Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hah, lasta ei voikaan pakottaa urheilemaan!

Vierailija
18.01.2015 |

Kaverilleni urheilu on tärkeää ja hän on painottanut pitkään kuinka lasten on PAKKO harrastaa urheilua. Eli vanhempien pitää tarvittaessa pakottaa lapsi urheiluharrastukseen, vaikka tämä ei haluaisi. Tässä siis puhutaan ohjatusta harrastuksesta, ei vanhempien kanssa luistelusta tai uimisesta.

Kaveri piti siis meitä "huonoina vanhempina" kun emme pakottaneet lapsiamme urheiluharrastuksiin. Toinen lapsi harrasti pari vuotta, toinen vain yhden kauden ja totesimme, että ei ollut meidän juttu. Minusta on väärin viedä lasta itku silmässä harrastamaan tai lahjoa että suotuu menemään. Tietenkin urheilua pitää arjessa olla muuten, ja meillä onkin. Kaveri oikein saarnasi (useita kertoja ja perustelujen kanssa) minulle että kyllä vanhemmat päättävät tuollaiset asiat ja kyllä se lapsi pitää vaan viedä. Piste. 

Nyt sitten kaveri totesi, että hänen lapsensa oli lopettanut urheiluharrastuksensa. Olivat miehensä kanssa päättäneet, että turha viedä kun poika ei siitä pidä ja aina saa huudon kanssa viedä ja poika sitten vaan seisoskelee kentällä.

Tuli oikein vahingoniloinen fiilis, että siinäs näit. Eniten huvitti se, että kaverin lapsi on niinkin nuori kuin 6 v ja nyt jo pystyi "pompottamaan" (kaverin sanoja) vanhempiaan tässä asiassa.  Toisaalta tuntui hyvältä pojan puolesta, ehkä vanhempansa vähitellen tajuavat että lapsella on omatkin ajatukset ja toiveet.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:06"]

Meillä taas on pakko harrastaa lähes kaikkea muuta, paitsi urheilua. Musiikki, kuvataide, kädentyöt, teatteri.. Urheilu? Ajan tuhlaamista sanon minä.

[/quote] en ole pakottanut mihinkään, ei oo ollut urheiluharrastusta siis ohjattua  enkä oo hiostanut että koulussa ka pitää olla reilusti yli 9 ja se on kyllä reilusti yli 9. 

Vierailija
42/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:46"]

Meidän lapsilla on yksi liikunnallinen ja yksi musiikillinen harrastus. Pidän tärkeänä, että he saavat molemmista kokemuksia, mutta emme edes yritä saada heistä huippu-urheilijoita/-muusikkoja, jos oma kiinnostus ei riitä niin pitkälle. Liikunnallista harrastusta saa vaihtaa aina vuoden jälkeen.

[/quote]Miten tuo vuoden välein harrastuksen vaihtaminen onnistuu? Ainakin täällä tuntuu että esim. 12-vuotiaan on hyvin vaikeaa alkaa harrastamaan juuri mitään liikuntaa, jota ei ole ennen harrastanut. Ei sen ikäisenä pääse yht'äkkiä mihinkään saman ikäisten porukkaan kun pitäisi aloittaa alkeista.

Meidän lapsi on innostunut musiikista ja tuo yksi harrastus tuntuu syövän kaiken vapaa-ajan. Pelkästään musiikkiopistolla on 4x viikossa + omat bändikuviot, harjoittelu ja esiintymiset. Olisi hyvin haastavaa ja raskasta saada tuohon aikatauluun mukaan vielä joku liikuntaharrastus. Liikuntaa tulee toki ihan ajessa hyötyliikuntana ja kavereiden kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:18"]

Meillä taas on pakko harrastaa lähes kaikkea muuta, paitsi urheilua. Musiikki, kuvataide, kädentyöt, teatteri.. Urheilu? Ajan tuhlaamista sanon minä.

[/quote]

Urheilu virkistää aivoja. Etenkin motoriikkaa parantavat liikkeet, kuten karate, baletti, taitoluistelu, voimistelu moninkertaistavat taitoja musiikissa, kuvataiteessa, kädentöissä ja etenkin teatterissa.

Tämä kaikki lapsuudessa. Mitä monipuolisempaa lapsuudessa sitä virkeämmät aivot ja hermosto kokonaisuudessaan. Myöhemmin aikuisena voi erikoistua, jos haluaa päteä jossain tietyssä asiassa.

[/quote]

Liikunta on eriasia kuin urheilu. Kovin moni urheilija ei ole loistanut kitarataidoillaan, kyllä se vaan niin menee, että urheilijat tuppaavat jäävän ns. Kulttuurin ulkopuolelle. Taiteilijat voivat sitten työnsä vastapainoksi harrastaa kuutamouinteja tai pilkkiretkiä.

nimim. 20 vuotta kulttuurialalla.

Vierailija
44/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastus pitäisi olla sellainen mistä tykkää. Vanhempien tehtävä on ohjata lapsi terveellisiin elämäntapoihin muutenkin. Liikunnallista elämäntapaa voi iskostaa lapseen muutenkin kuin ohjatun harrastuksen kautta. 

Vierailija
45/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kentän laidalla", onko jalkapallo ainoa olemassa oleva urheiluharrastus?

Vierailija
46/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Urheilu virkistää aivoja. Etenkin motoriikkaa parantavat liikkeet, kuten karate, baletti, taitoluistelu, voimistelu moninkertaistavat taitoja musiikissa, kuvataiteessa, kädentöissä ja etenkin teatterissa.

Tämä kaikki lapsuudessa. Mitä monipuolisempaa lapsuudessa sitä virkeämmät aivot ja hermosto kokonaisuudessaan. Myöhemmin aikuisena voi erikoistua, jos haluaa päteä jossain tietyssä asiassa.

[/quote]

Höpöhöpö tähän mitään breikkejä ja baletteja tarvita! Ryömiminen, konttaus, kuperkeikka, hiihto, luistelu ja kävely, uinti riittävät mainiosti saamaan aikaan saman hermoratojen osalta. 

Vierailija
47/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:46"]

Puolet niistä, joiden mielestä lapsella pitää olla vähintään yksi liikunnallinen harrastus, pakottavat lapsensa siihen. Puolet taas saavat lapsen tuntemaam, että se onkin hänen oma valintansa. Pakko ei ole koskaan hyvä motivaattori, päinvastoin!

[/quote]

Luitko edes itse mitä kirjoitit? :D Jos puolet pakottaa lapsensa liikuntaharrastuksen pariin ja puolet manipuloi (saa lapsen tuntemaan että se on oma valinta), niin silloinhan yksikään lapsi ei harrasta mitään liikuntaa omasta halusta :D:D:D 

Vierailija
48/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:59"]

[/quote]

[/quote]

Liikunta on eriasia kuin urheilu. Kovin moni urheilija ei ole loistanut kitarataidoillaan, kyllä se vaan niin menee, että urheilijat tuppaavat jäävän ns. Kulttuurin ulkopuolelle. Taiteilijat voivat sitten työnsä vastapainoksi harrastaa kuutamouinteja tai pilkkiretkiä.

[/quote]

Minä olen ollut 34 vuotta kultuurialalla ja olen myös menestynyt taitoluistelussa. Rohkenen olla erimieltä. Mieheni on myös lääkäri ja hän osaa perustella miksi liikunta monipuolistaa myös muissa taidoissa.

Vierailija
49/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Lisääntynyt verenkierto. Kordinaatiokyvyn lisääntyminen vaikuttaa suoraan myös muihin taitoihin. Ihminen on kokonaisvaltainen paketti kaikkea.

Vierailija
50/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikissa on todella paljon hyötyä rytmitaidosta ja sehän kehittyy myös liikunnalla. Moni rumpali harrastaa nyrkkeilyä.

Vierailija
51/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla onnekas, kun lapseni on itse haalinut harrastuksensa. Jääkiekko ja kitaransoitto. Liikuntaa ja kulttuuria. No joo mutta oikeasti harrastuksen pitää olla sellainen mistä nauttii. Ei kai aikuisetkaan käy punttisalilla vaikka ei siitä tykkää? Liikkua voi muutenkin kuin harrastamalla jotain ohjattua. Tämä siis jos punttisalilla käydään vain terveyden takia. Liikkuminen on aika luonnollista ihmiselle, ellei sitten täysin vieroita itseään siitä.

Vierailija
52/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä olen ollut 34 vuotta kultuurialalla ja olen myös menestynyt taitoluistelussa. Rohkenen olla erimieltä. Mieheni on myös lääkäri ja hän osaa perustella miksi liikunta monipuolistaa myös muissa taidoissa.

[/quote]

joo, liikunta. Nyt puhuttiinkin urheilusta.

Vierailija
53/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin uskon, että liikunta ja taideharrastukset tukevat toisiaan. Uskon vakaasti myös siihen, että jokainen innostuu ja tykkää jostain lajista. Juttu onkin siinä, että löytyy se oikea laji. Kaikki eivät ole pienestä pitäneekään joukkourheilijoita. Tai ylipäätään harrastusliikkujia. Osalle riittää kotona hyppynaru ja tramppa. Pääasia, että liikkuu!

Vierailija
54/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei se ole tärkeintä, että harrastaa urheilua, vaan se, että liikkuu. Meillä lapset harrastaa musiikkia. Toinen laulaa kuorossa ja toinen soittaa viulua, mutta me liikutaan ihan arjessa paljon. Lapset kävelee tai pyöräilee 3 kilometriä kouluun ja takaisin ja harrastuksiinkin, mikäli ei ole ihan kauhea pakkanen tai kaatosade (viulu ei tykkää) ja iltaisin käydään koirien kanssa useamman kilometrin lenkki. Talvella hiihdetään lähes päivittäin, kun latu lähtee 50 metrin päästä.

Vierailija
55/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa harrastavan on hyvä myös kokeilla urheilua. Etenkin kilpaurheilu kehittää pitkäjänteisyyttä ja antaa tavoitteita taktikoida miten edistyä. Tämä on suoraan verrannollinen myös opiskeluun. Eikä ihme että moni opiskelija pärjää kilpaurheilussa hyvin juuri opiskelusta saatujen "henkisten" voimien takia.

Vierailija
56/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy todeta näin lasten liikuntaharrastuksia vetäneenäkin, että kaikki ohjattu liikunta ei automaattisesti ole kehittävää. Olen nähnyt sirkuskouluun tulijoita, jotka olisivat enemmin hyötyneet painista, kuin akrobatiasta. Monesti odotellaan varusteissa omaa vuoroa, eikä hikeä muodostu. Itsepetosta tuudittautua siihen, että kuskaaminen välineurheiluharrastukseen 3 keraa viikossa automaattisesti parantaisi oppimisedellytyksiä.

parempi olisi kun lapset kulkisivat koulumatkansa itse, kiipeilisivät puissa ja kävelisivät epätasaisessa maastossa(metsässä).

Vierailija
57/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:46"]

Puolet niistä, joiden mielestä lapsella pitää olla vähintään yksi liikunnallinen harrastus, pakottavat lapsensa siihen. Puolet taas saavat lapsen tuntemaam, että se onkin hänen oma valintansa. Pakko ei ole koskaan hyvä motivaattori, päinvastoin!

[/quote]

Luitko edes itse mitä kirjoitit? :D Jos puolet pakottaa lapsensa liikuntaharrastuksen pariin ja puolet manipuloi (saa lapsen tuntemaan että se on oma valinta), niin silloinhan yksikään lapsi ei harrasta mitään liikuntaa omasta halusta :D:D:D 

[/quote]

Niin, siis 100% näiden vanhempien lapsista, joiden mielestä lapsella pitää olla liikuntaharrastus. Kyllä niitä omasta halusta harrastavia varmasn löytyy, niiden muiden lapsista joita vanhemmat eivät painosta. Ja näistäkin osa varmasti harrastaisi vapaaehtoisestikin, mutta vanhempien painostus ei anna mahdollisuutta haluta asiaa itse. En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta allekirjoitan täysin. T. yksi lapsena painostettu

Vierailija
58/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen olisi hyvä edes kokeilla kilpaurheilua ja ymmärtää mistä siinä on kyse.

Kyseessä on laboratorio-olosuhde yhteiskunnasta turvallisilla säännöillä. On tärkeää jatkaa kilpaurheilua edes siihen asti että ymmärtää mistä on kyse. Prosessin aika voi oppia paljon itsestään ja pettymyksistään sekä onnistumisistaan. Se on hyvin kasvattava kokemus ja koko kilpailu itsessään muuttuu lopulta turhaksi kilpailijalle. Henkisen kasvun jälkeen on hyvä suunnata taidot muille elämän alueille ja pitää mielessä säännöt ja oma osansa kokonaisuudessa osana joukkuetta.

Kukaan mies ei ole Islanti" Don Johnsson.

Vierailija
59/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän viittaa sanonta ettei voitto ole tärkeintä vaan osallistuminen (yrittäminen).

Prosessi itsessään on hyvin kasvattava kokemus. Monella on väärä mielikuva kilpaurheilusta.

Vierailija
60/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpaurheilu on ajan tuhlausta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi