Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eivät leikkaa työsuhdeautoilua?

Vierailija
26.01.2015 |

Mikä koskemattomuus tässä asiassa on?

Esim. työsuhdeautoilusta kaikki ovat täysin hiljaa. Siihen etuuteen ei saa missään nimessä mitään muutoksia tehdä. Kellä tätä etuutta on, ajavat kesäloma, joululoma, talviloma, viikonloppureissut ja mökkimatkat ristiin rastiin suomea ja päästä päähän juuri näillä autoilla ja tällä systeemillä. Nyt tiet on ruuhkaisia ja paljon onnettumuuksia sattuu vain tämän etuuden takia. Sitäpaitsi mitä isompi ja kalliimpi työsuhdeauto on, sitä korkeampi eläke tiedossa. Autoetu lisätään palkkaan joka nostattaa bruttoa ja mistä eläke määritellään.

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:26"]Viikonloppu kun koittaa työsuhdeautoilijat lähtevät reissuun. Siksi ne tiet on täynnä autoja. Sukulaisten luo, laskettelemaan, mökkilomille, kesälomareissuille, talvilomille. Mitäs vihreistä arvoja tämä edustaa?
[/quote]
Milläs mun sitten pitäis mennä lasten kanssa mökille, jonne ei julkiset kulje? Mulla on työsuhdeauto koska firma ostaa mielummin auton ja bensat kuin maksaa kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Koska olisi naurettavaa omistaa kaksi autoa, oma ja firman, niin firma antaa käyttää autoa myös viikonloppuisin. Vai sekö olisi ekologisempaa että mulla olisi kaksi autoa, arkiauto ja viikonloppuauto. Yhdellä kuitenkin vain kerralla ajetaan. Menkää töihin ja lopettakaa se valitus. Ties vaikka saisitte sen työauhdeautonkin.

Vierailija
82/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se vihreiden musta puoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tajuatte ettei se ole mikään ilmainen etu vaan yleensä vaihtoehto korkeammalle palkalle ja sillä on verotusarvo?

Mies

Vierailija
84/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:26"]Viikonloppu kun koittaa työsuhdeautoilijat lähtevät reissuun. Siksi ne tiet on täynnä autoja. Sukulaisten luo, laskettelemaan, mökkilomille, kesälomareissuille, talvilomille. Mitäs vihreistä arvoja tämä edustaa? [/quote] Milläs mun sitten pitäis mennä lasten kanssa mökille, jonne ei julkiset kulje? Mulla on työsuhdeauto koska firma ostaa mielummin auton ja bensat kuin maksaa kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Koska olisi naurettavaa omistaa kaksi autoa, oma ja firman, niin firma antaa käyttää autoa myös viikonloppuisin. Vai sekö olisi ekologisempaa että mulla olisi kaksi autoa, arkiauto ja viikonloppuauto. Yhdellä kuitenkin vain kerralla ajetaan. Menkää töihin ja lopettakaa se valitus. Ties vaikka saisitte sen työauhdeautonkin.

[/quote]

Työmatkat pitäisi ajaa työsuhdeautoilla eikä lomareissut vai onko tämä se verottajan toive?

Vierailija
85/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on myös vuosittainen kilometrikiintiö, joten paljon työntakia autoileva ei voi suhailla eestaas suomea huvikseen. Muutama tuttu joutuu kikkailemaan ja menemään kuukauden vuodesta junalla, koska yli menevät kilsat ovat kalliita.

Vierailija
86/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhdeautoilu on täysin villiä touhua.

Vierailija
87/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:26"]Viikonloppu kun koittaa työsuhdeautoilijat lähtevät reissuun. Siksi ne tiet on täynnä autoja. Sukulaisten luo, laskettelemaan, mökkilomille, kesälomareissuille, talvilomille. Mitäs vihreistä arvoja tämä edustaa? [/quote] Milläs mun sitten pitäis mennä lasten kanssa mökille, jonne ei julkiset kulje? Mulla on työsuhdeauto koska firma ostaa mielummin auton ja bensat kuin maksaa kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Koska olisi naurettavaa omistaa kaksi autoa, oma ja firman, niin firma antaa käyttää autoa myös viikonloppuisin. Vai sekö olisi ekologisempaa että mulla olisi kaksi autoa, arkiauto ja viikonloppuauto. Yhdellä kuitenkin vain kerralla ajetaan. Menkää töihin ja lopettakaa se valitus. Ties vaikka saisitte sen työauhdeautonkin.

[/quote]

Työmatkat pitäisi ajaa työsuhdeautoilla eikä lomareissut vai onko tämä se verottajan toive?
[/quote]
Pidän ajopäiväkirjaa. Omat ajot huomioidaan palkassa saatuna etuna eli palkkasta vähennetään ajettujen henkilökohtaisten ajojen kulut. Ei oo verottajalla valittamista. Työsuhdeautolla ajeluni ei siis haittaa ketään.

Vierailija
88/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoetu ei suinkaan ole käyttäjälle ilmainen, päinvastoin, joka vuosi nousee verotusarvot, ellei todella aja paljon vapaa-aikana ja siksi siitä ovat monet luopuneet. Ja ihan samalla tavalla myöa asunto-etu.

Jos et usko, käy verohallinnon sivuilla ja laske kuinka paljon autoilu maksaa kuukaudessa, verrattuna, jos kaikki kulut maksaisit omasta pussista, ainakin silloin jos kilometrit jäävät kuukaudessa vähäiseksi.

Vierailija
89/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työpaikalla puolella on työpaikan auto käytössä, puolet kulkee omallaan, eikä firma ole edes maksanu korvausta koti-työpaikka välille, vaikka työehtosopimuksen mukaan pitäisi.. Mun mielestä ei oo oikein reilua, mutta enpä mä voi myöskään mennä miehen työpaikalle pitämään meteliä asiasta, kun ei se suoraan kuulu mulle.. mitä nyt miehellä on sitten meidän auto työkäytössä eli käytännössä farmariauto täynnä erilaisia rakennushommissa tarvittavia työvälineitä jne... että jos lasten kanssa tarvii lähteä johonkin, niin ensin pitää tyhjentää auto...

Vierailija
90/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:31"] [quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:26"]Viikonloppu kun koittaa työsuhdeautoilijat lähtevät reissuun. Siksi ne tiet on täynnä autoja. Sukulaisten luo, laskettelemaan, mökkilomille, kesälomareissuille, talvilomille. Mitäs vihreistä arvoja tämä edustaa? [/quote] Milläs mun sitten pitäis mennä lasten kanssa mökille, jonne ei julkiset kulje? Mulla on työsuhdeauto koska firma ostaa mielummin auton ja bensat kuin maksaa kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Koska olisi naurettavaa omistaa kaksi autoa, oma ja firman, niin firma antaa käyttää autoa myös viikonloppuisin. Vai sekö olisi ekologisempaa että mulla olisi kaksi autoa, arkiauto ja viikonloppuauto. Yhdellä kuitenkin vain kerralla ajetaan. Menkää töihin ja lopettakaa se valitus. Ties vaikka saisitte sen työauhdeautonkin. [/quote] Työmatkat pitäisi ajaa työsuhdeautoilla eikä lomareissut vai onko tämä se verottajan toive? [/quote] Pidän ajopäiväkirjaa. Omat ajot huomioidaan palkassa saatuna etuna eli palkkasta vähennetään ajettujen henkilökohtaisten ajojen kulut. Ei oo verottajalla valittamista. Työsuhdeautolla ajeluni ei siis haittaa ketään.

[/quote]

Luonto saastuu, tiet kuluu, ylimääräisiä onnettomuuksia tapahtuu vain tämän takia. Tästä on vain haittaa joten missä haittavero ym muut leikkaukset ja verot? Miksi lapsilisiä piti niin kuumeisesti laittaa verolle joka edistää lapsen hyvinvointia?

Vierailija
91/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työsuhdeauto vain mukavuussyistä. Ei tarvitse laittaa rahaa kiinni autoon ja lisäksi bensat, huollot, pesut, vakuutukset tms. maksetaan könttäsummana kuussa (1022 €/kk). Olisi huomattavasti halvempaa ostaa oma auto, mutta maksamme ihan mielellämme huolettomuudesta ja helppoudesta. Omien ajojen kilometrit jäävät kaaauas verottajan rajasta, kun emme kuulu niihin ympäri Suomea ajelijoihin (menemme autojunalla tai lentäen pidemmät matkat).

En ymmärrä mistä tässä pitäisi vielä kiristää? Autoetu on osa palkkaa, eikä siis nosta kuukausipalkkaa. Jos jättäisimme autoedun käyttämättä, saisimme siis aika paljon enemmän käteen.

Vierailija
92/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:42"]

Miehen työpaikalla puolella on työpaikan auto käytössä, puolet kulkee omallaan, eikä firma ole edes maksanu korvausta koti-työpaikka välille, vaikka työehtosopimuksen mukaan pitäisi.. Mun mielestä ei oo oikein reilua, mutta enpä mä voi myöskään mennä miehen työpaikalle pitämään meteliä asiasta, kun ei se suoraan kuulu mulle.. mitä nyt miehellä on sitten meidän auto työkäytössä eli käytännössä farmariauto täynnä erilaisia rakennushommissa tarvittavia työvälineitä jne... että jos lasten kanssa tarvii lähteä johonkin, niin ensin pitää tyhjentää auto...

[/quote]

Tarkoitin kyllä henkilöautoja, en pakettiautoja

Vierailija
93/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:31"] [quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:26"]Viikonloppu kun koittaa työsuhdeautoilijat lähtevät reissuun. Siksi ne tiet on täynnä autoja. Sukulaisten luo, laskettelemaan, mökkilomille, kesälomareissuille, talvilomille. Mitäs vihreistä arvoja tämä edustaa? [/quote] Milläs mun sitten pitäis mennä lasten kanssa mökille, jonne ei julkiset kulje? Mulla on työsuhdeauto koska firma ostaa mielummin auton ja bensat kuin maksaa kilometrikorvauksia oman auton käytöstä. Koska olisi naurettavaa omistaa kaksi autoa, oma ja firman, niin firma antaa käyttää autoa myös viikonloppuisin. Vai sekö olisi ekologisempaa että mulla olisi kaksi autoa, arkiauto ja viikonloppuauto. Yhdellä kuitenkin vain kerralla ajetaan. Menkää töihin ja lopettakaa se valitus. Ties vaikka saisitte sen työauhdeautonkin. [/quote] Työmatkat pitäisi ajaa työsuhdeautoilla eikä lomareissut vai onko tämä se verottajan toive? [/quote] Pidän ajopäiväkirjaa. Omat ajot huomioidaan palkassa saatuna etuna eli palkkasta vähennetään ajettujen henkilökohtaisten ajojen kulut. Ei oo verottajalla valittamista. Työsuhdeautolla ajeluni ei siis haittaa ketään.

[/quote]

Luonto saastuu, tiet kuluu, ylimääräisiä onnettomuuksia tapahtuu vain tämän takia. Tästä on vain haittaa joten missä haittavero ym muut leikkaukset ja verot? Miksi lapsilisiä piti niin kuumeisesti laittaa verolle joka edistää lapsen hyvinvointia?
[/quote]
Myös meidän mökki edistää lapsen hyvinvointia. Järvi, metsää, maatila vieressä, kasvatetaan itse kasviksia pihalla, lintubongausta ja luontoretkiä. Ongelma vaan että ilman autoa sinne pitäis kävellä 50 km suuntaansa kun, yllätys yllätys, landelle ja korpeen ei mene viikonloppuisin busseja.

Vierailija
94/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkö vihreät säästää luontoa?

Vierailija
95/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on kenen nimissä auto on? Samalla lailla se oma auto kuluttaa tietä, saastuttaa luontoa ja aiheuttaa ruuhkia kuin firman autokin.

Vierailija
96/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on selkeä epäkohta johon päättäjät ummistaa silmiään. Miten se voikaan olla mahdollista?

Vierailija
97/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:55"]Tässä on selkeä epäkohta johon päättäjät ummistaa silmiään. Miten se voikaan olla mahdollista?
[/quote]

Jos sitä leikattaisiin, valtio saisi vähemmän veroja. Kyseessä on myös autoliikkeiden, huoltofirmojen yms. etu ja sieltä saatavat verot.

Vierailija
98/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työsuhdeauto - käyttöetu - joka pienentää palkkaani ja nostaa verotustani ja jonka lisäksi saan siis maksaa bensat kuten omaankin autoon. Voin kertoa meidän perheen ajavan ko. perheemme ainoalla autolla ihan yhä lailla kuin vielä viime vuonna ennen tätä "etuani" teimme omallakin autolla. Ja kyllä, ruuhka-aikaan mennään töihin ja töistä pois ja viikonlopun viettoon ja takaisin tullaan samaan aikaan kuin muutkin työssäkäyvät - ihan sama onko onko auto oma vai firman liisari. 

Jollei minulla olisi liisaria, olisi meillä sen tilalla oma auto, yksi auto tavalla tai toisella tarvitaan anyway ja useampia ei aiota pitää, tässä tapauksessa liisari on vaan vähän uudempi ja ympäristöystävällisempi. Joten en ap ymmärrä pointtejasi lainkaan.

T: Nainen

Vierailija
99/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:54"]

Mitä väliä sillä on kenen nimissä auto on? Samalla lailla se oma auto kuluttaa tietä, saastuttaa luontoa ja aiheuttaa ruuhkia kuin firman autokin.

[/quote]

Koska nykyinen järjestelmä yllyttää käyttämään työsuhdeautoa. Moni reissu jäisi tekemättä jos itse joutuisi maksamaan vaikkapa vaan polttoaineet.

Vierailija
100/184 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:55"]Tässä on selkeä epäkohta johon päättäjät ummistaa silmiään. Miten se voikaan olla mahdollista? [/quote] Jos sitä leikattaisiin, valtio saisi vähemmän veroja. Kyseessä on myös autoliikkeiden, huoltofirmojen yms. etu ja sieltä saatavat verot.

[/quote]

Ei sitä tarvitse leikata vaan sitä voitaisiin enempi verottaa. Kilometrien mukainen verotus. Valtio kun nykyään tarvitsee kaikkea apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä