Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela sanoo että nykyinen asuntoni on liian kallis (880e), ja minun pitää etsiä halvempaa. Muuten toimeentulotuessani huomioidaan 694e ylimenevä vuokra

Vierailija
27.10.2021 |

Nyt Kela siis maksaa vielä kokonaan tuon 880e ja tuista 500e jää käyttörahaksi, mutta jos en hae halvempaa asuntoa niin saisin käyttörahaksi enää 314e!
Tuo on hurja pudotus tuloihin.

Varsinainen kysymys on, että mistä ihmeestä Helsingistä voi muka löytää asunnon tuohon 694 vuokraintaan?
Tuntuu aivan absurdilta tavoitteelta.
Nykyinen asuntoni on jo yhdelle ihmiselle neliöiden puolesta.
Onkohan Kelassa jäljellä nuo vuokranormit, vai miksi ne ovat noin alhaiset??

Mitä te olette tehneet tilanteessa jossa kela valittaa liian korkeasta vuokrasta?

Kommentit (330)

Vierailija
141/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa eläminen noin kalliissa asunnossa, kun halvempiakin todistetusti on, jos ei ole pakko asua keskustassa? Jos taas on pakko asua keskustassa, maksat itse erotuksen tai menet töihin ja maksat kaiken itse, niin kuin muutkin tunnolliset ihmiset. Helsingissä on kyllä töitä tekevälle ja jos ei ole, niin muutat jonnekin, missä sinulla on varaa elää omin neuvoin.

Helsingin keskustasta löytyy tällä hetkellä paljon yksiöitä ap:lle määrättyyn hintaan. Kivoilta alueilta Ullanlinnaa myöden. Neliöt noissa on noin 25-32, olen asunut tuon kokoisessa muutaman vuoden eikä valittamista ollut.

Vierailija
142/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustasta löytyy tällä hetkellä paljon yksiöitä ap:lle määrättyyn hintaan. Kivoilta alueilta Ullanlinnaa myöden. Neliöt noissa on noin 25-32, olen asunut tuon kokoisessa muutaman vuoden eikä valittamista ollut.

Voi olla toimeentulotuen asiakkaana aika hiljaista saada vuokralle asuntoa Ullanlinnasta vapailta markkinoilta. Jotain järkeä näihin juttuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa eläminen noin kalliissa asunnossa, kun halvempiakin todistetusti on, jos ei ole pakko asua keskustassa? Jos taas on pakko asua keskustassa, maksat itse erotuksen tai menet töihin ja maksat kaiken itse, niin kuin muutkin tunnolliset ihmiset. Helsingissä on kyllä töitä tekevälle ja jos ei ole, niin muutat jonnekin, missä sinulla on varaa elää omin neuvoin.

Kyllähän näillä loisilla selityksiä löytyy, kuten tästäkin ketjusta on nähty. Huom loisia eivät ole ne oikeat tukien tarvitsijat vain te saamattomat laiskiaiset.

Vierailija
144/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jos työllistymisesi vaikuttaa vaikealta, kannattaa sinun ap muuttaa muualle Uudellemaalle, kuten Porvooseen, Hyvinkäälle tai Lohjalle, jossa on edullisemmat vuokra-asunnot, mutta kuitenkin lähellä Helsinkiä.

Vanhempani, sisarukseni, ystäväni ja kaverini kaikki asuvat täällä Helsingissä.

Miten minä voisin enää tavata heitä Lohjalla asuessa?

Kohtuuton vaatimus mielestäni

ap

Lohjalle on lyhyt matka ja julkista liikennettä menee jatkuvasti.

Itse olen lähtenyt kotikylästäni Pohjanmaalta ensin 500 km päähän opiskelemaan ja sen jälkeen työn perästä taas muutto uuteen paikkaan Itä-Suomeen. Miksei helsinkiläiset pysty muuttamaan edes kehä kolmosen rajan yli?

No ei sun tartte mihinkään Lohjalle muuttaa. Stadissa löytyy kämppää tällä hetkellä 600-700 e, mikä nyt on ongelma?

Vierailija
145/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, miten kukaan on ajautunut kihinkäön tl¨ilanteeseen - kaipa yksilöllä silti itselläänkin jokin vastuu on elättämiisestään? Vai meinaatko, että muut kantaa tästä kaikesta aina vastuun?

Nauttikaa vielä kun voitte, lähitulevaisuudesta tullaan leikkaam sos.tuista aimo summa.

Köyhyys ja vähäosaisuus ei ole valintakysymys. Kuka ihme sen valitsisi jos näin olisi?

Ja tuo nauttimiskommentti on kyllä niin alhaista ettet tajua yhtään millaista piinaa voi joidenkin ihmisten elämä olla. Toivon ettet joudu sitä koskaan kokemaan mutta toisaalta voisi olla kasvattavakin kokemus.

Kyllä niillä omilla valinnoilla on erittäin suuri merkitys. Sitä vain ei haluta myöntää. Haluaako hakea töitä, haluaako ottaa töitä vastaan  vaikka "käteen jää kulujen jälkeen vain vähän enemmän", haluaako säästää ja sijoittaa, vai haluaako loikoilla mukavasti tukien varassa.

Joo mullakin on ollut sellaista "valinnanvaraa", että hoidanko syöpäsairasta äitäni vain jätänkö heitteille, otanko vastaan sairauden vai en, hoidanko kuntoani vai en, otanko vastaan häädön vai en (koska koko talo meni remppaan), otanko vastaan työpaikkoja, jotka rikkovat lakia, tai ovat pätkiä, vai en, ja silleen.

Ihan itsestä kiinni, eiks joo.

Missä sanoin että KAIKKI on itsestä kiinni? Paljon kuitenkin on ja suurella osalla köyhistä on mahdollisuus valita toisin. Juuri oli ylelläkin juttu nuoresta naisesta, joka päätti valita toisin, ja nykyään käy töissä ja tulee omillaan toimeen. "oli normaalia elää tuilla ja olla luuseri" oli hänen kommenttinsa. Ja omista valinnoista riippuu PALJON.

Mulla ja tuttavilla on paljon kokemusta ja pakko sanoa, että aika vähän voi itse tehdä monille asioille mitään. Kyllä näissä on ne suuret kuviot ja sattuma, joka jyllää.

Tulee heti mieleen tuttavapiiristä useita tapauksia joissa joku joutui työttömäksi ja syitä ovat olleet nämä: julkisen sektorin työpaikka lopetettiin viraston päätöksellä, yksityinen yritys pisti ihmisiä pihalle YT:issä kun pomo sijoitteli yrityksen rahoja ja menetti paljon fyrkkaa, teknisen alan digitalisoituminen muutti nopeassa tahdissa alan koulutukset pätemättömiksi, työnantaja irtisanoi laittomasti, jne..

Aika vaikea noissa missään tapauksessa olisi ollut yhden ihmisen ennakoida tilannetta saati vaikuttaa siihen.

Sä varmaat tiedät miten.

Vierailija
146/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jos työllistymisesi vaikuttaa vaikealta, kannattaa sinun ap muuttaa muualle Uudellemaalle, kuten Porvooseen, Hyvinkäälle tai Lohjalle, jossa on edullisemmat vuokra-asunnot, mutta kuitenkin lähellä Helsinkiä.

ap

Itse olen lähtenyt kotikylästäni Pohjanmaalta ensin 500 km päähän opiskelemaan ja sen jälkeen työn perästä taas muutto uuteen paikkaan Itä-Suomeen. Miksei helsinkiläiset pysty muuttamaan edes kehä kolmosen rajan yli?

No ei sun tartte mihinkään Lohjalle muuttaa. Stadissa löytyy kämppää tällä hetkellä 600-700 e, mikä nyt on ongelma?

ja sitten vielä on espoo, kauniainen, vantaa, kirkkonummi....

Vierailija
147/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä käy kateeksi, täällä kehäkolmosen ulkopuolella asun halvemmalla sadan neliön omakotitalossa 🙄.

Ymmärrän kyllä, jos koko ikänsä on Helsingissä (tai missä tahansa) asunut, ettei sieltä välttämättä kovin mielellään muuttaisi pois. Mutta valitsisiko 300e käyttörahaa pienessä yksiössä kituuttaen vai 500e mielekkäämmässä asunnossa elellen 🤔.

Vierailija
148/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, miten kukaan on ajautunut kihinkäön tl¨ilanteeseen - kaipa yksilöllä silti itselläänkin jokin vastuu on elättämiisestään? Vai meinaatko, että muut kantaa tästä kaikesta aina vastuun?

Nauttikaa vielä kun voitte, lähitulevaisuudesta tullaan leikkaam sos.tuista aimo summa.

Köyhyys ja vähäosaisuus ei ole valintakysymys. Kuka ihme sen valitsisi jos näin olisi?

Ja tuo nauttimiskommentti on kyllä niin alhaista ettet tajua yhtään millaista piinaa voi joidenkin ihmisten elämä olla. Toivon ettet joudu sitä koskaan kokemaan mutta toisaalta voisi olla kasvattavakin kokemus.

Kyllä niillä omilla valinnoilla on erittäin suuri merkitys. Sitä vain ei haluta myöntää. Haluaako hakea töitä, haluaako ottaa töitä vastaan  vaikka "käteen jää kulujen jälkeen vain vähän enemmän", haluaako säästää ja sijoittaa, vai haluaako loikoilla mukavasti tukien varassa.

Joo mullakin on ollut sellaista "valinnanvaraa", että hoidanko syöpäsairasta äitäni vain jätänkö heitteille, otanko vastaan sairauden vai en, hoidanko kuntoani vai en, otanko vastaan häädön vai en (koska koko talo meni remppaan), otanko vastaan työpaikkoja, jotka rikkovat lakia, tai ovat pätkiä, vai en, ja silleen.

Saatko omaishoidon tukea?

Äiti on jo mennyt tuonilmaisiin.

Vierailija
149/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sanoin että KAIKKI on itsestä kiinni? Paljon kuitenkin on ja suurella osalla köyhistä on mahdollisuus valita toisin. Juuri oli ylelläkin juttu nuoresta naisesta, joka päätti valita toisin, ja nykyään käy töissä ja tulee omillaan toimeen. "oli normaalia elää tuilla ja olla luuseri" oli hänen kommenttinsa. Ja omista valinnoista riippuu PALJON.

Mulla ja tuttavilla on paljon kokemusta ja pakko sanoa, että aika vähän voi itse tehdä monille asioille mitään. Kyllä näissä on ne suuret kuviot ja sattuma, joka jyllää.

Tulee heti mieleen tuttavapiiristä useita tapauksia joissa joku joutui työttömäksi ja syitä ovat olleet nämä: julkisen sektorin työpaikka lopetettiin viraston päätöksellä, yksityinen yritys pisti ihmisiä pihalle YT:issä kun pomo sijoitteli yrityksen rahoja ja menetti paljon fyrkkaa, teknisen alan digitalisoituminen muutti nopeassa tahdissa alan koulutukset pätemättömiksi, työnantaja irtisanoi laittomasti, jne..

Aika vaikea noissa missään tapauksessa olisi ollut yhden ihmisen ennakoida tilannetta saati vaikuttaa siihen.

Sä varmaat tiedät miten.

Kyllä. Esim sijoittamalla pahanpäivän varalle TÖISSÄ OLLESSAAN. Pitämällä huolta ammattitaidosta kouluttautumalla TÖISSÄ OLLESSAAN.  Noilla varaudutaan tilanteisiin joissa noin pääsee käymään, Ja merkitystä myös on että mitä tekee sen jälkeen kun noin on päässyt käymään. Hakeeko viimeistään sitten päivittämään osaamistaan jne. Ei tietenkään kaikkin pysty vaikuttaa, mutta jos ajattelee nokkaansa pidemmälle, valtaosaan voi varautua ja paljoon voi vaikuttaa omilla päätöksillään. Esim Hakeeko töitä vai ei on OMA PÄÄTÖS ja ilman hakemista ei varmasti pääse haastatteluihin eikä ainakaan tule valituksi.

Vierailija
150/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko omaishoidon tukea?

Äiti on jo mennyt tuonilmaisiin.

No eihän se sitten ENÄÄ tarvitse hoitoa. Miksi vielä olet tukien varassa siellä ylikallissa kämpässä.

Vierailija
151/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

ap

Nyt matka on 500m-3km lähimpien ihmisteni luokse.

Julkiset ovat kalliita, ei ole varaa kuukausikorttiin.

Joutuisi varmaan istua 1.5h per suunta jos haluaa tavata jonkun.

ap

Jatkuvastiko sinä heitä tapailet? Esim monet opiskelijat tapaavat vanhempiaan 1-2 kertaa lukukaudessa, ts enintään parin kuukauden välein. Niin se aikuisen elämä menee niillä, jotka lähtevät opiskelemaan tai töihin toiselle paikkakunnalle monien satojen kilometrien päähän lapsuudenkodista.

Voi kultaseni, sitten kun olet vähän aikuisempi ymmärrät että ihmisellä voi olla iäkäs tai sairas läheinen huollettavana tai lapsenlapsia, jolloin 1,5 tunnin matka on aikas pitkä (ja usein liian kallis) kuljettavaksi useamman kerran viikossa tai liian kaukana jos joku hätä tulee.

Ei meillä sossu enää hoida vanhuksia ja sairaita, kotisairaanhoito käy korkeintaan kääntymässä. Omainen joutuu hoitamaan ja järjestemään kaiken.

Moni voi olla itse iäkäs tai sairas, joten asunnon pitää olla lähellä hoitopaikkoja, että sinne pääsee. Jossain pikkupaikoissa perferiassa ei vain ole tarjolla kaikkea mitä voi tarvita.

Helppohan se on nuorena opiskelijana asustella vaikka teltassa, mutta tämä aikuisen ihmisen elämä on vähän muuta.

Voi kultaseni :D, olen kyllä aikuinen perheellinen ja tiedän kaikki nuo jutut, mitä kerroit.

Kirjoitin tuolle, (luulen että aika nuorelle), joka arveli ettei voi lähteä esim Lohjalle asumaan, kun on aina asunut Helsingissä ja ei voi jättää vanhempia, sisaruksia ja ystäviä. Hän ei mielestäni kertonut, että olisi sidoksissa kenenkään omaisen hoitamiseen.

Itse olen aikanani lähtenyt maaseudulta (500 km päästä), sinne jäivät vanhemmat ja heitä kävin myös usein myöhemmin hoitamassa kun ikääntyivät ja sittemmin kuolivat. Samaan aikaan kun hoidin vanhempieni asioita, minulla oli jo oma perhe ja vaativa työ. Ei aina ollut helppo lähteä viikonloppuisin ajamaan sitä 500 km vanhempieni asioissa. Varsinaisia ruuhkavuosia olivat nuo vuodet.

Tuo, että jäädään tukien varassa paikalleen ihmettelemään ja laskeskelemaan, on aikamoista typeryyttä nuorilta ihmisiltä.  Opiskelu ja tarvittaessa paikkakunnan vaihto on minun ohjeeni näille tuumailijoille.

Vierailija
152/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä köyhälläkin pitää olla oikeus asua kotipaikkakunnallaan.

Ei ketään voi vaatia muuttamaan satojen kilometrien päähän kaikista tuntemistaan ihmisistä outoon ympäristöön

Vierailija
153/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinäkin sen sanoit. Tuet ovat liian anteliaita.

Noita mitäänhän ei saa jos on tehnyt kuten tässä ketjussa neuvotaan, eli säästänyt ja sijoittanut ennen työttömäksi joutumista. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja siihen pitää olla käytännössä varaton eli että mitään realisoitavaa omaisuutta ei ole.

Lisäksi yleensä työttömäksi joutuessa saa ansiosidonnaista päivärahaa. Sen määrä on esim. YTK:n sivujen laskurin mukaan vaikkapa 2800 euron kk- palkasta nettona lähes 1400 euroa. Tuolloin ei mitään toimeentulotukea myöskään tule saamaan.

Ei saa, ei. Mutta sitten kun putoaa työmarkkinatuelle ja jos on pientäkin eläkesäästöä, niin eipä edelleenkään pääse toimentulotuelle. Sitten kituutetaan sillä 540 e kuussa.

No miksei ole sijoittanut silloin töissäollessaan ja näin ITSE turvannut omaa toimeentuloaan? Minä olen näin tehnyt. Minä pärjäisin ihan hyvin pääomatuloilla+540€ kuussa tuloilla.

Olen toki sijoittanut työssäollessani, siitähän nuo säästöt ovat tulleetkin.

Mutta ei työttömänä kantsi nostella joka kuukausi pääomatuloja tietenkään. Sehän lasketaan tuloksi ja sitten pienentää ennestään työmarkkinatukea ja asumistukea.

Eli sori, sun kuvitelmat että elää pääomatuloilla ja työttömyyskorvauksella ei toimi.

Lisäksi pääomatuloista menee verot.

Vierailija
154/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä varmaat tiedät miten.

Tässä se tuli kiteytettynä mikä vika on pärjäämisuskovaisuudessa ja siinä että jokainen on oman onnensa seppä. Joskus elämä jakaa p*skoja kortteja ja näitä joille on tullut huono käsi epäonnisten yhteensattumien johdosta on paljon enemmän hyvinvointiyhteiskunnan ulkopuolelle pudonneista kuin mitään "tukirahoilla loikoilevia".

Asenteet työttömiä kohtaan ovat koventuneet ja se nyt ainakaan ei edistä työllistymistä millään lailla. Työmarkkinoilla työtön työnhakija on todella heikossa asemassa ja se ei ole tahdosta kiinni.

Vierailija
155/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on n. 15 km Hkin rautatieasemalle. Asun yksin vuokrayksiössä, josta maksan alle 500 €. Ois ehkä jotenkin turvatontakin, jos vuokranmaksu ois kiinni asumistuesta. Siksi mieluummin puhtaasti tulojen mukainen kämppä, vaikka varmaan vois jotenkin laskea mihin sais maksimimäärän asumistukea ja asua sitten kalliimmassa. Noin kai monet nykyään laskee...

Vierailija
156/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla harvoin saa työmatkavähennystä. Eikä työtön sitä saa.

Työtön ei tietenkään saa työmatkavähennyksiä. Työhaastatteluun menosta voi saada korvausta 0,21 senttiä kilometriltä mutta minimisumman on oltava yli 12 euroa eli matkaa on tultava lähes 60 km yhteensä.

Työmatkavähennyksestä taas on Verohallinnon sivuilla esimerkki:

"Esimerkki : Jos työskentelet Helsingin keskustassa ja kuljet sinne junalla Vantaalta, halvin lippu on yleensä HSL:n seutulippu. Jos olet vakituisessa työsuhteessa etkä tee esimerkiksi etätöitä, silloin halvin vaihtoehto on kuukausilippu. Voit tehdä vähennyksen 11 kuukaudelta: 11 x kuukausilipun hinta".

Siis pääkaupunkiseudulla on mahdollista saada työmatkavähennystä.

Ei voi, jos omavastuu on 750 e ja asuu AB-vyöhykkeellä esimerkiksi. Vuoden kausiliput jäävät just tuon omavastuun alle.

Vierailija
157/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutat sivumpaan 

Eihän ihmistä nyt voi vaatia muuttamaan pois synnyinseudultaan tällaisen asian takia

Jep. Jos on koko ikänsä asunut Bulevardin eteläpuolella, niin kyllä veronmaksajien pitää kustantaa kämppä sieltä. Kauheaa olisi, jos juurilta reväistäisiin ja joutuisi jonnekin Pukinmäkeen lähtemään!!!1

Vierailija
158/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään voi vaatia muuttamaan satojen kilometrien päähän kaikista tuntemistaan ihmisistä outoon ympäristöön

Tottakai voi. Sinne muutetaan missä on varaa asua tai missä on töitä tarjolla. Itsekin muutin pienelle paikkakunnalle jossa en tunne ketään noin 400km päähän kotipaikkakunnalta koska siellä oli työpaikkoja. Muiden velvollisuus ei ole minua elättää jos en halua muuttaa muualle.

Vierailija
159/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän semmoista tilannetta voi tulla että joutuisi muuttamaan satojen kilometrien päähän, pkslla ongelma ja siihen riittää että muuttaa kehyskuntiin, hyvät julkiset palvelut edelleen, eikä ole pakko edes jos kustantaa itse erotuksen.

Vierailija
160/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinäkin sen sanoit. Tuet ovat liian anteliaita.

Noita mitäänhän ei saa jos on tehnyt kuten tässä ketjussa neuvotaan, eli säästänyt ja sijoittanut ennen työttömäksi joutumista. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja siihen pitää olla käytännössä varaton eli että mitään realisoitavaa omaisuutta ei ole.

Lisäksi yleensä työttömäksi joutuessa saa ansiosidonnaista päivärahaa. Sen määrä on esim. YTK:n sivujen laskurin mukaan vaikkapa 2800 euron kk- palkasta nettona lähes 1400 euroa. Tuolloin ei mitään toimeentulotukea myöskään tule saamaan.

Ei saa, ei. Mutta sitten kun putoaa työmarkkinatuelle ja jos on pientäkin eläkesäästöä, niin eipä edelleenkään pääse toimentulotuelle. Sitten kituutetaan sillä 540 e kuussa.

No miksei ole sijoittanut silloin töissäollessaan ja näin ITSE turvannut omaa toimeentuloaan? Minä olen näin tehnyt. Minä pärjäisin ihan hyvin pääomatuloilla+540€ kuussa tuloilla.

Olen toki sijoittanut työssäollessani, siitähän nuo säästöt ovat tulleetkin.

Mutta ei työttömänä kantsi nostella joka kuukausi pääomatuloja tietenkään. Sehän lasketaan tuloksi ja sitten pienentää ennestään työmarkkinatukea ja asumistukea.

Eli sori, sun kuvitelmat että elää pääomatuloilla ja työttömyyskorvauksella ei toimi.

Lisäksi pääomatuloista menee verot.

Totta puhuen tulisin toimeen pelkillä pääomatuloillani. Ja esim ansiosidonnaista pääomatulot eivät pienennä. Ja sehän on oikein ettei asumistukea makseta jos itse pystyy asumisensa maksamaan. lähtökohta on juuri se että itse oma eläminen pitää maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi