Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela sanoo että nykyinen asuntoni on liian kallis (880e), ja minun pitää etsiä halvempaa. Muuten toimeentulotuessani huomioidaan 694e ylimenevä vuokra

Vierailija
27.10.2021 |

Nyt Kela siis maksaa vielä kokonaan tuon 880e ja tuista 500e jää käyttörahaksi, mutta jos en hae halvempaa asuntoa niin saisin käyttörahaksi enää 314e!
Tuo on hurja pudotus tuloihin.

Varsinainen kysymys on, että mistä ihmeestä Helsingistä voi muka löytää asunnon tuohon 694 vuokraintaan?
Tuntuu aivan absurdilta tavoitteelta.
Nykyinen asuntoni on jo yhdelle ihmiselle neliöiden puolesta.
Onkohan Kelassa jäljellä nuo vuokranormit, vai miksi ne ovat noin alhaiset??

Mitä te olette tehneet tilanteessa jossa kela valittaa liian korkeasta vuokrasta?

Kommentit (330)

Vierailija
321/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kahden lapsen yh, toinen nyt tokalla ja toinen 4 luokalla. Olen työtön ja muuttanut jo kaksi kertaa 2 vuoden sisällä lasten kanssa Kelan vaatimuksen takia, ensin Espoosta Helsinkiin kolmiosta kaksioon ja kaksiosta taas kolmioon Vantaalle. Oli pakko kun ruoka alkoi loppua kun toimeentulotukea pienennettiin liian kalliin vuokran takia. Lapset ovat joutuneet vaihtamaan koulua ja kaveripiiriä kaksi kertaa jo, ja taas tuli ilmoitus että menee 30 e normin yli joten ehkä taas muutto edessä:/ ei vaan mahduta enää pikkukaksioon kun lapset eri sukupuolta keskenään. Olen ajatellut muuttaa vaikka Tampereelle mutta ongelma on tämä työttömyys, miten järjestän kaiken kun ei ole autoa eikä tukiverkostoa, enkä tunne ketään Tampereelta. Syrjäytyisinkö täysin ja miten lapset taas sopeutuisivat.

Ei kaikki tukea saavat ole sinkkuja, kyllä meitä perheellisiåkin vaaditaan etsimään niin halpaa asuntoa ettei sellaista ole tarjolla, edes kaupungin vuokra- asunnoissa!

Älä tuu tänne, meillä on pummeja ihan omastakin takaa riittävästi.

Ajattelin Tamperetta kun on edullisemmat asunnot. Työttömyydelleni en voi mitään, ja Kelan asumistuki ja tt tuki maksetaan valtion kassasta joten ei se Tampereen kaupungille maksa enempää vaikka sinne muutettaisiin. Se 200 erona asumiskuluihin olisi iso raha meille. Ainahan sanotaan että työttömien täytyy muuttaa, en viitsisi ihan maazeuduklekaan muuttaa lasten takia ( ei ole ajokorttia).

Ehdota jos on parempi ehdotus mitä tehdä? Pk seudulla kaikki kolmiot on yksinhuoltajalle yli Kelan normien.

Työttömyydelle voi jotain: Mene töihin. Monella alalla on töitä tarjolla. Myös sellaisia ”työtehtävät opetetaan”. Vaikka rakennussiivoojaksi, koska niillä on yllättävän hyvä palkka. Tai kauppaan hyllyjä täyttämään. Ja hampurilaisia pääsee aina tekemään.

Mieluummin tekee jotain työtä, kuin vain on. Työpaikasta on aina helpompi vaihtaa toiseen, kun on edes joku suosittelija. Voi olla huono duuni aluksi, mutta ajattele sitä välivaiheena matkalla kohti parempaa duunia. Niin ne muutkin ”uralla etenee”.

Töitä on kyllä. Mutta ei ketään kotoa tulla hakemaan.

Sen huonopalkkaisen työputken läpi saat asumistukia auttamaan sen vaiheen yli. Tarkoitus ei ole, että niiden tukien varaan jäädään elämään kymmeniksi vuosiksi. Tavoite on, että niitä tukia ei haeta. On paljon mukavampaa, ettei oman pankkitilin tapahtumia tarvitse ulkopuolisille selitellä. Aika noloa näes. Eikö jo se ole riittävä kannustin hakeutua töihin ja pyrkiä itsenäiseksi ihmiseksi?

Toi mene töihin on aina paras:) tälläistä 45 vuotiaita tätiä ei otettu Heseeb eikä Mökkiin, rakennussiivojan työtä ei selkä kestä. Aikasempaa työkokemusta on 25 vuotta, ylioppilas, merkonomi ja tradenomi olen. Toimistohommista tuli kenkää. Opiskelemaan en ole päässyt enää kun on jo tutkinto, lähihoitajan koulutus ei käy kun olen totaaliyh vielä pariin vuoteen ( ei pärjää lapset itsekseen, en erittele tähän syitä). Ja lähihoitajan työtä ei pysty eläkeikään tekemään kun itsellekin alkaa tulla jo fyysisiä vaivoja

Eli et tosiasiassa ole työvoimaa, koska elämäntilanteesi ei mahdollista työn vastaanottamista?

Eli elät ihan tyytyväisenä pummina ja käytät lapsia tekosyynä. Ja muiden tehtävä on sinut elättää.

Oletko ajatellut, että opetat lapsillesi juuri tuon tyylin elää. Eli siirrät luuseri-asenteen ja köyhyyden kurimuksen seuraavalle sukupolvelle. Kannattaisiko tehdä asialle jotain ja katkaista alkava kierre. Ihan vain niiden lastesi tulevaisuuden kannalta.

Veikkaan että minulla on monipuolisempi ja pidempi työhistoria kuin sinulla. Ei tälläistä ylipainoista tätiä oteta rakennuksille siivoamaan, ja kuten kerroin, pikaruokaravintoloihin ei otettu. Yötöihin en tässä elämäntilanteessa pysty, esim yökerhoon tarjoilijaksi tms. Hoitoalalta en tiedä mitään, lähärin mainitsin kun sitä aina ehdotetaan naisille. En ole yhtään hoitajatyyppiä ja kammoan verta mutta lähihoitajaksi täytyy aina työttömänä tämän palstan mukaan opiskella.

Kerro vielä,miten en ole työvoimaa en äkä yritä saada työtä? Siksi kun en hae opiskelemaan lähihoitajaksiko? Siksi kun olen ylipainoinen Keski ikäinen täti jolla on selkäongelmia ja joka saisi kenkää rakennussiivojan hommista saman tien?Olen toiminut mm hotellisiivoojana joten tiedän mitä työ vaatii.

Lapseni muistavat kun olin töissä, ja ehkä saan taas töitä kun on työvoimapula?

Jos selkä vaivaa, niin laihduttaminen monesti auttaa. Näin se työkunto paranee.

Töitä on, kunhan niihin hakeutuu. Opiskelemaan pääsee, vaikka olisi viisi tutkintoa.

Joten selityksiä.

Ok Boomer,en mee vaan muutan Tampereelle kaupungin keskustaan. Lälläslää! Ihan Kelan rahoilla❤

Vierailija
322/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka sanoo että muuta jonnekki muualle tai että Kela pakottaa muuttaman, niin Kelahan ei ees maksa esim takuuvuokraa jos ilman syytä muuttaa toiselle paikkakunnalle. Ja siellä halvemmissa kunnissa on myös pienempi se maksimivuokra. Sitäpaitsi Kela pelkästään pakottaa sut hakemaan halvempaa asuntoa, ei se voi tehdä mitää jos sulle ei anneta sitä asuntoo..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asukaapa viikko vaatehuoneessa tai kylpyhuoneessa ja miettikää, onko se aikuiselle ihmiselle riittävä asunto:

"HAKANSUIDEN sijoitusasunnoista pienin on Alppilassa sijaitseva 7 neliön kokoinen yksiö, joka on melko varmasti Helsingin – ellei koko Suomen – pienin asunto.

Vuokran suuruus on 499 euroa kuussa.

Muut pikkukodit ovat 11-, 13-, 15-, 20- ja 26-neliöiset huoneistot Kalliossa, Vallilassa ja Punavuoressa.

Pienenpieniin asuntoihin on riittänyt vuokralaisehdokkaita.

Hänen yksiöihinsä on valikoitunut varsin usein opiskelijoita mutta myös työssäkäyviä. Hakansuu on edellyttänyt, että luottotiedot ovat kunnossa tai että vuokralle on takaaja.

– Erään asunnon kellarikomerosta remontoin omin käsin vaatehuoneen, joka puolestaan vapauttaa asuintilaa varsinaisesta asunnosta. Nyt sinne komeroon mahtuu vaikka kanootti, Hakansuu naurahtaa.

MISTÄ SITTEN syntyi kiinnostus sijoittaa omaisuutta pikkukoteihin? Kiinteistöteknologiayrityksessä liiketoimintapäällikkönä työskentelevä Hakansuu tietää vastauksen.

– Näin pienissä asunnoissa on omistajan kannalta se hyöty, että yhtiövastikkeet ovat kohtuullisia, eivätkä esimerkiksi linjasaneerausten remonttikulut nouse järjettömälle tasolle.

HAKANSUUTA harmittaa se harhakuva, mikä monella helsinkiläisellä on sijoittamisesta pieniin vuokra-asuntoihin.

– Usein kuvitellaan, että vuokranantaja käärii hyvät rahat vuokralaisen selkänahasta, mutta itse asiassa vuokraaminen on bisneksenä varsin huono sijoitustapa ja vaatii sijoittajalta omaa työpanosta. Sijoitussäästötileissä olisi usein parempi tuotto ainakin vähemmällä vaivalla."

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4344145

Maksaisitteko 499 kuussa 7 neliön kopista? Koppeihin löytyy asukkaita, koska asuntoja on niin huonosti tarjolla ja niihin on valtavat määrät hakijoita. Kuinkahan moni kopperon asukas on vaikka kansanedustaja, joka asuu todellisuudessa muualla, mutta tarvitsee asuinosoitteen Helsingissä. (Kaikki varmaan muistaa Hakkaraisen sauna-asunnon.) Tai ei muista syistä varsinaisesti asu kopperossaan. Tämä oli esimerkki Helsingin asuntotilanteesta.

499 € kuukaudessa seittemän neliön komerosta. Kumma kun ei viittäsataa. No, kohta kun eka vuokrankorotus tulee, niin mennään viiden sadan paremmalla puolella. Ahneus ja hulluus kulkevat useimmiten käsi kädessä. Sen lisäksi, että asukas maksaa superylihintaa tuosta komerosta, tulee menettämään myös mielenterveytensä jossain kohtaa. Ei tommonen 7 neliötä ole mikään asunto, se on komero. Väittäköön vuokraaja sitten vaikka Lasse Vireniä turkkilaiseksi hiihtäjäksi.

Vierailija
324/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin järkyttynyt aloittajan tilanteesta. Maksetaanko ihan oikeasti Suomessa 880€ asunto plus muut kulut?? Tuntuu niin uskomattomalta ettei tuo varmaan mitenkään voi olla totta. Eikö se asumistuki ole jotain 300-400€/kk maksimissaan? Sellaisessa typerässä uskossa olen ollut, kun en ole ikinä asiaan perehtynyt.

Ei ihme, että on niin paljon ihmisiä ketkä valitsevat kelarahoilla elämisen.

Jep ja laskujen ja terveydenhoitomenojen jälkeen saa vielä perusosan 500€/kk, josta siitäkin valitetaan että on liian vähän. Itse olen töissä ja ihan hyvällä palkalla, mutta en minäkään kuukaudessa tuon enempää tarvitse ruokaan, vaatteisiin ja muihin arjen kuluihin. Ja yksin asun, ei ole mitään miestä ostelemassa ruokia kaapit täyteen. Toki matkat ja muut luksukset kustannan säästöistä, mutta ei sellaisia nyt tuilla tarvitse kustantaakaan.

Vierailija
325/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä saa KELA:n laskurin mukaan asumistukea omistusasuntoon niin kuin täällä sitkeästi väitetään. Laskurihan ei edes kysy, että paljonko lainaa on yhteensä.

Ei tietenkään kysy lainaa, koska ei kenenkään lainaa kustanneta verovaroista.

Joko et osannut käyttää laskuria tai sitten tulosi ovat niin suuret, ettet ole oikeutettu asumistukeen.

Laitoin itse laskuriin omistusasuntoni asumiskustannukset eli vastike 280€ ja lainan korot 50€ ja laskurin mukaan saisin asumistukea 237,58€/kk, mikäli tuloni olisivat 500€/kk.

Vierailija
326/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä40841 kirjoitti:

Nollaa koko juttu mielessäsi. Et ole ainoa. Sen jälkeen, kun tehtiin epäonnistunut , kela ja toimeentulotuki-yhdistelmä, kaikki muuttui huonompaan suuntaan. Minä olen hyvätuloinen, minulla on 20 euroa minimirajan yli työeläke. Siitä aiheutui kelan edustajien kanssa paljon ongelmia. "Maksa itse sähkölaskusi, miksi menit maksamaan sähkölaskun, nyt emme voi hyvittää sinulle. Ristiriitauksia vailla vertaa. Kerran sain samasta asiasta vastakkaiset mielipiteet, kysyin, kumpi on se oikea? Ainoa kerta, jolloin kela pyysi anteeksi.

Kela muistutti jatkuvasti, hae edullisempaa asuntoa. Kyllästyin siihen, en ole enää toimeentuloon tekemisissä.  Minulla on myös liikuntavaikeuksieni vuoksi sos.viraston kautta oikeus käyttää  edestakaisia matkoja 3 kertaa kuussa virkistykseen, huom. ei apteekkiin. Maksan aina kortilla tililtäni, koska en käytä käteistä missään. Maksu näkyy tiliotteella, erillistä kuittia en ole  pyytänyt. Tiliote ei kelpaa pelkästään kelalle, MIKÄLI kela pyytää kuitteja tarkistettavaksi, kuittirumbaa jatkettava...Jos niitä erillisiä kuitteja ei ole, joutuu kaikki kyydit maksamaan itse, uhkailee kela. Olen tasan kerran maksanut käteisellä, kuski otti sen mielellään, eikä antanut kuittia...Tiliote käy hyvin kelalle muissa asioissa. Poliitikkojen avulla kela vaati, että koronarokotukseen on mentävä heidän taksillaan, minulta meni siihen viikon ruokarahat. Takaisin kotiin pääsi miten halusi, ilman kelaa. Poliitikkojen nimet päätöksen takana, on julkaistu, katsoin ne.

Herranjestas että on vaikeaa, pyydä nyt vaan se kuitti. Ainahan kuitin tarvitsee kulukorvauksiin ihan missä vaan.

Vierailija
327/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin järkyttynyt aloittajan tilanteesta. Maksetaanko ihan oikeasti Suomessa 880€ asunto plus muut kulut?? Tuntuu niin uskomattomalta ettei tuo varmaan mitenkään voi olla totta. Eikö se asumistuki ole jotain 300-400€/kk maksimissaan? Sellaisessa typerässä uskossa olen ollut, kun en ole ikinä asiaan perehtynyt.

Jep ja laskujen ja terveydenhoitomenojen jälkeen saa vielä perusosan 500€/kk, josta siitäkin valitetaan että on liian vähän. Itse olen töissä ja ihan hyvällä palkalla, mutta en minäkään kuukaudessa tuon enempää tarvitse ruokaan, vaatteisiin ja muihin arjen kuluihin. Ja yksin asun, ei ole mitään miestä ostelemassa ruokia kaapit täyteen. Toki matkat ja muut luksukset kustannan säästöistä, mutta ei sellaisia nyt tuilla tarvitse kustantaakaan.

Meillä kyllä joudun maksamaan perusosasta joka on 820 e minulle ja lapselle, puhelinlaskun, netin ja sähkön, bussilipun jne. Ei niitä tuon summan päälle makseta. Lapsilisän katsotaan tueksi ja elatustuki eli tuo 820 jää minulle ja lapselle vuokran jälkeen laskuihin ja ruokaan, vaatteisiin jne.

Olet käsittänyt väärin jos luulet että perusosan päälle maksetaan laskut erikseen.

Vierailija
328/330 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä joudun maksamaan perusosasta joka on 820 e minulle ja lapselle, puhelinlaskun, netin ja sähkön, bussilipun jne. Ei niitä tuon summan päälle makseta. Lapsilisän katsotaan tueksi ja elatustuki eli tuo 820 jää minulle ja lapselle vuokran jälkeen laskuihin ja ruokaan, vaatteisiin jne.

Olet käsittänyt väärin jos luulet että perusosan päälle maksetaan laskut erikseen.

Nyt kyllä keksit omiasi, sähkölaskua ei tarvinnut maksaa perusosasta 20 vuotta sitten kun itse olin toimeentulotuella ja Kelan sivujen mukaan kuuluu edelleen erikseen korvattaviin laskuihin, kuten myös kotivakuutus.

Puhelinlasku, netti, bussilippu ja sanomalehti kuuluvat kylläkin perusosasta maksettaviin laskuihin. Lapsen bussilippu on kaupungista riippuen ehkä 30€/kk, halvin Moi-puhelinliittymä n 20€ eli kahdelle 40€ ja kiinteän netin saa noin 30€/kk jos edullista taloyhtiön nettiä ei ole. Uutiset voi lukea netistä jolloin säästää sanomalehden hinnan.

Yhteensä siis 100€, jonka jälkeen teille jää vielä 720€/kk. Tällä jos ei yksi aikuinen ja yksi lapsi saa hoidettua peruselämisen kuluja niin vika ei kyllä ole tuen suuruudessa.

Ymmärrän että on harmillista kun ei voi matkustaa, harrastaa kalliita harrastuksia tai syödä ulkona, harmitti se itseänikin kun olin tukien varassa, mutta tuet on tarkoitettu peruselämiseen.

Vierailija
329/330 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju...Mutta etsin vertaistukea ja tämä osui silmiini. Nyt mulla ongelmana että 720€ on kelaskan mielestä liian kallis. Olen ollut asunnoton yli 2v ja nyt tärppäsi, mutta en taida voida ottaa kun on yli heidän rajan :( MISTÄ oikeesti löytyy vantaalta-hki-espoo alle tuon 720€ kk???

Vierailija
330/330 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vanha ketju...Mutta etsin vertaistukea ja tämä osui silmiini. Nyt mulla ongelmana että 720€ on kelaskan mielestä liian kallis. Olen ollut asunnoton yli 2v ja nyt tärppäsi, mutta en taida voida ottaa kun on yli heidän rajan :( MISTÄ oikeesti löytyy vantaalta-hki-espoo alle tuon 720€ kk???

Etkö osaa käyttää hakukoneita. Ensisilmäyksellä yksiöitä reilusti alle 720e, Helsingissä. Vantaata en viitsi edes katsoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme