Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hah, lasta ei voikaan pakottaa urheilemaan!

Vierailija
18.01.2015 |

Kaverilleni urheilu on tärkeää ja hän on painottanut pitkään kuinka lasten on PAKKO harrastaa urheilua. Eli vanhempien pitää tarvittaessa pakottaa lapsi urheiluharrastukseen, vaikka tämä ei haluaisi. Tässä siis puhutaan ohjatusta harrastuksesta, ei vanhempien kanssa luistelusta tai uimisesta.

Kaveri piti siis meitä "huonoina vanhempina" kun emme pakottaneet lapsiamme urheiluharrastuksiin. Toinen lapsi harrasti pari vuotta, toinen vain yhden kauden ja totesimme, että ei ollut meidän juttu. Minusta on väärin viedä lasta itku silmässä harrastamaan tai lahjoa että suotuu menemään. Tietenkin urheilua pitää arjessa olla muuten, ja meillä onkin. Kaveri oikein saarnasi (useita kertoja ja perustelujen kanssa) minulle että kyllä vanhemmat päättävät tuollaiset asiat ja kyllä se lapsi pitää vaan viedä. Piste. 

Nyt sitten kaveri totesi, että hänen lapsensa oli lopettanut urheiluharrastuksensa. Olivat miehensä kanssa päättäneet, että turha viedä kun poika ei siitä pidä ja aina saa huudon kanssa viedä ja poika sitten vaan seisoskelee kentällä.

Tuli oikein vahingoniloinen fiilis, että siinäs näit. Eniten huvitti se, että kaverin lapsi on niinkin nuori kuin 6 v ja nyt jo pystyi "pompottamaan" (kaverin sanoja) vanhempiaan tässä asiassa.  Toisaalta tuntui hyvältä pojan puolesta, ehkä vanhempansa vähitellen tajuavat että lapsella on omatkin ajatukset ja toiveet.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:07"]

Kilpaurheilu on ajan tuhlausta. 

[/quote]

ja rahan

Vierailija
62/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:08"]

[/quote]

ja rahan

[/quote]

ja terveyden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:08"]

[/quote]

ja rahan

[/quote]

ja terveyden.

[/quote]

ja kapasiteetin

Vierailija
64/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:02"]

Tähän viittaa sanonta ettei voitto ole tärkeintä vaan osallistuminen (yrittäminen).

Prosessi itsessään on hyvin kasvattava kokemus. Monella on väärä mielikuva kilpaurheilusta.

[/quote]

Ainakin kilpaurheilijoilla.

Vierailija
65/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvetin väliä sillä on, heitätkö keihästä 5cm pidemmälle kuin viimekerralla? Ei mahdu minun ajatusmasilmaani! Sillä, onnistuiko vihdoin eriyttämään vasemman ja oikean puolen kehostasi pianon soinnuissa, on paljonkin väliä.

Vierailija
66/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:47"]

Täytyy todeta näin lasten liikuntaharrastuksia vetäneenäkin, että kaikki ohjattu liikunta ei automaattisesti ole kehittävää. Olen nähnyt sirkuskouluun tulijoita, jotka olisivat enemmin hyötyneet painista, kuin akrobatiasta. Monesti odotellaan varusteissa omaa vuoroa, eikä hikeä muodostu. Itsepetosta tuudittautua siihen, että kuskaaminen välineurheiluharrastukseen 3 keraa viikossa automaattisesti parantaisi oppimisedellytyksiä.

parempi olisi kun lapset kulkisivat koulumatkansa itse, kiipeilisivät puissa ja kävelisivät epätasaisessa maastossa(metsässä).

[/quote]

Sorge, sait vahingossa alapeukun! Siis samaa mieltä ollaan. :)

Vierailija
67/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin mielluummin sellon kuin futiksen. Onko kysyttävää?

Vierailija
68/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:28"]

Valitsin mielluummin sellon kuin futiksen. Onko kysyttävää?

[/quote]

Ei. Sello on hieno soitin. Pallo on taas, no hieno pallo.

Vierailija
69/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:06"]

Meillä taas on pakko harrastaa lähes kaikkea muuta, paitsi urheilua. Musiikki, kuvataide, kädentyöt, teatteri.. Urheilu? Ajan tuhlaamista sanon minä.

[/quote]

Urheilu virkistää aivoja. Etenkin motoriikkaa parantavat liikkeet, kuten karate, baletti, taitoluistelu, voimistelu moninkertaistavat taitoja musiikissa, kuvataiteessa, kädentöissä ja etenkin teatterissa.

Tämä kaikki lapsuudessa. Mitä monipuolisempaa lapsuudessa sitä virkeämmät aivot ja hermosto kokonaisuudessaan. Myöhemmin aikuisena voi erikoistua, jos haluaa päteä jossain tietyssä asiassa.

[/quote]

Liikunta on eriasia kuin urheilu. Kovin moni urheilija ei ole loistanut kitarataidoillaan, kyllä se vaan niin menee, että urheilijat tuppaavat jäävän ns. Kulttuurin ulkopuolelle. Taiteilijat voivat sitten työnsä vastapainoksi harrastaa kuutamouinteja tai pilkkiretkiä.

nimim. 20 vuotta kulttuurialalla.

[/quote]

Minä olen ollut 34 vuotta kultuurialalla ja olen myös menestynyt taitoluistelussa. Rohkenen olla erimieltä. Mieheni on myös lääkäri ja hän osaa perustella miksi liikunta monipuolistaa myös muissa taidoissa.

[/quote]

Just. Ei siihen kyllä lääkärin koulutusta tarvita tajutakseen millaisia hyötyvaikutuksia liikunnalla on.

Vierailija
70/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kuulla tässä ihan hetki sitten samankaltaista luentoa siitä, että lapsella tulee ehdottomasti olla liikunnallinen harrastus, koska vanhempi on itsekin sitä harrastanut nuorena. Toki painottaen, että lapsen tulee itse sitä haluta... mutta että vanhempi tekee kaikkensa, että lapsi päätyy liikunnalliseen harrastukseen.  
Tuli hieman ristiriitainen olo: "Pakko ei ole, mutta suotavaa olisi...". :) 

Minä ihmettelen, miksi painotetaan "liikunnallista harrastusta". Kuulostaa aika mahtipontiselta, että nuorella ihmisellä tai jopa ihan pikkulapsella on harrastuksia enemmän kuin vanhemmilla itsellään. Onko se oikeasti hyväksi, että lapsen kalenteri on täytetty, vaikka siellä komeilisikin niin liikunnallisia kuin taiteellisiakin harrasteita? Kehittyäkseen aivot ja kroppa tarvitsevat myös lepoa. 

Toisekseen: miksi olisi tärkeämpää kuljettaa lapsi autolla harrastukseen, kuin mennä vanhempana ihan itse lapsensa kanssa vaikkapa lenkkeilemään, hiihtämään, tekemään ulkoaskareita... Tai opettaa sitä arkiliikuntaa ihan jokapäiväisessä elämässä, ei ainoastaan ohjatun harrasteen muodossa. Minusta on peräti mahtavaa heitellä vaikka muksunsa kanssa kärrynpyöriä ja kuperkeikkoja takapihalla tai mennä uimaan, kuin hätistää hänet itsekseen harrastamaan pahimmillaan pakolla. 

Ja ettei kenellekään tulisi olo, että tuomitsisin täysin urheiluharrasteet: minä itse harrastan erästä urheilulajia ja aikanaan melko tavoitteellisestikin, mutta puhtaasti omasta tahdostani. Vanhemmiltani sain lähinnä vihreän valon toteuttaa tätä harrastusta, mutta en koskaan minkäänlaista painostusta. Ehkäpä se paloni lajiin on juuri siksi, että saan siihen puhtaasti kannustusta, mutta saan toteuttaa sitä oman jaksamiseni ja haluni puitteissa. En harrasta sitä vanhempiani varten, vaan itseäni. Tuo olisi jokaisen vanhemman hyvä muistaa.

Vierailija
71/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:47"]

Kaverilleni urheilu on tärkeää ja hän on painottanut pitkään kuinka lasten on PAKKO harrastaa urheilua. Eli vanhempien pitää tarvittaessa pakottaa lapsi urheiluharrastukseen, vaikka tämä ei haluaisi. Tässä siis puhutaan ohjatusta harrastuksesta, ei vanhempien kanssa luistelusta tai uimisesta.

Kaveri piti siis meitä "huonoina vanhempina" kun emme pakottaneet lapsiamme urheiluharrastuksiin. Toinen lapsi harrasti pari vuotta, toinen vain yhden kauden ja totesimme, että ei ollut meidän juttu. Minusta on väärin viedä lasta itku silmässä harrastamaan tai lahjoa että suotuu menemään. Tietenkin urheilua pitää arjessa olla muuten, ja meillä onkin. Kaveri oikein saarnasi (useita kertoja ja perustelujen kanssa) minulle että kyllä vanhemmat päättävät tuollaiset asiat ja kyllä se lapsi pitää vaan viedä. Piste. 

Nyt sitten kaveri totesi, että hänen lapsensa oli lopettanut urheiluharrastuksensa. Olivat miehensä kanssa päättäneet, että turha viedä kun poika ei siitä pidä ja aina saa huudon kanssa viedä ja poika sitten vaan seisoskelee kentällä.

Tuli oikein vahingoniloinen fiilis, että siinäs näit. Eniten huvitti se, että kaverin lapsi on niinkin nuori kuin 6 v ja nyt jo pystyi "pompottamaan" (kaverin sanoja) vanhempiaan tässä asiassa.  Toisaalta tuntui hyvältä pojan puolesta, ehkä vanhempansa vähitellen tajuavat että lapsella on omatkin ajatukset ja toiveet.

[/quote]

Mitä sellaisella ihmisellä tekee joka ei urheile? Hänestä tulee luuseri joka hengästyy kun kävelee kauppaan ja juuri jaksaa nostaan kauppassin

Vierailija
72/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:57"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:52"]

Miksi olet noin vahingoniloinen? Poika saattaa löytää jonkun toisen lajin myöhemmin mutta sinun lapsesi jo tietävät että turha toivo koska se ei ole teidän perheen juttu. Espoossa ainakin vain köyhillä ei ole ohjattua harrastusta ja se näkyy kavereiden määrässä ja laadussa.

[/quote]Lapsillamme on uhjattuja harrastuksia. Itse asiassa niin paljon, että olisi kovin vaikeaa saada kalenteriin enää mahtumaan aikataulutettu urheiluharrastus. Kaveita on riittävästi ja ovat "laadukkaita", jos näin halutaan sanoa. 

Vahingoniloinen olen siksi, että kaveri on jankannut ja jankannut vuosia tuosta urheiluasiasta. Kuvataide ja musiikki eivät ole mitään, vain liikunta merkitsee.

ap

[/quote]

Koska urheilu on terveellistä mutta musiikki ja kuvataide ei. Ihmisen pitää urheilla jos meinaa pysyä terveenä ja kunnossa

Vierailija
73/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:43"]

Lapsi voi liikkua paljonkin harrastamatta minkään sortin urheilua. Luistella, lenkkeillä ja hiihtää voi huvikseen. Pulkkamäki on ihan hyvää liikuntaa. Onhan tästä ollut tutkimuksiakin, että osa urheilevista lapsista liikkuu tosi vähän sen harrastuksen ulkopuolella ja jopa liian vähän. 

[/quote]

Kävely ja pulkalla lasku ei ole urheilua. Ihmisen PITÄÄ urheilla niin että se ottaa kunnon päälle. Eli pitää kuntoa yllä. Mikään kävely tai normaali pyöräily EI riitä. Juuri sitä että liikutaan niin että hengästyy ja oikeasti treenaa. Se on tärkeätä

Vierailija
74/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:26"]

Meillä taas on pakko harrastaa lähes kaikkea muuta, paitsi urheilua. Musiikki, kuvataide, kädentyöt, teatteri.. Urheilu? Ajan tuhlaamista sanon minä.

[/quote]

Urheilu virkistää aivoja. Etenkin motoriikkaa parantavat liikkeet, kuten karate, baletti, taitoluistelu, voimistelu moninkertaistavat taitoja musiikissa, kuvataiteessa, kädentöissä ja etenkin teatterissa.

Tämä kaikki lapsuudessa. Mitä monipuolisempaa lapsuudessa sitä virkeämmät aivot ja hermosto kokonaisuudessaan. Myöhemmin aikuisena voi erikoistua, jos haluaa päteä jossain tietyssä asiassa.

[/quote]

Liikunta on eriasia kuin urheilu. Kovin moni urheilija ei ole loistanut kitarataidoillaan, kyllä se vaan niin menee, että urheilijat tuppaavat jäävän ns. Kulttuurin ulkopuolelle. Taiteilijat voivat sitten työnsä vastapainoksi harrastaa kuutamouinteja tai pilkkiretkiä.

[/quote]

Minä olen ollut 34 vuotta kultuurialalla ja olen myös menestynyt taitoluistelussa. Rohkenen olla erimieltä. Mieheni on myös lääkäri ja hän osaa perustella miksi liikunta monipuolistaa myös muissa taidoissa.

[/quote]

Just. Ei siihen kyllä lääkärin koulutusta tarvita tajutakseen millaisia hyötyvaikutuksia liikunnalla on.

[/quote]

Kilpaurheilu on pikkasen eriasia kuin liikunta. Luettelo ollenkaan aikaisempia viestejä?!

Vierailija
75/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilu on wt toimintaa. Silloin harrastetaan potkupalloa tai jääkiekkoa kun ei muuta osata.

Vierailija
76/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuutamouinnilla EI pidetä kuntoa yllä.

Vierailija
77/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:15"]

[/quote]

[/quote]

Höpöhöpö tähän mitään breikkejä ja baletteja tarvita! Ryömiminen, konttaus, kuperkeikka, hiihto, luistelu ja kävely, uinti riittävät mainiosti saamaan aikaan saman hermoratojen osalta. 

[/quote]

Ei muuten riitä. Samoin kuin kävely tai perusuinti ei riitä liikunnaksi.

Vierailija
78/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:43"]

Lapsi voi liikkua paljonkin harrastamatta minkään sortin urheilua. Luistella, lenkkeillä ja hiihtää voi huvikseen. Pulkkamäki on ihan hyvää liikuntaa. Onhan tästä ollut tutkimuksiakin, että osa urheilevista lapsista liikkuu tosi vähän sen harrastuksen ulkopuolella ja jopa liian vähän. 

[/quote]

Kävely ja pulkalla lasku ei ole urheilua. Ihmisen PITÄÄ urheilla niin että se ottaa kunnon päälle. Eli pitää kuntoa yllä. Mikään kävely tai normaali pyöräily EI riitä. Juuri sitä että liikutaan niin että hengästyy ja oikeasti treenaa. Se on tärkeätä

[/quote]

Jos urheilulla tarkoitetaan tavoitteellista "treenaamista" salilla tai harrasteen parissa, olen eri mieltä. Siitä toki olen samaa mieltä, että on hyvä, että hengästyy ja pitää yllä kuntoa. Sen vain voi toteuttaa niin monella muullakin tavalla kuin hikoilla salilla tai harrastaa vaikkapa keihäshyppyä. Voitko esim. väittää, ettei pulssi kohoa juostessa koiran kanssa metsässä loikkien kivien ja kantojen ylitse? Ja muuten: pyöräily on hemmetin hyvää liikuntaa. 

Nykyihmisen ongelma tuntuu olevan nimenomaan se, että sitä "oikeaa liikuntaa" saadaan vain harrastein kuin ihan normaalista elämästä. 

Vierailija
79/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:48"]7 lisää, että meillä on iso kitararepertuaari ja lapset ovat todella lahjakkaita mielestäni, toinen säveltääkin ja tuntuu osaavan sen homman. Mutta vain toinen on käynyt kansalaisopiston soittotunneilla muutaman vuoden. Mihinkään musiikkiopistoon eivät ole halunneet hakeakaan. Meillä siis on liikuttu ja soitettu ilman ohjattua harrastusta. Tai no kävivät he harrastejudossa aikoinaan, mutta ei kilpatasolla. 
[/quote]

"Todella lahjakkaita mielestäni", voin niin kuvitella sen lahjakkuuden tason :D no, pääasia että nauttivat rämpytyksestä. Olen aina ollut sitä mieltä, että mikä tahansa ohjattu harrastus on parempi kuin ei mitään. Lapsi oppii paitsi lajia myös kärsivällisyyttä, valmentajan kunnioittamista ja tavoitteenasettamista. Itse olin aikoinaan kuvataidekoulussa ja uinnissa.

Vierailija
80/132 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:57"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:52"]

Miksi olet noin vahingoniloinen? Poika saattaa löytää jonkun toisen lajin myöhemmin mutta sinun lapsesi jo tietävät että turha toivo koska se ei ole teidän perheen juttu. Espoossa ainakin vain köyhillä ei ole ohjattua harrastusta ja se näkyy kavereiden määrässä ja laadussa.

[/quote]Lapsillamme on uhjattuja harrastuksia. Itse asiassa niin paljon, että olisi kovin vaikeaa saada kalenteriin enää mahtumaan aikataulutettu urheiluharrastus. Kaveita on riittävästi ja ovat "laadukkaita", jos näin halutaan sanoa. 

Vahingoniloinen olen siksi, että kaveri on jankannut ja jankannut vuosia tuosta urheiluasiasta. Kuvataide ja musiikki eivät ole mitään, vain liikunta merkitsee.

ap

[/quote]

Koska urheilu on terveellistä mutta musiikki ja kuvataide ei. Ihmisen pitää urheilla jos meinaa pysyä terveenä ja kunnossa

[/quote]

Heh heh. Niin, tärkeää pitää ruumis kunnossa; aivoista viis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme