Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehelliset kommentit siitä, että miltä oikeasti tuntui, kun sai lapsena remmiä? Kun kurittamista niin kovasti paheksutaan, niin

Vierailija
05.11.2021 |

tällainen piloille lellitty pullamössö haluaisi tietää, että miten kova rangaistus se oikeasti oli?

Kommentit (365)

Vierailija
141/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokysymys:

Te joita pieksettiin silmittömästi, ilman syytä, mitättömästä syystä, siis epäoikeudenmukaisesri: millaiset välit sinulla on vanhempiisi tänään?

Yllättävän moni tuntuu olevan silti väleissä. Mä en voi olla, en enää sen jälkeen kun sain omia lapsia. En päästä niitä lähellekään omia rakkaita lapsiani, ne eivät ole ansainneet olla isovanhempia (eikä edes vanhempia).

Vierailija
142/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on sanoneet yleisesti kurittamiskäytännön kamaluudesta, mutta miltä se varsinainen vyön isku tuntui? Voiko sitä verrata mihinkään? Miten kova kipu asteikoilla 1-10 ?

No jos olet noin kiinnostunut niin lyö itseäsi lujaa vyön solkipäällä. Siinähän se selviää. Ei tarvitse tulla tänne kyselemään ja repimään auki piiskattujen ihmisten haavoja ja traumoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 1984 tullut laki ei lopettanut yhtään mitään. Isäukko vaan nauroi ja ilkkui että mikään laki ei mua kiellä pieksämästä lapsiani, nyt pieksän uhallani vielä kovempaa.

Väkivalta jatkui 90-luvulle asti. Vasta sitten pääsin pakoon kun täysi-ikäistyin. Ja voin kertoa että jatkuisi yhä jos siellä kävisin. Sisarus käy, ja saa välillä kuritusta. Liki keski-ikäisenäkin.

Tämä. Laki ei muuttanut yhtään mitään, korkeintaan sen että enää ei naapurille kerrottu ylpeänä miten pieksin lapsen. Vaan vähän salailtiin. Mutta sama meno jatkui.

Miten se laki muka toimisi koska sitä väkivaltaa on yhä tänäänkin? Ei se mitään auta, on vaan symbolinen viesti (jonka voi kuulla tai olla kuulemati).

Hyvä, että isät käyttivät omaa järkeään kukkahattujen naurettavien lakien sijaan. Kuka vitsaa säästää se lastaan vihaa kuulu vanha viisaus. Ei se lapsi kunnon selkäsaunaan kuole, mutta muistaa hyvin mikä on sallittua ja mikä ei.

Vierailija
144/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöminen avokämmenellä tuntui pahalta ja kamalalta. Äiti saattoi pimahtaa ihan yhtäkkiä.

Tukistaminen oli vielä ok rangaistus, isäni käytti sitä. Montaa tukkapöllyä en saanut eikä se sattunut paljoakaan. 

Vierailija
145/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se perustui protestanttiseen uskoon. Ajatukseen siitä, että se lapsiaan vihaa, joka remmiään säästää. Ollaan nyttemmin luovuttu tästäkin opinkappaleesta. Kymmeniä vuosia sitten oli vielä yleisesti käytössä.

Ja sen kyllä huomaa, että siitä on luovuttu. Nykykakaroilla ei ole mitään kuria eikä kunnioitusta vanhempiaan kohtaan. Vapaakasvatus on pieleen mennyt kokeilu ja on aika ottaa taas käyttöön vanha kunnon selkäsauna.

Kunnioitus ei väkivallalla synny. Se tulee ihan muista asioista.

Vierailija
146/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran nipisti pakaraa että tajusin, et ens kerralla tottelen ;) 

Meillä ei käytetty vitsaa usein, olen saanut ehkä 2 kertaa, 70-luvulla. En kokenut väkivaltana tai traumaattisena, vaan tajusin toimineeni väärin. Se oli siis sen ajan käsityksen mukaan oikeutettua rangaistus, oli kuitenkin varoiteltu useaan otteeseen.  

Vierailija
147/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 1984 tullut laki ei lopettanut yhtään mitään. Isäukko vaan nauroi ja ilkkui että mikään laki ei mua kiellä pieksämästä lapsiani, nyt pieksän uhallani vielä kovempaa.

Väkivalta jatkui 90-luvulle asti. Vasta sitten pääsin pakoon kun täysi-ikäistyin. Ja voin kertoa että jatkuisi yhä jos siellä kävisin. Sisarus käy, ja saa välillä kuritusta. Liki keski-ikäisenäkin.

Tämä. Laki ei muuttanut yhtään mitään, korkeintaan sen että enää ei naapurille kerrottu ylpeänä miten pieksin lapsen. Vaan vähän salailtiin. Mutta sama meno jatkui.

Miten se laki muka toimisi koska sitä väkivaltaa on yhä tänäänkin? Ei se mitään auta, on vaan symbolinen viesti (jonka voi kuulla tai olla kuulemati).

Hyvä, että isät käyttivät omaa järkeään kukkahattujen naurettavien lakien sijaan. Kuka vitsaa säästää se lastaan vihaa kuulu vanha viisaus. Ei se lapsi kunnon selkäsaunaan kuole, mutta muistaa hyvin mikä on sallittua ja mikä ei.

Onko tämä miehille jotenkin normaalimpi asia vai? Itse olin aika hämmästynyt tällaisesta. Kun oltiin erään miehen ja oman 10v tytön kanssa ulkona ja tyttö oikeasti käyttäytyi kyllä tosi huonosti, kiukutteli yms. Kun oltiin palaamassa takaisin, niin mies sanoin tavallaan kuin olisi arkinen asia kyseessä, että tavataanko vasta myöhemmin, kun käyt varmaan antamassa tytölle remmiä!

Vierailija
148/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se selkäsauna niinkään,ei lyöty kovaa. Pahempaa oli se,kun seisotettiin nurkassa ja sitten kun oli "kiltti',piti mennä ottamaan äitiä kaulasta kiinni ja pyytämään anteeksi....

Tapahtui 50-luvulla.

Vierailija
149/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joku aika sitten artikkelin siitä miten ruumiillinen kuritus vaikuttaa lapseen. En valitettavasti muista missä artikkeli oli joten en voi linkata. Kaksi asiaa jäi mieleeni.

1) Piiskattu lapsi on niin peloissaan että ei välttämättä osaa yhdistää tekoaan rangaistukseen. Tämä koskee pieniä lapsia.

1) Jatkuva väkivallan pelossa eläminen vaikuttaa negatiivisesti aivojen kehitykseen.

Vanhemmissa sukupolvissa on paljon ihmisiä jotka sanovat että heitä piiskattiin lapsena eikä siitä ollut mitään haittaa ja hekin piiskasivat omia lapsiaan. No kylläpä vaan on ollut haittaa. Lapsen aivojen kehitykselle ja väkivallan jatkuminen sukupolvelta toiselle.

Vierailija
150/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sitten lapsen persoonakin vaikuttaa. Meillä narsistivanhempi kohteli erittäin väkivaltaisesti ja vihaten molempia lapsia. Minä traumatisoiduin enkä voi olla vanhempieni kanssa väleissä, vanhempi sisarus ei sanojensa mukaan traumatusoitunut ja hänellä oli mielestään ihan hyvä lapsuus.

Mun lapsuus on aivan täyttä pelkohelvettiä ja siinä ei ollut mitään hyvää vanhempien toimesta. Ja todellakin jäi jäljet.

En ymmärrä miten sisarus sen sijaan väittää että kaikki oli ihan hyvää.

Vierailija
151/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti käski minun antaa mekkoni pestäväksi, en suostunut koska ei ollut vaihtovaatteita.  Sitten hän repi sen väkisin ja vei niskasta kylpyhuoneeseen katsomaan kuinka likainen vesi.  Hän oli vihainen aina kun yritin puolustautua.  Välit katkesivat kun syyttäminen jatkui aina vaan.

Kuitenkin kun sain työpaikan ja aloin saada elämästä otetta, olisin mennyt häntä katsomaan, en tiennyt mihin hän muutti.  Hän lupaili veljelleni olematonta perintöä ja sai näin vedätettyä.

Tuo jäi mieleen että aina kun selitti olevansa viaton niin rökitettiin.  Myös ikätoverit selittivät kannattavansa fyysistä väkivaltaa, koska muutoin ei tule kunnon ihmisiä.

Henkinen väkivalta on pahempaa kuin että rangaistus olisi eristämistä tai etujen viemistä. 

Vierailija
152/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelotti ja vielä vuosikymmeniä myöhemminkin olen vihainen, että tuommoista jouduin kokemaan. Tämän vuoksi suhde vanhempiin aikuisenakin on etäinen kun en lapsena kokenut oloani turvalliseksi ja rakastetuksi. 

Vierailija
153/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme vilkasta poikaa. Heille on puhe mennyt perille piiskaamatta. Väkivallattomalla kasvatuksella saa kasvatettua kilttejä lapsia kun vain haluaa.

Vierailija
154/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nykyiset nuoretkin vielä lapsena pahoinpideltyjä, kun mielenterveysongelmat on nuorilla suurempia kuin koskaan ja joutuvat lisäksi jonottamaan hoitoonpääsyäkin kohtuuttomia aikoja.

Vierailija
155/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se perustui protestanttiseen uskoon. Ajatukseen siitä, että se lapsiaan vihaa, joka remmiään säästää. Ollaan nyttemmin luovuttu tästäkin opinkappaleesta. Kymmeniä vuosia sitten oli vielä yleisesti käytössä.

Ja sen kyllä huomaa, että siitä on luovuttu. Nykykakaroilla ei ole mitään kuria eikä kunnioitusta vanhempiaan kohtaan. Vapaakasvatus on pieleen mennyt kokeilu ja on aika ottaa taas käyttöön vanha kunnon selkäsauna.

Nimenomaan näin, vanhempien pelko ei ole vanhempien kunnioittamista. Kunniottaisitko sinä pomoasi enemmän, jos hän löisi sinua? Tai jos kaverisi läimäyttäisi sinua poskelle kun olet vaikkapa myöhässä tapaamisesta? Miksi kuitenkin on sallittavaa fyysisesti kurittaa pientä lasta, joka ei millään pysty puolustautumaan fyysisesti vahvempaa aikuista vastaan. 

Vierailija
156/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan näin, vanhempien pelko ei ole vanhempien kunnioittamista. Kunniottaisitko sinä pomoasi enemmän, jos hän löisi sinua? Tai jos kaverisi läimäyttäisi sinua poskelle kun olet vaikkapa myöhässä tapaamisesta? Miksi kuitenkin on sallittavaa fyysisesti kurittaa pientä lasta, joka ei millään pysty puolustautumaan fyysisesti vahvempaa aikuista vastaan. 

Ei lapsi muissakaan asioissa ole tasavertainen, vaan aina alisteinen vanhemmalle. Eli ei se, että lapsi ei pysty puolustautumaan, ole varsinaisesti mikään argumentti sille, miksi ei kuritettaisi.

Tämä siis yleisenä kommenttina, ei kurituksen puolustamisena.

Vierailija
157/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti helvetissä on erityinen paikka näille silmittömästi pieniä puolustuskyvyttömiä lapsiaan hakanneille.

Vierailija
158/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä miehille jotenkin normaalimpi asia vai? Itse olin aika hämmästynyt tällaisesta. Kun oltiin erään miehen ja oman 10v tytön kanssa ulkona ja tyttö oikeasti käyttäytyi kyllä tosi huonosti, kiukutteli yms. Kun oltiin palaamassa takaisin, niin mies sanoin tavallaan kuin olisi arkinen asia kyseessä, että tavataanko vasta myöhemmin, kun käyt varmaan antamassa tytölle remmiä!

Ehkä se oli vihje, että hän ei pitkään katsele noin huonosti kasvatettua kersaa.

Vierailija
159/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymys:

Te joita pieksettiin silmittömästi, ilman syytä, mitättömästä syystä, siis epäoikeudenmukaisesri: millaiset välit sinulla on vanhempiisi tänään?

Yllättävän moni tuntuu olevan silti väleissä. Mä en voi olla, en enää sen jälkeen kun sain omia lapsia. En päästä niitä lähellekään omia rakkaita lapsiani, ne eivät ole ansainneet olla isovanhempia (eikä edes vanhempia).

Ei ketään ole piiskattu silmittömästi eikä ilman syytä.

Vierailija
160/365 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei siitä jäänyt mitään erikoista, en osaa sanoa. Muuten oli turvallinen hyvä koti. 

Luulen, että sillä hetkellä isä oli stressaantunut ja kiehui yli, kun kitisin. Yksi kerta oli, kun en olisi jaksanut herätä ja potkin, niin osui veljeä nenään ja häneltä alkoi tulla verta. Omasta mielestä vahingossa unisena potkin, koin epäoikeudenmukaisena saada siitä remmiä. Toki veljeä sattui, en kiistä. Meiltä tuli muutenkin verta helposti nenästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän