Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa lasten uskoa joulupukkiin!

Vierailija
18.12.2022 |

Kuten mekin annamme ihan aikuistenkin uskoa jumaliin. Jos joku haluaa elää satujen mukaan, niin antakaa elää.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten jännä miten joulupukki ja jumala sadut on niin samanlaisia. Hyvien ja pahojen lista vanhalla valkopartaisella miehellä, jolla on apureita, tonttuja ja enkeleitä ja molemmat näkevät kaiken ja palkitsevat "hyvät". Molemmat elävät mystisessä paikassa johon ihmiset ei pääse ainakaan elossa. 

Vierailija
2/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin siskon lasten vahtina viime viikonloppuna ja kerroin että naapurin setä on joulupukki. Näytin kuvankin missä hän oli ilman tekopartaa kaljatölkki huulilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten jännä miten joulupukki ja jumala sadut on niin samanlaisia. Hyvien ja pahojen lista vanhalla valkopartaisella miehellä, jolla on apureita, tonttuja ja enkeleitä ja molemmat näkevät kaiken ja palkitsevat "hyvät". Molemmat elävät mystisessä paikassa johon ihmiset ei pääse ainakaan elossa. 

Aika pitkälti kattaa kaikki eri jumalat eri uskonnoilta, ja halitijat ja kaikki tarut. 

Vierailija
4/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nauretaan kun lapset uskoo joulupukkiin ja samalla aikuiset itse uskoo esim vaalilupauksia.

Vierailija
5/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsille pitää valehdella mahdollisimman paljon kuten muunkin ikäisille ihmisille.

Se on perinne :))

Vierailija
6/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin siskon lasten vahtina viime viikonloppuna ja kerroin että naapurin setä on joulupukki. Näytin kuvankin missä hän oli ilman tekopartaa kaljatölkki huulilla.

Miksi ihmeessä?

Vierailija
7/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin lapselleni, että joulupukki on joulun symboli, taruolento, mutta siihen saa uskoa. Se ei yhtään vähennä joulun merkitystä. Kunnioittaaksemme joulun perinteitä, joku pukeutuu pukiksi ja tuo lahjoja.

Vierailija
8/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen kuvan tuo antaa lapsille aikuisista, jotka valehtelevat ja pettävät.

Vierailija
9/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin juuri täyttänyt kaksi vuotta, kun minulle yritettiin uskotella joulupukin tuoneen minulle pienen keltaisen keinutuolin, jossa oli Mikki Hiiren kuva ja lasten astiaston. Minä olin kuulemma siihen sanonut tomerasti, että "ei mittä joulupukki ol, isi o ostanu keinutuali ja äiti o ostanu astia".

Tuosta joulusta tulee nyt 55 vuotta. En vieläkään usko joulupukkiin ja vielä vähemmän muihin vanhoihin ukkoihin, joihin uskomista meille yritetään uskotella.

Vierailija
10/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ilkeä! He muistavat sen lopun ikäänsä! Mun isän serkku sytytti mun lahjaksi saamaan kauniiseen kynttilään tulen, olin jotain 4v, muistan vieläkin. Olen n70v! Sekin oli ilkeästi tehty, itku tuli ja ukko ei ymmärtänyt miksi! Olisin halunnut säästää ja katsella kun se oli niin kaunis, ja puff sinne meni, taivahan tuuliin ilkeän serkun takia!

Vierailija
11/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka olisi kuinka kiltti ei niitä lahjoja tule ja se päiväkodin tuhmin kiusaaja saa paljon lahjoja

Vierailija
12/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsille pitää valehdella mahdollisimman paljon kuten muunkin ikäisille ihmisille.

En tiedä mitä traumoja sinulle on jäänyt tuosta "valehtelusta", mutta itse väitän, että tuo "jouluntaika/jouluntunnelma, on juurikin tuo, kun lapsena uskoi joulupukkiin ja siitä tuli tuo kutkuttava tunnelma ja jouluntaika, jota ei enää aikuisen pysty tavoittamaan, ja jota aikuiset jouluunsa kaipaavat.

Miksi se pitäisi saada lapselta pois?

Muistan kun sisareni oli tuota samaa mieltä, kuin sinäkin , kun hänen lapsensa oli pieniä. No lapsille kerrotiin heti, ettei pukkia ole olemassa ja lapset vietti joulun ilman pukkia.

Lapset kasvoi ja perustivat omat perheet ja sisareni intopiukena kertoi meille, miten lapsen lapset nauttivat joulusta ja varsinkin joulupukista joka kävi aattona. 

Muistikohan sisareni, että itse ei tuota iloa omille lapsilleen jouluna  suonut.

Vierailija
13/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kristittynä haluaisi valehdella lapsille mistään joulupukista. Arvatkaa oliko ärsyttävää "pitää salaisuutta" ja joulun todellista tarkoitusta bonuslapsilta. Jos he kyselivät jotain joulupukista, sanoin vain etten tiedä. Heidän äiti oli syöttänyt heille joulupukkitarinan ja velä 14-vuotiaina uskoivat joulupukkiin. Kuulivat kuitenkin sukulaistensa puhuvan lahjojen ostamisesta ja vasta siitä oli herännyt kysymyksiä, ja totuus paljastui. Tottakai joulupukki voi tulla käymään, mutta meillä ei leikitä, että sama tyyppi kiertää kaikki maailman perheet taikaporoilla.

Vierailija
14/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä traumoja sinulle on jäänyt tuosta "valehtelusta", mutta itse väitän, että tuo "jouluntaika/jouluntunnelma, on juurikin tuo, kun lapsena uskoi joulupukkiin ja siitä tuli tuo kutkuttava tunnelma ja jouluntaika, jota ei enää aikuisen pysty tavoittamaan, ja jota aikuiset jouluunsa kaipaavat.

Miksi se pitäisi saada lapselta pois?

Muistan kun sisareni oli tuota samaa mieltä, kuin sinäkin , kun hänen lapsensa oli pieniä. No lapsille kerrotiin heti, ettei pukkia ole olemassa ja lapset vietti joulun ilman pukkia.

Lapset kasvoi ja perustivat omat perheet ja sisareni intopiukena kertoi meille, miten lapsen lapset nauttivat joulusta ja varsinkin joulupukista joka kävi aattona. 

Muistikohan sisareni, että itse ei tuota iloa omille lapsilleen jouluna  suonut.

Jotkut lapset ovat niin älykkäitä, etteivät ikinä usko tuota soopaa. Kuten minä. Silti aina nautin joulusta.

Vierailija
15/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kristittynä haluaisi valehdella lapsille mistään joulupukista. Arvatkaa oliko ärsyttävää "pitää salaisuutta" ja joulun todellista tarkoitusta bonuslapsilta. Jos he kyselivät jotain joulupukista, sanoin vain etten tiedä. Heidän äiti oli syöttänyt heille joulupukkitarinan ja velä 14-vuotiaina uskoivat joulupukkiin. Kuulivat kuitenkin sukulaistensa puhuvan lahjojen ostamisesta ja vasta siitä oli herännyt kysymyksiä, ja totuus paljastui. Tottakai joulupukki voi tulla käymään, mutta meillä ei leikitä, että sama tyyppi kiertää kaikki maailman perheet taikaporoilla.

Mutta krsitittynä valehtelet lapsille kuitenkin jumalasta. Miksi? Joulupukki on sentään paljon sympaattisempi taruolento kuin joku joka hukuttaa koko luomakuntantansa kun oli ilmeisesti tehnyt virheen niiden kanssa. 

Vierailija
16/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukki on eriarvoistava. Rikkaan perheen lapselle, oli kiltti tai tuhma, joulupukki tuo vinon pinon lahjoja tunnustuksena lapsen kiltteydestä ja laulaa lapsen kanssa muutamat joululaulut vielä. Köyhän perheen lapselle pukki saattaa hyvällä tuurilla ehkä jättää yhden tai pari pakettia oven taakse. Nämä lapset sitten vertailevat lahjoja koulussa ja köyhän perheen lapsi sitten jää pohtimaan, mitä hän tekee väärin kun ei pukin silmissä tämän enempää ansaitse.

Vierailija
17/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä vielä aikuisena ilmeisesti uskot jumalaan, niin mitä ongelmaa on siinä että lapset uskovat vielä 14-vuotiaina joulupukkiin?

Vierailija
18/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kaverin äiti oli sitten kertonut lapselleni, että joulupukkia ei ole olemassa!! Oli jotenkin niin söpöä kun koululainen uskoi sitä ennen vielä pukkiin, vaan ei ilmeisesti enää.

Vierailija
19/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen mielikuvituksella on rajat kun keksitään taruja. Nämä kaikki tarut ovat aika samanlaisia, uskonnosta riippumatta. 

Vierailija
20/20 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ero noilla on se että lapsille myönnetään että joulupukki on tarua, mutta jumalasta yritetään valehdella koko elämän ajan. Onneksi alkaa olla historiaa tuo uskonto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä