunnassa kymppi, tykkää pelata korista, sählyä ja jalkapalloa. Hän pelaa paljon erilaisissa porukoissa, pystyy aina sopeuttamaan pelinsä toisten taitotasoon ja järjestämään maalipaikkoja myös niille kaikkein vähiten osaaville. Sellainen on kympin liikkuja.

Höppänä! Urheilu on urheilua, vaikka sitä harjoittaisikin vain ei-ammattimaisesti. Urheilu kun on liikuntaa, ei vain ammattimaista lajin harjoittelua. Vai pelaako se miehesi urheiluseuran sijaan liikuntaseurassa? :D

Juurikin näin. Mieheni ei kuulu mihinkään urheiluseuraan, vaan käy erilaisissa liikuntaporukoissa.

Vierailija
96/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko sama mielestäsi muitakin viranomaisia? Että säännöistä viis, oma näkemys rules.

Opettaja ei ole viranomainen. Ja kyllä sitä viranomaisten toiminnassakin henkilön tulkinta vaikuttaa väistämättäkin tapauksissa, jotka eivät ole yksiselitteisiä. Muutenhan esim. r¨skauksesta saisi aina tarkalleen saman mittaisen tuomion. 

Vierailija
97/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei piirrä. Miksi sitä on niin vaikea hyväksyä, että lahjakkuus vaikuttaa taideaineissa paljon enemmän kuin harjoittelu? Luuletko oikeasti, että huono piirtäjä, kuten minä, oli huono vain harjoittelun puutteen vuoksi? Jos luulet, et kyllä tiedä yhtään mitään taideaineista. 

Harjoittelitko piirtämistä 10 000 tuntia? Jos et, niin huonous saattoi liittyä harjoituksen puutteeseen.

-eri.

Vierailija
98/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä v****n väliä jollain liikunnan numerolla?

Tietysti jos äly ei riitä muuhun, niin onhan se tärkeä.

Vierailija
99/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jne.

-eri.

Juurikin näin. Mieheni ei kuulu mihinkään urheiluseuraan, vaan käy erilaisissa liikuntaporukoissa.

Eli urheilee seuratoiminnan ulkopuolella. Koripallo, sähly ja jalkapallo ovat urheilua, vaikka niitä harjoittaisikin "erilaisissa liikuntaporukoissa". Katsos kun se liikuntaporukka=urheilujoukkue. Urheilu ei vaadi virallista seuraa taustalle ollakseen urheilua. 

Vierailija
100/246 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yhteen todistukseen kympin liikunnasta lukiossa, vaikka en ole hirveän hyvä missään liikunnassa. Kymppi tuli siitä, että kävin vapaa-ajalla tsekkaamassa vapaa-ehtoisesti suunnistusrastit. Olin hyvä lukemaan karttaa ja osasin käyttää kompassia. Vein toisella kierroksella puuttuvat rastit paikoilleen ja sain siitä kiitoksena kympin. Paransin myös juoksutuloksia 1500m yli minuutin. Muutoin olin ysin oppilas yrityksestä, en suorituksista. Tosin löysin lajini lukiossa, kiitos aivan ihanan opettajan, joka hyvällä patisti meitä kokeilemaan ihan uusia lajeja. Onkohan täällä muita Esan enkelitä paikalla? Jotenkin yläasteen pakkotestejen ja tiukasti sukupuoliroolitettujen liikuntatuntien jälkeen oli virkistävää löytää liikkumisen ilo nuoren miesopettajan ohjauksessa, joka ei arvostellut vaan aina jaksoi kannustaa liikkumaan kukin omilla ehdoillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän