Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi todella moni luulee, että kuluttaminen tarkoittaa tavaroiden ostamista?

Vierailija
06.04.2026 |

Tässäkin artikkelissa tämä eläkeläinen toteaa: "Minua harmittaa, että poliitikot syyllistävät meitä eläkeläisiä siitä, ettemme kuluta tarpeeksi. Meillähän on kaapit täynnä tavaraa."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011905588.html

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan vain vaimoni pimppiä kolmesti päivässä.

Vierailija
2/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ryönän ostaminen auta. Parempi ottaa ylisuurista eläkkeistä verot pois ja SIJOITTAA ne rahat Suomen kasvuun ja tulevaisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ryönän ostaminen auta. Parempi ottaa ylisuurista eläkkeistä verot pois ja SIJOITTAA ne rahat Suomen kasvuun ja tulevaisuuteen.

Höpö höpö.

Vierailija
4/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo on totta. Ehkä vanhempi ikäpolvi on tottunut siihen että itse ostetaan välineet joilla itse tehdään, ja joku palveluiden käyttö on ihan outoa kuvitellakaan. Ja toinen syy että ehkä varaa olisi juuri niihin tavaroihin mutta palvelussa ei ehkä koe saavansa niin hinnalle vastinetta vaikka olisi periaatteessa varaa.

Vierailija
5/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei saa ehkä palveluista mitään kiksejä tai kokee hömpötykseksi, ja jos ei vaikka jostain hieronnasta tai matkailusta yhtään nauti niin sehän on kuin heittäisi rahaa pois, ilman että edes jää mitään konkreettista vastinetta.

Vierailija
6/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan eläkeläuaen tarvitse mennä mitään ostamaan. Voi mennä pihakeinuun ja jakaa sadan euron seteleitä halukkaille ohikulkijoille🤑

Vierailija
7/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä palvelujakaan kaikki halua ostaa, jos kunto vielä riittää, omat vauraat (yli milj. omaisuus) vanhemmat ainakin säästää myös, että on myöhemmin varaa vaikka yksityiseen hoitoon ja mitä elämässä ylipäätään voi tapahtua.

Vierailija
8/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei saa ehkä palveluista mitään kiksejä tai kokee hömpötykseksi, ja jos ei vaikka jostain hieronnasta tai matkailusta yhtään nauti niin sehän on kuin heittäisi rahaa pois, ilman että edes jää mitään konkreettista vastinetta.

Tämä. Minä saan ihottumaa jo sanasta henmotteluhoito - aivan arsesta, ei tulisi mieleenikään laittaa rahaa moiseen. Sen sijaan olen elänyt nuoruuteni kasarilla ja ysärillä, oikeiden tavaroiden keskellä ilman virtuaalivehkeilyä. Ne tuovat minulle tiettyä tuttuutta ja mielihyvää. Enempää tavaraa en toki enää tarvitse.

Vierailija
9/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kuluta muuta kuin ruokaa ostamalla. En käytä palveluitakaan. No kampaaja 2 kertaa vuodessa. Nimenomaa kostona tälle hallitukselle.

Vierailija
10/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin toivoisin, että eläkeläinen läheiseni ostaisi vaikka siivoojan palveluita. Nyt hän odottaa, että hänen läheisensä siivoavat hänelle, koska saavat perinnönkin. Itse asun monen tunnin ajomatkan päässä, ja mieluummin kyläilisin sen sijaan että kävisin siivoojan töissä.

11/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa artikkelissa kyllä selvästi haastatellut kertoivat käyttävänsä myös palveluita.  Esimerkiksi yksityisellä lääkäripalveluita. Ja Hannele varmasti käyttää myös eläinlääkäreiden palveluita.  Palveluita kuitenkin käytetään sitten,  kun on tarvetta.  Ja ekonomistit voivat lopettaa murehtimisen,  koska iän myötä yleensä erilaisten palveluiden tarve kasvaa,  kun kaikkea ei enää pystykään tekemään itse.  Se päivä vaan saattaa olla vasta vuosien päässä,  mutta ei niitä palveluita kukaan muukaan maksa kuin vanhus itse. 

Vierailija
12/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tuo on totta. Ehkä vanhempi ikäpolvi on tottunut siihen että itse ostetaan välineet joilla itse tehdään, ja joku palveluiden käyttö on ihan outoa kuvitellakaan. Ja toinen syy että ehkä varaa olisi juuri niihin tavaroihin mutta palvelussa ei ehkä koe saavansa niin hinnalle vastinetta vaikka olisi periaatteessa varaa.

Palvelussa et saa hinnalle vastinetta. Syy on yksinkertainen. Jos sinä ja kaverisi tuotatte palveluita ja päätätte vaihtaa palvelun keskenänne, jaatte laillisesti 20 % kaikesta ja valtio vie 80 %. Näin keskimäärin ja se on helppo laskeakin.

Vierailija
13/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleisesti, jos haluaa kuluttaa, tavaraa on helpompi hankkia kuin jatkuvasti ostaa palveluja, käydä teatterissa tms. Tavaraa saa , jos jaksaa klikkailla nettikaupoissa. 

Vierailija
14/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni 970€/kk säädettävä maksimieläke.

t.vassari

Vierailija
15/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarkoittaahan se sitäkin

Vierailija
16/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni 970€/kk säädettävä maksimieläke.

t.vassari

Mielestäni kaikkien muiden eläkkeet voidaan lopettaa kokonaan, kunhan nykyisten eläkeläisten jättituloihin ei kosketa (ja itse saan omani aikanaan). 

T: Persu

Vierailija
17/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva meistä pystyy kuluttamaan mitään niin, että se jotain kansantalouteen vaikuttaisi, jos ei osta jotain kulutettavaa. Oletettavasti eläkeläinenkin on jossakin vaiheessa ostanut ne kaapissaan olevat tavarat tai ainakin tarvikkeet niihin. Palvelujakin voi ostaa, mutta aika vähän on todella hyödyllistä ostettavaa.

Vierailija
18/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä kiva kuluttaa, mutta ei ole millä kuluttaa. 

Vierailija
19/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tuossa artikkelissa kyllä selvästi haastatellut kertoivat käyttävänsä myös palveluita.  Esimerkiksi yksityisellä lääkäripalveluita. Ja Hannele varmasti käyttää myös eläinlääkäreiden palveluita.  Palveluita kuitenkin käytetään sitten,  kun on tarvetta.  Ja ekonomistit voivat lopettaa murehtimisen,  koska iän myötä yleensä erilaisten palveluiden tarve kasvaa,  kun kaikkea ei enää pystykään tekemään itse.  Se päivä vaan saattaa olla vasta vuosien päässä,  mutta ei niitä palveluita kukaan muukaan maksa kuin vanhus itse. 

Silti tämä rouva ajattelee, että kuluttamisella tarkoitetaan tavaroiden ostamista.

"Se kummastuttaa, miksi pitäisi ostaa tavaroita, joita ei tarvitse."

Ap

Vierailija
20/30 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään muuten kuin tarpeeseen. Kaikki ruoka (90%sesti) on -60% ilta-alesta ja hävikkileipää & heviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme