Kela sanoo että nykyinen asuntoni on liian kallis (880e), ja minun pitää etsiä halvempaa. Muuten toimeentulotuessani huomioidaan 694e ylimenevä vuokra
Nyt Kela siis maksaa vielä kokonaan tuon 880e ja tuista 500e jää käyttörahaksi, mutta jos en hae halvempaa asuntoa niin saisin käyttörahaksi enää 314e!
Tuo on hurja pudotus tuloihin.
Varsinainen kysymys on, että mistä ihmeestä Helsingistä voi muka löytää asunnon tuohon 694 vuokraintaan?
Tuntuu aivan absurdilta tavoitteelta.
Nykyinen asuntoni on jo yhdelle ihmiselle neliöiden puolesta.
Onkohan Kelassa jäljellä nuo vuokranormit, vai miksi ne ovat noin alhaiset??
Mitä te olette tehneet tilanteessa jossa kela valittaa liian korkeasta vuokrasta?
Kommentit (330)
Kyllä löytyy mm soluasuntoja. Voit toki muuttaa myös pois Helsingistä halvempaan lähikuntaan.
"Jäljessä vuokranormit" piti sanoa
ap
Miten ois työnteko? Itse aloitin opiskelut, opintorahalla, lainalla ja asumistuella elelee kyllä perheetön ihminen pk-seudullakin. Sitten pääsee töihin ja saa palkkaa. Jos et aio työllistyä Helsinkiin, muuta hiukan kauemmas kehyskuntiin, missä on halvempaa. Kaikkien ei ole mahdollista asua pk-seudulle ja elämä on hyvää muuallakin.
aSUMISTUKI ON TIENSÄ PÄÄSSÄ.
lOPPUU KOHTA VALLAN
ei sinulla mitään tuloja ole. ne ovat ALMUJA. koita edes elättää itsesi eläkä kitise.
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot
Tällä hetkellä Helsingissä tarjolla 155 asuntoa joiden vuokra on alle 695 euroa ja ovat vapaita heti. Mukana ei ole asot.
Siitä valkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Muutat sivumpaan
Eihän ihmistä nyt voi vaatia muuttamaan pois synnyinseudultaan tällaisen asian takia
Montako neliötä sinulla oikein on?
Minä asun radan varressa Helsingissä ja vuokra alkaa kutosella.
20 neliötä riittää ihan hyvin yhdelle ihmiselle. Jos isompaa mielit niin sitten pitää mennä töihin. En minäkään saa tähän enää tukia.
Vierailija kirjoitti:
Kadulle joudut
Tee toisille mitä itsellesi ...
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot?pagination=1&locations=…
Ole hyvä. Yli 300 asuntoa
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa eläminen noin kalliissa asunnossa, kun halvempiakin todistetusti on, jos ei ole pakko asua keskustassa? Jos taas on pakko asua keskustassa, maksat itse erotuksen tai menet töihin ja maksat kaiken itse, niin kuin muutkin tunnolliset ihmiset. Helsingissä on kyllä töitä tekevälle ja jos ei ole, niin muutat jonnekin, missä sinulla on varaa elää omin neuvoin.
Olkaa tyytyväisiä, meillä päin 400€ vuokra on kelan mielestä liikaa vaikka täällä on sama vuokrataso kuin keskikokoisissa kaupungeissa
Nopeesti heittämällä löytyi 259 tuohon haarukkaan mahtuvaa asuntoa Helsingistä
Jos työllistymisesi vaikuttaa vaikealta, kannattaa sinun ap muuttaa muualle Uudellemaalle, kuten Porvooseen, Hyvinkäälle tai Lohjalle, jossa on edullisemmat vuokra-asunnot, mutta kuitenkin lähellä Helsinkiä.
Ei Kela muuttamaan voi pakottaa tietenkään, mutta kyllä, usko tai älä, Kelallakin on tietyt katot, joiden yli he eivät maksa. Mielenkiinnosta vaan kysyn, että miten olet aiemmin tuon korkeamman summan saanut?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä löytyy mm soluasuntoja. Voit toki muuttaa myös pois Helsingistä halvempaan lähikuntaan.
Aikuinen ihminen ei kuulu soluun. Jotain ihmisen kunnioitusta sentään.
Kunhan laitan hekalle asuntohakemuksen ilman rajoituksia niin todistat kelalle etsiväsi tosissasi edullisempaa kämppää ja he voivat väliaikaisesti maksaa kalliimman vuokran. Jos tuuri käy niin oikeasti saatkin halvan kämpän kaupungilta. Itse sain asuntopulassa alle 500 e maksavan yksiön.
Jos kaupungilta ei irtoa kämppää niin kyllä Helsingissä on vielä alle 700 e vuokriakin. Ystäväni maksaa hyväkuntoisesta 40 neliön kaksiosta noin 880 e/kk joten jos tuon verran maksat yksiöstä niin huonon diilin olet tehnyt.
Uhkailevat vaan.