Mitä ne ihmiset, jotka saavat aina töitä helposti, tekevät eri tavalla kuin ne, joille työnsaanti on aina todella vaikeaa?
Kommentit (57)
Olen käynyt aikoinaan kaksikin työnhakukurssia. Toinen näistä oli työkkärin pakottama. Ne on vähän kontroversaaleja mutta pakko myöntää että niistä on ollut minulle hyötyä. Vaikka monet asiat tuntuu itsestäänselviltä niin ei ne oikeasti ole.
Joo mä oon käyny varmaan 30 työhaasttattelua ja saanut 4 työpaikkaa elämän aikana. Kiinnostais myös.
Itse olen 40v ja olen ollut työttömänä elämässäni 2kk.
Omalta osaltani töiden saamiseen on vaikuttanut yksinkertaisesti se, että olen tosi hyvä työssäni ja tässä työssä sillä todella on merkitystä. Vaihdoin juuri työpaikkaa, enkä edes hakenut avoimiin työpaikkoihin, vaan soittelin muutamaan firmaan ja yhteen sitten menin haastatteluun ja sain paikan.
Myös mieheni ei ole ollut päivääkään työttömänä ja hänelle ihan ns.headhunterit soittelevat ihan hänen ollessaan työelämässä ja nykyiseen työhön hänet revittiin toisesta työpaikasta tarjoamalla reilusti parempaa palkkaa. Hän on mukava ja hyvä työssään ja hyvin verkostoitunut.
Menevät kysymään isältä, äidiltä, isovanhemmalta tai joltakin muulta tutulta töitä.
Mulla kai on vaan kyse siitä, että olen ollut alalla (IT), jossa on ollut hyvin töitä tarjolla. Ja tuuria, ettei ole huonon suhdanteen aikaan tarvinnut vaihtaa, vaan olen ajoittanut työpaikanvaihtoni aikoihin jolloin on työnhakijan markkinat.
Nyt toki tekoälyn myötä vähän muuttumassa tämä kuvio, voipi olla että entinen "aina löytyy hommia" ala voikin muuttua joksikin muuksi lähivuosina. Mutta tähän asti, ja ikää nyt 52, salaisuus on ollut lähinnä työllistävä ala. Ja turvallisten työpaikkojen valitseminen, ei mitään startuppeja joissa on iso riski, vaan tylsiä kuivia isoja konsulttitaloja yms.
Neuvoja ottaisin vastaan minäkin. Nopeasti ajateltuna ehkä verkostoituminen voisi olla hyvä, tästä puhuttiin koulussakin mutta tuntui vähän teennäiseltä silloin. Samoin ajattelen että asiallinen ja reilu käytös sekä itsestä huolehtiminen auttaisi ainakin asiantuntijatehtäviä hakevia. Hienoa että joku on saanut työkkärin kursseista jotain irti, itse olen epäillyt että mahtaako palvella muuta kuin tilastoja?
Työpaikka pitää vaihtaa nosteessa ja siitä on pidettävä kiinni laskussa. Useimmat tekevät päinvastoin ja tulevat surkeina anomaan uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Menevät kysymään isältä, äidiltä, isovanhemmalta tai joltakin muulta tutulta töitä.
Älä viitsi lässyyttää.
Vierailija kirjoitti:
Omalta osaltani töiden saamiseen on vaikuttanut yksinkertaisesti se, että olen tosi hyvä työssäni ja tässä työssä sillä todella on merkitystä. Vaihdoin juuri työpaikkaa, enkä edes hakenut avoimiin työpaikkoihin, vaan soittelin muutamaan firmaan ja yhteen sitten menin haastatteluun ja sain paikan.
Myös mieheni ei ole ollut päivääkään työttömänä ja hänelle ihan ns.headhunterit soittelevat ihan hänen ollessaan työelämässä ja nykyiseen työhön hänet revittiin toisesta työpaikasta tarjoamalla reilusti parempaa palkkaa. Hän on mukava ja hyvä työssään ja hyvin verkostoitunut.
Mäkin olen tosi hyvä kaikessa mitä teen. En vaan saa näkymään sitä hakemuksissa tai haastattelussa. Jostain syystä musta saa sellaisen vaikutelman, että olen vähän yksinkertainen ja osaamaton. Eräässä haastattelussa epäiltiin, että osaankohan jutustella edes työkavereiden kanssa.
Esimerkiksi voit huomata, että alasi työpaikkailmoituksissa alkaa toistuvasti esiintyä jokin uusi ohjelmisto, analytiikkataito, automaatio-osaaminen, lainsäädännön tuntemus tai tietty menetelmä. Tällöin kannattaa ottaa juuri tämän osaamisen kehittäminen tavoitteeksesi.
Ne joilla on suhteita työelämään, saavat helpoiten.
Ne jotka valmistuvat opinnoistaan nousukaudella.
Ovat jo töissä. Ei kai siinä sen kummempaa. Niinkun mehumuija Noorakin jo sanoi: monet työnantajat kuvittelevat että on osoittanut työhaluja kun on jo töissä, ei suinkaan tuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen tosi hyvä kaikessa mitä teen. En vaan saa näkymään sitä hakemuksissa tai haastattelussa. Jostain syystä musta saa sellaisen vaikutelman, että olen vähän yksinkertainen ja osaamaton. Eräässä haastattelussa epäiltiin, että osaankohan jutustella edes työkavereiden kanssa.
Silloin sun pitää ruveta kehittämään niitä sun puhetaitoja. Ilmoittaudu vaikka jollekin kurssille, joilla näitä opetetaan. Hakemuksien kanssa voit pyytää apua tekoälyltä ja pyytää parannusehdotuksia.
Ensinnäkin se, mikä näyttää helpolta ulospäin tuskin on ollut ihan niin helppoa oikeasti.
Osaan puhua ja esiintyä vakuuttavasti. En arastele/tunne "herranpelkoa" ketään kohtaan. Selvitän etukäteen yrityksen tiedot ja perehdyn sen toimintaan, jotta en ole altavastaajana haastattelussa.
En myöskään häkelly tilanteiden nopeasta muutoksesta, vaan olen esim. päätynyt kesken haastattelun suunnittelemaan uuden laboratorion tiloja paperilla (en ole arkitehti) ja auttanut ylintä johtoa edustanutta haastattelijaa hänen saamansa kukakimpun kanssa (mies oli häkeltynyt, mitä sille tehdään ennen maljakkoon läväyttämistä). Sain molemmat pestit. Hakijoita kumpaankin paikkaa yli 200.
Jostain syystä jään myös ihmisten mieliin.
Tietysti mikään ei auta, jos työpaikkoja ei ole vapaana ja aina tarvitaan onneakin matkaan.
Oisko joillakin sinivihreätukka, tatskoja, niittejä ja lenksuja naamassa ja järkyttävä ylipaino, myös röökinhaju on yksi keino hankaloittaa työpaikan saantia.
Eräs naispuolinen ystäväni ymmärtää sosiaalisia dynamiikkoja erittäin hyvin. Koulussa hän käytti taitavasti muiden apua tehtäviensä suorittamiseen. Työelämään tultuaan hän sai kollegansa tarkoituksella uskomaan, että hän seurusteli varakkaan ja vaikutusvaltaisen miehen kanssa, luoden siten jonkinlaista auktoriteettia työpaikalla. Romanttisissa suhteissaan hän esitteli tarkoituksella akateemisia saavutuksiaan ja ammattitaitoaan, kuten asiaankuuluvia tutkintoja tai uusia urakehityksiä, mikä sai miehet kohtelemaan häntä eri tavalla. Ystäväni on hionut tämän strategian, jossa hän hyödyntää muiden vahvuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50+ enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Viimeisimmän työpaikkani sain yli 50 -vuotiaana, hain, koska halusin vaihtaa työmatkan vuoksi. Minulla on hyvä koulutus, jota olen uudistanut koko aikuisikäni. Olen tuplamaisteri. Olen tehnyt rohkeita, ennakkoluulottomia hyppyjä, jotka ovat kannattaneet.
Sinulla on siis käynyt tuuri, kun uhkarohkeat hyppysi ovat onnistuneet.
Verkostot verkostot verkostot … eli suhteet !
Suomi on pieni sisäsiittoinen maa, jossa pitää nostaa itsensä - ja tietty työpanoksensa näkyväksi. Asiallinen peruskoulutus myös oltava sekä ns hyvä tyyppi.
Näin sivusta vaan kun olen asiaa paljon seurannut.
Olen 50+ enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Viimeisimmän työpaikkani sain yli 50 -vuotiaana, hain, koska halusin vaihtaa työmatkan vuoksi. Minulla on hyvä koulutus, jota olen uudistanut koko aikuisikäni. Olen tuplamaisteri. Olen tehnyt rohkeita, ennakkoluulottomia hyppyjä, jotka ovat kannattaneet.