Kela sanoo että nykyinen asuntoni on liian kallis (880e), ja minun pitää etsiä halvempaa. Muuten toimeentulotuessani huomioidaan 694e ylimenevä vuokra
Nyt Kela siis maksaa vielä kokonaan tuon 880e ja tuista 500e jää käyttörahaksi, mutta jos en hae halvempaa asuntoa niin saisin käyttörahaksi enää 314e!
Tuo on hurja pudotus tuloihin.
Varsinainen kysymys on, että mistä ihmeestä Helsingistä voi muka löytää asunnon tuohon 694 vuokraintaan?
Tuntuu aivan absurdilta tavoitteelta.
Nykyinen asuntoni on jo yhdelle ihmiselle neliöiden puolesta.
Onkohan Kelassa jäljellä nuo vuokranormit, vai miksi ne ovat noin alhaiset??
Mitä te olette tehneet tilanteessa jossa kela valittaa liian korkeasta vuokrasta?
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei köyhillä saa olla mitään, pitää elää kuin kusi sukassa.
Miksi tukien varassa elävällä pitäisi olla sama elintaso kuin työssäkäyvällä?
Joo, millaista elintasoa ylläpidetään 500e:lla? Tuostahan kun maksetaan sitten muut mahdolliset laskut, safka, liikkuminen, vaatteet, harrastukset, ym.
Toki av:llahan on näitä talousihmeitä jotka tuosta rahasta vielä säästää vähintään puolet, mutta oikeassa elämässä en tunne ketään joka sossun rahoilla saa ylläpidettyä samanlaista elintasoa kun työssäkäyvä.
Eikös laissa lukenut että pitää jäädä se 500€ käyttörahaksi. Voihan ne itkupotkia lattialla ihan vapaasti mutta maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhuen tulisin toimeen pelkillä pääomatuloillani. Ja esim ansiosidonnaista pääomatulot eivät pienennä. Ja sehän on oikein ettei asumistukea makseta jos itse pystyy asumisensa maksamaan. lähtökohta on juuri se että itse oma eläminen pitää maksaa.
Voisikohan olla että on hieman eri maailmasta jos tulisi toimeen pelkillä pääomatuloilla verrattuna niihin jotka elävät yhteiskunnan minimillä? Kun oma tilanne on kunnossa on toki helppo puhua kuinka elämisensä pitää jokaisen järjestää.
no miksi te muut töissäolijat että ole järjestäneen/järjestämässä. Minä en ole mikään isokenkäinen vaan normi "rividuunari" eli toimistohommia teen. Aikaa minullakin tähän meni 15 vuotta. Joka kuukausi työurani olen hiukan sivuun laittanut juurikin siksi että jos jotain käy. Ja kyllä, minulla on sirpaleinen työura ja kaikenmoista tehty ja määräaikaisissa työsuhteissa oltu. Jos kulutustottumukset eivät ole yltiöpäiset niin jo 500 000 euron sijoitusomaisuudella pärjää pelkillä tuotoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä löytyy mm soluasuntoja. Voit toki muuttaa myös pois Helsingistä halvempaan lähikuntaan.
Aikuinen ihminen ei kuulu soluun. Jotain ihmisen kunnioitusta sentään.
Tämä on Virossa yleinen tapa vähävaraisilla. Nyt kun Suomi on kohta korviaan myöten veloissa, voi tuo olla lähitulevaisuutta myös täällä.
On tuossa myös hyviä puolia. Syrjäytyminen on epätodennäköisempää ja myös liikkumisen kuluissa voi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa eläminen noin kalliissa asunnossa, kun halvempiakin todistetusti on, jos ei ole pakko asua keskustassa? Jos taas on pakko asua keskustassa, maksat itse erotuksen tai menet töihin ja maksat kaiken itse, niin kuin muutkin tunnolliset ihmiset. Helsingissä on kyllä töitä tekevälle ja jos ei ole, niin muutat jonnekin, missä sinulla on varaa elää omin neuvoin.
Helsingin keskustasta löytyy tällä hetkellä paljon yksiöitä ap:lle määrättyyn hintaan. Kivoilta alueilta Ullanlinnaa myöden. Neliöt noissa on noin 25-32, olen asunut tuon kokoisessa muutaman vuoden eikä valittamista ollut.
No yli 25 alkaa olla jo siedettävä kooltaan. Ongelma onkin vain se, että vuokranantajat eivät suostu vuokraamaan kaikille.
ei niin. yleensä suostuvat vuokraamaan asunnon yhdelle yksikölle. Olisihan se nyt ikävää jos saman asunnon vuokraisi kaikille.. ja vieläpä niillekin jotka eivät edes ole hakeneet asuntoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen tukijärjestelmä on edelleen liian sekava ja jättää esim. juurikin työhalukasta irtisanoutujaa luopumaan jopa kaikesta.
i se ole sekava vaan jäykkä ja kaikki on suunniteltu sen ideologian pohjalta, että työtön on epärehellinen, laiska ja työtävälttelevä. Lisäksi koko järjestelmä on rakennettu kaikenlaisten rangaistusten ja keppien ympärille, missä ei voida edes harkintaa käyttää, vaikka työtön joutuisi kohtuuttomaan tilanteeseen. Ei yhtään porkkanaa koko järjestelmästä löydy.
Jo pelkästään lyhyiden työsuhteiden vastaanottaminen on tehty niin vaikeaksi ja vittumaiseksi, että työtä ei kannata ottaa vastaan koska byrokratian kanssa taisteleminen ja tyhjätaskuna rahojen odottelu on henkisesti liian raskasta. Köyhän työttömän elämä voi mennä pikavippien kanssa pelaamiseen ihan jo sen takia että otti lyhyen työn vastaan ja sitten kaikki tuet seisoo. Rankaisukeskeisyys on johtanut siihen että hyvä työtön tekee sen ja vain sen mitä te-palvelut määräävät. Kaikki muu on riski. Tuet ovat niin pienet että niistä ei ole karenssia vara antaa pois. Kun oma tahto ja hallinta omasta elämästä on näin saatu nollattua, mitä muuta voi odottaa kuin syrjäytyminen ja pitkäaikainen työttömyys?
Pitäisi olla yksinkertaisesti helvetisti helpompaa yhdistää vaikka opiskelu, osa-aikainen työ, sairasloma, yrittäjyys ja tuet. Nykysysteemissä kaikenmaailman keppien takia tuo on mahdottomuus. Itse näen asian niin, että kaikki millä työtön voi itselleen tienata lisärahaa on vain hyvä asia, koska se vähentää maksettavan tuen määrää. Nykysysteemissä järjestelmä on niin kankea ja rankaisukeskeinen että työtön joutuu vain ongelmiin mikäli hän yrittää asemaansa parantaa ja erehtyy tekemään sen väärin. Esimerkiksi jos työtön on erehtynyt työttömänä tekemään vaikka mooc:in ohjelmointikurssia omalla ajallaan aikeinaan hakeutua opiskelemaan alaa, on työttömyystuki otettu pois. Aivan käsittämätöntä. Mutta tätä rangaistuskeskeistä keppiähän kansa vain haluaa lisää.
Perustulo ja siihen liittyvä vapaus oman asemansa ja tulojen hallinnasta olisi hyvä askel parempaan noin yleisesti, mutta itse en kuitenkaan perustulosta ole kovin innostunut. Nykyisestä järjestelmästä saisi toimivamman jos ajateltaisiin että ihmisen toimeentulo perustuu siihen, että hän pystyy suunnittelemaan talouttaan etukäteen, hänen kannattaa aina ottaa työtä vastaan ja järjestelmä ei saisi koskaan rangaista ihmistä, joka on pyrkinyt parantamaan omaa työllistymistään tai osaamistaan. Nykyinen järjestelmä epäonnistuu jokaisessa kohtaa.
Itse kutsuisin tätä mallia vaikka viiden tukijalan malliksi. Työ, sairasloma, opiskelu, yrittäjyys ja tuet. Näiden viiden eri osa-alueen yhdistäminen ihan miten tahansa pitäisi onnistua nopeasti ja helposti. Ei saisi tulla 0 euron tukikuukausia vain siksi koska byrokratia pitää työtöntä lähtökohtaisesti aina epärehellisenä.
Eikä se porkkana tarkoita aina sitä että se olisi vain lisää tukirahaa. Valtio voisi ihan hyvin tarjota pitkäaikaistyöttömälle 0% tuloveron lyhyelle ajalle. Käytännössä lisää palkkaa. Mutta jos suurin este työllistymiselle on te-keskus, miten valvonnan lisääminen (hakemusten minimimäärien tarkastukset) sitä mitenkään parantaa?
Hyvä kirjoitus ja täysin totta.
En itse uskalla edes ottaa keikkatyötä enää vastaan, koska viimeksi olin 3kk ilman tukia kesätyön vuoksi, jossa oli pieni palkka, mutta pari sataa jäi enemmån kun kelan tuista.Niin vit.. tumaista touhua. masennuslääkkeet odottaa apteekissa.
No pari sataa kuitenkin, ja ansaitsisit rahasi itse, etkä loisisi toisten rahoilla saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhuen tulisin toimeen pelkillä pääomatuloillani. Ja esim ansiosidonnaista pääomatulot eivät pienennä. Ja sehän on oikein ettei asumistukea makseta jos itse pystyy asumisensa maksamaan. lähtökohta on juuri se että itse oma eläminen pitää maksaa.
Voisikohan olla että on hieman eri maailmasta jos tulisi toimeen pelkillä pääomatuloilla verrattuna niihin jotka elävät yhteiskunnan minimillä? Kun oma tilanne on kunnossa on toki helppo puhua kuinka elämisensä pitää jokaisen järjestää.
no miksi te muut töissäolijat että ole järjestäneen/järjestämässä. Minä en ole mikään isokenkäinen vaan normi "rividuunari" eli toimistohommia teen. Aikaa minullakin tähän meni 15 vuotta. Joka kuukausi työurani olen hiukan sivuun laittanut juurikin siksi että jos jotain käy. Ja kyllä, minulla on sirpaleinen työura ja kaikenmoista tehty ja määräaikaisissa työsuhteissa oltu. Jos kulutustottumukset eivät ole yltiöpäiset niin jo 500 000 euron sijoitusomaisuudella pärjää pelkillä tuotoilla.
500000 säästöt 15 vuodessa ”sivuun laittamalla”. Ja sirpaleisen työura. 🤣😂😅😆😁😄😃😀😅😂😃😄😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei köyhillä saa olla mitään, pitää elää kuin kusi sukassa.
Miksi tukien varassa elävällä pitäisi olla sama elintaso kuin työssäkäyvällä?
Joo, millaista elintasoa ylläpidetään 500e:lla? Tuostahan kun maksetaan sitten muut mahdolliset laskut, safka, liikkuminen, vaatteet, harrastukset, ym.
Toki av:llahan on näitä talousihmeitä jotka tuosta rahasta vielä säästää vähintään puolet, mutta oikeassa elämässä en tunne ketään joka sossun rahoilla saa ylläpidettyä samanlaista elintasoa kun työssäkäyvä.
Elintasoa jolla pysyy hengissä. Jos ei laskuja, ruokaa, lääkkeitä ja vaatteita saa viidelläsadalla maksettua, on kyllä peiliinkatsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Montako neliötä sinulla oikein on?
Minä asun radan varressa Helsingissä ja vuokra alkaa kutosella.
20 neliötä riittää ihan hyvin yhdelle ihmiselle. Jos isompaa mielit niin sitten pitää mennä töihin. En minäkään saa tähän enää tukia.
Opiskelijana asuin vuosia Niemenmäessä 14 neliön yksiössä. Kun etsin sitä, pienin kämppä oli 9m2 yksiö (suihku ja vessa käytävällä) Meilahdessa, mutta en sitä saanut (hakijoita oli kymmeniä).
Maksoin itse kämppäni. Tein silloin töitä toiminimen kautta, eikä verottaja osannut sanoa mikä firmani tunnusluku (liikevaihto vai voitto) vaikuttaisi opintotukeen tai asumistukeen, joten en hakenut mitään tukia, ettei tule kauheaa yllätystä takaisinperinnän kautta. Siitä raatamisesta (opiskelin, tein töitä, ja harrastin vielä 2 urheilulajia - nuorena sitä jaksaa - lopputyötä tehdessä tuohon tuli vielä yksi työ lisää) on nykyinen hyväpalkkainen duuni suora seuraamus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500000 säästöt 15 vuodessa ”sivuun laittamalla”. Ja sirpaleisen työura. 🤣😂😅😆😁😄😃😀😅😂😃😄😁
Niin? Täysin realistinen osakesalkun arvo pienituloiselle säästäjälle noin pitkän ajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin pienellä sijoitusomaisuudella eletä mitenkään hyvin. Jos tuosta summasta saa vaikka 5% tuoton (joka sekin on ehkä hieman yläkanttiin), niin pääomaverotuksen jälkeen siitä jää käyttörahaa 17500 euroa. Se tekee 1458 euroa kuussa. Aika moni saa palkkatuloina enemmän käteen kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eikös ole ihmeellinen tämä korkoa korolle ilmiö. eihän tuo kaikki ole palkasta vaan tuossa on mukana reilusti tuottoja. Keskimäärin palkasta on sivuun laitettu noin 500 euroa kuukaudessa. Loput ovat pääoman tuottoja.
Miksi ap et maksa itse asumistasi? Eikö noilta tukien varassa eläminen?
Vierailija kirjoitti:
Kunhan laitan hekalle asuntohakemuksen ilman rajoituksia niin todistat kelalle etsiväsi tosissasi edullisempaa kämppää ja he voivat väliaikaisesti maksaa kalliimman vuokran. Jos tuuri käy niin oikeasti saatkin halvan kämpän kaupungilta. Itse sain asuntopulassa alle 500 e maksavan yksiön.
Jos kaupungilta ei irtoa kämppää niin kyllä Helsingissä on vielä alle 700 e vuokriakin. Ystäväni maksaa hyväkuntoisesta 40 neliön kaksiosta noin 880 e/kk joten jos tuon verran maksat yksiöstä niin huonon diilin olet tehnyt.
Tämä on hyvä idis, hakemukseen kannattaa kirjoittaa juuri tuo Kelan ukaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin pienellä sijoitusomaisuudella eletä mitenkään hyvin. Jos tuosta summasta saa vaikka 5% tuoton (joka sekin on ehkä hieman yläkanttiin), niin pääomaverotuksen jälkeen siitä jää käyttörahaa 17500 euroa. Se tekee 1458 euroa kuussa. Aika moni saa palkkatuloina enemmän käteen kuukaudessa.
Aivan hyvin elättää. Minun tämän hetken kuluni ovat 1000 €/kk tällä hetkellä. Tuloni kuussa taas on 4000 euroa nettona. Tuosta tonnista voisin karsia vielä helposti muutaman satasen halutessani, esim puottamalla auton kaskon pois, tarkastelemalla kotivakuutuksen tarkemmin, leikkaamalla teleyhtiöille maksamiani laskuja (turhat liittymät pois ja laajakaistan nopeutta laskemalla) jne.
Mielestäni on käsittämätön ajatus, että KELA:n odotetaan maksavan tuollainen vuokra ja muut menot päälle tekemättä mitään.
Samaan aikaan jokaisen työhaluisen opiskelijan ja työttlmän pitää laskeskella, ettei mahdollisista keikkaduuneista kerry liikaa palkkaa. Suojaraja on aivan naurattavan alhaalla. Jokuhan voisi vaikka vahingossa työllistyäkin pysyvästi, jos niissä keikkapaikoissa voisi näyttää naamaansa useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hyvin elättää. Minun tämän hetken kuluni ovat 1000 €/kk tällä hetkellä. Tuloni kuussa taas on 4000 euroa nettona. Tuosta tonnista voisin karsia vielä helposti muutaman satasen halutessani, esim puottamalla auton kaskon pois, tarkastelemalla kotivakuutuksen tarkemmin, leikkaamalla teleyhtiöille maksamiani laskuja (turhat liittymät pois ja laajakaistan nopeutta laskemalla) jne.
Minun kuluni ovat siis.
Asuminen (vastike, korot, sähköt...) 222,2 €/kk
Autot 345 €/kk
Eläminen (ruoka, puhelimet netti) 293,3 €/kk
Huvit ja harrastukset 68,75 €/kk
satunnaiset kulut 70,75 €/kk
Vierailija kirjoitti:
Eikös laissa lukenut että pitää jäädä se 500€ käyttörahaksi. Voihan ne itkupotkia lattialla ihan vapaasti mutta maksavat.
Ei missään laissa mitään käyttörahoja luvata.
Sossusta saa sitten harkinnan mukaan rahaa jos jotain akuuttia tarvitsee.
Muuta pois sieltä Helsingistä. Asun keskikaupungilla suurehkossa kaupungissa 500 eurolla kuukaudessa. Täällä asunnon pitäisi olla vähintään kolmio keskustassa, että siitä voisi saada jonkun maksamaan 800 euroa.
Hyvä kirjoitus ja täysin totta.
En itse uskalla edes ottaa keikkatyötä enää vastaan, koska viimeksi olin 3kk ilman tukia kesätyön vuoksi, jossa oli pieni palkka, mutta pari sataa jäi enemmån kun kelan tuista.
Niin vit.. tumaista touhua. masennuslääkkeet odottaa apteekissa.